آیا دفع ادرار زیاد باعث لاغری و کاهش وزن می شود؟

آیا ادرار زیاد باعث لاغری و کاهش وزن می شود؟
آیا ادرار زیاد باعث لاغری و کاهش وزن می شود؟

نوشیدن آب بیشتر یک استراتژی رایج است که برای لاغری و کاهش وزن استفاده می شود. در حالی که بسیاری از افراد معتقدند کاهش وزن ممکن است به دلیل افزایش دفع ادرار باشد عده ای دیگر معتقدند که این باوری اشتباه است.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا دفع ادرار زیاد باعث لاغری و کاهش وزن می شود؟ با سومیتا همراه باشید؛

سیستم ادراری چگونه کار می کند؟

سیستم ادراری وظیفه دفع مایعات و مواد زائد اضافی از بدن را بر عهده دارد. سیستم ادراری شامل اندام های مختلفی از جمله کلیه ها، مثانه، مجرای ادرار و حالب است.

کلیه ها وظیفه فیلتر کردن خون برای تولید ادرار را دارند که توسط لوله های نازک عضلانی معروف به حالب به مثانه منتقل می شود.

مثانه عضوی توخالی است که با پر شدن از ادرار به آرامی منبسط می شود. تخمین زده می شود که مثانه می تواند تا 2 فنجان (475 میلی لیتر) ادرار را در خود جای دهد. هنگامی که مثانه شروع به پر شدن می کند سیگنالی به مغز شما می فرستد که نشان می دهد زمان دفع ادرار است.

سرانجام ادرار از طریق مجرای ادرار با شل شدن اسفنکتر داخلی و خارجی که عضلات کنترل کننده جریان ادرار هستند، از بدن دفع می شود.

به طور متوسط​​ بیشتر افراد روزانه حدود 27-68 اونس (800 تا 2000 میلی لیتر) ادرار دفع می کنند.

رابطه ادرار و کاهش وزن

ادرار در متابولیسم چربی ها نقش اساسی دارد.

وقتی کالری کمتری از میزان نیاز بدن خود مصرف می کنید، ذخیره چربی در سراسر بدن تجزیه شده و برای تولید انرژی مصرف می شود. محصولات جانبی این فرآیند از طریق ادرار، عرق، مدفوع و ریه ها از بدن دفع می شوند.

ادرار همچنین ممکن است تغییرات جزئی دیگری در وزن بدن ایجاد کند.

به عنوان مثال، هنگامی که مقدار زیادی آب می نوشید متوجه می شوید که وزن شما افزایش می یابد و در مقابل هنگام ادرار کردن متوجه می شوید که وزن شما کمی کاهش یافته است.

این نوسانات طبیعی است زیرا مطالعات نشان می دهد که افزایش مصرف روزانه آب با خروج بیشتر ادرار همراه است.

بنابراین، میزان وزنی که به طور موقت در طول روز از دریافت مایعات افزایش یا کاهش می یابد به میزان مایعاتی که می نوشید بستگی دارد.

با این حال به خاطر داشته باشید که هر وزنی که از نوشیدن آب به دست می آید موقتی است و با دفع ادرار وزن شما دوباره کاهش یافته و به حالت قبل برمی گردد.

آیا ادرار زیاد باعث لاغری و کاهش وزن می شود؟

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب بیشتر ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد اما گفته شده که این لزوما به دلیل افزایش ادرار نیست.

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب قبل از وعده هایی غذایی می تواند به افزایش احساس سیری، کاهش اشتها و در نتیجه کاهش مصرف غذا کمک کند.

نوشیدن آب سرد ممکن است به طور موقت متابولیسم بدن شما را کمی افزایش داده و حتی باعث کاهش وزن شود.

اما به یاد داشته باشید که مصرف نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه، چای شیرین و نوشیدنی های ورزشی می تواند کالری دریافتی شما را افزایش داده و منجر به افزایش وزن شود.

خلاصه

هنگامی که بدن شما از چربی برای سوخت استفاده می کند، محصولات جانبی متابولیسم چربی اغلب از طریق ادرار دفع می شوند.

در حالی که بعید است دفع ادرار زیاد منجر به کاهش وزن شود، افزایش مصرف آب ممکن است به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن آب بیشتر می تواند به طور موقت سوخت و ساز بدن را افزایش داده و اشتهای شما را کاهش دهد.

اما فراموش نکنید که افزایش مصرف آب به منظور افزایش ادرار به خودی خود منجر به کاهش وزن نمی شود.

همچنین بخوانید : آیا مدفوع زیاد باعث لاغری می شود؟

منبع : healthline