رژیم سیرت فود چیست؟

رژیم سیرت فود چیست؟
رژیم سیرت فود چیست؟

به نظر می رسد رژیم های جدید به طور منظم ظاهر می شوند و رژیم غذایی سیرت فود یکی از جدیدترین این رژیم هاست.

رژیم سیرت فود یکی از محبوبیت ترین رژیم های غذایی در اروپا شده است و شاید دلیل آن مجاز بودن افراد برای مصرف شکلات باشد.

بنیان گذاران این رژیم ادعا می کنند که این یک مد زودگذر نیست، بلکه سیرت فود رمز چربی سوزی و جلوگیری از بیماری هاست.

با این حال متخصصان هشدار می دهند که این رژیم غذایی نباید رواج پیدا کند و حتی می تواند ایده بدی باشد.

در ادامه این مقاله با اصول اولیه و فواید و مضرات رژیم غذایی سیرت فود برای سلامتی بدن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

رژیم غذایی سیرت فود چیست؟

دو متخصص تغذیه مشهور که برای یک سالن ورزشی خصوصی در انگلیس کار می کنند رژیم غذایی سیرت فود را پایه گذاری کردند.

آن ها این سیرت فود را به عنوان یک رژیم غذایی جدید و برنامه سلامتی تبلیغ می کنند که باعث فعال شدن ژن لاغری افراد می شود.

این رژیم غذایی بر اساس تحقیقات روی سیرتوین ها (SIRTs) کار می کند، گروهی شامل هفت پروتئین موجود در بدن که نشان داده شده است برای تنظیم عملکردهای مختلف از جمله متابولیسم، التهاب و طول عمر کار می کند.

برخی از ترکیبات طبیعی گیاهی ممکن است بتوانند سطح این پروتئین ها را در بدن افزایش دهند. غذاهای حاوی این پروتئین ها را سیرت فود می نامند.

لیست غذاهای سیرت فود عبارتند از :

  • کلم کیل
  • توت فرنگی
  • پیاز
  • سویا
  • جعفری
  • روغن زیتون فرابکر
  • شکلات تلخ (85٪ کاکائو)
  • چای سبز ماچا
  • گندم سیاه
  • زردچوبه
  • گردو
  • روکولا
  • چیلی
  • انگدان
  • خرما
  • کاسنی قرمز
  • بلوبری
  • کبر
  • قهوه

این رژیم غذایی ترکیبی از مصرف سیرت فودها و محدود کردن کالری است که هر دو ممکن است بدن را برای تولید مقادیر بالاتر سیرتوین ترغیب کنند.

کتاب رژیم غذایی سیرت فود شامل برنامه های غذایی و دستور العمل هایی است که باید دنبال کنید.

بنیانگذاران این رژیم ادعا می کنند که پیروی از رژیم سیرت فود منجر به کاهش سریع وزن می شود در حالی که توده عضلانی را حفظ کرده و شما را در برابر بیماری های مزمن محافظت می کند.

پس از اتمام رژیم از شما خواسته می شود که بیشتر از سبزیجات و آب سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

آیا رژیم غذایی سیرت فود موثر است؟

نویسندگان رژیم سیرت فود ادعاهای جسورانه ای دارند از جمله اینکه این رژیم غذایی می تواند باعث کاهش وزن شود، ژن لاغری شما را فعال کرده و از بیماری ها پیشگیری می کند.

مسئله این است که دلایل زیادی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد.

تاکنون هیچ دلیل قانع کننده ای مبنی بر تاثیر رژیم غذایی سیرت فود در کاهش وزن نسبت به رژیم های دیگر با کالری محدود وجود ندارد.

اگرچه بسیاری از این غذاها دارای خواص مفیدی هستند اما هیچ مطالعه طولانی مدت بر روی انسان انجام نشده است تا مشخص شود که آیا داشتن یک رژیم غذایی غنی از سیرت فودها فواید ملموسی برای سلامتی دارد.

با این وجود کتاب رژیم غذایی سیرت فود نتایج یک مطالعه آزمایشی را که توسط نویسندگان انجام شده و بر روی 39 شرکت کننده از مرکز تناسب اندام آن ها انجام شده، گزارش می کند.

به نظر می رسد نتایج این مطالعه در هیچ جای دیگری منتشر نشده است.

به مدت 1 هفته شرکت کنندگان رژیم را دنبال کرده و روزانه ورزش می کردند. در پایان هفته شرکت کنندگان به طور متوسط 3.2 کیلوگرم وزن کم کردند در حالیکه توده عضلانی خود را حفظ کرده یا حتی عضله به دست آوردند.

با این حال این نتایج تعجب آور نیستند. محدود کردن کالری دریافتی شما به 1000 کالری و ورزش همزمان تقریبا همیشه باعث کاهش وزن می شود.

این نوع کاهش وزن سریع نه واقعی است و نه طولانی مدت و این مطالعه پس از هفته اول شرکت کنندگان را دنبال نکرد تا ببینند آیا آن ها همچنان وزن خود را از دست می دهند یا خیر.

وقتی بدن شما از انرژی محروم است علاوه بر سوزاندن چربی و عضله از ذخایر گلیکوژن خود نیز استفاده می کند.

هر مولکول گلیکوژن برای ذخیره سازی به 3-4 مولکول آب نیاز دارد. وقتی بدن شما از گلیکوژن استفاده می کند از شر این آب نیز خلاص می شود و این به عنوان وزن آب شناخته می شود.

در هفته اول محدودیت شدید کالری فقط حدود یک سوم کاهش وزن از چربی حاصل می شود در حالی که دو سوم دیگر از آب، عضله و گلیکوژن حاصل می شود.

به محض اینکه کالری دریافتی شما افزایش می یابد بدن ذخیره گلیکوژن خود را دوباره جبران کرده و وزن برمی گردد.

متاسفانه این نوع محدودیت کالری همچنین می تواند باعث کاهش میزان متابولیسم بدن شود و در نتیجه شما به انرژی روزانه حتی کمتر از کالری قبلی نیاز خواهید داشت.

به احتمال زیاد این رژیم غذایی ممکن است در ابتدا به شما کمک کند چند کیلوگرم از بدن خود را کم کنید اما به محض تمام شدن دوره رژیم غذایی دوباره همان وزن را به دست می آورید.

در جلوگیری از بیماری هم باید گفت که 3 هفته احتمالا به اندازه کافی طولانی نیست که بتواند تاثیر طولانی مدتی داشته باشد.

از طرف دیگر افزودن سیرت فود به رژیم منظم در طولانی مدت ممکن است ایده خوبی باشد اما در این صورت شما ممکن است از رژیم غذایی صرف نظر کنید.

چگونه رژیم سیرت فود را دنبال کنیم؟

رژیم غذایی سیرت فود دارای دو مرحله اصلی است و در کل 3 هفته طول می کشد. پس از آن می توانید با افزودن هرچه بیشتر سیرت فودها در وعده های غذایی به رژیم خود ادامه دهید.

دستورالعمل های خاص این دو مرحله در کتاب رژیم غذایی سیرت فود وجود دارد که بنیانگذاران این رژیم غذایی آن را نوشتند.

وعده های غذایی پر از سیرت فود هستن اما به غیر از 20 غذایی که در بالا نام بردیم شامل مواد دیگری نیز می شوند.

قسمت عمده ای از رژیم غذایی آب سبزیجات آن است که باید خودتان روزانه بین یک تا سه بار آن را درست کنید.

شما به آبمیوه گیری (مخلوط کن کار نمی کند) و ترازوی آشپزخانه نیاز دارید، زیرا مواد اولیه بر اساس وزن آن ها ذکر شده است.

طرز تهیه آب سبزیجات سیرت فود

مواد لازم

  • 75 گرم کلم کیل
  • 30 گرم روکولا
  • 5 گرم جعفری
  • 2 عدد ساقه کرفس
  • 1 سانتی متر زنجبیل
  • نصف سیب سبز
  • نصف لیموترش
  • نصف قاشق چای خوری چای سبز ماچا

تمام مواد به جز پودر چای سبز و لیموترش را با هم آب بگیرد و آن ها را در یک لیوان بریزید. لیموترش را با دست آب بگیرید سپس آب لیموترش و پودر چای سبز را در آب سبزیجات خود ریخته و هم بزنید. آب سبزیجات آماده است می توانید بنوشید.

فاز یک

مرحله اول 7 روز طول می کشد و شامل محدودیت کالری و مقدار زیادی آب سبزیجات است. هدف این است که شروع به کاهش وزن کنید و ادعا می شود که در این مرحله شما 3.2 کیلوگرم وزن خود را در 7 روز کاهش می دهید.

در طی 3 روز اول فاز یک، کالری دریافتی به 1000 کالری در روز محدود می شود.

شما روزانه سه لیوان آب سبزیجات به علاوه یک وعده غذایی مصرف می کنید. هر روز می توانید یکی از دستور العمل های موجود در کتاب را انتخاب کنید که همه شامل سیرت فودها به عنوان یک وعده غذایی اصلی است، می شود.

نمونه های غذایی شامل توفو، املت سیرت فود یا میگو سرخ شده با نودل گندم سیاه است.

در روزهای 4-7 فاز یک کالری دریافتی به 1500 کالری افزایش می یابد. این شامل دو لیوان آب سبزیجات در روز و دو وعده غذایی غنی از سیرت فود است که می توانید از کتاب انتخاب کنید.

فاز دو

فاز دو به مدت 2 هفته طول می کشد. در این مرحله شما باید به طور مداوم وزن خود را کاهش دهید.

برای این مرحله محدودیت کالری خاصی وجود ندارد. در عوض شما روزانه سه وعده غذایی پر از سیرت فود و یک لیوان آب سبزیجات می خورید. باز هم وعده های غذایی از میان دستورهای کتاب انتخاب می شوند.

بعد از رژیم

برای کاهش وزن بیشتر ممکن است هر بار که خواستید این دو مرحله را تکرار کنید.

با این حال پس از اتمام این مراحل با ترکیب منظم سیرت فودها در وعده های غذایی به شما توصیه می شود که رژیم خود را ادامه دهید.

علاوه بر این به شما توصیه می شود که هر روز به نوشیدن آب سبزیجات ادامه دهید.

به این ترتیب، رژیم سیرت فود بیشتر از یک رژیم باعث تغییر در سبک زندگی می شود.

آیا سیرت فودها، سوپرفودهای جدید هستند؟

نمی توان انکار کرد که سیرت فودها برای شما مفید هستند چون اغلب غنی از مواد مغذی و پر از ترکیبات گیاهی سالم می باشند.

علاوه بر این مطالعات بسیاری غذاهای توصیه شده در رژیم سیرت فود را با مزایای سلامتی مرتبط کرده است.

به عنوان مثال خوردن مقادیر متوسط ​​شکلات تلخ با محتوای کاکائوی بالا ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد و به مبارزه با التهاب کمک کند.

نوشیدن چای سبز ممکن است خطر سکته مغزی و دیابت را کاهش دهد و به کاهش فشار خون کمک کند.

زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است که به طور کلی بر بدن تاثیرات مفیدی دارد و حتی ممکن است از بیماری های مزمن و مرتبط با التهاب محافظت کند.

در حقیقت اکثر غذاهای سیرت فواید سلامتی را در انسان نشان داده اند.

شواهد در مورد مزایای سلامتی به افزایش سطح پروتئین سیرتوین اولیه مربوط می شود. با این حال تحقیقات در مورد حیوانات و رده های سلولی نتایج جالب توجهی را نشان داده است.

به عنوان مثال محققان دریافته اند که افزایش سطح برخی پروتئین های سیرتوین منجر به افزایش طول عمر در مخمرها، کرم ها و موش ها می شود.

در طی روزه داری یا محدودیت کالری، پروتئین های سیرتوین به بدن می گویند که چربی بیشتری برای انرژی بسوزاند و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. یک مطالعه بر روی موش ها نشان داد که افزایش سطح سیرتوین منجر به کاهش چربی ها می شود.

برخی شواهد نشان می دهد که سیرتوین ها نیز ممکن است در کاهش التهاب، مهار توسعه تومورها و کند کردن توسعه بیماری های قلبی و آلزایمر نقش داشته باشند.

در حالی که مطالعات انجام شده روی موش ها و رده های سلولی انسان نتایج مثبتی را نشان داده اند هیچ مطالعه انسانی در مورد بررسی اثرات افزایش سطح سیرتوین انجام نشده است.

بنابراین اینکه آیا افزایش سطح پروتئین سیرتوین در بدن منجر به طول عمر بیشتر می شود یا خطر ابتلا به سرطان در انسان را کمتر می کند یا نه، مشخص نیست.

در حال حاضر تحقیقات در زمینه توسعه ترکیبات موثر در افزایش سطح سیرتوین در بدن در حال انجام است. از این طریق مطالعات انسانی می تواند تاثیرات سیرتوین را بر سلامت انسان بررسی کند.

تا آن زمان تعیین اثرات افزایش سطح سیرتوین ممکن نیست.

آیا رژیم سیرت فود سالم و پایدار است؟

سیرت فودها تقریبا همه گزینه های سالمی هستند و حتی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی یا ضد التهابی ممکن است برخی از مزایای سلامتی را به همراه داشته باشند.

با این حال خوردن فقط یک مشت غذای کاملا سالم نمی تواند تمام نیازهای غذایی بدن شما را برآورده کند.

رژیم غذایی سیرت فود بسیار محدود کننده است و هیچ فواید واضح و منحصر به فردی برای سلامتی نسبت به انواع رژیم های دیگر ندارد.

بعلاوه دریافت روزانه فقط 1000 کالری بدون نظارت پزشک توصیه نمی شود. حتی خوردن 1500 کالری در روز برای بسیاری از افراد بسیار محدود کننده است.

این رژیم همچنین به نوشیدن حداکثر سه لیوان آب سبزیجات سبز در روز نیاز دارد. اگرچه آب سبزیجات می توانند منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی باشند اما آن ها همچنین منبع قند هستند و تقریبا حاوی هیچ یک از فیبرهای سالم میوه ها و سبزیجات را ندارند.

علاوه بر این نوشیدن آبمیوه و آب سبزیجات در کل روز یک ایده بد برای قند خون و دندان های شماست.

ناگفته نماند از آنجا که رژیم غذایی از نظر کالری و انتخاب مواد غذایی بسیار محدود است احتمالا کمبود پروتئین، ویتامین و مواد معدنی خصوصا در مرحله اول برای افراد به وجود می آید.

به دلیل سطح پایین کالری و انتخاب محدود کننده مواد غذایی، رعایت این رژیم برای کل 3 هفته دشوار است.

این را به هزینه های اولیه بالای نیاز به خرید دستگاه آب میوه گیری، کتاب و برخی مواد کمیاب و گران قیمت و همچنین هزینه های زمان تهیه وعده های غذایی و آب میوه های خاص اضافه کنید.

پس این رژیم برای بسیاری از افراد غیرقابل اجرا و ناپایدار می شود.

عوارض و مضرات رژیم غذایی سیرت فود

اگرچه مرحله اول رژیم سیرت فود از نظر کالری بسیار کم و از نظر تغذیه ای ناقص است اما با توجه به مدت زمان کوتاه رژیم هیچ نگرانی از نظر ایمنی برای یک بزرگسال سالم ​​وجود ندارد.

با این حال برای فردی که دیابت دارند، محدودیت کالری و نوشیدن بیشتر آب در چند روز اول رژیم ممکن است باعث تغییراتی خطرناک در سطح قند خون شود.

حتی یک فرد سالم ممکن است عوارض جانبی – عمدتا گرسنگی – را تجربه کند.

با خوردن فقط 1000–1500 کالری در روز تقریبا هر کسی احساس گرسنگی می کند به خصوص اگر مقدار زیادی از آنچه شما مصرف می کنید آب باشد که فیبر کمی دارد، ماده مغذی که به شما کمک می کند احساس سیری داشته باشید.

در طول مرحله یک ممکن است عوارض جانبی دیگری مانند خستگی، سبکی سر و تحریک پذیری ناشی از محدودیت کالری را تجربه کنید.

این رژیم غذایی فقط برای 3 هفته و برای بزرگسالان سالم بعید است که عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد.

خلاصه

رژیم سیرت فود پر از غذاهای سالم است اما الگوی غذایی سالم نیست.

ناگفته نماند نظریه و ادعاهای بهداشتی آن بر اساس استدلال های بزرگ و شواهد علمی مقدماتی است.

اگرچه افزودن برخی از غذاهای سیرت به رژیم غذایی فکر بدی نیست و حتی ممکن است برخی از مزایای سلامتی را نیز به همراه داشته باشد اما این رژیم فقط یک مد دیگر به نظر می رسد.

در هزینه خود صرفه جویی کنید و به جای آن برای ایجاد تغییرات سالم و طولانی مدت در رژیم غذایی خود به کار ببرید.

همچنین بخوانید : رژیم تخم مرغ چیست؟

منبع : healthline