علت بوی بد دهان شبیه بوی ادرار چیست؟

علت بوی بد دهان شبیه بوی ادرار
علت بوی بد دهان شبیه بوی ادرار

بوی بد دهان می تواند ناراحت کننده باشد اما این که متوجه شوید که بوی دهان شما شبیه بوی ادرار است، می تواند بسیار خسته کننده باشد.

دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث شود بوی دهان شبیه بوی ادرار به نظر برسد که برخی موقتی خواهند بود. به عنوان مثال برخی از افراد تنها پس از نوشیدن زیاد مشروبات الکلی یا صبح که از خواب بیدار می شوند بوی ادرار را تجربه می کنند اما معمولا خیلی جدی نیست.

کودکان و نوزادان گاهی اوقات بوی دهان شان بویی شبیه ادرار دارد که ممکن است نشان دهنده اختلال عملکرد کلیه باشد.

برخی از عللی که باعث می شود بوی دهان، بویی شبیه بوی ادرار داشته باشد، بی خطر هستند حتی اگر احساس آن را نداشته باشند در حالی که برخی دیگر جدی تر هستند و نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارند.

در ادامه این مقاله با علل بوی بد دهان شبیه بوی ادرار و همچنین درمان های خانگی آن بیشتر آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

علل بوی بد دهان شبیه بوی ادرار

1. رژیم غذایی

برخی از غذاها و نوشیدنی ها می توانند واکنش هایی را در بدن ایجاد کنند که می تواند بوی ادرار را در دهان شما ایجاد کند.

در بسیاری از موارد، بوی دهان شبیه بوی ادرار به دلیل تجمع آمونیاک در بدن است که به درستی دفع نمی شود. برخی از غذاها و نوشیدنی ها می توانند باعث افزایش آمونیاک در بدن شوند.

مشروبات الکلی بارزترین نمونه این مواد غذایی هستند. نوشیدن زیاد الکل می تواند بر فیلتراسیون کلیه تاثیر بگذارد و باعث شود که دهان بوی ادرار بدهد. خوردن مقادیر زیاد پروتئین نیز می تواند این اثر را ایجاد کند.

بهترین راه برای جلوگیری از این امر، نوشیدن در حد اعتدال و داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل با مقدار زیادی سبزیجات است.

2. سینوزیت

سینوزیت زمانی رخ می دهد که بافت های سینوس ملتهب شوند. سینوزیت می تواند در نتیجه عفونت ها، ویروس ها، سپتوم منحرف شده و پولیپ بینی ایجاد شود.

سینوزیت ممکن است در نتیجه عفونت های باکتریایی یا قارچی در سینوس ها ایجاد شود که می تواند باعث بوی بد دهان شود. برای برخی از افراد این می تواند باعث شود که دهان آن ها بوی ادرار بدهد.

علائم دیگر ممکن است شامل احساس فشار در سینوس ها، سردرد، احتقان و آبریزش بینی باشد.

می توانید سعی کنید حفره های سینوسی را با استفاده از نتی پات شستشو داده و مرطوب کنید. داروهای رفع احتقان مانند سودوافدرین می توانند به درمان عفونت های سینوسی کمک کنند.

3. عفونت هلیکوباکتر پیلوری

هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که می تواند معده را تحت تاثیر قرار دهد، باعث زخم معده و حتی سرطان معده شود. همچنین گفته می شود که باعث می شود عرق و دهان هم بوی آمونیاک یا ادرار بگیرد.

برخی از افراد هلیکوباکتر پیلوری بدون هیچ علامت دیگری دارند اما برخی ممکن است علائمی مانند موارد زیر داشته باشند :

  • زخم معده
  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • نفخ
  • آروغ زدن ناخواسته
  • درد شکمی که با خالی بودن معده بدتر می شود

برای خلاص شدن از شر هلیکوباکتر پیلوری پزشک ممکن است دو آنتی بیوتیک مختلف را به طور همزمان برای شما تجویز کند که می توانند به جلوگیری از مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها کمک کنند.

آن ها همچنین یک داروی سرکوب کننده اسید را برای محافظت یا بهبود پوشش داخلی معده شما تجویز می کنند. برخی از درمان های طبیعی نیز ممکن است کمک کنند.

برای پیشگیری از هلیکوباکتر پیلوری کار زیادی نمی توانید انجام دهید. اما مطمئن شوید که در صورت مشاهده هر یک از علائم عفونت هلیکوباکتر پیلوری با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا بتوانید درمان شوید.

4. عفونت های دستگاه ادراری

بسیاری از مردم نمی دانند که عفونت دستگاه ادراری (UTI) در واقع می تواند علت بوی بد دهان آن ها باشد. اگر عفونت ادراری به کلیه ها گسترش یابد و باعث نوعی عفونت کلیه شود می تواند منجر به تجمع مواد زائد در بدن شود. همین می تواند باعث ایجاد طعم فلزی و بویی شبیه ادرار شود.

سایر علائم عفونت های ادراری عبارتند از :

  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • نیاز مداوم یا ناگهانی به ادرار مکرر
  • ادرار با بوی قوی
  • درد لگن
  • تب

درمان عفونت ادراری اغلب شامل مصرف آنتی بیوتیک و هیدراته ماندن است. مقدار زیادی آب بنوشید و ادرار کنید تا عفونت از سیستم شما دفع شود. درمان های خانگی دیگری نیز وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

5. بیماری مزمن کلیوی

بیماری مزمن کلیه یک علت جدی بوی دهان است که بوی ادرار می دهد. وقتی کلیه ها به درستی کار نمی کنند، نمی توانند مواد زائد را به اندازه کافی از جریان خون خارج کنند.

این اثر می تواند باعث تجمع مواد زائد در جریان خون شود که منجر به ایجاد طعم فلزی در دهان و بوی شدید آمونیاک شود.

بیماری کلیوی بسیار جدی است و می تواند منجر به نارسایی کلیه شود. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • تهوع و استفراغ
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • تورم در پاها و مچ پا
  • بثورات پوستی یا خارش
  • درد در پشت، پهلو یا پاها

درمان بیماری کلیوی ابتدا بر درمان علت این بیماری متمرکز است. پزشک شما همچنین ممکن است داروهایی برای کنترل فشار خون، کلسترول، کم خونی و تورم تجویز کند. یک رژیم غذایی کم پروتئین به کلیه ها کمک می کند کار خود را بهتر انجام دهند.

روش های خانگی رفع بوی دهان شبیه بوی ادرار

در حالی که بوی بد دهان احتمالا به درمان بیماری زمینه‌ ای برای از بین بردن آن بستگی دارد اقداماتی وجود دارد که می‌ توانید در این مدت برای کاهش بو انجام دهید. این اقدامات شامل موارد زیر هستند :

  • دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید : شما باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. از دهانشویه ضد باکتری بدون الکل برای از بین بردن باکتری های موجود در دهان استفاده کنید
  • از اسپری نعناع استفاده کنید :  نعناع و دارچین هر دو دارای بوهای قوی هستند که می تواند به رفع بوی بد دهان کمک کنند. برای بهترین نتیجه اسپری نعناع بدون قند را انتخاب کنید
  • بر روی زبان مسواک بکشید : این کار می‌ تواند پوشش باکتری‌ ها را از بین ببرد و بوی دهان را بلافاصله بهبود بخشد
  • از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها خودداری کنید : این مواد غذایی شامل الکل می شود که می تواند بوی ادرار را ایجاد کند
  • از دندان مصنوعی خود به درستی مراقبت کنید و همچنین حتما هر شب آن ها را از دهان خارج کنید
  • دانه های رازیانه یا انیسون را بجوید : آن ها خواص ضد عفونی کنندگی دارند و می توانند به مبارزه با بوی بد دهان کمک کنند

خلاصه

بوی دهان که بوی ادرار یا آمونیاک می دهد می تواند ناامید کننده باشد اما بسیاری از علل آن کوتاه مدت هستند و به خوبی به درمان پاسخ می دهند.

اگر بیش از یک هفته بوی دهان شما بوی ادرار می دهد و اخیرا چیزی در رژیم غذایی خود تغییر نداده اید، وقت ملاقات با پزشک است تا علت اصلی را پیدا کند.

همچنین بخوانید : آیا آنتی هیستامین باعث بوی بد دهان می شود؟

منبع : healthline