خواص روغن نارگیل برای جوش صورت چیست؟

خواص روغن نارگیل برای جوش صورت
خواص روغن نارگیل برای جوش صورت

آکنه یا جوش صورت یک بیماری شایع پوستی است که سالانه 50 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد. اغلب در نوجوانان رخ می دهد اما می تواند بزرگسالان را هم در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد.

به دلیل فواید روغن نارگیل برای سلامتی، برخی از افراد شروع به استفاده از آن برای درمان جوش صورت کرده‌ اند. این شامل استفاده مستقیم از روغن نارگیل روی پوست و همچنین مصرف خوراکی آن است.

با این حال در حالی که روغن نارگیل برای فواید مختلف سلامتی مورد مطالعه قرار گرفته است، تحقیقات علمی بسیار کمی توانایی آن را در مبارزه با جوش صورت بررسی کرده است.

در اداه این مقاله با خواص دارویی و درمانی روغن نارگیل برای جوش صورت و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

علل ایجاد جوش صورت

جوش صورت زمانی ایجاد می شود که فولیکول های مو توسط چربی و سلول های مرده پوست مسدود شده و منجر به مسدود شدن منافذ پوست شود.

منافذ سوراخ های کوچکی در پوست شما هستند که اغلب به عنوان فولیکول های مو شناخته می شوند. هر فولیکول مو به یک غده چربی متصل است که ماده ای روغنی به نام سبوم تولید می کند.

هنگامی که سبوم بیش از حد تولید می شود، می تواند فولیکول مو را پر و مسدود کند. این باعث می شود باکتری های معروف به پروپیونی باکتریوم آکنه رشد کنند.

سپس باکتری ها در فولیکول مسدود شده به دام می افتند. این می تواند منجر به التهاب پوست و در نتیجه جوش صورت شود.

از علائم جوش صورت می توان به جوش های سرسفید، جوش های سر سیاه و چرک دانه ها اشاره کرد. برخی از موارد شدیدتر از موارد دیگر هستند.

عوامل زیادی در ایجاد آکنه و جوش صورت نقش دارند از جمله :

  • تغییرات هورمونی
  • ژنتیک
  • رژیم غذایی
  • استرس
  • عفونت

فواید و مزایای روغن نارگیل برای جوش صورت

1. اسیدهای چرب روغن نارگیل به از بین بردن باکتری هایی که باعث جوش صورت می شوند کمک می کنند

روغن نارگیل تقریبا به طور کامل از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​(MCFAs) تشکیل شده است.

اسیدهای چرب با زنجیره متوسط اثرات ضد میکروبی قوی دارند، به این معنی که می توانند میکروارگانیسم های عامل بیماری را از بین ببرند.

بیش از 50 درصد از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل از نوع زنجیره متوسط ​​هستند مانند لوریک اسید.

لوریک اسید ممکن است به کشتن باکتری ها، قارچ ها و ویروس های مضر در بدن کمک کند. نشان داده شده است که لوریک اسید به تنهایی پروپیونی باکتریوم آکنه را می کشد.

در یک مطالعه، لوریک اسید در کشتن این باکتری‌ ها موثرتر از بنزوئیل پراکسید – یک درمان محبوب جوش صورت – بود. همچنین پتانسیل درمانی در برابر التهاب ناشی از باکتری را نشان داد.

در مطالعه دیگری، لوریک اسید با رتینوئیک اسید ترکیب شد. آن ها با هم از رشد باکتری های ایجاد کننده جوش صورت بر روی پوست جلوگیری کردند.

روغن نارگیل همچنین حاوی کاپریک اسید، کاپروییک اسید و کاپریلیک اسید است. اگرچه به اندازه لوریک اسید قوی نیستند اما برخی از آن ها در برابر باکتری هایی که باعث جوش صورت می شوند موثر هستند.

این خاصیت فقط زمانی کار می کند که روغن نارگیل را مستقیما روی پوست بمالید، زیرا باکتری های ایجاد کننده جوش صورت بر روی پوست هستند.

2. استفاده از روغن نارگیل روی پوست می تواند آن را مرطوب کند

بسیاری از افراد مبتلا به جوش صورت از آسیب پوستی رنج می برند که می تواند منجر به زخم شود.

مرطوب کردن پوست گام مهمی در حفظ سلامت آن است. این به این دلیل است که برای مبارزه با عفونت و بهبودی مناسب به رطوبت کافی نیاز دارد.

تحقیقات نشان می‌ دهد که استفاده از روغن نارگیل روی پوست می‌ تواند به تسکین پوست خشک و در عین حال مبارزه با باکتری‌ ها کمک کند.

در واقع مطالعات نشان می دهد که استفاده از روغن نارگیل به عنوان یک مرطوب کننده به همان اندازه استفاده از روغن معدنی موثر است.

علاوه بر این روغن نارگیل ممکن است به بهبود پوست شما و جلوگیری از زخم شدن آن کمک کند.

در یک مطالعه موش‌ هایی که زخم‌ های درمان‌ شده با روغن نارگیل داشتند، التهاب کمتری را تجربه کردند و تولید کلاژن را افزایش دادند – یکی از اجزای اصلی پوست که باعث بهبود زخم‌ ها می‌ شود. در نتیجه زخم های آن ها خیلی سریع تر بهبود یافت.

مرطوب نگه داشتن پوست ممکن است خطر ایجاد اسکار ناشی از جوش صورت را کاهش دهد.

3. خوردن روغن نارگیل به جلوگیری از التهاب در بدن کمک می کند

اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل ممکن است با التهاب ناشی از جوش صورت مبارزه کنند.

مطالعات متعدد در لوله آزمایش و حیوانات، خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی روغن نارگیل را نشان داده اند.

این یافته ها نشان می دهد که خوردن روغن نارگیل ممکن است به کاهش قرمزی و تورم جوش های التهابی کمک کند. با این حال این اثر باید در مطالعات انسانی تایید شود.

عوارض و مضرات روغن نارگیل برای جوش صورت

خوردن روغن نارگیل برای اکثر افراد مشکل ساز نیست.

با این حال برخی افراد آن را مستقیما به عنوان یک پاک کننده یا مرطوب کننده بر روی پوست صورت میمالند. این ممکن است در برابر آکنه مفید باشد اما برای افرادی که پوست بسیار چرب دارند توصیه نمی شود.

روغن نارگیل به شدت کودوژنیک است به این معنی که می تواند منافذ پوست را مسدود کرده در نتیجه ممکن است جوش صورت را برای برخی افراد بدتر کند.

خلاصه

روغن نارگیل سرشار از لوریک اسید است که به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده آکنه کمک می کند.

استفاده از روغن نارگیل بر روی پوست می تواند باکتری های مولد آکنه را از بین ببرد و رطوبت را افزایش دهد، که ممکن است اسکار ناشی از جوش صورت را نیز کاهش دهد.

با این حال روغن نارگیل ممکن است به افرادی که پوست بسیار چرب دارند کمکی نکند.

برای جلوگیری از بدتر شدن جوش صورت، ممکن است بخواهید قبل از استفاده از روغن نارگیل بر روی پوست با یک متخصص پوست مشورت کنید.

با این حال خوردن روغن نارگیل بی خطر است. مطالعاتی که فواید سلامتی روغن نارگیل را نشان می‌ دهند از 2 قاشق غذا خوری (30 میلی‌ لیتر) در روز استفاده کردند.

همچنین بخوانید : خواص روغن نارگیل برای دندان ها

منبع : healthline