آیا جویدن آدامس برای رفلاکس معده مفید است؟

آیا جویدن آدامس برای رفلاکس معده مفید است؟
آیا جویدن آدامس برای رفلاکس معده مفید است؟

آدامس و رفلاکس معده

رفلاکس معده زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به لوله ای که گلو شما را به معده شما متصل می کند، برگشت می یابد. این لوله مری نام دارد.

وقتی این اتفاق می‌ افتد ممکن است احساس سوزش سردل، برگشت غذا یا طعم ترش ایجاد شود.

جویدن آدامس ممکن است التهاب را کاهش دهد و مری شما را آرام کند. این به این دلیل است که جویدن آدامس باعث قلیایی شدن بزاق شما می شود و می تواند اسید معده شما را خنثی کند.

این اثرات بسته به نوع آدامسی که می جوید می تواند متفاوت باشد.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی و تاثیر جویدن آدامس بر رفلاکس معده و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای جویدن آدامس برای رفلاکس معده

جویدن آدامس با افزایش عملکرد ذهنی مرتبط است. گفته می شود جویدن آدامس تمرکز، حافظه و زمان واکنش را بهبود می بخشد.

تصور می شود که جویدن آدامس جریان خون به مغز را افزایش می دهد. این به نوبه خود میزان اکسیژن موجود در مغز را افزایش داده و ممکن است عملکرد شناختی را تقویت کند.

وقتی صحبت از رفلاکس معده به میان می آید جویدن آدامس باعث کاهش اسید در مری می شود. عمل جویدن آدامس می تواند تولید بزاق شما را افزایش دهد و باعث شود آب دهان بیشتری قورت دهید. این اجازه می دهد تا هر گونه اسیدیته در دهان شما با سرعت بیشتری پاک شود.

در صورت جویدن آدامس بی کربنات، جویدن آدامس ممکن است تسکین بیشتری ایجاد کند چون بی کربنات می تواند اسید موجود در مری را خنثی کند. بزاق شما از قبل حاوی بی کربنات است.

اگر آدامس بی کربنات بجوید نه تنها تولید بزاق را افزایش می دهید بلکه بی کربنات بیشتری نیز به مخلوط اضافه می کنید و این می تواند اثرات خنثی کننده آن را تقویت کند.

تحقیقات چه می گویند

مطالعات متعدد از جمله یک مورد منتشر شده در مجله تحقیقات دندانپزشکی نشان می دهد که جویدن آدامس بدون قند نیم ساعت پس از غذا خوردن ممکن است علائم رفلاکس معده را کاهش دهد. اگرچه این یافته ها به طور جهانی پذیرفته نشده اند.

نظرات به ویژه در مورد آدامس نعنایی متفاوت است. تصور می‌شود که آدامس‌ های نعنایی ممکن است اثر معکوس بر علائم رفلاکس معده داشته باشند.

عوارض و مضرات آدامس جویدن برای رفلاکس معده

اگرچه نعناع فلفلی به خاطر خواص تسکین دهنده اش شناخته شده است اما ممکن است به طور نامناسبی اسفنکتر تحتانی مری را شل کند. این می تواند به اسید معده اجازه دهد تا به سمت مری جریان یابد و ممکن است علائم رفلاکس معده را بدتر کند.

جویدن آدامس شیرین می تواند برای بهداشت دهان و دندان مضر باشد، به مینای دندان شما آسیب برساند و خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد. اگر تصمیم به جویدن آدامس برای مقابله با رفلاکس معده دارید حتما یک آدامس بدون قند انتخاب کنید.

گزینه های درمانی برای رفلاکس معده

بسیاری از مردم متوجه می شوند که صرفا اجتناب از غذاهایی که باعث سوزش سر دل آن ها می شود برای از بین بردن این مشکل کافی است. برخی دیگر بالا قرار دادن سر خود در هنگام خواب را مفید می دانند.

اگر سیگار می کشید پزشک ممکن است به شما توصیه کند که سعی کنید آن را ترک کنید. سیگار کشیدن می تواند اثر بخشی عضله اسفنکتر مری را کاهش و احتمال رفلاکس معده را افزایش دهد.

همچنین ممکن است از استفاده از داروهای بدون نسخه (OTC) بهره مند شوید. این داروها عبارتند از :

  • آنتی اسیدها : آنتی اسیدها به شکل جویدنی یا مایع موجود هستند و معمولا با تضعیف فوری اسید معده به سرعت عمل می کنند. آن ها فقط تسکین موقتی را ارائه می دهند
  • آنتاگونیست های گیرنده H2 : مصرف آن ها به شکل قرص باعث کاهش تولید اسید در معده می شود. آن ها تسکین فوری ایجاد نمی کنند اما ممکن است اثر آن ها تا 8 ساعت طول بکشد. برخی از فرم ها نیز ممکن است به صورت نسخه ای در دسترس باشند
  • مهار کننده های پمپ پروتون (PPI) : همچنین به شکل قرص مصرف می شوند، این نوع قرص ها تولید اسید معده را کاهش می دهند و ممکن است تا 24 ساعت اثر داشته باشند

اگر داروهای بدون نسخه و تغییرات سبک زندگی برای تسکین کافی نباشد پزشک ممکن است داروهای تقویتی را برای شما توصیه کند. اگر مری شما قبلا توسط اسید معده آسیب دیده باشد پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. این به طور کلی آخرین راه حل است.

خلاصه

رفلاکس معده می تواند زندگی روزمره را مختل کند. اگر درمان نشود می تواند باعث آسیب دائمی به مری شما شود. جویدن آدامس بدون قند ممکن است به کاهش التهاب و تحریک مری کمک کند.

اگر قصد دارید آدامس را به برنامه روزانه خود اضافه کنید به یاد داشته باشید :

  • یک آدامس بدون قند انتخاب کنید
  • از مصرف آدامس‌ های نعنایی که می‌ تواند باعث افزایش علائم شما شود اجتناب کنید
  • یک آدامس بی کربنات بجوید

اگر علائم شما ادامه پیدا کرد باید با پزشک خود صحبت کنید. آن ها می توانند به ایجاد بهترین برنامه درمانی برای شما کمک کنند.

همچنین بخوانید : خواص جوش شیرین برای درمان رفلاکس معده

منبع : healthline