آیا پوست کیوی خوردنی است؟ | خواص و مضرات پوست کیوی

آیا پوست کیوی خوردنی است؟
آیا پوست کیوی خوردنی است؟

کیوی میوه ای مغذی و شیرین تقریبا به اندازه یک تخم مرغ با پوست قهوه ای تیره، گوشت سبز یا زرد، دانه های سیاه کوچک و هسته ای سفید و لطیف می باشد.

در حالی که بسیاری از مردم کیوی را دوست دارند، در مورد اینکه آیا پوست آن خوراکی است یا نه اختلاف نظر وجود دارد. از نظر فنی پوست کیوی خوراکی است اما برخی افراد از بافت کرکی پوست آن متنفرند.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی پوست کیوی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای پوست کیوی برای سلامتی بدن

1. حاوی غلظت بالایی از مواد مغذی است

  • فیبر : این ماده مغذی حیاتی، باکتری های خوب ساکن در روده شما را تغذیه می کند. رژیم های غذایی با فیبر بالا با خطر کمتر بیماری قلبی، سرطان و دیابت مرتبط است
  • فولات : فولات یک ماده مغذی مهم برای رشد و تقسیم سلولی است و می تواند به جلوگیری از نقص لوله عصبی در دوران بارداری کمک کند
  • ویتامین E : این ویتامین محلول در چربی دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. با جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد به سلامت سلول های شما کمک می کند

خوردن پوست کیوی می تواند محتوای فیبر آن را تا 50 درصد افزایش دهد، فولات را تا 32 درصد افزایش دهد و غلظت ویتامین E را تا 34 درصد در مقایسه با خوردن گوشت به تنهایی افزایش دهد.

از آنجایی که بسیاری از مردم به اندازه کافی فیبر را در رژیم غذایی خود مصرف نمی کنند، خوردن کیوی با پوست یکی از راه های آسان برای افزایش مصرف فیبر است.

2. آنتی اکسیدان ها زیادی دارد

پوست کیوی حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است. در واقع غلظت آنتی اکسیدان های بیشتری در پوست نسبت به گوشت میوه وجود دارد.

پوست کیوی منبع خوبی از دو آنتی اکسیدان اصلی است : ویتامین C و ویتامین E.

ویتامین C محلول در آب است بنابراین می تواند با آسیب اکسیداتیو در داخل سلول ها و در جریان خون شما مبارزه کند.

در مقابل ویتامین E محلول در چربی است و در درجه اول با رادیکال های آزاد درون غشای سلولی مبارزه می کند.

از آنجایی که پوست کیوی سرشار از آنتی اکسیدان های محلول در آب و محلول در چربی است محافظت آنتی اکسیدانی قوی برای کل بدن شما ارائه می کند.

3. خوردن پوست کیوی می تواند برای برخی افراد ناخوشایند باشد

پوست کیوی مملو از مواد مغذی است اما خوردن آن برای برخی افراد ناخوشایند است.

مردم اغلب پوست کیوی را به دلیل بافت کرکی و احساس عجیبی که در دهان ایجاد می کند، دور می اندازند.

با این حال با تمیز کردن میوه با یک حوله تمیز یا با برس سبزیجات یا خراش دادن ملایم آن با قاشق می توان تا حدی کرک های پوست را از بین برد.

اگر ترجیح می دهید پوست آن را بردارید به سادگی آن را با یک چاقوی خرد کن برش دهید یا یک سر کیوی را برش دهید و از یک قاشق برای جدا کردن گوشت آن استفاده کنید.

کیوی همچنین می تواند داخل دهان برخی افراد را تحریک کند.

این به دلیل وجود کریستال های طبیعی اگزالات کلسیم به نام رافید است که می تواند پوست حساس داخل دهان شما را خراش دهد. این خراش های میکروسکوپی همراه با اسید موجود در میوه می تواند باعث ایجاد احساس سوزش ناخوشایند شود.

پوست کندن میوه می تواند به کاهش این اثر کمک کند زیرا غلظت بالایی از اگزالات در پوست وجود دارد. با این حال رافیدها در گوشت نیز وجود دارند.

کیوی‌ های رسیده نسبت به میوه‌ های نارس باعث کاهش تحریک دهان می‌ شوند زیرا گوشت نرم برخی از رافیدها را به دام می‌ اندازد و اثرات آن ها را کاهش می‌ دهد.

عوارض و مضرات کیوی

آلرژی به کیوی

موارد ثبت شده زیادی از آلرژی به کیوی وجود دارد که علائم آن از خارش کمی در دهان تا آنافیلاکسی است. هر کسی که آلرژی شدید دارد باید از مصرف این میوه اجتناب کند.

کسانی که از علائم خفیف رنج می برند ممکن است سندرم آلرژی دهانی یا آلرژی لاتکس داشته باشند.

آلرژی غذایی و آلرژی لاتکس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی به پروتئین های خاصی مانند پروتئین های موجود در کیوی که از نظر شکل شبیه به گرده غان یا لاتکس هستند، واکنش نشان می دهد.

این آلرژی باعث علائم ناخوشایند مانند خارش یا سوزن سوزن شدن در دهان، بی حسی یا تورم لب ها، خارش گلو و احتقان بینی یا سینوس می شود.

برخی از افراد مبتلا به این سندرم ها می توانند کیوی پخته شده یا کنسرو شده را تحمل کنند زیرا حرارت دادن شکل پروتئین ها را تغییر داده و واکنش های متقابل را کاهش می دهد.

سنگ کلیه

افرادی که سابقه سنگ کلیه اگزالات کلسیمی دارند نیز ممکن است بخواهند از خوردن پوست کیوی خودداری کنند زیرا اگزالات آن بیشتر از گوشت داخلی میوه است.

اگزالات ها می توانند به کلسیم در بدن متصل شوند و سنگ های دردناکی را در کلیه افرادی که مستعد این بیماری هستند تشکیل دهند.

در حالی که همه تحقیقات فواید کاهش مصرف اگزالات را نشان نداده اند، توسط انجمن اورولوژی آمریکا برای مدیریت سنگ کلیه توصیه می شود.

فواید و مزایای میوه کیوی برای سلامتی بدن

  • بهبود سطح کلسترول : مصرف دو عدد کیوی در روز به مدت هشت هفته باعث افزایش سطح کلسترول HDL سالم برای قلب، افزایش سطح آنتی اکسیدان در خون و کاهش اکسیداسیون خطرناک کلسترول LDL می شود
  • کاهش فشار خون : در برخی مطالعات نشان داده شده است که خوردن 3 کیوی در روز فشار خون را به طور متوسط ​​10 درجه در 8 هفته کاهش می دهد
  • جذب بهتر آهن : ترکیب کیوی با غذاهای غنی از آهن می تواند جذب آهن را افزایش داده و به اصلاح کمبود آهن کمک کند
  • افزایش ایمنی بدن : خوردن کیوی با بهبود ایمنی مرتبط است و ممکن است به کاهش احتقان سر و گلودرد کمک کند
  • بهبود هضم غذا : کیوی حاوی آنزیمی به نام اکتینیدین است که ممکن است به بدن شما کمک کند تا پروتئین های موجود در غذا را راحت تر هضم کند
  • کاهش یبوست : فیبر موجود در کیوی می تواند به کاهش یبوست و سهولت حرکات روده در صورت مصرف دو بار در روز کمک کند

این مطالعات از گوشت کیوی استفاده کردند اما منطقی است که باور کنیم همان فواید سلامتی را می توان از خوردن میوه با پوست داشت.

نکاتی برای انتخاب، آماده سازی و نگهداری کیوی

روش های انتخاب کردن

اگر قصد خوردن پوست کیوی را دارید، به دنبال میوه های کوچک تر باشید زیرا پوست لطیف تری نسبت به انواع بزرگ تر دارند.

در حالی که کیوی سبز رایج ترین نوع است، کیوی زرد هم اخیرا به بازار عرضه شده است. این نوع کیوی دارای گوشت زرد شیرین و پوست بدون کرک هستند.

کیوی انگور، یک نوع میوه مینیاتوری با پوست صاف نیز می تواند به طور کامل میل شود.

به دنبال میوه ای با پوست صاف و بدون لک باشید که با فشار دادن کمی فر می رود. اگر کیوی بسیار سفت باشد، نارس است اما اگر به نظر می‌ رسد که خیس است بیش از حد رسیده است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که کیوی ارگانیک ممکن است آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به میوه های معمولی داشته باشد بنابراین ممکن است بخواهید در صورت موجود بودن، انواع ارگانیک را انتخاب کنید.

آماده سازی

پوست بیرونی کیوی را قبل از خوردن بشویید تا هرگونه کثیفی، میکروب یا آفت کش ها از آن پاک شوند.

خیساندن میوه به مدت 15 دقیقه در مخلوطی از جوش شیرین و آب ممکن است به از بین بردن باقی مانده آلودگی ها کمک کند.

کیوی ها عموما آفت کش های کمی دارند اما شستن آن ها همچنان ایده خوبی است زیرا ممکن است میوه در طول پردازش، بسته بندی یا حمل و نقل، آلاینده های دیگری را جذب کرده باشد.

روش های نگهداری

کیوی معمولا زمانی برداشت می شود که هنوز نرسیده باشد و در طول ذخیره سازی به رسیدن ادامه می دهد.

فرآیند رسیدن در دمای سرد کند می شود بنابراین کیوی ها باید در دمای اتاق رسیده شوند و پس از آماده شدن برای خوردن به یخچال منتقل شوند.

کیوی ها پس از نگهداری در یخچال، می توانند تا چهار هفته دوام بیاورند.

خلاصه

کیوی برای اکثر مردم یک میوه خوشمزه و مغذی است.

در حالی که پوست کاملا خوراکی است و مقدار زیادی فیبر، فولات و آنتی اکسیدان ها را تامین می کند، برخی از افراد بافت آن را دوست ندارند.

انواع مختلفی از کیوی برای انتخاب وجود دارد از جمله انواعی با پوست لطیف و بدون تیرگی بنابراین می توانید امتحان کنید و نوع مورد علاقه خود را پیدا کنید.

افرادی که سابقه آلرژی دهانی به کیوی دارند یا سابقه سنگ کلیه دارند باید از خوردن میوه و پوست آن اجتناب کنند زیرا می تواند این شرایط را تشدید کند.

مصرف منظم کیوی با بسیاری از فواید سلامتی از جمله ایمنی بهتر، کاهش خطر بیماری قلبی و بهبود سلامت دستگاه گوارش همراه است بنابراین ممکن است عاقلانه باشد که آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

همچنین بخوانید : خواص کیوی چیست؟

منبع : healthline