4 خاصیت شگفت انگیز روغن اکالیپتوس برای موها

خواص روغن اکالیپتوس برای مو
خواص روغن اکالیپتوس برای مو

روغن اکالیپتوس روغنی است که از برگ درخت اکالیپتوس (نام علمی : Eucalyptus globulus) با استفاده از روش تقطیر به دست می آید. اکالیپتوس یک گیاه همیشه سبز بوده و به دلیل رشد سریعی که دارد معروف می باشد.

گرچه درخت اکالیپتوس بومی استرالیاست، اما اکنون در سراسر دنیا می روید. با توجه به مطالعات انجام شده روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی طبیعی است.

به همین دلیل طرفداران استفاده از روغن اکالیپتوس آن را برای استفاده بر روی مو پیشنهاد می کنند.

در این مقاله به بررسی همه ی فواید روغن اکالیپتوس برای موی سر می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن اکالیپتوس برای موها

روغن اکالیپتوس می تواند فواید زیادی برای موهای شما داشته باشد که عبارتند از :

  • فولیکول های مو را برای رشد بهتر و بیشتر تحریک می کند
  • سلامت مو را بهبود می بخشد
  • رشد مو را تقویت می کند
  • خارش پوست سر را تسکین می دهد
  • شپش سر را درمان می کند

قبل از استفاده از روغن اکالیپتوس، باید نسبت به مصرف آن دقت کافی داشته باشید؛ زیرا مانند اکثر روغن های اساسی، مهم است که قبل از استفاده مستقیم روغن اکالیپتوس روی پوست سر، آن را در یک روغن حامل مانند روغن زیتون یا نارگیل رقیق کنید.

1. تاثیر روغن اکالیپتوس بر رشد مو

نتایج یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد التهابی است. اگرچه با تحقیقات بالینی ثابت نشده است، اما طرفداران روغن اکالیپتوس برای مو معتقدند که این روغن می تواند التهاب پوست سر را کاهش داده و یک محیط ایده آل برای رشد مو ایجاد کند.

2. روغن اکالیپتوس و شوره سر

تخمین زده می شود که شوره سر و درماتیت سبورئیک مربوط به آن تقریبا نیمی از جمعیت بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهند. همچنین یک گزارش در سال 2012 در مجله آسیا و اقیانوسیه منتشر شده که نشان داد روغن اکالیپتوس خواص ضد قارچ و ضد عفونی کننده دارد که می تواند به عنوان یک ماده برای درمان شوره سر موثر باشد.

3. روغن اکالیپتوس و شپش سر

اگر درگیر شپش سر هستید، می توانید با مشورت پزشک روغن اکالیپتوس را به عنوان یک درمان احتمالی در نظر بگیرید. نتایج یک مطالعه در سال 2017 در استرالیا نشان داد که استفاده از روغن اکالیپتوس می تواند یک گزینه مفید برای درمان شپش سر باشد زیرا دارای اثربخشی و ایمنی مناسبی برای این بیماری است.

البته باز هم تاکید می کنیم که قبل از استفاده از روغن اکالیپتوس برای دران شپش سر، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

4. روغن اکالیپتوس و کچلی

کچلی یک عفونت قارچی است که منجر به تشکیل گره در ساقه های مو می شود. گره های پیدرا که سفید رنگ هستند، به طور معمول در موهای صورت و بدن یافت می شوند اما گره هایی از آن که سیاه هستند به طور معمول در موهای سر پیدا می شوند.

روغن اکالیپتوس طبق نتایج یک مطالعه در سال 2012 برای درمان این عفونت مناسب است.

خلاصه

تاکنون تعداد زیادی تحقیقات بالینی در مورد روغن اکالیپتوس انجام شده است که بعضی از آن ها مانند تاثیرات آن بر روی شوره سر، شپش سر و کچلی به موها مربوط می شوند.

ادعاهای دیگری نیز مانند تقویت رشد مو درباره این روغن وجود دارد که هنوز از نظر بالینی اثبات نشده اند.

اگر می خواهید روغن اکالیپتوس را به برنامه مراقبت از موی خود اضافه کنید، به یاد داشته باشید که اگر رقیق نشود، می تواند خطرناک و حساسیت زا باشد. همچنین اگر در مورد استفاده یا نحوه استفاده از آن نگرانی دارید، با پزشک یا متخصص پوست خود صحبت کنید.

همچنین بخوانید : خواص برگ اکالیپتوس

منبع: healthline