5 خاصیت دانه (بذر) کرفس برای سلامتی بدن

خواص بذر کرفس
خواص بذر کرفس

کرفس به عنوان یکی از سبزیجات محبوب برای سلامتی بدن شناخته شده است اما این گیاه چیزی بیشتر از یک ساقه است. دانه های کرفس (به انگلیسی : Celery Seeds) کمتر استفاده می شوند اما همچنان خوشمزه و مغذی هستند.

دانه های کرفس کوچک و به رنگ قهوه ای روشن هستند و رایحه ای خاکی دارند. طعم آن ها گرم و تلخ است.

طب شرقی هزاران سال است که از دانه های کرفس برای درمان بیماری هایی مانند برونشیت، اختلالات پوستی و آنفولانزا استفاده کرده است.

امروزه بیشتر از دانه های کرفس به عنوان ادویه پخت و پز استفاده می شود. با این حال آن ها به عنوان یک مکمل به شکل عصاره یا کپسول نیز در دسترس هستند.

دانه های کرفس اگرچه اندازه کوچکی دارند اما ارزش غذایی زیاد و فواید زیادی برای سلامتی دارند.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی دانه کرفس برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن و روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای دانه کرفس برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی مهم است

دانه های کرفس علیرغم اندازه کوچکشان دارای مواد مغذی قابل توجهی هستند. به عنوان مثال آن ها منبع خوبی از مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، منگنز و آهن هستند.

یک قاشق غذاخوری (6.5 گرم) دانه کرفس حاوی مواد مغذی زیر می باشد :

  • کالری : 25 کالری
  • کربوهیدرات : 2 گرم
  • پروتئین : 1 گرم
  • چربی : 2 گرم
  • فیبر : 1 گرم
  • کلسیم : 12 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • روی : 6 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منگنز : 27 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • آهن : 17 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منیزیم : 9 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • فسفر : 5 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

دانه های کرفس کم کالری هستند و یک قاشق غذاخوری آن حدود 25 کالری دارد. آن ها دارای مواد مغذی متعادلی هستند و مقادیر نسبتا مساوی کربوهیدرات، پروتئین و چربی را ارائه می دهند.

2. از سلامت استخوان ها حمایت می کند

استخوان های شما برای سالم ماندن و قوی ماندن به ویتامین ها و مواد معدنی خاصی در مقادیر مختلف نیاز دارند. دانه های کرفس حاوی بسیاری از این مواد مغذی مهم هستند.

یکی از شناخته شده ترین مواد معدنی برای سلامت استخوان، کلسیم است. یک قاشق غذاخوری (6.5 گرم) از دانه های کرفس 12 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه این ماده معدنی را تامین می کند.

وقتی کلسیم دریافتی شما برای دوره های طولانی ناکافی باشد، بدن شما با بیرون کشیدن کلسیم از استخوان ها این کمبود را جبران می کند. این ممکن است به کاهش تراکم معدنی استخوان منجر شود که معیاری برای تعداد مواد معدنی موجود در حجم مشخصی از استخوان است.

تراکم مواد معدنی استخوان کمتر با افزایش خطر شکستگی به خصوص در افراد مسن مرتبط است. برخی از مطالعات نشان می دهند که افزایش مصرف کلسیم ممکن است خطر شکستگی را کاهش دهد.

دانه های کرفس همچنین سرشار از ماده معدنی کمتر شناخته شده ای به نام منگنز هستند. یک قاشق غذاخوری (6.5 گرم) از دانه های کرفس 27 درصد مقدار مورد نیاز روزانه این ماده معدنی را تشکیل می دهد.

منگنز برای فعال کردن آنزیم‌ هایی که پروتئین‌ های لازم برای تشکیل بافت استخوان و غضروف را تولید می‌ کنند مورد نیاز است بنابراین از ساختار و استحکام استخوان پشتیبانی می کند.

در نهایت دانه‌ های کرفس حاوی منیزیم و فسفر هستند. این دو ماده معدنی از سلول های استخوان ساز به نام استئوبلاست حمایت می کنند. کمبود هر یک از این مواد مغذی ممکن است منجر به بیماری های استخوانی مزمن مانند پوکی استخوان شود.

3. تشكيل گلبول های قرمز را افزایش می دهد

آهن یک ماده معدنی ضروری برای تولید گلبول های قرمز خون است. این گلبول‌ های قرمز خون، اکسیژن را از ریه‌ های شما به سایر قسمت‌ های بدن می‌ رسانند.

دانه های کرفس منبع عالی آهن برای مردان و زنان هستند. یک قاشق غذاخوری (6.5 گرم) دانه کرفس به ترتیب 17 درصد و 38 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه آهن را برای زنان و مردان فراهم می کند.

بدون آهن کافی در رژیم غذایی بدن شما نمی تواند گلبول های قرمز کافی تولید کند. در نتیجه ممکن است دچار کم خونی فقر آهن شوید.

کمبود آهن شایع ترین کمبود ریزمغذی ها در سراسر جهان است اما نشان داده شده است که خوردن غذاهای غنی از آهن بیشتر خطر کمبود و کم خونی متعاقب آن را کاهش می دهد.

دانه های کرفس حاوی آهن غیر هم هستند. این نوع آهن با آهن هم موجود در فرآورده های حیوانی متفاوت است و با سرعت کمتری – تقریبا 10 درصد کمتر – جذب می شود.

ویتامین C جذب آهن غیر هم را در غذاهای گیاهی مانند دانه‌ های کرفس افزایش می‌ دهد. خوردن غذاهای غنی از ویتامین C مانند انواع توت ها، مرکبات یا فلفل دلمه ای در وعده های غذایی همراه با دانه ها می تواند به بهینه سازی جذب آهن بدون هم کمک کند.

4. ممکن است سطح قند خون را بهبود بخشد

منیزیم عملکردهای زیادی در بدن شما دارد مانند بهبود سطح قند خون. حفظ سطح قند خون سالم برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی مهم است.

دانه های کرفس منبع خوبی از منیزیم هستند و یک قاشق غذاخوری (6.5 گرم) آن 12 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه منیزیم را تامین می کند.

منیزیم نقش مهمی در کنترل قند خون دارد و به افزایش پاسخ سلول‌ های شما به انسولین، هورمونی که سطح قند خون را تنظیم می‌ کند، کمک می‌ کند.

گنجاندن غذاهای غنی از منیزیم مانند دانه های کرفس در رژیم غذایی شما ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. در واقع یک بررسی بزرگ رژیم‌ های غذایی غنی از منیزیم را با 14 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط کرد.

5. ممکن است با باکتری ها مبارزه کند

عصاره دانه کرفس ممکن است خواص ضد باکتریایی داشته باشد.

به عنوان مثال یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که عصاره دانه کرفس با باکتری هلیکوباکتر پیلوری که در دستگاه گوارش افراد خاص یافت می شود و ممکن است منجر به زخم معده شود، مبارزه می کند.

با این حال این فواید هنوز بر روی انسان آزمایش نشده است.

مطالعه دیگری فواید ضد باکتریایی مشابهی از عصاره دانه کرفس را در برابر برخی باکتری‌ ها، مخمرها و گونه‌ های کپک مشاهده کرد. بنابراین محققان پیشنهاد می کنند که عصاره دانه ها ممکن است به عنوان یک نگهدارنده طبیعی مواد غذایی دارای پتانسیل باشد.

6. ممکن است خواص آنتی اکسیدانی داشته باشد

عصاره دانه کرفس ممکن است دارای خواص آنتی اکسیدانی باشد.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از آسیب سلولی ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. بدن شما برای حفظ سلامت مطلوب به تعادل سالم آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد نیاز دارد.

اگرچه تحقیقات محدود است اما چند مطالعه حیوانی و آزمایشی نشان داده اند که عصاره دانه کرفس دارای خواص آنتی اکسیدانی است.

این خاصیت ممکن است با وجود پلی فنول ها در دانه های کرفس توضیح داده شود.

پلی فنول ها ترکیبات مفیدی در برخی از غذاهای گیاهی هستند. مطالعات بزرگتر رژیم های غذایی غنی از پلی فنل را با بروز کمتر سرطان، بیماری قلبی و دیابت مرتبط دانسته اند.

روش های استفاده از دانه کرفس در رژیم غذایی

دانه کرفس یک ادویه همه کاره با کاربردهای فراوان است.

این دانه ها به صورت دانه کامل، خرد شده یا به عنوان ادویه آسیاب شده فروخته می شوند. دانه کرفس آسیاب شده اغلب به عنوان پودر دانه کرفس شناخته می شود.

طعم دانه کرفس شبیه به طعم ساقه کرفس است بنابراین بیشتر برای چاشنی سوپ ها، سبزیجات یا سس های سالاد خانگی استفاده می شود.

در اینجا چند راه دیگر برای اضافه کردن دانه های کرفس به رژیم غذایی شما وجود دارد :

  • آن ها را روی سالادتان بپاشید تا طعم آن تقویت شود
  • آن ها را با کاسه سبزیجات مخلوط کنید
  • از آن ها به عنوان ادویه برای گوشت کبابی استفاده کنید
  • آن ها را در غذاهایی مانند سالاد کلم یا سالاد سیب زمینی بریزید
  • آن ها را به ترشی های خود اضافه کنید

جالب اینجاست که برخی افراد از دانه کرفس آسیاب شده برای تهیه چای استفاده می کنند. می‌ توانید خودتان آن را با ریختن آب جوش روی 1 قاشق غذاخوری (6.5 گرم) دانه‌ های آسیاب شده و دم کردن مخلوط به مدت تقریبا 10 دقیقه درست کنید. دانه ها را از آب صاف کنید و بنوشید.

عوارض و مضرات دانه کرفس

اگرچه دانه های کرفس بیشتر به عنوان ادویه پخت و پز استفاده می شوند اما در اشکال مکمل دیگری نیز موجود هستند :

  • عصاره دانه کرفس
  • کپسول های مبتنی بر روغن دانه کرفس
  • قرص دانه کرفس

این فرم ها دوز غلیظی از دانه کرفس را ارائه می دهند.

دانه کرفس که در پخت و پز استفاده می شود، در مقادیر معمولی احتمالا بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال برخی از اقدامات احتیاطی ایمنی برای اشکال غلیظ تر دانه کرفس وجود دارد.

کارشناسان توصیه می کنند در صورت بارداری از مکمل های دانه کرفس استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث خونریزی رحم و حتی سقط جنین شود.

افراد مبتلا به قند خون پایین، التهاب حاد کلیه یا آلرژی به دانه های کرفس یا گرده غان نیز باید از مصرف دانه کرفس خودداری کنند.

علاوه بر این مکمل های دانه کرفس ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند. به همین دلیل مهم است که قبل از مصرف مکمل کرفس با پزشک خود مشورت کنید.

خلاصه

دانه های کرفس یک ادویه همه کاره و منبع غلیظی از مواد مغذی هستند. دانه های کرفس غنی از مواد معدنی مختلف مانند کلسیم، آهن و منگنز هستند. مواد معدنی موجود در دانه های کرفس از سلامت استخوان ها و تنظیم قند خون حمایت می کنند.

شما می توانید به راحتی دانه های کرفس را با افزودن آن به سوپ و حتی دمنوش به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به علاوه، آن ها به شکل مکمل در دسترس هستند.

همچنین بخوانید : خواص کرفس برای مردان

منبع : healthline