7 خاصیت شگفت انگیز سرکه بالزامیک برای سلامتی بدن

خواص سرکه بالزامیک
خواص سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک (به انگلیسی : Balsamic Vinegar) یک سرکه به رنگ قهوه ای تیره است که از آب انگور تخمیر نشده تهیه می شود.

بالزامیک به دلیل داشتن طعم متمایز، پیچیده و ترشی که دارد معروف است. سرکه بالزامیک واقعی ماه ها یا حتی سال ها در بشکه ها کهنه می شود و می تواند بسیار گران باشد.

سرکه بالزامیک به یک عنصر محبوب در تهیه غذا به ویژه سس سالاد و ماریناد تبدیل شده است. مردم از آن به عنوان یک افزودنی کم چرب و بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب استفاده می کنند.

برخی افراد بر این باورند که سرکه بالزامیک به تنهایی برای شما مفید است. پیشنهاد شده است که سرکه بالزامیک می تواند به کاهش وزن، کاهش کلسترول خون و سلامت پوست کمک کند.

در ادامه این مقاله با فواید سرکه بالزامیک برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و نحوه مصرف آن در رژیم غذایی بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای سرکه بالزامیک برای سلامتی بدن

1. به کاهش کلسترول کمک می کند

از میان تمام فواید سرکه بالزامیک این یکی شاید مستندترین آن باشد. سرکه بالزامیک یک انتخاب عالی برای کسانی است که به دنبال حفظ یا کاهش سطح کلسترول خون خود هستند.

آنتی اکسیدان های موجود در سرکه بالزامیک به کاهش سطح کلسترول LDL کمک می کنند. با مصرف سرکه بالزامیک به عنوان سس می توانید از بدن خود در برابر گرفتگی عروق محافظت کنید.

2. به بهبود هضم غذا کمک می کند

ترکیب فعال اصلی در سرکه بالزامیک، استیک اسید است که حاوی سویه‌ هایی از باکتری‌ های پروبیوتیک می باشد.

این پروبیوتیک‌ ها فقط غذا را حفظ نمی‌ کنند بلکه می‌ توانند هضم سالم و سلامت روده را نیز تقویت کنند. همچنین وجود این باکتری های سالم که به نام بیوم روده شناخته می شوند، فواید مثبتی برای سیستم ایمنی بدن دارد.

ترکیبات پروبیوتیک موجود در استیک اسید می تواند بخشی از دلیلی باشد که برخی افراد معتقدند سرکه بالزامیک باعث احساس سیری در آن ها می شود.

3. برای لاغری و کاهش وزن مفید است

خانواده سرکه ها به دلیل ویژگی های ضد چاقی خود شناخته شده اند و سرکه بالزامیک نیز از این قاعده مستثنی نیست.

همانطور که در بالا ذکر شد سرکه بالزامیک حاوی ترکیبات پروبیوتیکی است که به شما کمک می کند احساس سیری بیشتری داشته باشید. بر خلاف سایر طعم دهنده ها مانند مایونز، سرکه بالزامیک بدون چربی است.

اگرچه این یک معجون کاهش وزن جادویی نیست اما دلیلی وجود دارد که باور کنید استفاده از سرکه بالزامیک در رژیم غذایی به شما کمک می کند تا به اهداف کاهش وزن خود برسید.

4. به کنترل دیابت کمک می کند

سرکه بالزامیک به کاهش قند خون کمک می کند. در یک بررسی در سال 2006 مطالعات حتی نشان داد که پس از مصرف بالزامیک افراد مبتلا به مقاومت به انسولین تا پنج ساعت سطح قند خون ثابت را تجربه می کنند.

استفاده از سرکه بالزامیک به‌ عنوان چاشنی می‌ تواند وعده‌ های غذایی شما را مناسب‌ تر با دیابت کند و به شما کمک کند از افزایش قند خون بعد از خوردن غذا جلوگیری کنید.

5. گردش خون را بهبود می بخشد

سرکه بالزامیک حاوی پلی فنول هایی است که برای کمک به سیستم قلبی عروقی شما مفید هستند. ممکن است اغلب به آن فکر نکنید اما سرکه بالزامیک یک محصول میوه است زیرا از انگور تهیه می شود.

انگور به جلوگیری از تجمع پلاکت‌ های خون و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند. این ممکن است بخشی از دلیلی باشد که چرا فرهنگ های مدیترانه ای برای قرن ها از سرکه بالزامیک به عنوان یک ماده شفابخش و ضد پیری استفاده می کنند.

6. ممکن است کاهش به فشار خون بالا کمک کند

فواید سرکه بالزامیک برای سیستم قلبی عروقی به فشار خون شما نیز می رسد.

یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2001 نشان داد که موش‌ های مبتلا به فشار خون بالا پس از مصرف طولانی مدت سرکه بالزامیک فشار خون بهتری داشتند.

با مصرف 1 تا 2 قاشق چای خوری سرکه بالزامیک به عنوان سس یا ماریناد نه تنها غذای خود را خوشمزه تر می کنید بلکه به سلامت قلب خود نیز کمک می کنید.

7. برای سلامت پوست مفید است

انواع دیگر سرکه مانند سرکه سیب ممکن است بیشتر به عنوان درمان موضعی آکنه جذاب باشند زیرا بوی سرکه بالزامیک بسیار تند است.

رنگ تیره و مستعد لک سرکه بالزامیک نیز ممکن است شما را از استفاده مستقیم آن روی صورت خود منصرف کند. اما سرکه بالزامیک هم حاوی استیک اسید، ترکیبات ضد میکروبی و هم آنتی اکسیدانی است.

مصرف سرکه بالزامیک به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمولی شما ممکن است پوست شما را شفاف‌ تر و چهره‌ تان را روشن‌ تر کند.

عوارض و مضرات سرکه بالزامیک

بر اساس یک بررسی از منابع معتبر خطرات سرکه بالزامیک در مقایسه با فواید بالقوه سلامتی پایین است.

اگر سرکه بالزامیک خام بنوشید، گلو ممکن است ملتهب شود و مری شما آسیب ببیند. مواردی وجود دارد که نوشیدن سرکه می تواند باعث درد معده یا آسیب به پوشش معده شما شود. مراقب باشید که میزان سرکه مصرفی خود را کنترل کنید.

اگر احساس کردید که سرکه بالزامیک به سوزش سر دل یا مشکلات معده منجر می شود فورا استفاده از سرکه بالزامیک را متوقف کنید.

روش های استفاده از سرکه بالزامیک در رژیک غذایی

سس بالزامیک

سس بالزامیک یک راه آسان برای شروع گنجاندن سرکه بالزامیک در رژیم غذایی شماست. تنها چیزی که نیاز دارید شکر، نمک و یک بطری سرکه بالزامیک با کیفیت بالاست.

سرکه بالزامیک را در یک قابلمه با 1/2 فنجان شکر و 1 قاشق چای خوری نمک دریایی آسیاب شده مخلوط کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید و بگذارید پخته شود.

همانطور که گهگاه آن را هم می زنید سس به دست آمده غلیظ و شربتی خواهد شد. بگذارید خنک شود و در ظرف در بسته نگهداری کنید.

خلاصه

سرکه بالزامیک یک افزودنی غذایی بی خطر است که فاقد چربی بوده و قند طبیعی بسیار کمی دارد. ثابت شده است که برای کاهش کلسترول و تثبیت فشار خون موثر است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که می تواند به عنوان یک سرکوب کننده اشتها نیز عمل کند و حاوی سویه هایی از باکتری های پروبیوتیک است. اضافه کردن آن به غذای شما نیز ساده است و طعم خوشمزه ای دارد.

در حالی که مزایای سلامتی سرکه بالزامیک هنوز در حال مطالعه است و به طور کامل شناخته نشده است دلیل کمی وجود دارد که سعی نکنید سرکه بالزامیک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

همچنین بخوانید : خواص و مضرات سرکه سفید چیست؟

منبع : healthline