تفاوت های دارچین کاسیا و سیلان چیست؟

تفاوت های دارچین کاسیا و سیلان
تفاوت های دارچین کاسیا و سیلان

دو نوع اصلی دارچین وجود دارد : سیلان و کاسیا. هر دوی آن ها سالم هستند اما یکی حاوی سمی است که اگر زیاد از آن بخورید مضر است.

دارچین یک ادویه بسیار محبوب است و نه تنها خوشمزه است بلکه فواید زیادی برای سلامتی دارد.

در ادامه این مقاله با تفاوت های اصلی دارچین کاسیا و سیلان آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

دارچین چیست؟

دارچین ادویه ای است که از پوست داخلی درخت دارچین ایجاد می شود.

نوارهای پوست داخلی خشک می شوند تا زمانی که به شکل رول هایی به نام چوب دارچین در بیایند. سپس می توان آن ها را به پودر یا به عصاره تبدیل کرد.

خواص منحصر به فرد این ادویه از اسانس ها و ترکیبات آن، به ویژه سینامالدئید ناشی می شود. این ترکیب به دارچین طعم و عطر می دهد و همچنین مسئول بسیاری از مزایای سلامتی آن است.

دارچین کاسیا (به انگلیسی : Cassia Cinnamon)

دارچین کاسیا از درخت دارچین کاسیا (به انگلیسی : Cinnamomum aromaticum) به دست می‌ آید. منشا آن در جنوب چین است و به دارچین چینی نیز معروف است.

با این حال چندین زیرگونه آن در حال حاضر به طور گسترده در سراسر آسیای شرقی و جنوبی رشد می کنند.

کاسیا به رنگ قهوه ای مایل به قرمز تیره با چوب های ضخیم تر و بافت خشن تر از دارچین سیلان است.

دارچین کاسیا کیفیت پایین تری دارد. بسیار ارزان است و رایج ترین نوع دارچین مصرفی در سراسر جهان است. تقریبا تمام دارچین‌ هایی که در سوپرمارکت‌ ها یافت می‌ شوند از نوع کاسیا هستند.

کاسیا از دیرباز در آشپزی و در طب سنتی چینی استفاده شده است. تقریبا 95 درصد روغن آن سینامالدئید است که به کاسیا طعم بسیار تند می دهد.

دارچین سیلان (به انگلیسی : Ceylon Cinnamon)

سیلان یا دارچین واقعی بومی سریلانکا و بخش‌ های جنوبی هند است و از پوست داخلی درخت Cinnamomum verum تهیه می شود.

سیلان به رنگ قهوه ای است و حاوی چوب هایی با رول های کوچک تر و لایه های نرم است. این ویژگی ها کیفیت و بافت بسیار مطلوبی را ارائه می دهند.

دارچین سیلان کمتر رایج است و از دیرباز به عنوان ادویه آشپزی مورد توجه بوده است و در مقایسه با انواع معمولی کاسیا بسیار گران است. طعمی لطیف و ملایم شیرین دارد و مناسب برای دسرهاست.

تقریبا 50 تا 63 درصد از اسانس آن سینامالدئید است که در مقایسه با کاسیا بسیار کم است. این عطر و طعم ملایم تر آن را توضیح می دهد.

سیلان و کاسیا هر دو برای بیماران دیابتی مفید هستند

برای نسل ها، دارچین به دلیل خواص سلامتی اش مورد توجه بوده است. به ویژه ادعا شده است که برای کنترل قند خون مفید است که برای افراد مبتلا به دیابت مهم است.

بررسی 16 مطالعه قبلی در مورد درمان دیابت نتایج امیدوارکننده ای را برای پودر سیلان که به عنوان مکمل استفاده می شد نشان داد.

مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد که ممکن است دارچین افزایش قند خون را کاهش دهد، حساسیت به انسولین را افزایش دهد و نشانگرهای متابولیک مرتبط با مقاومت به انسولین را بهبود بخشد.

متاسفانه، هیچ مطالعه انسانی برای تعیین اثربخشی یا دوز بهینه مکمل‌ های دارچین سیلان وجود ندارد.

از سوی دیگر کاسیا در چندین مطالعه بر روی انسان های مبتلا به دیابت نوع 2 و بدون آن استفاده شده است. بسیاری از این موارد کاهش قابل توجهی در سطح قند خون ناشتا طی چند ماه پس از استفاده مشاهده کردند.

دوز استاندارد کاسیا بین 1 تا 6 گرم در روز بود که حداقل عوارض جانبی را داشت یا اصلا عوارض جانبی نداشت.

همچنین بخوانید : خواص دارچین برای بیماران دیابتی

کدام یک فواید سلامتی بیشتری دارد؟

سیلان و کاسیا احتمالا خواص سلامتی کمی متفاوت دارند. این به این دلیل است که نسبت اسانس آن ها تا حدودی متفاوت است.

با این حال مطالعات منتشر شده فعلی سعی در ایجاد این تمایز نداشته اند.

به عنوان مثال به نظر می رسد چندین ترکیب فعال زیستی دارچین مانع از تجمع پروتئینی به نام تاو در مغز می شود. این مهم است زیرا تجمع تاو یکی از مشخصه های بیماری آلزایمر است.

با این حال این اثر با استفاده از دارچین سیلان و کاسیا مشاهده شده است. بنابراین مشخص نیست که آیا یکی از این نظر بر دیگری برتری دارد یا خیر.

به طور کلی نمی توان گفت که کدام یک از مزایای سلامتی بیشتری برخوردار است. با این حال، سیلان در صورت مصرف منظم پتانسیل کمتری برای ایجاد آسیب دارد.

کاسیا حاوی کومارین است که می تواند سمی باشد

کومارین ترکیبی است که به طور طبیعی در چندین گونه گیاهی یافت می شود و در دوزهای زیاد آن می توانند مضر باشند.

در جوندگان، کومارین باعث آسیب کلیه، کبد و ریه می شود. حتی ممکن است باعث سرطان شود.

در واقع مصرف روزانه قابل تحمل کومارین قبلا 0.5 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن بود و اکنون به 0.1 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن کاهش یافته است.

دارچین کاسیا نه سیلان، منبع بسیار غنی از کومارین است.

کاسیا تقریبا 1 درصد کومارین دارد، در حالی که سیلان فقط 0.004 درصد یا 250 برابر کمتر کومارین دارد. این مقدار آنقدر کم است که اغلب نادیده گرفته می شود.

اگر مقدار زیادی دارچین کاسیا مصرف می کنید، مصرف فراتر از حد مجاز امکان پذیر است. در بسیاری از موارد فقط 1-2 قاشق چای خوری می تواند فرد را به بیش از حد مجاز روزانه برساند.

بنابراین اگر به طور منظم مقدار زیادی دارچین می خورید یا مکملی مصرف می کنید که حاوی آن است، باید سیلان باشد نه کاسیا.

خلاصه

دارچین سیلان و کاسیا هر دو سالم و خوشمزه هستند. با این حال اگر قصد دارید مقادیر زیادی از این ادویه را مصرف کنید یا یک مکمل مصرف کنید، کاسیا به دلیل محتوای کومارین می تواند مضر باشد.

همچنین دارچین سیلان کیفیت بهتری دارد و بسیار ایمن تر است.

همچنین بخوانید : خواص دمنوش دارچین

منبع : healthline