خواص شگفت انگیز توت فرنگی برای زنان باردار

خواص توت فرنگی برای زنان باردار
خواص توت فرنگی برای زنان باردار

توت فرنگی یکی از خوشمزه ترین میوه هایی است که ممکن است بخواهید در دوران بارداری بخورید مخصوصا به دلیل طعم و عطر شیرین آن.

در ادامه این مقاله با فواید توت فرنگی برای سلامتی در دوران بارداری و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

آیا زنان باردار می توانند توت فرنگی بخورند؟

بله توت فرنگی دارای ویتامین C زیادی است. این ماده ی مغذی به رشد نوزاد کمک می کند و همچنین به شما کمک می کند مقدار لازم آهن را از غذا جذب کنید.

این میوه های ترش و شیرین منبع خوبی از کربوهیدرات ها هستند که به شما انرژی فوری می دهند.

توت فرنگی ها را قبل از مصرف بشویید تا هرگونه آلودگی مانند سموم یا میکروارگانیسم های بیماری زا که برای بارداری شما خطرناک هستند از بین ببرید. توت فرنگی تازه و تمیز در دوران بارداری به شرطی که در حد اعتدال بخورید بی خطر است.

فواید و مزایای توت فرنگی در دوران بارداری

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) یک توت فرنگی کوچک می تواند تقریبا 7 گرم باشد و یک فنجان توت فرنگی برش خورده می تواند 166 گرم باشد که 53 کالری، 12.75 گرم کربوهیدرات، 27 میلی گرم کلسیم، 22 میلی گرم منیزیم، 40 میلی گرم فسفر، 254 میلی گرم پتاسیم، 40 میلی گرم فولات و 97.6 میلی گرم ویتامین C را تامین می کند.

توت فرنگی با داشتن بسیاری از مواد مغذی ضروری مزایای سلامتی متعددی برای زنان باردار دارد.

فولیک اسید : مطالعات نشان می دهد 400 میلی گرم فولیک اسید می تواند خطر نقایص مادرزادی را تا 50 درصد کاهش دهد. توت فرنگی به طور طبیعی دارای این ماده مغذی است و به شما در تامین مقدار مورد نیاز روزانه کمک می کند.

ویتامین C : کاهش تعداد گلبول های قرمز در بدن شما خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می دهد. مصرف غذاهایی مانند توت فرنگی که سرشار از ویتامین C هستند به جذب بهتر آهن برای تشکیل گلبول های قرمز کمک می کنند.

مواد معدنی : ویتامین C و مواد معدنی موجود در توت فرنگی می توانند به حفظ ایمنی شما کمک کنند که به نوبه خود به جلوگیری از بیماری ها کمک می کنند.

پتاسیم : در دوران بارداری مقدار مورد نیاز روزانه پتاسیم در زنان 4700 میلی گرم است. این ماده مغذی به طور طبیعی در توت فرنگی وجود دارد و می تواند به حفظ فشار خون، کنترل ماهیچه ها، عملکرد عصب و تنظیم الکترولیت ها کمک کند.

سایر موارد : توت فرنگی همچنین حاوی سایر مواد مغذی حیاتی مانند ویتامین B6 و فیبر است. اگرچه در مقادیر کمتر مصرف منظم میوه ها می تواند به شما در تنظیم هورمون ها، رشد بدن و سو هاضمه کمک کند.

مانند هر غذای دیگری که در دوران بارداری می خورید توت فرنگی نیز باید به مقدار محدود مصرف شود. خوردن بیش از حد میوه می تواند مشکل ساز باشد.

عوارض و مضرات توت فرنگی برای زنان باردار

قبل از مصرف توت فرنگی در دوران بارداری به چند نکته دقت کنید.

اگر به توت فرنگی حساسیت دارید باید از خوردن میوه اجتناب کنید زیرا می تواند برای بارداری شما مضر باشد. معمولا حساسیت به توت فرنگی در افرادی رخ می دهد که به گرده توس حساسیت دارند. واکنش ها شامل التهاب و خارش در گلو یا دهان است.

توت فرنگی از جمله غذاهایی است که حاوی مقادیر زیادی آفت کش است. بنابراین توت فرنگی های ارگانیک را انتخاب کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که قبل از مصرف میوه ها را بشویید. اگر از هر دارویی استفاده می کنید و نگران هستید که با توت فرنگی واکنش نشان دهد در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

روش های استفاده از توت فرنگی در دوران بارداری

علاوه بر لذت بردن از توت فرنگی به شکل خام می توانید از آن ها در دستور العمل های مختلف استفاده کنید.

می توانید مربا، شربت و ژله را با توت فرنگی تازه درست کنید. آن ها به خوبی با نان، پنکیک و مافین ترکیب می شوند.

توت فرنگی خشک یا تازه را می توان به یک کاسه ذرت و حتی سالاد میوه اضافه کرد. آن ها می توانند میان وعده را خوشمزه و مغذی کنند.

می توانید توت فرنگی خرد شده را به ماست ساده اضافه کنید. اگر آجیل دوست دارید می توانید آجیل خرد شده را نیز اضافه کنید.

تهیه اسموتی راه دیگری برای خوردن توت فرنگی است.

صرف نظر از نحوه مصرف آن ها توت فرنگی می تواند مزایای مورد انتظار سلامتی را برای شما به همراه داشته باشد.

نکاتی برای انتخاب و نگهداری توت فرنگی

اندازه و شکل توت فرنگی ها مهم نیست. فقط به دنبال انواع توت های پر رنگ باشید.

برگ های بالای توت ها باید سبز و سالم باشند.

اگر کپک روی توت ها پیدا کردید، آن ها را انتخاب نکنید. اینها ممکن است به زودی پوسیده شوند.

برای نگهداری توت فرنگی آن ها را در یک ظرف قرار داده و در یخچال نگهداری کنید. به یاد داشته باشید توت فرنگی عمر طولانی ندارد بنابراین آن ها را تازه بخورید.

چرا در دوران بارداری میل به توت فرنگی دارید؟

شایع ترین دلیل هوس میوه خوردن می تواند کمبود مواد مغذی مانند ویتامین C، منیزیم و کلسیم باشد. بنابراین اگر هوس توت فرنگی می کنید ممکن است به دلیل کمبود این مواد مغذی در بدن شما باشد.

همچنین هنگام بارداری میل به شیرینی و غذاهای ترش دارید. شاید این یکی از دلایلی است که شما به دنبال توت فرنگی هستید.

آیا توت فرنگی باعث ایجاد درد زایمان می شود؟

اعتقاد بر این است که برخی غذاها باعث درد زایمان می شوند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد توت فرنگی می تواند این کار را انجام دهد. در صورت شک و تردید می توانید با پزشک خود صحبت کنید.

ما می توانیم بگوییم که اگر در دوران بارداری میل به شیرینی دارید توت فرنگی یک میوه سالم محسوب می شود. این میوه نه تنها مغذی است بلکه جوانه های چشایی شما را نیز نوازش می کند. اما در خوردن آن ها زیاده روی نکنید.

اگر طرفدار توت فرنگی نیستید می توانید میوه های دیگری را که مواد مغذی یکسانی دارند بخورید. هدف این است که در دوران بارداری غذای سالم داشته باشید.

همچنین بخوانید : فواید توت فرنگی برای دیابت

منبع : momjunction