عوارض و مضرات مصرف زیاد فولیک اسید چیست؟

عوارض و مضرات مصرف زیاد فولیک اسید
عوارض و مضرات مصرف زیاد فولیک اسید

فولیک اسید شکل مصنوعی ویتامین B9 است و فقط در مکمل های ویتامین و برخی از غذاهای غنی شده یافت می شود.

وقتی ویتامین B9 به طور طبیعی در غذاها وجود دارد، فولات نامیده می شود. فولات را از لوبیا، پرتقال، مارچوبه، کلم بروکسل، آووکادو، سبزیجات برگ دار و غیره دریافت می کنید.

صرف نظر از اینکه به شکل فولات یا فولیک اسید باشد، ویتامین B9 برای تشکیل سلول و DNA در بدن شما مهم است.

سطوح پایین فولات خون با مشکلات سلامتی مانند خطر بالاتر نقایص مادرزادی، بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان ها مرتبط است.

از سوی دیگر سطوح بالای فولات خون برای اکثر بزرگسالان سالم نگران کننده نیست. با این حال مصرف بیش از حد فولیک اسید از مکمل ها می تواند مضر باشد.

در ادامه این مقاله با عوارض و مضرات مکمل های فولیک اسید برای سلامتی بدن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

چگونه فولیک اسید اضافی در بدن ایجاد می شود؟

بدن شما فولات را مانند فولیک اسید جذب نمی کند.

تخمین زده می شود که حدود 85 درصد از فولیک اسید از غذاهای غنی شده یا مکمل ها جذب می شود در حالی که فقط 50 درصد از فولات طبیعی غذاها توسط بدن شما استفاده می شود.

پس از جذب فولیک اسید به جریان خون توسط کبد به ترکیبات کوچک‌ تری تجزیه می‌ شود. با این حال کبد تنها قادر به پردازش مقدار معینی از فولیک اسید در یک زمان است.

در نتیجه مصرف بیش از حد فولیک اسید از غذاهای غنی شده و مکمل ها می تواند باعث تجمع فولیک اسید متابولیزه نشده (UMFA) در خون شما شود. وقتی غذاهای حاوی فولات بالا می خورید این اتفاق نمی افتد.

این نگران کننده است زیرا به نظر می رسد سطوح بالای خونی فولیک اسید متابولیزه نشده با نگرانی های سلامتی مختلفی مرتبط است.

معادل فولات رژیمی

از آنجایی که فولیک اسید راحت‌ تر از فولات غذا جذب می‌ شود، هیئت غذا و تغذیه (FNB) در آکادمی‌ های ملی علوم، مهندسی و پزشکی معادل‌ های فولات رژیمی (DFEs) را برای تعیین توصیه‌ های واضح‌ تر دریافت فولات ایجاد کرده‌ اند.

1 میکروگرم فولات رژیمی برابر است با:

  • 1 میکروگرم فولات از غذاها
  • 0.6 میکروگرم فولیک اسید از غذاهای غنی شده یا مکمل های غذایی مصرف شده با غذاها
  • 0.5 میکروگرم فولیک اسید از مکمل های غذایی که با معده خالی مصرف می شود

هیچ حد بالایی (UL) برای فولات طبیعی موجود در غذاها در نظر گرفته نشده است.

با این حال موسسه ملی بهداشت (NIH) توصیه می کند که بزرگسالان بالای 19 سال مصرف فولیک اسید خود را از غذاهای غنی شده و مکمل ها به 1000 میکروگرم در روز محدود کنند. حد بالای برای کودکان حتی کمتر است بسته به سن بین 300 تا 800 میکروگرم.

به خاطر داشته باشید که اکثر مردم بیش از 1000 میکروگرم فولیک اسید در روز مصرف نمی‌ کنند مگر اینکه مکمل‌ ها را با دوزهای بالا مصرف کنند.

در واقع طبق موسسه ملی بهداشت تخمین زده می‌ شود که تنها حدود 5 درصد از مردان و زنان 51 تا 70 ساله بیشتر از این مقدار در روز مصرف می‌ کنند که بیشتر به دلیل استفاده از مکمل‌ هاست.

1. می تواند کمبود ویتامین B12 را پنهان می کند

مصرف زیاد فولیک اسید ممکن است کمبود ویتامین B12 را پنهان کند.

بدن شما از ویتامین B12 برای ساخت گلبول های قرمز خون و حفظ عملکرد مطلوب قلب، مغز و سیستم عصبی استفاده می کند.

در صورت عدم درمان کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به آسیب عصبی غیرقابل برگشت شود و به همین دلیل تشخیص تاخیری را نگران کننده می کند.

بدن شما به طور مشابه از فولات و ویتامین B12 استفاده می کند به این معنی که کمبود هر یک می تواند علائم مشابهی ایجاد کند.

به همین دلیل مکمل‌ های فولیک اسید ممکن است کم‌ خونی مگالوبلاستیک ناشی از ویتامین B12 را پنهان کند و باعث شود که کمبود ویتامین B12 شناسایی نشود.

کم خونی مگالوبلاستیک وضعیتی است که با بزرگ شدن گلبول های قرمز خون مشخص می شود. این بیماری می تواند علائمی مانند ضعف، خستگی، مشکل در تمرکز و تنگی نفس ایجاد کند.

2. ممکن است زوال ذهنی مرتبط با سن را تسریع کند

مصرف بیش از حد فولیک اسید ممکن است زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن را به ویژه در افرادی که سطح ویتامین B12 پایینی دارند تسریع بخشد.

یک مطالعه در افراد بالای 60 سال نشان داد که سطوح بالای فولات یا فولیک اسید متابولیزه نشده خون با کاهش ذهنی در افرادی که سطح ویتامین B12 پایینی دارند مرتبط است. این پیوند در افرادی که سطح B12 طبیعی داشتند مشاهده نشد.

مطالعه دیگری نشان داد که افراد دارای فولات بالا و ویتامین B12 کم ممکن است تا 3.5 برابر بیشتر از آن هایی که پارامترهای خونی طبیعی دارند از دست دادن عملکرد مغز را تجربه کنند.

با این حال به خاطر داشته باشید که قبل از اینکه بتوان با اطمینان گفت که مکمل با مقادیر بالای فولیک اسید می تواند برای سلامت روان مضر باشد به مطالعات بیشتری نیاز است.

3. ممکن است رشد مغز را در کودکان کند کند

مصرف کافی فولات در دوران بارداری برای رشد مغز کودک شما ضروری است. همچنین خطر نقایص مادرزادی را کاهش می دهد.

از آنجایی که بسیاری از زنان نیازهای فولات خود را تنها از طریق منابع غذایی تامین نمی کنند، آن هایی که در سنین باروری هستند اغلب به مصرف مکمل های فولیک اسید تشویق می شوند.

با این حال مصرف بیش از حد فولیک اسید در دوران بارداری ممکن است مقاومت به انسولین را افزایش داده و رشد مغز را در کودکان کند کند.

در یک مطالعه کودکان 4 و 5 ساله ای که مادرانشان در دوران بارداری بیش از 1000 میکروگرم فولیک اسید در روز مکمل دریافت می کردند، در تست های رشد مغزی نمره کمتری نسبت به کودکان زنانی که روزانه 400 تا 999 میکروگرم مصرف می کردند، کسب کردند.

مطالعه دیگری سطوح بالاتر فولات خون در دوران بارداری را با خطر بیشتر مقاومت به انسولین در کودکان 9 تا 13 ساله مرتبط دانست.

اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است اما بهتر است از مصرف بیش از دوز توصیه شده روزانه 600 میکروگرم مکمل های فولیک اسید در دوران بارداری خودداری کنید مگر اینکه توسط پزشک توصیه دیگری شود.

4. ممکن است احتمال عود سرطان را افزایش دهد

نقش فولیک اسید در توسعه و عود سرطان دو چندان به نظر می رسد.

تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن سلول های سالم در معرض سطوح کافی فولیک اسید ممکن است از سرطانی شدن آن ها محافظت کند. با این حال قرار دادن سلول‌ های سرطانی در معرض سطوح بالای فولیک اسید ممکن است به رشد یا گسترش آن ها کمک کند.

با این حال تحقیقات مختلط است. در حالی که چند مطالعه به افزایش اندکی در خطر ابتلا به سرطان در افرادی که مکمل‌ های فولیک اسید مصرف می‌ کنند اشاره می‌ کنند، اکثر مطالعات ارتباطی را پیدا نکرده‌ اند.

حدس زده می شود که خطر ممکن است به نوع سرطان و سابقه سلامتی شما بستگی داشته باشد.

به عنوان مثال برخی از مطالعات قدیمی نشان می دهد که افرادی که قبلا مبتلا به سرطان پروستات یا کولورکتال بودند و بیش از 1000 میکروگرم فولیک اسید در روز مکمل دریافت می کردند 1.7 تا 6.4 درصد بیشتر در معرض عود سرطان بودند.

با این حال به نظر نمی رسد که خوردن غذاهای غنی از فولات باعث افزایش خطر سرطان شود. حتی ممکن است آن را کاهش دهد.

در نهایت تحقیقات بیشتری در مورد ارتباط بالقوه بین فولات، مکمل‌ های فولیک اسید و خطر عود سرطان مورد نیاز است.

مقدار مصرف روزانه مکمل های فولیک اسید و تداخلات دارویی

فولیک اسید در اکثر مولتی ویتامین ها، مکمل های دوران بارداری و ویتامین های B کمپلکس موجود است اما به عنوان مکمل نیز فروخته می شود. در برخی کشورها برخی از غذاها نیز با این ویتامین غنی شده اند.

مکمل‌ های فولیک اسید معمولا برای پیشگیری یا درمان سطوح پایین فولات خون توصیه می‌ شوند. علاوه بر این کسانی که باردار هستند یا قصد باردار شدن دارند، اغلب آن ها را برای کاهش خطر نقایص مادرزادی مصرف می کنند.

مقدار توصیه شده روزانه برای فولات 400 میکروگرم برای افراد بالای 14 سال است. افرادی که باردار یا در دوران شیردهی هستند باید به ترتیب 600 و 500 میکروگرم فولات دریافت کنند. دوزهای مکمل ها معمولا بین 400 تا 800 میکروگرم است.

می توانید مکمل های فولیک اسید را بدون نسخه خریداری کنید. آن ها به طور کلی در صورت مصرف در دوزهای معمولی ایمن در نظر گرفته می شوند.

گفته می شود آن ها می توانند با برخی از داروهای تجویزی از جمله برخی که برای درمان تشنج، آرتریت روماتوئید و عفونت های انگلی استفاده می شوند تداخل داشته باشند.

بنابراین اگر داروهای دیگری مصرف می کنید بهتر است قبل از استفاده از مکمل های فولیک اسید با یک متخصص بهداشت مشورت کنید.

خلاصه

مکمل های فولیک اسید به طور کلی بی خطر هستند و می توانند راهی مناسب برای حفظ سطح کافی فولات باشند.

با این حال دریافت بیش از حد فولیک اسید ممکن است عوارض جانبی متعددی ایجاد کند از جمله رشد کندتر مغز در کودکان و تسریع زوال ذهنی در افراد مسن.

در حالی که تحقیقات بیشتری لازم است می توانید با یک متخصص برای تعیین سطح فولات خود و اینکه آیا نیاز به مصرف مکمل دارید یا خیر، همکاری کنید.

همچنین بخوانید : تفاوت فولات و فولیک اسید

منبع : healthline