جدول ارزش غذایی گرمک (کالری، ویتامین ها و مواد معدنی)

جدول ارزش غذایی گرمک
جدول ارزش غذایی گرمک

خواص گرمک به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی و حجم بالای آب (حدود 90 درصد) آن است.

خوردن گرمک راه خوبی برای کمک به هیدراتاسیون و تامین نیازهای مایعات است و در عین حال مصرف ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را نیز افزایش می دهد.

در این مقاله به بررسی ارزش غذایی، کالری، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گرمک می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

ارزش غذایی گرمک

یک فنجان گرمک (177 گرم)
مقدار
کالری60
کربوهیدرات14.4 گرم
فیبر1.6 گرم
پروتئین1.5 گرم
چربی0.3 گرم
قند14 گرم
ویتامین A299.1 میکروگرم
ویتامین C65 میلی گرم
سدیم28 میلی گرم
پتاسیم472.6 میلی گرم
  • کالری موجود در 100 گرم گرمک : 34
  • کالری موجود در یک عدد گرمک کوچک (441 گرم) : 149
  • کالری موجود در یک عدد گرمک متوسط (552 گرم) : 186
  • کالری موجود در یک عدد گرمک بزرگ (814) : 274

کربوهیدرات ها

در یک فنجان گرمک 14.4 گرم کربوهیدرات کل با 1.6 گرم فیبر و حدود 14 گرم قند طبیعی وجود دارد. فیبر موجود در گرمک اغلب نامحلول است اما حاوی مقداری فیبر محلول نیز می باشد.

گرمک به دلیل محتوای قند طبیعی خود دارای شاخص گلیسمی 65 است. بار گلیسمی آن تنها 4 است.

چربی ها

مانند بیشتر میوه ها در گرمک تقریبا هیچ چربی وجود ندارد.

پروتئین

گرمک مقدار کمی پروتئین دارد یعنی 1.5 گرم در هر فنجان به همین دلیل منبع قابل توجهی از پروتئین نیست.

ویتامین ها و مواد معدنی

گرمک پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، روی و ویتامین‌های C، A و B9 (فولات) را تامین می‌کند.

این میوه سرشار از ویتامین C است و یک فنجان آن 72 درصد از مقدار توصیه شده روزانه شما را بر اساس 2000 کالری در هر روز تامین می‌ کند.

گرمک حاوی ویتامین A فراوان است و 33 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه شما در هر فنجان را تامین می کند.

کالری

یک فنجان گرمک (177 گرم) 60 کالری دارد که 87 درصد آن از کربوهیدرات ها، 8 درصد از پروتئین و 5 درصد از چربی تامین می شود. گرمک یک غذای کم کالری و سرشار از آب است.

فواید و مزایای گرمک برای سلامتی بدن

1. از کم آبی بدن جلوگیری می کند

جدای از نوشیدن آب کافی، خوردن میوه های پرآب مانند گرمک می تواند به شما کمک کند هیدراته بمانید. از آنجا که گرمک حاوی بیش از 90 درصد آب است یک میان وعده عالی در روزهای گرم است. همچنین منبع خوبی از الکترولیت پتاسیم است.

دستورالعمل‌ های غذایی وزارت کشاورزی آمریکا برای سال های 2020-2025 نشان می‌ دهد که کم مصرف کردن پتاسیم به عنوان یکی از  نگرانی‌ های بهداشت عمومی است زیرا مطالعات نشان داده‌ اند که مردم در ایالات متحده کمتر از مقدار توصیه شده روزانه پتاسیم مصرف می‌ کنند.

دریافت کم پتاسیم با خطرات سلامتی از جمله کم آبی شدید همراه است. ساده ترین راه برای فهمیدن اینکه آیا به درستی هیدراته شده اید یا نه بررسی رنگ ادرار است.

ادرار باید زرد کم رنگ باشد و ادرار زرد تیره یا کهربایی رنگ ممکن است نشان دهنده کم آبی بدن باشد.

2. از سلامت چشم پشتیبانی می کند

گرمک به دلیل دارا بودن بتاکاروتن برای سلامت چشم مفید است. همان ویتامین هایی که رنگ نارنجی هویج را ایجاد می کنند مسئول رنگ و فواید گرمک نیز هستند.

علاوه بر بتا کاروتن گرمک همچنین حاوی لوتئین و زآگزانتین است – دو آنتی اکسیدان محلول در چربی که متعلق به کاروتنوئیدهایی به نام زانتوفیل هستند.

اگرچه لوتئین و زآگزانتین به ویتامین A تبدیل نمی شوند اما دارای خواصی هستند که به سلامت چشم کمک می کند. گنجاندن گرمک در برنامه غذایی، مواد مغذی کلیدی را برای سلامت چشم شما فراهم می کند.

3. ممکن است به کاهش خطر سرطان کمک کند

فعالیت آنتی اکسیدانی بالای گرمک به از بین بردن رادیکال های آزاد قبل از ایجاد آسیب کمک می کند. نشان داده شده است که عصاره پوست و تخمه گرمک از رشد سلول های تومور کلیه، ناحیه کولورکتال و ناحیه دهانه رحم جلوگیری می کند.

خواص آنتی اکسیدانی گرمک و پوست آن از گسترش تومورها 20 تا 85 درصد جلوگیری می کند. با این حال این مطالعه مقدماتی است و قطعی نیست. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما برای تلاش های آینده امیدوار کننده است.

4. به درمان آفتاب سوختگی کمک می کند

هنگامی که گرمک خورده می شود یا به صورت موضعی روی پوست استفاده می شود اثرات محافظت از نور ایجاد می کند. زمانی که عصاره گرمک روی پوست آفتاب سوخته قرار می گیرد فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش می دهد، سلول های آفتاب سوخته را کاهش می دهد و سطح ملانین را افزایش می دهد.

اگرچه خوردن گرمک جایگزین نیاز به محافظت در برابر نور خورشید نمی شود اما ممکن است در بهبود آفتاب سوختگی به بدن شما کمک بیشتری کند.

5. فشار خون را کاهش می دهد

مانند بسیاری از میوه ها، گرمک به طور طبیعی دارای سدیم کم و پتاسیم بالایی است که در کاهش فشار خون بالا موثر است.

گرمک همچنین برای سلامت قلب مفید است. انتخاب غذاهای سرشار از پتاسیم مانند گرمک با کاهش خطر فشار خون و سکته مغزی مرتبط است.

عوارض و مضرات گرمک

افراد مبتلا به سندرم آلرژی دهانی (OAS) ممکن است در هنگام خوردن گرمک واکنش نشان دهند به خصوص اگر به علف‌ ها نیز حساسیت داشته باشند.

اگر مشکوک هستید که به گرمک حساسیت دارید یا مبتلا به سندرم آلرژی دهانی شدید، از یک متخصص کمک بگیرید کنید. تشخیص ممکن است شامل آزمایش پوست، آزمایش خون و بررسی علائم شما باشد.

انواع گرمک ها

دو گونه اصلی گرمک وجود دارد : گرمک آمریکای شمالی و گرمک اروپایی. هر دو گونه گوشت نارنجی با طعم مشابه دارند و تفاوت اصلی در پوست آن هاست. گرمک آمریکای شمالی دارای طرحی تور مانند است در حالی که نوع اروپایی پوستی آجدار دارد.

تخمه های گرمک در خاورمیانه، آسیا و آمریکای لاتین خوراکی و محبوب هستند.

بهترین زمان مصرف گرمک

انتخاب گرمک خوش طعم نوعی هنر است. شما می توانید یک گرمک رسیده را برای استفاده فوری بخرید یا گرمکی را بخرید که کال است و نیاز به رسیدن در خانه دارد.

اگر به دنبال یک گرمک رسیده هستید باید سه چیز را جستجو کنید :

  • رنگ : پوست زیر پوست رویی باید به رنگ نارنجی روشن یا کرم باشد. رنگ سبز میوه نارس را نشان می دهد
  • انتهای ساقه : انتهای گرمک با ساقه باید صاف و گرد باشد. تورفتگی نشانه‌ ای از این است که میوه در زمان رسیدن چیده شده است
  • انتهای شکوفه : طرف دیگر طالبی انتهای شکوفه است. این قسمت را بو کنید باید خوشبو باشد و وقتی روی آن فشار می دهید کمی فر برود. اگر سخت با بوی بسیار کم باشد احتمالا نارس است

گرمک پس از چیدن تا چند روز به رسیدن خود ادامه خواهد داد. از خرید گرمک هایی که حاوی خراش یا آسیب های دیگر هستند خودداری کنید. این معمولا نشانه میزبانی برای باکتری است. اگر گرمکی خریداری می کنید که کاملا رسیده نیست آن را برای چند روز در دمای اتاق نگهداری کنید.

روش های نگهداری از گرمک

شستن گرمک قبل از بریدن آن بسیار مهم است. از آب لوله کشی و برس سبزیجات استفاده کنید، شستن گرمک با شوینده ها توصیه نمی شود چون پوست متخلخل است وشوینده می تواند وارد گوشت میوه شود.

گرمک ها در نزدیکی زمین رشد می کنند و می توانند با باکتری های خاک، آب و حیوانات آلوده شوند. این یک نگرانی ایمنی مواد غذایی است. نه تنها عوامل محیطی می توانند در آلودگی نقش داشته باشند بلکه آلودگی انسانی نیز می تواند در حین برداشت یا پس از برداشت رخ دهد. شستن قسمت بیرونی میوه به حذف هر گونه باکتری کمک می کند.

چاقو را بعد از بریدن گرمک و قبل از استفاده از آن روی سایر غذاها بشویید زیرا باکتری ها می توانند از طریق آلودگی متقاطع پخش شوند. پس از شستن، پوست گرمک را با دستمال کاغذی تمیز پاک کنید تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس انتهای ساقه را که بیشتر باکتری ها در آنجا جمع می شوند جدا کرده و دور بیندازید.

پس از برش میوه را در ظرف در بسته در یخچال تا پنج روز نگهداری کنید. به خاطر داشته باشید که هر چه گرمک رسیده تر باشد، ماندگاری کمتری دارد. گذاشتن گرمک قاچ شده در دمای اتاق یا در گرما باعث رشد سریع باکتری های مضر روی گوشت آن می شود.

اگر دوست دارید گرمک را برای مدت طولانی تری نگه دارید، می توانید آن را برش داده و در یک کیسه فریزر یا ظرف دربسته در فریزر نگهداری کنید.

روش های استفاده از گرمک در رژیم غذایی

گرمک میوه ای با ظاهری غنی است که می توان از آن به عنوان چاشنی در سالاد یا به تنهایی به عنوان یک میان وعده استفاده کرد. وقتی با غذاهای شور مانند پنیر همراه شود یا برای روی ماست یا پنیر کوتاژ استفاده شود عالی است.

همچنین بخوانید : علائم حساسیت به گرمک

منبع : verywellfit