عوارض و مضرات روغن کتان چیست؟

عوارض و مضرات روغن کتان
عوارض و مضرات روغن کتان

روغن کتان مکملی است که می تواند میزان اسیدهای چرب امگا 3 بدن را افزایش دهد. اسید چرب امگا 3 به کاهش کلسترول و همچنین کاهش شانس ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت و حتی برخی سرطان ها کمک می کند.

دریافت امگا 3 کافی برای بدن نیاز به مصرف آن در رژیم غذایی یا مصرف آن به عنوان مکمل دارد زیرا بدن شما آن را به تنهایی تولید نمی کند.

روغن کتان حاوی اسید چرب آلفا لینولنیک اسید است که بدن می تواند آن را به اسید چرب امگا 3 تجزیه کند. روغن کتان به اندازه سایر منابع امگا 3 مانند ماهی، روغن ماهی و دانه کتان فواید زیادی ندارد.

می توانید روغن کتان را به شکل روغن، کپسول یا حتی در محصولات غذایی غنی شده پیدا کنید.

برای دریافت هفت گرم آلفا لینولنیک اسید باید یک قاشق غذاخوری روغن کتان مصرف کنید. برای رسیدن به این مقدار به شکل کپسول ممکن است نیاز باشد تا شش کپسول روغن کتان مصرف کنید. با مصرف کمتر کپسول روغن ماهی می توانید همان مقدار اسیدهای چرب امگا 3 را در بدن خود دریافت کنید.

در ادامه این مقاله با عوارض و مضرات مصرف روغن کتان برای سلامتی بدن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

عوارض جانبی و مضرات روغن کتان برای سلامتی بدن

مهم است که هنگام استفاده از روغن کتان احتیاط کنید زیرا چندین عوارض جانبی دارد.

برای بسیاری مزایای دانه کتان و روغن کتان ممکن است بر خطرات استفاده از این محصول غلبه کند. هنگام افزودن روغن کتان به رژیم غذایی خود یا استفاده از آن به عنوان مکمل احتیاط کنید.

1. عدم انجام تحقیقات قطعی

در حال حاضر مطالعات زیادی در حال انجام است تا استفاده از روغن کتان را با مزایای سلامتی مرتبط مرتبط کند اما هیچ استفاده استانداردی از مکمل وجود ندارد.

قبل از امتحان کردن در مورد فواید روغن کتان برای سلامتی خود با پزشک صحبت کنید. همچنین باید در مورد مدت زمان مفید استفاده از آن و همچنین دوز توصیه شده صحبت کنید.

2. کیفیت می تواند متفاوت باشد

روغن کتان به عنوان یک مکمل غذایی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تنظیم نشده است. بنابراین کیفیت و محتوای روغن کتان تنظیم و استاندارد نشده است، باید با احتیاط از این محصولات استفاده کنید.

3. باعث کاهش قند خون می شود

استفاده از دانه کتان یا روغن کتان ممکن است منجر به کاهش قند خون شود.

اگر دیابت یا هر بیماری دیگری که بر سطح قند خون شما تاثیر می گذارد، دارید باید در استفاده از این مکمل ها احتیاط کنید. همچنین در صورت استفاده از داروهایی که سطح قند خون شما را تغییر می دهند باید در مصرف روغن کتان احتیاط کنید.

4. فشار خون را پایین می آورد

مصرف روغن کتان ممکن است فشار خون شما را کاهش دهد. اگر بیماری دارید یا دارویی مصرف می کنید که فشار خون شما را کاهش می دهد افزودن این مکمل به رژیم غذایی شما می تواند عوارضی ایجاد کند.

5. باعث خون ریزی می شود

استفاده از دانه کتان ممکن است احتمال خونریزی را افزایش دهد.

اگر شما یک وضعیت سلامتی دارید که باعث خونریزی می شود یا اگر از داروهای خاصی مانند رقیق کننده های خون استفاده می کنید که می توانند منجر به خونریزی شوند، این می تواند مشکل ساز شود.

6. باعث بر هم زدن تعادل هورمونی می شود

در بارداری یا در دوران شیردهی از روغن کتان یا دانه کتان استفاده نکنید. روغن کتان ممکن است برای زنان باردار به دلیل توانایی آن در تاثیرگذاری بر هورمون ها عوارضی ایجاد کند.

7. باعث آلرژی می شود

این احتمال وجود دارد که به دانه کتان و روغن کتان حساسیت داشته باشید.

در صورت مشاهده خارش، تورم، قرمزی یا کهیر هنگام مصرف روغن کتان باید مصرف آن را قطع کرده و از آن خودداری کنید.

استفراغ و حالت تهوع نیز ممکن است نشانه آلرژی باشد. اگر واکنش شما به روغن کتان باعث سفت شدن گلو یا تنگی نفس شود فورا به یک مرکز پزشکی مراجعه کنید. اینها ممکن است نشانه های شوک آنافیلاکسی باشند.

8. ممکن است باعث سرطان پروستات شود

تحقیقات متناقضی در مورد اینکه آیا آلفا لینولنیک اسید موجود در دانه‌ های کتان و روغن کتان واقعا باعث می‌ شود که تومورهای سرطان پروستات تهاجمی‌ تر شوند وجود دارد.

روغن کتان ماده مغذی لیگنان را ندارد – این ماده با کند کردن تومورهای سرطان پروستات مرتبط است. علاوه بر این در صورت ابتلا به سرطان پروستات چربی موجود در روغن کتان ممکن است به بدن شما آنچه را که نیاز دارد نرساند.

متخصصان توصیه می کنند که باید در مورد استفاده از دانه کتان با پزشک خود صحبت کنید و از استفاده از روغن کتان به طور کلی اجتناب کنید زیرا هیچ فایده ای برای مبتلایان به سرطان پروستات ندارد.

9. باعث یبوست و اسهال می شود

دانه های کتان به درمان یبوست کمک می کنند. با این حال روغن کتان مانند دانه کتان حاوی فیبر نیست بنابراین استفاده از روغن کتان برای تسکین روده‌ ها، تاثیری مشابه استفاده از دانه کتان نخواهد داشت.

اگر از دانه کتان به عنوان مکمل استفاده می کنید باید به طور منظم آب مصرف کنید. ممکن است متوجه شوید که روغن کتان منجر به اسهال می شود.

تداخل دارویی

عوارض جانبی روغن کتان ممکن است منجر به واکنش های نامطلوب در صورت مصرف آن و مصرف برخی داروها یا داشتن شرایط پزشکی خاص شود.

گاهی اوقات دانه کتان در جذب سایر داروها اختلال ایجاد می کند. اغلب لازم است چند ساعت قبل از مصرف داروها از روغن کتان استفاده کنید تا مطمئن شوید بدن شما آن ها را به درستی جذب می کند. علاوه بر این ممکن است مجبور شوید به طور کامل از مصرف این مکمل اجتناب کنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با روغن کتان تداخل منفی داشته باشند عبارتند از :

آن هایی که جریان خون و خونریزی شما را تغییر می دهند از جمله :

  • آسپرین
  • رقیق کننده های خون مانند وارفارین (کومادین) و کلوپدیگرل (پلاویکس)
  • برخی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن

آن هایی که قند خون را تنظیم می کنند از جمله :

  • انسولین
  • گلیپیزید (گلوکترول)
  • گلوکوفاژ (متفورمین)
  • گلیبورید (میکروناز یا دیابت)
  • آن هایی که سطح استروژن شما را تغییر می دهند
  • آن هایی که به یبوست کمک می کنند
  • آن هایی که فشار خون را کاهش می دهند

اگر بیماری های زیر را دارید قبل از استفاده از روغن کتان باید با پزشک خود مشورت کنید :

  • خونریزی
  • انسداد روده
  • دیابت
  • اسهال (طولانی مدت یا شدید)
  • دیورتیکولیت
  • هیپوگلیسمی
  • بیماری التهابی روده
  • فشار خون پایین
  • سرطان پروستات
  • تیروئید کم کار

زنان باردار و شیرده باید از مصرف روغن کتان خودداری کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر مشکوک به واکنش در اثر مصرف روغن کتان هستید باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

توصیه می کنیم که قبل از شروع استفاده از روغن کتان با پزشک خود در مورد استفاده از این روغن به عنوان یک مکمل غذایی مشورت کنید. این به جلوگیری از هرگونه واکنش منفی که ممکن است ایجاد شود کمک می کند.

خلاصه

ممکن است بخواهید مکملی برای تقویت اسیدهای چرب امگا 3 در بدن خود پیدا کنید. روغن کتان ممکن است گزینه خوبی برای شما باشد. با این حال در صورت داشتن یک بیماری قبلی، استفاده از داروهای خاص یا مصرف دوز اشتباه ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد کند.

قبل از تکیه بر روغن کتان برای افزایش سطح اسید چرب امگا 3 بدن با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که مکمل را به طور ایمن استفاده می کنید. روغن ماهی ممکن است انتخاب بهتر و مطمئن تری باشد.

همچنین بخوانید : خواص و مضرات روغن کتان برای دیابت

منبع : healthline