چه اندام هایی در سمت چپ بدن هستند؟

چه اندام هایی در سمت چپ بدن هستند؟
چه اندام هایی در سمت چپ بدن هستند؟

از نمای بیرونی بدن انسان ممکن است نسبتا متقارن به نظر برسد. با این حال سمت چپ و راست بدن در واقع اندام های داخلی متفاوتی را در خود جای داده اند.

اندام هایی که در سمت چپ بدن قرار دارند عبارتند از :

  • نیمکره چپ مغز
  • چشم و گوش چپ
  • ریه
  • قلب
  • غده فوق کلیوی
  • طحال
  • کلیه
  • معده
  • پانکراس
  • کبد
  • کولون عرضی و کولون نزولی
  • اندام های تولید مثل

در ادامه این مقاله با اندام هایی که در سمت چپ بدن قرار گرفته اند و همچنین عملکرد هر کدام از آن ها آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

1. نیمکره چپ مغز

مغز تنها 1.3 کیلوگرم وزن دارد و بخش بسیار پیچیده ای از بدن شما است. ظاهر آن متقارن است اما عملکرد آن نامتقارن است و به دو نیمکره تقسیم می شود : چپ و راست.

عملکرد نیمکره چپ مغز

نیمکره چپ توانایی تشکیل کلمات را کنترل می کند در حالی که نیمکره راست استدلال انتزاعی را کنترل می کند.

با این حال تحقیق با استفاده از ام آر آی روی نیمکره‌ های مغز از این نظریه که افراد می‌ توانند چپ‌ مغز یا راست‌ مغز باشند پشتیبانی نمی‌ کند. هر دو نیمکره مغز وظایف حیاتی را انجام می دهند.

2. گوش سمت چپ

گوش ها از غضروف ساخته شده اند و حالتی صدفی مانند دارند.

هر گوش شامل سه بخش است :

  • گوش خارجی و کانال گوش
  • گوش میانی
  • گوش داخلی

عملکرد گوش چپ

گوش می تواند ارتعاشات موجود در هوا را حس کند و زیر و بم و ولوم صدا را تشخیص دهد. زیر و بم به فرکانس امواج صوتی اشاره دارد در حالی که ولوم به شدت صدا اشاره دارد.

3. چشم سمت چپ

قطر چشم ها حدود 2.5 سانتی متر است.

اجزای چشم عبارتند از :

  • شبکیه
  • قرنیه
  • عنبیه
  • جسم مژگانی
  • لنز
  • صلبیه

عملکرد چشم چپ

چشم ها نور محیط اطراف را پردازش می کنند و این اطلاعات را از طریق عصب بینایی به مغز می فرستند. عصب بینایی در پشت چشم قرار دارد و به آن اعصاب جمجمه ای نیز می گویند.

قسمت های مختلف چشم به تمرکز نور بر روی شبکیه کمک می کند.

شبکیه از سلول های استوانه ای و سلول های مخروطی تشکیل شده است که به چشم کمک می کند تا مقادیر مختلف نور را ببیند. به عنوان مثال سلول های استوانه ای به چشم در محیط های کم نور کمک می کنند.

4. ریه سمت چپ

ریه چپ شما فقط دو لوب دارد در حالی که ریه راست شما سه لوب دارد. این عدم تقارن فضایی را برای قلب شما در سمت چپ ایجاد می کند.

عملکرد ریه چپ

ریه ها دستگاه تنفس شما هستند. آن ها اکسیژن می گیرند و دی اکسید کربن را از بین می برند. آن ها داخل قفسه سینه شما قرار می گیرند.

ریه ها از بخش های صورتی اسفنجی تشکیل شده اند. آن ها با نفس کشیدن منبسط و منقبض می شوند. بخش هایی از ریه ها که در جذب هوا نقش دارند عبارتند از :

  • نایژه ها
  • نایژک ها
  • آلوئول ها

ریه‌ها گیرنده‌ های درد زیادی ندارند بنابراین مشکلات ریه‌ اغلب با علائمی مانند سرفه و تنگی نفس ظاهر می‌ شوند.

5. قلب

قلب شما در وسط قفسه سینه، سمت چپ قرار دارد. این یک اندام عضلانی در مرکز سیستم گردش خون شما است. جریان خون را برای بدن شما فراهم می کند و دارای دو حفره چپ و راست است.

بر اساس کتاب آناتومی بدن انسان در سال 1918 قلب ​​بالغ تقریبا به اندازه یک مشت است : 12 سانتی متر طول، 8 تا 9 سانتی متر عرض و 6 سانتی متر عمق دارد.

عملکرد قلب

قلب خون را از طریق یک سیستم رگ های خونی به اطراف بدن شما پمپ می کند. خون اکسیژن را به مغز و بقیه بدن شما می رساند و سپس باز می گردد تا اکسیژن جدید را از طریق ریه ها دریافت کند.

قلب شما چهار حفره دارد که هر کدام کار خود را انجام می دهد :

  • دو حفره فوقانی به نام دهلیز راست و چپ : دهلیز راست خون کم اکسیژن را دریافت می کند که از بدن (به جز ریه ها) باز می گردد. دهلیز چپ خون اکسیژن دار را دریافت می کند که از ریه ها به قلب باز می گردد
  • دو حفره پایینی به نام بطن راست و چپ : بطن راست خون خالی از اکسیژن را به سمت ریه ها پمپاژ می کند. بطن چپ خون اکسیژن دار را به بقیه بدن (به غیر از ریه ها) پمپ می کند

سیستم گردش خون شامل موارد زیر است :

  • شریان هایی که خون غنی از اکسیژن را از قلب شما در سراسر بدن شما حمل می کنند
  • مویرگ هایی که شریان ها و سیاهرگ ها را به هم متصل می کنند تا مواد مغذی، گازها و مواد زائد در خون را مبادله کنند
  • سیاهرگ هایی که خون کم اکسیژن را به قلب برمی گرداند

6. غده فوق کلیوی

شما دو غده فوق کلیوی دارید که هر کدام در بالای یک کلیه قرار دارد.

عملکرد غده فوق کلیوی

غده فوق کلیوی یک اندام مثلثی شکل کوچک است اما در تنظیم سیستم ایمنی، متابولیسم و ​​سایر عملکردهای حیاتی شما ضروری است.

غده هیپوفیز شما که در مغز شما قرار دارد، غدد آدرنال شما را از طریق ترشح هورمون ها کنترل می کند. هیپوفیز سیستم غدد درون ریز شما را تنظیم می کند.

غده فوق کلیوی دو قسمت دارد. هر کدام هورمون های مختلفی تولید می کنند :

  • قشر آدرنال قسمت بیرونی غده فوق کلیوی است. آلدوسترون و کورتیزول تولید می کند که هر دو برای زندگی ضروری هستند
  • مدولای آدرنال قسمت داخلی غده فوق کلیوی است. هورمون هایی تولید می کند که پاسخ جنگ یا گریز به استرس را تنظیم می کند. اینها عبارتند از اپی نفرین (همچنین آدرنالین نامیده می شود) و نوراپی نفرین (همچنین نورآدرنالین نامیده می شود)

7. طحال

طحال در مقابل دیافراگم و پشت دنده های بالایی در سمت چپ جمع شده است. دنده ها از آن محافظت می کنند زیرا اساسا یک بالون آبی بدون کپسول محافظ است. به اندازه یک مشت است و معمولا حدود 13 سانتی‌ متر طول دارد و به رنگ بنفش است.

عملکرد طحال

به عنوان بخشی از سیستم لنفاوی شما، طحال خون شما را فیلتر می کند. گلبول های قرمز خون را بازیافت می کند و گلبول های سفید خون به نام لنفوسیت ها را برای کمک به پیشگیری و مدیریت عفونت ها می فرستد.

طحال همچنین موادی تولید می کند که به کاهش التهاب و بهبودی کمک می کند.

8. کلیه سمت چپ

شما دو کلیه در زیر قفسه سینه خود دارید. آن ها در دو طرف ستون فقرات شما جلوی پایین ترین دنده های شما قرار دارند.

کلیه ها لوبیایی شکل و به اندازه یک مشت هستند. کلیه چپ شما معمولا کمی بزرگتر از کلیه راست است.

عملکرد کلیه سمت چپ

کلیه ها مواد زائد و مایعات اضافی بدن شما را به ادرار فیلتر می کنند. آن ها به حفظ تعادل نمک ها و مواد معدنی موجود در خون کمک می کنند.

کلیه ها همچنین هورمون هایی می سازند که در کنترل فشار خون و تولید گلبول های قرمز مهم هستند.

کلیه های شما یک سیستم فیلترینگ پیچیده دارند. هر کلیه حدود 1 میلیون فیلتر دارد که نفرون نامیده می شود. کلیه ها روزانه حدود 200 لیتر مایع را فیلتر می کنند.

هر نفرون دارای دو بخش است : یک سلول کلیوی که حاوی گلومرول است و یک لوله. گلومرول خون شما را فیلتر می کند. توبول مواد زائد را حذف می کند و مواد ضروری را به خون شما برمی گرداند.

یک کلیه می تواند کار دو کلیه را انجام دهد. اگر تنها یک کلیه سالم داشته باشید می توانید زندگی عادی داشته باشید.

9. معده

معده شما در قسمت فوقانی و وسط سمت چپ شکم شما قرار دارد. معده جلوی طحال و زیر و پشت کبد است.

عملکرد معده

این اولین توقف برای پردازش آنچه می خورید است. معده مواد غذایی جامد و مایعاتی را که می خورید نگه می دارد و شروع به تجزیه آن ها می کند.

اسیدها و آنزیم های معده فرآیند هضم را آغاز می کنند. پس از 2 تا 5 ساعت محتویات معده برای هضم بیشتر حرکت می کنند.

ماهیچه معده با برآمدگی هایی به نام روگا پوشیده شده است که می تواند منبسط شود و به معده شما اجازه دهد غذا و مایعات بیشتری را در خود نگه دارد.

10. پانکراس

پانکراس غده ای است که در عمق شکم، زیر و پشت معده قرار دارد. بالای پانکراس در منحنی دوازدهه، بخشی از روده کوچک در سمت راست قرار دارد.

عملکرد پانکراس

عملکرد آن تولید آنزیم هایی برای کمک به پردازش غذا در روده کوچک است. آنزیم های آن به هضم چربی، نشاسته و پروتئین کمک می کند.

پانکراس شما همچنین انسولین و گلوکاگون تولید می کند. این هورمون ها سطح قند خون شما را تنظیم می کنند. متعادل نگه داشتن این سطوح سوخت بدن شما را به درستی تامین می کند.

11. لوب سمت چپ کبد

بیشتر کبد شما در سمت راست بدن شما قرار دارد. فقط یک لوب کوچک از کبد در سمت چپ قرار دارد که در بالا و جلوی شکم و زیر دیافراگم قرار گرفته است.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) کبد شما به اندازه یک توپ فوتبال بزرگ است و به طور متوسط 1.3 گرم وزن دارد.

عملکرد لوب چپ کبد

کبد اندامی بسیار سخت کوش است. کبد درگیر موارد زیر است :

  • تنظیم عملکردهای متابولیک
  • تولید انرژی
  • از بین بردن سموم

کبد سطوح شیمیایی خون را مدیریت می کند و مواد زائد را دور می فرستد. همچنین مواد مغذی را پردازش می کند – آن ها را ذخیره می کند، از بین می برد یا به خون باز می گرداند.

کبد همچنین در تجزیه کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها و ذخیره ویتامین ها و مواد معدنی نقش دارد.

کبد شما صفرا را به روده کوچک می فرستد که به هضم و جذب چربی ها در بدن کمک می کند. سپس صفرا از طریق مدفوع دفع می شود. ضایعات خون به کلیه ها فرستاده می شود و در آنجا از طریق ادرار دفع می شود.

شما نمی توانید بدون کبد زندگی کنید اما کبد شما توانایی بازسازی سلول های خود را دارد.

12. کولون عرضی و کولون نزولی

روده بزرگ یک لوله U شکل وارونه را روی روده کوچک تشکیل می دهد. در سمت راست شما کولون صعودی است و در بالای آن کولون عرضی قرار دارد و در سمت چپ کولون نزولی قرار دارد.

کولون نزولی در سمت چپ روده بزرگ شما قرار دارد.

عملکرد کولون عرضی و نزولی

عملکرد آن ذخیره ضایعات غذای هضم شده تا زمانی است که با اجابت مزاج آن ها را خارج کند. کولون نزولی به تبدیل مدفوع مایع به جامد کمک می کند اگرچه این فرآیند از روده عرضی شروع می شود.

کولون نزولی به کولون سیگموئید تخلیه می شود که به دلیل شکل S آن به این نام نامگذاری شده است.

13. اندام های تناسلی زن و مرد در سمت چپ بدن

تخمدان چپ

یک تخمدان در هر طرف رحم قرار دارد که اندازه هر کدام به اندازه یک بادام است.

عملکرد تخمدان چپ

در طول سال های باروری تخمک گذاری حدود یک بار در ماه اتفاق می افتد و یک تخمک از تخمدان آزاد می شود. این معمولا در اواسط چرخه قاعدگی 28 روزه است. تخمک به داخل لوله فالوپ و سپس به سمت رحم حرکت می کند.

در فرآیند تولید مثل اسپرم تخمک را بارور می کند تا حاملگی آغاز شود.

تخمدان ها همچنین هورمون های استروژن و پروژسترون را تولید می کنند.

لوله فالوپ چپ

بدن زن دارای یک لوله فالوپ در هر طرف رحم در لگن است. لوله فالوپ بین تخمدان و رحم قرار دارد و به عنوان لوله رحمی نیز شناخته می شود.

عملکرد لوله فالوپ

تخمک ها از طریق لوله فالوپ از تخمدان به رحم می روند. در طول لقاح لوله فالوپ جایی است که اسپرم با تخمک ملاقات می کند و آن را بارور می کند.

بیضه چپ

بیضه ها در پشت آلت تناسلی در کیسه ای از پوست به نام کیسه بیضه قرار دارند. بیضه ها بیضی شکل هستند. به طور متوسط هر بیضه 3 تا 5 سانتی متر طول دارد.

عملکرد بیضه ها

بیضه ها مسئول تولید اسپرم و هورمون تستوسترون هستند. هر بیضه توسط یک لوله نازک به بدن متصل می شود که اسپرم را از بیضه از طریق مجرای ادرار می گیرد تا خارج شود.

خلاصه

بدن شما یک ماشین زنده پیچیده با بسیاری از قطعات پیچیده است. اندام های مهم در سمت چپ بدن شما هم در داخل و هم از خارج قرار دارند.

منبع : healthline