10 خاصیت شگفت انگیز آب آلبالو برای سلامتی بدن

خواص آب آلبالو
خواص آب آلبالو

آب آلبالو (به انگلیسی : Tart Cherry Juice) سرشار از آنتی اکسیدان ها و بسیاری از مواد مغذی کلیدی است. همچنین ممکن است با چندین فواید سلامتی از جمله کاهش درد عضلانی و بهبود کیفیت خواب مرتبط باشد.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی آب آلبالو برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب آلبالو برای سلامتی بدن

1. غنی از مواد مغذی است

آب آلبالو سرشار از مواد مغذی مختلف است. یک وعده 240 میلی لیتری حاوی 119 کالری و مواد مغذی زیر است :

  • کربوهیدرات : 28 گرم
  • فیبر : 5 گرم
  • پروتئین : 2 گرم
  • چربی : 1 گرم
  • ویتامین A : حدود 62 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین C : حدود 40 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منگنز : 14 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 12 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • مس : 12 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین K : حدود 7 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

آب آلبالو علاوه بر آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات گیاهی مفید حاوی مقادیر کمتری ویتامین های گروه B، کلسیم، آهن، منیزیم، امگا 3 و چربی های امگا 6 است.

در مقایسه با انواع گیلاس، آلبالو 20 برابر بیشتر ویتامین A دارد و سطح آنتی اکسیدان آن تا پنج برابر بیشتر است.

یکی از راه های آسان تشخیص آلبالو از گیلاس، رنگ آن هاست. گیلاس های تازه رنگ تیره تر دارند در حالی که آلبالوها پس از برداشت رنگ قرمز روشن خود را حفظ می کنند.

به خاطر داشته باشید که برخی از انواع آب آلبالو حاوی مقادیر قابل توجهی قند اضافه شده هستند، بنابراین بهتر است آب آلبالو خانگی تهیه کنید.

2. ممکن است باعث افزایش قدرت و کاهش درد عضلات شود

افراد فعال از نظر بدنی ممکن است علاقه خاصی به تاثیر آب آلبالو روی قدرت و درد عضلات داشته باشند. اکثر مطالعات اثرات مفیدی را گزارش کرده اند.

در یک مطالعه دوندگان مسافت طولانی 7 روز قبل و همچنین روز مسابقه 710 میلی لیتر آب آلبالو یا دارونما نوشیدند. دونده هایی که به آن ها آب آلبالو داده شده سه بار درد کمتری در حین و بعد از مسابقه نسبت به کسانی که به آن ها دارونما داده اند تجربه می کنند.

در مطالعه ای دیگر، دوندگانی که به میزان 480 میلی لیتر آب آلبالو در روزهای قبل و بلافاصله پس از ماراتن می نوشند، آسیب عضلانی، درد و التهاب کمتری را تجربه کردند. آن ها همچنین سریع تر بهبود یافتند.

نتایج مشابهی پس از مصرف مکمل روزانه با 480 میلی گرم پودر آلبالو مشاهده شده است.

علاوه بر این آب آلبالو و مکمل های آن ممکن است قدرت عضلات را افزایش دهند.

در روزهای منتهی به یک جلسه تمرین شدید مقاومتی، به یک گروه از مردان مکمل آلبالو یا دارونما داده شد. گروهی که مکمل آلبالو مصرف کردند در مقایسه با گروه دارونما 4 درصد قدرت عضلانی کمتری از دست دادند.

مکمل های آلبالو همچنین ممکن است باعث کاهش تجزیه عضلات، کاهش درد عضلانی و تسریع در بهبودی افراد شود.

اگرچه اکثر مطالعات اثرات مفیدی را گزارش می کنند، اما توجه به این نکته مهم است که تعداد کمی از آن ها هیچ اثری را مشاهده نکردند. بنابراین تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع لازم است.

3. به بهبود کیفیت خواب کمک می کند

آب آلبالو ممکن است روشی ایمن و موثر برای درمان بی خوابی و افزایش میزان خواب شبانه باشد به این دلیل که آلبالو به طور طبیعی سرشار از ملاتونین می باشد – هورمونی که مسئول خواب است.

علاوه بر این، آلبالو حاوی مقدار زیادی تریپتوفان و آنتوسیانین است، دو ترکیب که ممکن است به بدن در ایجاد ملاتونین کمک کرده و اثرات آن را طولانی کنند.

تحقیقات نشان می دهد که مکمل آب آلبالو سطح ملاتونین را افزایش می دهد و به بهبود کیفیت و مدت زمان خواب کمک می کند.

در یک مطالعه، شرکت کنندگان مبتلا به بی خوابی هر روز به مدت دو هفته 480 میلی لیتر آب آلبالو یا دارونما مصرف کردند. آب آلبالو به طور متوسط ​​85 دقیقه زمان خواب را افزایش می دهد.

جالب توجه است، به نظر می رسد که آب آلبالو در مقایسه با سنبل الطیب و ملاتونین – دو محصول طبیعی مورد مطالعه برای بی خوابی – اگر نه بیشتر اما در کاهش بی خوابی موثر است.

4. ممکن است علائم نقرس را کاهش دهد

مطالعات تاثیر آب آلبالو بر بیماری نقرس را بررسی کرده اند.

به نظر می رسد نوشیدن آب آلبالو سطح اوریک اسید خون را کاهش می دهد – ماده شیمیایی که در غلظت بیش از حد زیاد می تواند نقرس را تحریک کند.

علاوه بر این چندین مطالعه گزارش داده است که افراد مبتلا به نقرس که روزانه گیلاس یا آب آلبالو مصرف می کنند تا 50 درصد کمتر دچار حمله می شوند. با این حال مطالعات در مورد این موضوع محدود است و بیشتر آن ها مشاهده ای هستند.

بنابراین تعیین اینکه آیا آب آلبالو علت کاهش علائم نقرس است یا اینکه بهتر است افرادی که علائم ملایم نقرس دارند از درمان های جایگزین مانند آب آلبالو استفاده کنند دشوار است.

5. ممکن است سلامت مغز را ارتقا دهد

تصور می شود که اختلالات دژنراتیو مغزی مانند پارکینسون و آلزایمر تا حدی ناشی از استرس اکسیداتیو باشد.

آلبالو و آب آلبالو حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و سایر ترکیبات گیاهی مفید است که ممکن است اثرات محافظتی بر سلول های مغزی داشته باشد.

در یک مطالعه مصرف روزانه 480 میلی لیتر آب آلبالو باعث بهبود دفاع آنتی اکسیدانی در مردان و زنان مسن سالم می شود.

در مطالعه دیگری، افراد مسن مبتلا به اختلال زوال عقل خفیف تا متوسط ​​200 میلی لیتر آب آلبالو یا دارونما به مدت 12 هفته مصرف کردند.

بزرگسالان در گروه آب آلبالو بهبودی در روان صحیت کردن و حافظه کوتاه مدت و بلند مدت را تجربه کردند، در حالی که افراد گروه دارونما هیچ بهبودی را تجربه نکردند.

6. ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند

آب آلبالو سرشار از بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید است که اثبات شده باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

به طور خاص محققان معتقدند که محتوای بالای آنتی اکسیدان آلبالو ممکن است به جلوگیری از عفونت کمک کند.

به عنوان مثال یک مطالعه درباره تاثیر آب آلبالو بر روی عفونت دستگاه تنفسی فوقانی که معمولا توسط دوندگان ماراتن پس از مسابقه تجربه می شود، تحقیق کرد.

گروهی از دوندگان در روزهای منتهی به مسابقه ماراتن و بلافاصله پس از آن، آب آلبالو نوشیدند در حالی که دیگری دارونما مصرف کرد.

50 درصد از دونده های دارونما به دنبال مسابقه دچار عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شدند، در حالی که هیچ یک از گروه های آب آلبالو این بیماری را تجربه نکردند.

7. ممکن است بدن را در برابر سرطان محافظت کند

برخی از آنتی اکسیدان های موجود در آب آلبالو ممکن است به خاموش کردن ژن های مرتبط با رشد سرطان کمک کنند. با این حال این هنوز به طور مستقیم بر روی انسان آزمایش نشده است.

8. ممکن است درد را کاهش دهد

آب آلبالو ممکن است به کاهش نوروپاتی محیطی، نوعی درد ناشی از آسیب عصبی کمک کند.

9. ممکن است فشار خون را کاهش دهد

مطالعات نشان می دهد که مصرف آب آلبالو ممکن است منجر به کاهش متوسط ​​فشار خون شود.

10. می تواند به شما در لاغری و کاهش وزن کمک کند

آب آلبالو برای کاهش وزن، چربی شکم و سطح کلسترول خون بالا در موش ها مشاهده شد. با این حال مطالعات انسانی بیشتر مورد نیاز است.

عوارض و مضرات آب آلبالو

اگر به مزایای آب آلبالو علاقه مند هستید، ممکن است بخواهید بدانید که چه مقدار از آن را می توانید روزانه مصرف کنید.

به طور خاص، در بیشتر مطالعات به شرکت کنندگان دو دوز 8 اونس (240 میلی لیتر) به صورت روزانه آب آلبالو داده می شد و اعتقاد بر این است که این مقدار معادل مصرف روزانه 200 آلبالو در روز است.

در مورد پودر آلبالو، مطالعات با استفاده از مکمل های پودر به طور معمول حدود 480 میلی گرم در روز استفاده می شود.

مزایای آن بیشتر در پی 7-10 روز مصرف مکمل مشاهده شد.

آب آلبالو برای اکثر افراد بی خطر است اگرچه حاوی مقادیر زیادی سوربیتول است – نوعی الکل قندی که برای برخی می تواند باعث درد معده و اسهال شود.

آب آلبالو همچنین حاوی کوئرستین است، یک ترکیب گیاهی که ممکن است با داروهای خاص به ویژه داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشد.

خلاصه

آب آلبالو غنی از مواد مغذی است، ممکن است چندین مزیت چشمگیر برای سلامتی داشته باشد و علاوه بر هر رژیم غذایی یک افزودنی ساده است.

به خصوص در کاهش درد عضلات و درمان بی خوابی موثر می باشد بنابراین افراد فعال جسمی و کسانی که از بی خوابی رنج می برند باید سعی کنند این آب میوه را امتحان کنند.

برای داشتن بیشترین مزایا، یک نسخه شیرین نشده را انتخاب کنید یا دو مشت آلبالو را با مقداری آب مخلوط کنید تا آب آلبالو را خودتان درست کنید.

همچنین بخوانید : خواص آلبالو برای دیابت

منبع : healthline