خواص شگفت انگیز روغن هسته انگور برای سلامتی بدن

خواص روغن هسته انگور
خواص روغن هسته انگور

روغن هسته انگور (به انگلیسی : Grapeseed oil) یکی از انواع روغن های گیاهی است که از دانه های انگور تهیه می شود و به عنوان یک محصول زیبایی طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به عنوان یک جایگزین سالم برای روغن نباتی به بازار عرضه می شود.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی روغن هسته انگور برای سلامتی بدن، پوست و مو بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

ایمنی روغن هسته انگور

فواید روغن هسته انگور برای سلامتی بحث برانگیز است. بخشی از این مناقشه به دلیل نحوه پردازش این روغن است. بیشتر روغن هسته انگور موجود در بازار با استفاده از حلال های شیمیایی مانند هگزان ساخته می شود.

هگزان به عنوان یک آلاینده هوا و نوروتوکسین طبقه بندی می شود.

مشخص نیست که مصرف این حلال ها در مقادیر کم چه تاثیری بر انسان دارند. همچنین در طول فرآوری روغن هسته انگور ممکن است تا دمای بسیار بالایی گرم شود که همین روغن را اکسید کرده و آن را خراب می کند.

روغن هسته انگور که به صورت پرس سرد تهیه می شود بهترین نوع آن برای مصرف می باشد.

فواید و مزایای روغن هسته انگور برای سلامتی بدن

روغن هسته انگور سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه است که عمدتا اسیدهای چرب امگا 6 هستند. با توجه به گفته ی انجمن قلب آمریکا اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه ممکن است برای قلب شما مفید باشند البته اگر به جای چربی های اشباع شده و چربی های ترانس در رژیم غذایی شما استفاده شوند.

تحقیقات نشان می دهد که اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه ممکن است کلسترول و خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.

اما یک نکته وجود دارد : سلامتی مطلوب به تعادل مناسب اسیدهای چرب امگا 6 و اسیدهای چرب امگا 3 در بدن شما بستگی دارد. اکثر مردم بیش از مقدار مورد نیاز اسیدهای چرب امگا 6 در رژیم غذایی خود دریافت می کنند و تقریبا به اندازه کافی اسیدهای چرب امگا 3 ندارند.

مطالعات نشان می دهد که زیاده روی در مصرف اسید چرب امگا 6 ممکن است باعث التهاب شود که ممکن است عامل بیماری های مزمن از جمله سرطان باشد.

اگر در حال حاضر به اندازه کافی امگا 6 در رژیم غذایی خود دریافت می کنید مصرف منظم روغن هسته انگور ممکن است میزان دریافتی این نوع اسیدهای چرب را در سطوح ناسالم قرار دهد.

 سرشار از ویتامین E است

روغن هسته انگور منبع خوبی از ویتامین E است حتی بیشتر از روغن زیتون. ویتامین E ویتامینی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان محلول در چربی عمل می کند و به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد که با سرطان، بیماری های قلبی و سایر بیماری های مزمن مرتبط است کمک می کند.

ویتامین E همچنین از سیستم ایمنی بدن شما حمایت می کند. تحقیقات نشان می دهد که ممکن است پیشرفت زوال عقل را کند کند اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامین E می تواند گرما را تحمل کند به همین دلیل روغن هسته انگور نقطه دود بالایی دارد. اما هر روغن پخت و پز در صورت گرم شدن بیش از حد به سرعت خراب می شود. در صورت امکان از روغن هسته انگور پرس سرد در دستور العمل های خود استفاده کنید.

به سلامت پوست کمک می کند

بسیاری از فواید زیبایی روغن هسته انگور ممکن است به دلیل محتوای ویتامین E و اسیدهای چرب امگا 6 آن باشد. رادیکال‌ های آزاد و عوامل محیطی مانند خورشید، باد و آلودگی می‌ توانند روی پوست شما تاثیر بگذارند. آن ها ممکن است علائم پیری را افزایش دهند و باعث خشکی و تغییر رنگ پوست شوند.

ویتامین E به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند بنابراین ممکن است در صورت مصرف در رژیم غذایی به بهبود پوست شما کمک کند. همچنین هنگامی که مستقیما به شکل روغن هسته انگور روی پوست شما مالیده شود فواید مشابهی ممکن است اعمال شود.

گفته می شود که اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 برای عملکرد و ظاهر پوست بسیار مهم هستند. امگا 6 اصلی در روغن هسته انگور لینولنیک اسید است، این اسید چرب ممکن است به کاهش التهاب در لایه‌های میانی و بیرونی پوست کمک کند.

دلایل دیگر استفاده از روغن هسته انگور عبارتند از :

  • مرطوب کننده طبیعی پوست
  • درمان آکنه
  • روشن کننده پوست
  • بستن منافذ پوست
  • کاهش جای زخم و جوش
  • پاک کننده طبیعی آرایش

روغن هسته انگور به سرعت به پوست شما نفوذ می کند و احساس چربی به پوست شما نمی دهد.

برای استفاده از روغن هسته انگور روی صورت خود شب ها قبل از رفتن به رختخواب چند قطره آن را روی پوست تمیز ماساژ دهید. در صورت تمایل می توانید این کار را در صبح تکرار کنید چون روغن هسته انگور منافذ پوست را مسدود نمی کند و برای انواع پوست از جمله پوست های چرب که نیاز به رطوبت دارند ایده آل است.

برای سلامت موها مفید است

روغن هسته انگور ممکن است وضعیت مو و پوست سر شما را بهبود بخشد.

اگر شوره سر دارید که اغلب به دلیل خشکی پوست سر ایجاد می شود استفاده از روغن نرم کننده هسته انگور به پوست سر می تواند به شل شدن پوست های مرده و بازیابی رطوبت کمک کند.

برخی از روغن های طبیعی از جمله روغن زیتون و روغن نارگیل برای موهای شما مفید هستند اما آن ها باعث چرب شدن پوست سر می شوند. روغن هسته انگور سبک است و آن اثر را ندارد، وقتی روغن هسته انگور را روی موها بمالید رطوبت، استحکام و درخشندگی را افزایش می دهد.

سعی کنید قبل از شامپو کردن چند قاشق غذاخوری روغن هسته انگور روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید.

روغن هسته انگور به عنوان یک درمان طبیعی برای طاسی استفاده می شود. تصور می شود که لینولنیک اسید باعث تحریک رشد مو می شود.

این روغن حاوی فلاونوئیدهایی به نام الیگومرهای پروسیانیدین است. اینها آنتی اکسیدان های قوی هستند. مطالعات نشان می دهد که الیگومرهای پروسیانیدین ممکن است باعث رشد مو شوند اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

برای رایحه درمانی مناسب است

استرس مزمن باعث آسیب های درونی و بیرونی بدن شما می شود که عبارتند از :

  • پیری زودرس
  • بثورات
  • خشکی پوست
  • آکنه
  • ریزش مو

در حالی که روغن هسته انگور به تنهایی نمی تواند استرس را کاهش دهد، روغن حامل فوق العاده ای برای رایحه درمانی و ماساژ درمانی می سازد. رایحه درمانی ممکن است به کاهش اضطراب و کاهش استرس کمک کند.

خلاصه

روغن هسته انگور پرس سرد می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد اگر در حد اعتدال مصرف شود. طعم خنثی دارد و با بسیاری از دستور العمل ها به خوبی ترکیب می شود.

روغن هسته انگور همچنین ممکن است به جوان سازی پوست و تقویت موها کمک کند. هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای برای مصرف روغن هسته انگور وجود ندارد اما افرادی که به انگور حساسیت دارند نباید از آن استفاده کنند.

محصولات طبیعی در صورت استفاده بر روی پوست پتانسیل ایجاد واکنش آلرژیک را دارند. در صورت بروز قرمزی، خارش، بثورات پوستی یا بدتر شدن وضعیت با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین بخوانید : خواص روغن هسته انگور برای پوست

منبع : medicalnewstoday