ترشحات نارنجی رنگ واژن نشانه چیست؟

علل ترشحات نارنجی رنگ واژن
علل ترشحات نارنجی رنگ واژن

ترشحات واژن یک امر طبیعی برای زنان است و اغلب کاملا طبیعی و سالم در نظر گرفته می شود. این ترشحات به واژن اجازه می دهند تا باکتری های مضر و سلول های مرده را از بین ببرد. این فرآیند واژن را تمیز و سالم نگه می دارد و به جلوگیری از عفونت کمک می کند.

اگر رنگ، بو یا قوام ترشحات واژن غیر طبیعی باشد، ترشحات واژن ممکن است نشانه عفونت یا بیماری باشند.

ترشحات طبیعی واژن معمولا به صورت سفید یا شفاف ظاهر می شوند. اگر ترشحات شما نارنجی به نظر می رسند ممکن است یک بیماری زمینه ای داشته باشید.

در ادامه این مقاله با علل اصلی ترشحات نارنجی رنگ واژن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

علل ترشحات نارنجی رنگ واژن

ترشحات غیرطبیعی نشانه شایع یک بیماری زمینه ای یا عفونت مقاربتی (STI) است به خصوص اگر رنگ و بوی آن تغییر کرده باشد.

هنگامی که چیزی تعادل طبیعی مخمر یا باکتری را در واژن شما بر هم می زند، نتیجه اغلب تحریک، بوی غیرعادی و رنگ و قوام متفاوت ترشحات است.

ترشحات نارنجی واژن اغلب نشانه عفونت هستند. رنگ ترشحات می تواند از نارنجی روشن تا تیره و زنگ زده متغیر باشد.

1. واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی (BV) زمانی رخ می دهد که عدم تعادل باکتری های خوب و بد در واژن شما وجود داشته باشد. این بیماری یک عفونت شایع است که در برخی موارد به خودی خود از بین می رود. با این حال اگر عود کند یا علائم شما بدتر شود ممکن است پزشک آنتی‌ بیوتیک‌ ها را برای درمان آن تجویز کند.

علائم رایج واژینوز باکتریایی عبارتند از :

  • ترشحاتی که ممکن است خاکستری، سبز، نارنجی یا سفید باشند
  • بوی غیر طبیعی واژن
  • احساس سوزش در هنگام ادرار کردن
  • بوی بد ماهی که پس از رابطه جنسی قوی تر می شود

پزشک شما ممکن است پماد، ژل یا قرص آنتی بیوتیک را برای درمان واژینوز باکتریایی تجویز کند. این عفونت می تواند عود کننده شود. اگر علائم بیماری را مشاهده کردید یا وضعیت شما پس از درمان بهبود نیافت، برای اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

2. تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک بیماری مقاربتی شایع است که توسط یک انگل ایجاد می شود. در حالی که این بیماری در زنان شیوع بیشتری دارد، مردان نیز مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

طبیعی است که گاهی اوقات بدون هیچ علائمی این بیماری را تجربه کنید. با این حال برخی از علائم رایج مرتبط با تریکومونیازیس عبارتند از :

  • خارش یا سوزش ناحیه تناسلی
  • تغییر رنگ ترشحات مانند سبز، زرد، سفید یا نارنجی
  • بوی ماهی
  • سوزش یا ناراحتی هنگام ادرار کردن

درمان تریکومونیازیس نیاز به آنتی بیوتیک دارد. بروز مجدد این عارضه در عرض سه ماه پس از دریافت درمان معمول نیست. برای جلوگیری از عفونت های مکرر مطمئن شوید که شما و شرکای جنسی تان به طور مناسب درمان شده اید. اگر متوجه علائم ناشی از درمان یا علائم عود بیماری شدید، به پزشک مراجعه کنید.

3. انتهای چرخه ی قاعدگی

گاهی اوقات ترشحات نارنجی واژن به سادگی نشانه ی این است که چرخه قاعدگی شما به پایان رسیده است. در پایان دوره قاعدگی مشاهده ترشحات قهوه‌ ای یا زنگ‌ زده معمول است.

این اغلب به دلیل مخلوط شدن خون با ترشحات واژن است که رنگ طبیعی آن را تغییر می دهد.

4. لانه گزینی جنین

ترشحات نارنجی یا صورتی نشانه لانه گزینی هستند. لانه گزینی مرحله ای از بارداری است که تخمک بارور شده به دیواره رحم می چسبد و معمولا 10 تا 14 روز پس از رابطه جنسی رخ می دهد.

اگر لکه‌ های واژن با رنگ نارنجی یا صورتی را تجربه کردید که منجر به چرخه قاعدگی نمی‌ شوند، برای آزمایش‌ های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر ترشحات نارنجی دارید ممکن است دلیلی برای نگرانی وجود نداشته باشد. اما اگر ترشحات نارنجی با بوی بد همراه هستند با متخصص زنان خود ملاقات کنید.

اگر باردار هستید و متوجه ترشحات و علائم رنگی متفاوت شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید. ترشحات و مشکلات غیرطبیعی می تواند باعث عوارض بارداری شود و همچنین ممکن است بر سلامت شما تاثیر بگذارد.

چشم انداز

ترشحات واژن برای زنان طبیعی و اغلب سالم است. با این حال اگر متوجه رنگ‌ های غیر طبیعی و علائم همراه آن شدید به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات واژن ممکن است نشانه یک بیماری مقاربتی باشد. خود تشخیصی نکنید در حالی که علائم شما ممکن است خود به خود از بین بروند، ممکن است بدون درمان مناسب دوباره ظاهر شوند و بدتر شوند.

همچنین بخوانید : ترشحات زرد رنگ واژن قبل از پریود

منبع : healthline