درمان های خانگی سریع رفلاکس اسید و رفلاکس معده

درمان های خانگی رفلاکس معده
درمان های خانگی رفلاکس معده

رفلاکس اسید ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. اگر بیش از دو بار در هفته رفلاکس اسید را تجربه می کنید ممکن است به رفلاکس معده (GERD) مبتلا شده باشید. در این مورد سوزش سر دل تنها یکی از علائم متعدد همراه با سرفه و درد قفسه سینه است.

رفلاکس معده معمولا با داروهای بدون نسخه (OTC) مانند آنتی اسیدها و بهبود سبک زندگی یا رژیم غذایی درمان می شود. در موارد شدید ممکن است به داروهای تجویزی برای جلوگیری از آسیب به مری نیاز باشد.

در حالی که دارو رایج ترین شکل درمان رفلاکس معده است برخی از داروهای خانگی وجود دارند که می توانند برای کاهش رفلاکس اسید استفاده شوند.

در ادامه این مقاله با درمان های سریع رفلاکس اسید و رفلاکس معده در خانه آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

روش های خانگی درمان رفلاکس معده

1. وزن خود را مدیریت کنید

در حالی که سوزش سر دل ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد به نظر می رسد رفلاکس معده در بزرگسالانی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند شایع تر است.

اضافه وزن – به خصوص در ناحیه شکم – فشار بیشتری بر معده وارد می کند. در نتیجه شما در معرض خطر افزایش اسید معده هستید که به مری بازگردد و باعث سوزش سر دل شود.

وزن خود را با یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم مدیریت کنید. اگر کاهش وزن ممکن است گزینه ای برای کمک به علائم رفلاکس معده باشد، با پزشک خود صحبت کنید.

2. بدانید از کدام غذاها و نوشیدنی ها اجتناب کنید

برخی از غذاها و نوشیدنی های محرک هستند که می توانند خطر رفلاکس اسید را افزایش دهند. اگر رفلاکس معده دارید باید در مورد مواردی که می توانند منجر به علائم شوند محتاط باشید.

سعی کنید از غذاها و نوشیدنی های زیر اجتناب کنید :

  • سس گوجه فرنگی و سایر محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی
  • غذاهای پرچرب، مانند محصولات فست فود و غذاهای چرب
  • غذاهای سرخ شده
  • آبمیوه های مرکبات
  • جوش شیرین
  • کافئین
  • شکلات
  • سیر
  • پیاز
  • نعناع
  • الکل

با محدود کردن یا اجتناب از این محرک ها ممکن است علائم کمتری را تجربه کنید. همچنین ممکن است بخواهید برای کمک به شناسایی غذاهای مشکل دار، یک دفترچه غذایی داشته باشید.

3. کم غذا بخورید

خوردن وعده های غذایی کوچک تر فشار کمتری به معده وارد می کند که می تواند از برگشت اسید معده جلوگیری کند. با خوردن مقادیر کمتر غذا به طور مکرر، می توانید سوزش سر دل را کاهش دهید و به طور کلی کالری کمتری مصرف کنید.

همچنین مهم است که بعد از غذا از دراز کشیدن خودداری کنید. انجام این کار می تواند باعث سوزش سر دل شود.

مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌ های گوارشی و کلیوی (NIDDK) توصیه می‌کند برای جلوگیری از سوزش سر دل شبانه، سر خود را بر روی بالش بلند بگذارید.

4. غذاهایی بخورید که به درمان رفلاکس معده کمک می کنند

هیچ غذای جادویی نمی تواند رفلاکس اسید را درمان کند. با این حال علاوه بر اجتناب از غذاهای محرک چند تغییر رژیم غذایی دیگر نیز می تواند کمک کننده باشد.

اول آکادمی پزشکان خانواده آمریکا وعده های غذایی کم چرب و پروتئین بالا را توصیه می کند. کاهش مصرف چربی در رژیم غذایی می تواند علائم شما را کاهش دهد در حالی که دریافت پروتئین و فیبر کافی شما را سیر نگه می دارد و از پرخوری جلوگیری می کند.

سعی کنید برخی از غذاها را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به رفلاکس اسید خود کمک کنید. بعد از هر وعده غذایی حتی ممکن است جویدن آدامس غیر نعنایی را در نظر بگیرید. این می تواند به افزایش بزاق و جلوگیری از ورود اسید به مری کمک کند.

5. سیگار را ترک کنید

اگر سیگار می کشید و سوزش سر دل یا رفلاکس معده دارید، ترک سیگار می تواند به وضعیت شما کمک کند.

استعمال دخانیات به اسفنکتر تحتانی مری (LES) آسیب می رساند که مسئول جلوگیری از برگشت اسیدهای معده است. هنگامی که ماهیچه های اسفنکتر تحتانی مری در اثر سیگار کشیدن ضعیف می شوند، ممکن است دوره های مکرر سوزش سر دل را تجربه کنید.

در صورت داشتن رفلاکس اسید یا رفلاکس معده دود سیگار نیز می تواند مشکل ساز باشد.

6. داروهای گیاهی مفید برای رفلاکس معده را استفاده کنید

گیاهان دارویی زیر برای درمان رفلاکس معده استفاده می شوند :

این کیاهان دارویی به صورت مکمل و تنتور و همچنین چای موجود هستند.

نقطه ضعف این گیاهان این است که مطالعات کافی برای اثبات اینکه آن ها می توانند رفلاکس معده را درمان کنند وجود ندارد. علاوه بر این ممکن است با داروهایی که ممکن است مصرف کنید تداخل داشته باشند – قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

سازمان غذا و دارو (FDA) گیاهان و مکمل‌ ها را کنترل نمی‌کند.

با این حال شواهد شخصی گزارش می دهند که گیاهان می توانند یک راه طبیعی و موثر برای کاهش علائم رفلاکس معده باشند.

7. از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید

لباس های تنگ ممکن است علائم رفلاکس معده را بدتر کند.

پوشیدن لباس های خیلی تنگ می تواند دوره های رفلاکس اسید را افزایش دهد. این مورد مخصوصا در مورد کمربندهای سفت صدق می‌ کند : چون فشار غیر ضروری به شکم وارد می‌ کند و در نتیجه خطر سوزش سر دل را افزایش می‌ دهد. اگر علائم سوزش سر دل را مشاهده کردید، سعی کنید لباس های گشادتر را انتخاب کنید.

8. ریلکسیشن را امتحان کنید

رفلاکس معده خود می تواند بسیار استرس زا باشد. از آنجایی که ماهیچه های مری نقش زیادی در پایین نگه داشتن اسید معده ایفا می کنند، ریلکسیشن ممکن است به یادگیری تکنیک هایی کمک کند که هم بدن و هم ذهن شما را آرام کند.

یوگا با ارتقای آگاهی ذهن و بدن فواید بسیار زیادی دارد. اگر یوگی نیستید می توانید مدیتیشن آرام و تنفس عمیق را برای چند دقیقه چند بار در روز امتحان کنید تا سطح استرس خود را رام کنید.

خلاصه

درمان‌ های خانگی می‌ توانند به کاهش دوره‌ های گاه به گاه سوزش سر دل و همچنین برخی موارد رفلاکس معده کمک کنند. هنگامی که رفلاکس اسید معده به مدت طولانی و درمان نشده رخ می دهد، خطر آسیب به مری بیشتر است. این می تواند شامل زخم، تنگی مری و حتی سرطان مری باشد.

این روش های خانگی به تنهایی برای درمان رفلاکس اسید و رفلاکس معده موثر نیستند. با یک متخصص گوارش در مورد اینکه چگونه برخی از این درمان ها ممکن است مکمل یک برنامه درمانی پزشکی باشند صحبت کنید.

همچنین بخوانید : نوشیدنی های مفید برای رفلاکس معده

منبع : healthline