خواص استفاده از لیموترش برای جوش صورت و درمان جای جوش

خواص لیموترش برای جوش صورت
خواص لیموترش برای جوش صورت

عصاره مرکبات اغلب به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شوند. به طور کلی تصور می شود که آنتی اکسیدان ها – مانند ویتامین C موجود در مرکبات – به مبارزه با رادیکال های آزاد در پوست و همچنین به افزایش سطح کلاژن کمک می کنند.

آکنه (جوش صورت) شایع ترین بیماری پوستی در ایالات متحده است. در حالی که ممکن است برای اولین بار در دوران بلوغ ظاهر شود اما بسیاری از افراد را تا بزرگسالی تحت تاثیر قرار می دهد.

آب لیموترش یکی از درمان های خانگی است که در انجمن های آنلاین برای درمان جوش صورت تبلیغ می شود. این به دلیل سطح بالای آنتی اکسیدان ها و همچنین سطوح طبیعی سیتریک اسید آن است.

با این حال استفاده از آب لیموترش بر روی پوست صورت می تواند عوارض جانبی داشته باشد که به پوست شما آسیب بیشتری می رساند.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی لیموترش برای درمان جوش صورت و جای جوش و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب لیموترش برای آکنه و جوش صورت

گفته می شود آب لیموترش با روش های زیر به درمان جوش صورت کمک می کند :

  • کاهش روغن (سبوم) به دلیل اثرات خشک کننده سیتریک اسید
  • خواص ضد عفونی کننده که ممکن است باکتری هایی که منجر به آکنه می شوند را از بین ببرد
  • کاهش قرمزی و التهاب که ممکن است به درمان جوش های التهابی و همچنین جای جوش کمک کند

این فواید به اثرات آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی ویتامین C موضعی نسبت داده می شود. با این حال ویتامین C به اندازه سایر ویتامین ها مانند روی و ویتامین A (رتینوئیدها) برای درمان جوش صورت مورد مطالعه قرار نگرفته است.

بسیاری از مزایای ادعا شده استفاده از آب لیموترش برای درمان جوش صورت به طور حکایتی در انجمن های آنلاین و در وبلاگ ها یافت می شود.

عوارض و مضرات لیموترش برای پوست

اگر تا به حال یک لیموترش را گاز گرفته باشید می دانید که طعم این نوع مرکبات چقدر قوی است. اثرات آن بر روی پوست نیز می تواند قدرتمند باشد و منجر به عوارض جانبی بالقوه شود که شامل موارد زیر می شوند :

  • خشکی پوست
  • سوزش
  • خارش
  • سرخی
  • از بین بردن باکتری های خوب پوست

اگر هر روز از آب لیموترش بر روی پوست خود استفاده کنید، خطر این عوارض جانبی ممکن است بیشتر باشد.

این روش درمان آکنه همچنین ممکن است بهترین گزینه برای پوست های تیره تر نباشد زیرا مرکبات می تواند منجر به هایپرپیگمانتاسیون شود. آب لیموترش همچنین می تواند خطر آفتاب سوختگی و لکه های خورشید را بدون توجه به رنگ پوست شما افزایش دهد.

لیموترش برای درمان جای جوش

جای جوش از جوش های غرور جوانی ایجاد می شود و اگر آن را درمان نکنید، می تواند چندین ماه تا چندین سال باقی بماند.

همچنین اگر جوش های خود را فشار دهید بیشتر در معرض ایجاد جای جوش هستید. بر اساس یک بررسی در سال 2010 افرادی که دارای رنگ پوست تیره تر هستند در معرض خطر بیشتری برای هیپرپیگمانتاسیون ناشی از جای جوش هستند.

شواهدی که از لیموترش به عنوان یک درمان موثر جای جوش حمایت می کند بسیار اندک است. همانند مزایای ادعایی درمان جوش صورت با آب لیموترش، بحث‌های حکایتی زیادی در اینترنت در مورد اثرات مثبت لیموترش برای درمان جای جوش وجود دارد.

با این حال هیچ مدرک علمی وجود ندارد که این مورد را اثبات کند.

اگر به فکر استفاده از لیموترش برای درمان جای جوش در خانه هستید، ابتدا با متخصص پوست خود مشورت کنید. آن ها می توانند نکاتی را به شما ارائه دهند و همچنین در مورد عوامل خطر فردی مانند سابقه هایپرپیگمانتاسیون صحبت کنند.

متخصص پوست شما ممکن است به طور متناوب لایه برداری شیمیایی در مطب یا درمان های درم ابریژن را پیشنهاد دهد که به طور گسترده گزینه های مورد مطالعه برای جای جوش هستند.

روش های استفاده از آب لیموترش برای جوش صورت

آب لیموترش بهتر است به عنوان یک قابض یا برای درمان لکه های پوستی استفاده شود.

برای استفاده به عنوان قابض، آب لیموترش تازه را با مقدار مساوی آب ترکیب کنید. شما می توانید این روش را دو تا سه بار در روز قبل از استفاده از مرطوب کننده استفاده کنید. این روش ممکن است برای درمان جای جوش نیز استفاده شود اگرچه ممکن است نتایج قابل توجهی در این زمینه مشاهده نکنید.

اگر از آب لیموترش برای درمان لکه های پوستی و خلاص شدن از شر جوش‌ ها استفاده می‌ کنید، آن را با احتیاط با یک سواب پنبه ای روی جوش‌های تان بمالید. بگذارید چند ثانیه بماند و صورت خود را با آب ولرم بشویید. چند بار در روز بر حسب نیاز به صورت کوتاه مدت تکرار کنید تا زمانی که لکه های شما از بین برود.

بهتر است از آب لیموترش تازه به جای نسخه های خریداری شده در فروشگاه که دارای قند و مواد نگهدارنده اضافه شده اند استفاده کنید. به سادگی آب چند لیموترش را بگیرید و تا چند روز در یخچال نگهداری کنید.

درمان های جایگزین

اگر به دنبال درمان های خانگی دیگری برای جوش صورت و جای جوش هستید با متخصص پوست خود در مورد گزینه های زیر صحبت کنید :

  • آلوئه ورا
  • اکالیپتوس
  • چای سبز
  • لیزین
  • روغن گل رز
  • گوگرد
  • روغن درخت چای
  • فندق افسونگر
  • روی

خلاصه

در حالی که آب لیموترش ممکن است دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی باشد که می تواند با آکنه و جوش صورت مبارزه کند اما اطلاعات کافی در مورد خطرات بالقوه آن برای پوست وجود ندارد.

همچنین مانند بسیاری دیگر از درمان‌ های خانگی برای جوش صورت و جای جوش، شواهد علمی گسترده‌ ای برای حمایت از لیموترش به عنوان یک گزینه درمانی مناسب وجود ندارد.

با این حال آب لیموترش ممکن است زمانی که برای جوش صورت گاه به گاه استفاده شود، نویدبخش باشد.

مثل همیشه بهتر است برای درمان جوش های سرسخت و گزینه های درمانی برای کمک به بهبود جای جوش به متخصص پوست مراجعه کنید.

همچنین بخوانید : خواص لیموترش برای پوست صورت

منبع : healthline