9 خاصیت شگفت انگیز انجیر خشک برای سلامتی بدن

خواص انجیر خشک
خواص انجیر خشک

انجیر خشک چیست؟

انجیر خشک شکل خشک شده ی میوه انجیر تازه است که روی درخت انجیر رشد می کند. در حالی که انجیر تازه به دلیل بافت آبدار و خوش طعم بسیار محبوب است هر سال فقط برای مدت کوتاهی در دسترس است.

انجیر تازه فقط برای 1-2 هفته پس از برداشت مفید است و بهتر است ظرف چند روز مصرف شود.

از طرف دیگر انجیر خشک را می توان در طول سال میل کرد. آن ها همچنین در بسیاری از نقاط جهان به راحتی در دسترس هستند و ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به انجیر تازه دارند.

انجیر خشک با خشک کردن در آفتاب تهیه می شود و یک میان وعده غنی از فیبر و مواد مغذی را برای شما تهیه می کند.

در ادامه این مقاله با فواید انجیر خشک برای سلامتی بدن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای انجیر خشک برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

انجیر خشک دارای طیف غذایی قابل توجهی از پروتئین، کربوهیدرات، کلسیم، ویتامین K، پتاسیم، آهن و منیزیم است. از نظر فیبر غذایی انجیر خشک نسبت به هر میوه دیگری دارای محتوای بالاتری است.

1/2 فنجان انجیر خشک که حدود 9 میوه است کمتر از 200 کالری دارد و تقریبا هیچ محتوای چربی ندارد. این میوه های خشک همچنین آنتی اکسیدان ها و مواد فعال مختلفی را برای تقویت بیشتر سلامتی شما ارائه می دهند.

همچنین مقادیر کمی از اسیدهای چرب امگا 6، گلوتامیک اسید و لینولئیک اسید در این مقدار انجیر خشک وجود دارد.

2. برای سلامتی پوست مفید است

انجیر خشک با داشتن مقدار مناسبی از ویتامین E، ویتامین C و کلسیم می‌توانند پوست شما را تقویت کنند.

این مواد فعال می توانند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کنند تا رادیکال های آزاد را از بین ببرند و از ایجاد استرس اکسیداتیو که منجر به چین و چروک، لکه های پیری و سایر لک ها می شوند جلوگیری کنند.

همچنین می‌ توانند خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشند و شما را برای مدت طولانی‌ تری جوان‌ تر نگه دارند.

3. تراکم استخوان را بهبود می بخشد

طیف متنوعی از مواد معدنی موجود در انجیر خشک وجود دارد که می تواند خبر خوبی برای کسانی باشد که به دنبال محافظت از تراکم استخوان خود هستند.

با افزایش سن بدن شما مواد معدنی را از استخوان ها بیرون می کشد در نتیجه مفاصل ضعیف می شوند و خطر پوکی استخوان افزایش می یابد. میوه هایی مانند انجیر خشک می توانند این روند را کاهش دهند.

4. فشار خون را کاهش می دهد

با داشتن مقدار قابل توجهی پتاسیم، انجیر خشک برای کاهش فشار خون عالی است. پتاسیم یک گشاد کننده عروق است به این معنی که می تواند فشار روی رگ های خونی و شریان ها را کاهش دهد بنابراین از سیستم قلبی عروقی شما در برابر حملات قلبی، سکته مغزی و تصلب شرایین محافظت می کند در حالی که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را نیز کاهش می دهد.

5. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

ویتامین C یکی از اجزای کلیدی هر سیستم ایمنی است زیرا می تواند تولید گلبول های سفید خون را تحریک کرده و دفاع شما را در برابر عفونت های مختلف و پاتوژن های خارجی تقویت کند. سایر آنتی اکسیدان های موجود در انجیر خشک می توانند بار کار بر روی سیستم ایمنی بدن شما را کاهش دهند.

6. خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد

بیماری های مزمن و التهاب مسائل جدی ای هستند که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند اما با افزایش تعداد مواد معدنی و ویتامین ها به ویژه آنتی اکسیدان ها می توانید استرس اکسیداتیو را در سیستم بدن خود کاهش دهید و از مواردی مانند بیماری‌های قلبی و آرتریت روماتوئید پیشگیری کنید.

7. باعث کاهش وزن می شود

سطح قابل توجه فیبر موجود در انجیر خشک به افزایش احساس سیری کمک می کند بنابراین از پرخوری یا میان وعده های غیر ضروری جلوگیری می کند. همانطور که گفته شد باید به میزان کالری و قند بالا توجه کرد و این میوه را فقط باید در حد اعتدال مصرف کرد.

8. به مدیریت دیابت کمک می کند

در حالی که محتوای فیبر انجیر خشک قادر به تنظیم ترشح گلوکز و انسولین در بدن است.

طبق مطالعه‌ای که در مجله بین‌ المللی تحقیقات پزشکی منتشر شده است غلظت بالای قندهای طبیعی باید در نظر گرفته شود به خصوص اگر دیابتی هستید.

9. کلسترول خون را کاهش می دهد

ثابت شده است که فیبرهای غذایی انجیر خشک کلسترول اضافی را از سیستم قلبی عروقی خارج می کنند، بنابراین خطر ابتلا یه بیماری قلبی و تجمع پلاک را کاهش می دهند.

همچنین بخوانید : خواص انجیر تازه چیست؟

منبع : organicfacts