آیا بادام زمینی برای دیابت خوب است؟

آیا بادام زمینی برای دیابت خوب است؟
آیا بادام زمینی برای دیابت خوب است؟

بادام زمینی دارای انواع مختلفی از خواص مغذی است که ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد. خوردن بادام زمینی و محصولات بادام زمینی ممکن است به مواد زیر کمک کنند :

  • لاغری و کاهش وزن
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی
  • کنترل قند خون
  • کاهش خطر ابتلای افراد به دیابت

در این مقاله به بررسی خواص بادام زمینی برای دیابت می پردازیم و به این سوال پاسخ می دهیم که بادام زمینی برای دیابت مفید است یا مضر؟ با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای بادام زمینی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

1. به کنترل قند خون کمک می کند

اگر دیابت دارید باید شاخص گلیسمی غذاهایی که می خورید را در نظر بگیرید. آب که هیچ تاثیری بر قند خون ندارد دارای شاخص گلیسمی 0 است. بادام زمینی دارای شاخص گلیسمی 13 است که باعث می شود آن را به یک غذا با شاخص گلیسمی پایین تبدیل کند.

طبق مقاله ای خوردن بادام زمینی یا کره بادام زمینی در صبح ممکن است به کنترل قند خون در طول روز کمک کند.

بادام زمینی همچنین ممکن است به کاهش افزایش انسولین در غذاهای با شاخص گلیسمی بالاتر کمک کند.

یکی از دلایلی که بادام زمینی ممکن است به کنترل قند خون کمک کند این است که حاوی مقدار زیادی منیزیم است. یک وعده بادام زمینی (حدود 28 بادام زمینی) حاوی 12 درصد از مقدار توصیه شده روزانه منیزیم است و منیزیم طبق گزارش مجله پزشکی به حفظ سطح قند خون کمک می کند.

2. ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد

یک مقاله تحقیقاتی نشان می دهد که خوردن بادام زمینی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، یک عارضه رایج دیابت را کاهش دهد.

افزودن آجیل به رژیم غذایی ممکن است به کاهش فشار خون بالا یکی دیگر از عوارض شایع دیابت نیز کمک کند.

3. ممکن است به کنترل وزن کمک کند

بادام زمینی ممکن است به شما کمک کند احساس سیری بیشتری داشته باشید و هوس گرسنگی کمتری داشته باشید که می تواند به شما در حفظ وزن سالم و کنترل بهتر سطح گلوکز خون کمک کند.

4. ممکن است خطر کلی دیابت را کاهش دهد

بر اساس مطالعه ای که در مجله انجمن پزشکی آمریکا انجام شده است خوردن بادام زمینی یا کره بادام زمینی ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. بادام زمینی سرشار از چربی غیراشباع و سایر مواد مغذی است که به توانایی بدن در تنظیم انسولین کمک می کند.

عوارض و مضرات بادام زمینی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

اسیدهای چرب امگا 6

بادام زمینی نسبت به سایر آجیل ها حاوی اسیدهای چرب امگا 6 بیشتری است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مقدار زیاد امگا 6 ممکن است با افزایش التهاب مرتبط باشد که ممکن است علائم دیابت و خطر چاقی را افزایش دهد.

بنابراین مطمئن شوید که تعادل خوبی از چربی های امگا 3 و امگا 6 در رژیم غذایی خود داشته باشید.

نمک و شکر

محصولات بادام زمینی اغلب حاوی نمک و شکر اضافه شده هستند که در صورت ابتلا به دیابت باید آن را محدود کنید.

کره بادام زمینی می تواند حاوی چربی، روغن و شکر باشد. انتخاب کره بادام زمینی طبیعی با ترکیبات کمی بهترین گزینه شماست.

آلرژی

شاید بزرگترین خطر بادام زمینی این باشد که می تواند برای برخی افراد واکنش آلرژیک جدی ایجاد کند. یاد بگیرید که علائم را بشناسید تا در صورت بروز چنین اتفاقی بتوانید به خود یا یکی از نزدیکان خود کمک کنید.

کالری

در حالی که بادام زمینی مزایای بسیاری برای مبتلایان به دیابت نوع 2 دارد، کالری نسبتا بالایی دارد و باید در حد اعتدال مصرف شود.

نصف فنجان بادام زمینی خام حاوی بیش از 400 کالری است. برای کاهش کالری دریافتی خود سعی کنید بادام زمینی را به جای محصولات غلات تصفیه شده و گوشت قرمز و فرآوری شده مصرف کنید.

روش های استفاده از بادام زمینی در رژیم غذایی افراد دیابتی

بهترین راه برای خوردن بادام زمینی خالص ترین شکل آن بدون نمک و شکر اضافی است.

مقاله ای نشان می دهد که خوردن کره بادام زمینی برای صبحانه ممکن است اشتهای شما را کاهش دهد و قند خون شما را در طول روز کنترل کند.

اگر به بادام زمینی حساسیت دارید یا آن را دوست ندارید گزینه های دیگری نیز وجود دارند که فواید مشابهی دارند :

  • سایر آجیل های درختی مانند گردو و بادام دارای مشخصات مغذی مشابهی با بادام زمینی هستند و در مدیریت دیابت نوع 2 مفید هستند
  • وقتی صحبت از جایگزین های کره بادام زمینی می شود به دانه ها فکر کنید! به عنوان مثال کره تخمه آفتابگردان منبع بسیار خوبی از پروتئین بوده و حاوی حدود دو برابر کره بادام زمینی منیزیم است

خلاصه

بیش از 16 میلیون نفر در ایالات متحده به دیابت نوع 2 مبتلا هستند که می تواند عوارضی مانند بیماری قلبی عروقی، نابینایی و نارسایی کلیوی ایجاد کند. رژیم غذایی شما بخش مهمی از پیشگیری و مدیریت این بیماری است.

تحقیقات فواید زیادی از گنجاندن بادام زمینی و محصولات بادام زمینی در رژیم غذایی شما را نشان داده است.

بادام زمینی همان فواید سلامتی آجیل درختی را دارد و جایگزین ارزان تری است.

بادام زمینی باید در حد اعتدال و در خالص ترین شکل ممکن مصرف شود.

همچنین بخوانید : خواص کره بادام زمینی برای زنان باردار

منبع : healthline