خواص شگفت انگیز چای پوئر برای سلامتی بدن

خواص چای پوئر
خواص چای پوئر

چای پوئر چیست؟

چای پوئر (به انگلیسی : Pu-erh یا pu’er) که به نام چای پوره هم شناخته می شود یک نوع منحصر به فردی از چای تخمیر شده است که به طور سنتی در استان یون نان چین تهیه می شود. این چای از برگ های درختی به نام درخت قدیمی وحشی که در منطقه می روید تهیه شده است.

اگرچه انواع دیگری از چای تخمیر شده مانند چای کامبوچا وجود دارد اما چای پوئر متفاوت است زیرا خود برگ های چای تخمیر می شوند.

پوئر معمولا به صورت کیک های فشرده از برگ چای فروخته می شود اما می تواند به عنوان برگ چای نیز فروخته شود.

بسیاری از مردم چای پوئر می نوشند زیرا نه تنها فواید چای را برای سلامتی به همراه دارد بلکه فواید مواد غذایی تخمیر شده را نیز دارد.

در ادامه این مقاله با فواید چای پوئر برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و طرز تهیه آن در خانه بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای چای پوئر برای سلامتی بدن

1. ممکن است باعث کاهش وزن شود

شواهد محدودی برای حمایت از استفاده از چای پوئر برای کاهش وزن وجود دارد.

مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده اند که چای پوئر ممکن است به سنتز چربی های جدید کمتر کمک کند و در عین حال چربی ذخیره شده بیشتری در بدن می سوزاند – که می تواند منجر به کاهش وزن شود.

با این حال با توجه به فقدان مطالعات انسانی در مورد این موضوع تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

علاوه بر این چای پوئر تخمیر می شود بنابراین می تواند پروبیوتیک های سالم – یا باکتری های مفید روده – را وارد بدن شما کند.

این پروبیوتیک ها ممکن است به بهبود کنترل قند خون شما کمک کنند که نقش کلیدی در مدیریت وزن و گرسنگی ایفا می کند.

یک مطالعه منفرد روی 36 فرد مبتلا به اضافه وزن نشان داد که مصرف 333 میلی گرم عصاره چای پوئر 3 بار در روز به مدت 12 هفته منجر به بهبود قابل توجه وزن بدن، شاخص توده بدنی (BMI) و اندازه گیری چربی شکمی در مقایسه با گروه کنترل شد.

با این حال این تحقیق ثابت نمی کند که نوشیدن چای پوئر می تواند به کاهش وزن کمک کند. در این مطالعات از عصاره های بسیار غلیظ استفاده شد که حاوی مواد فعال چای پوئر در دوزهای بسیار بالاتری نسبت به آن هایی بود که از نوشیدن آن بدست می آورید.

2. کلسترول خون را بهبود می بخشد

چندین مطالعه حیوانی مشاهده کرده‌اند که مصرف مکمل با عصاره‌ های چای پوئر برای سطوح چربی خون مفید است.

عصاره چای پوئر ممکن است از دو طریق به کاهش سطح کلسترول کمک کند؛

اول چای پوئر میزان دفع اسید صفراوی وابسته به چربی را در مدفوع افزایش می‌دهد بنابراین از جذب چربی به جریان خون جلوگیری می‌کند.

دوم در مطالعات حیوانی چای پوئر تجمع چربی را کاهش می دهد. این اثرات با هم می توانند خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.

با این حال مطالعات حیوانی با استفاده از عصاره های غلیظ ثابت نمی کند که نوشیدن چای پوئر همان اثرات را در انسان خواهد داشت.

3. رشد سرطان را مهار می کند

در مطالعات لوله آزمایش عصاره چای پوئر سرطان سینه، سرطان دهان و سلول های سرطان روده بزرگ را از بین برده است.

در حالی که این یافته‌ ها نقطه شروع امیدوارکننده‌ ای برای تحقیقات آینده است چای پوئر نباید به عنوان یک درمان سرطان استفاده شود.

این مطالعات شامل استفاده از عصاره های بسیار غلیظ به طور مستقیم بر روی سلول های سرطانی است که اینگونه نیست که نوشیدن چای پوئر با سلول های سرطانی بدن شما ارتباط برقرار کند.

برای درک اینکه چگونه نوشیدن چای پوئر بر سلول های سرطانی تاثیر می گذارد به تحقیقات بیشتری نیاز است.

4. ممکن است سلامت کبد را تقویت کند

از آنجا که می تواند به کاهش تجمع چربی کمک کند چای پوئر ممکن است به پیشگیری یا معکوس کردن بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک کند – بیماری که در آن چربی اضافی در کبد شما انباشته می شود.

با این حال این تنها در تحقیقات حیوانی تاکنون ذکر شده است.

مطالعه حیوانی دیگری نیز نشان داد که عصاره چای پوئر ممکن است از کبد در برابر آسیب های ناشی از داروی شیمی درمانی سیس پلاتین محافظت کند.

این یک حوزه تحقیقاتی امیدوارکننده است اما قبل از اینکه بتوان ادعایی در مورد چای پوئر و عملکرد کبد داشته باشد مطالعات انسانی مورد نیاز است.

عوارض و مضرات چای پوئر

بیشتر عوارض جانبی چای پوئر ناشی از محتوای کافئین آن است. بسته به قدرت دم چای پوئر می تواند حاوی 30 تا 100 میلی گرم کافئین در هر فنجان باشد.

اکثر افراد می توانند روزانه تا 400 میلی گرم کافئین را تحمل کنند اما برخی از عوارض جانبی کافئین بیش از حد می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • بی خوابی
  • سرگیجه
  • ریتم نامنظم قلب
  • کم آبی بدن
  • اسهال یا ادرار زیاد

از آنجایی که غذاهای تخمیر شده ممکن است بر غلظت باکتری های روده شما تاثیر بگذارند، چای پوئر نیز ممکن است بر هضم شما تاثیر بگذارد و به طور بالقوه باعث ناراحتی های گوارشی شود.

مقدار مصرف و طرز تهیه چای پوئر

اکثر مردم می توانند با خیال راحت تا 3 فنجان (710 میلی لیتر) چای پوئر را در روز بنوشند مگر اینکه مقادیر زیادی از سایر نوشیدنی های کافئین دار را نیز مصرف کنند.

تحقیقات در مورد اینکه چه مقدار چای پوئر باید روزانه بنوشید تا فواید کاهش وزن بالقوه آن را تجربه کنید وجود ندارد اما 1-2 فنجان (240-480 میلی لیتر) در روز نقطه شروع خوبی است.

طرز تهیه چای پوئر

مواد لازم

  • چای پوئر – یک کیک یا 3 تا 4 گرم برگ چای در هر فنجانی که می‌ خواهید درست کنید
  • آب جوش
  • یک قوری با یک صافی
  • لیوان
  • موارد اضافی اختیاری مانند خامه، شیر یا شیرین کننده

مراحل

  • کیک چای پوئر یا برگ ها را در قوری بگذارید و به اندازه ای آب جوش اضافه کنید تا روی برگ ها را بپوشاند سپس آب را دور بریزید. این مرحله را یک بار دیگر تکرار کنید حتما آب را دور بریزید. این شستشو به اطمینان از کیفیت بالای چای کمک می کند
  • قوری را با آب جوش پر کنید و بگذارید چای به مدت 2 دقیقه دم بکشد. بر اساس ترجیحات طعمی خود می توانید برای مدت طولانی تر یا کوتاه تر دم کنید
  • چای را در فنجان های چای بریزید و به دلخواه طعم دهنده ی مورد علاقه ی خود را به آن اضافه کنید

علائم ترک نوشیدن چای پوئر

تا زمانی که به طور کامل کافئین را قطع نکرده باشید در قطع چای پوئر مشکلی ندارید و نباید علائم ترک داشته باشید.

با این حال اگر چای پوئر تنها منبع کافئینی است که مصرف می‌کردید یا اگر کافئین را همراه با چای پوئر حذف می‌کنید ممکن است برخی از علائم ترک کافئین از جمله خستگی، سردرد و مشکل تمرکز را تجربه کنید.

با این حال بیشتر علائم ترک کافئین فقط برای حدود 1 هفته باقی می ماند.

مصرف بیش از حد

مصرف بیش از حد چای پوئر بعید است. با این حال حاوی کافئین است بنابراین اگر چندین فنجان در روز در ترکیب با سایر نوشیدنی های کافئین دار بنوشید خطر مصرف بیش از حد کافئین وجود دارد.

علائم مصرف بیش از حد کافئین مانند ضربان قلب نامنظم می تواند پس از مصرف 400 میلی گرم کافئین که معادل 4 فنجان یا بیشتر (950 میلی لیتر) چای است شروع شود.

یک یا دو فنجان (240 تا 480 میلی لیتر) چای پوئر خطر کمی برای مصرف بیش از حد دارد.

فعل و انفعالات

چای پوئر نسبتا بی خطر است و بیشتر تداخلات دارویی به دلیل محتوای کافئین آن است. برخی از داروهایی که ممکن است با کافئین تداخل داشته باشند عبارتند از آنتی بیوتیک ها، برخی محرک ها، داروهای خاص قلبی و برخی داروهای آسم.

اگر در مورد مصرف کافئین و داروهای خود نگرانی دارید باید با پزشک خود مشورت کنید.

روش های نگهداری از چای پوئر

چای پوئر یک محصول تخمیر شده است که با افزایش ماندگاری کیفیت آن بهبود می یابد بنابراین – اگر به درستی ذخیره شود – تقریبا برای مدت نامحدودی دوام می آورد.

کیک های چای پوئر را در یک ظرف دربسته در مکانی خنک و تاریک مانند انبار خود نگهداری کنید.

اگر چای شما بو می دهد یا کپک قابل مشاهده ای روی آن رشد می کند باید آن را بیرون بیندازید.

دوران بارداری و شیردهی

کافئین بزرگترین نگرانی در مورد چای پوئر در دوران بارداری یا شیردهی است.

اگرچه زنان باردار مجبور نیستند کافئین را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند اما نباید در مصرف آن افراط کنند. کارشناسان توصیه می کنند که در دوران بارداری بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز مصرف نکنید.

از آنجایی که چای پوئر می‌تواند تا 100 میلی‌گرم در هر فنجان (240 میلی‌لیتر) کافئین داشته باشد، می‌ توان آن را به رژیم غذایی زنان باردار تا زمانی که به‌طور منظم نوشیدنی‌ های حاوی کافئین زیاد مصرف نمی‌کنند، اضافه کرد.

زنان شیرده همچنین باید مصرف کافئین خود را به حدود 300 میلی گرم در روز محدود کنند زیرا مقادیر کمی کافئین می تواند به شیر مادر منتقل شود.

استفاده در جمعیت های خاص

به نظر نمی رسد چای پوئر هیچ گونه منع مصرفی برای جمعیت های خاص داشته باشد.

مانند سایر چای ها اگر به نظر می رسد که چای پوئر شما را آزار می دهد باید از مصرف آن اجتناب کنید. به دلیل محتوای کافئین آن نباید بیش از حد آن را بنوشید.

افراد مبتلا به اختلالات خواب، میگرن، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، بیماری رفلاکس معده یا زخم معده ممکن است بخواهند از مصرف بیش از حد کافئین اجتناب کنند.

صرف نظر از این 1-2 فنجان (240-480 میلی لیتر) در روز برای اکثر افراد خوب است.

جایگزین ها

پوئر یک چای بی نظیر است. چای سیاه ممکن است نزدیک ترین جایگزین آن باشد، چای سیاه اکسیده می شود و در نتیجه رنگ آن تیره می شود اما به میزان چای پوئر تخمیر نمی شود.

برای نوشیدنی مشابهی که حاوی فواید غذاهای تخمیر شده است کامبوچا که یک چای تخمیر شده است را امتحان کنید.

سوالات متداول درباره چای پوئر

چای پوئر چه طعمی دارد؟

با توجه به فرآیند تخمیر، چای پوئر طعم تند منحصر به فردی دارد اما این طعم با طعم‌ های دیگری مانند شیرینی، تلخی و خاکی مخلوط می‌شود.

علاوه بر این با ادامه ی ماندن چای، طعم آن تغییر می کند.

چای خام پوئر چیست؟

دو نوع اصلی چای پوئر وجود دارد – رسیده و خام.

چای رسیده پوئر کم هزینه ترین نوع چای است. این چای با تخمیر برگ ها به مدت چند ماه و سپس فشار دادن آن ها درست می شود.

چای خام پوئر گران است. برای تهیه پوره خام مراحل تهیه پوئر رسیده برعکس می شود. برگ های تازه چای ابتدا فشرده می شوند و سپس تخمیر می شوند – معمولا برای سال ها.

برخی از طعم های محبوب چای پوئر کدامند؟

پوئر یک انتخاب محبوب چای است و اغلب با طعم های دیگر ترکیب می شود. ترکیبات محبوب شامل چای پوئر شکلاتی – که حاوی پودر کاکائو است – و گل داوودی که حاوی گلبرگ های خشک گل داوودی است.

این افزودنی ها می توانند طعم چای پوئر را بسیار بهتر کنند زیرا طعم منحصر به فردی دارد که همه آن را دوست ندارند.

چای پوئر چند کالری دارد؟

چای های دم کرده – از جمله پوئر – به طور طبیعی بدون کالری یا بسیار کم کالری هستند. با این حال افزودن شکر یا خامه باعث افزایش محتوای کالری چای شما می شود.

آیا می توانید هر روز چای پوئر بنوشید؟

بله، نوشیدن روزانه چای پوئر ضرری ندارد تا زمانی که آن را به خوبی تحمل کنید.

همچنین بخوانید : خواص چای ارل گری

منبع : healthline