بوی پیاز واژن نشانه چیست؟

بوی پیاز واژن نشانه چیست؟
بوی پیاز واژن نشانه چیست؟

یک واژن سالم بوی خاصی ندارد. واژن هر زن بوی منحصر به فرد خود را دارد و این بو می تواند در طول ماه تغییر کند. با این حال واژن شما نباید بویی شبیه پیاز به خود بگیرد.

بوی بد واژن معمولا جای نگرانی نیست. علل بالقوه ای مانند تعریق، عفونت و بیماری های مقاربتی را می توان به سرعت و به راحتی با چند تغییر سبک زندگی و مصرف آنتی بیوتیک از بین برد.

در ادامه این مقاله به بررسی علل اصلی بوی پیاز واژن و روش های درمان آن ها می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

علل و دلایل بوی پیاز واژن

1. غذاها

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، خوردن مقدار زیادی پیاز یا سیر می تواند باعث شود ترشحات واژن و ادرار شما رایحه قوی پیاز یا سیر به خود بگیرد.

مارچوبه هم می تواند باعث شود ادرار شما رایحه ای قوی به خود بگیرد که ممکن است با بوی واژن اشتباه گرفته شود. کاری و غذاهای با ادویه زیاد می توانند منجر به ترشحات واژن یا عرق با بوی مشخص شوند.

چه کاری می توان انجام داد؟

اگر رژیم غذایی شما مقصر باشد بوی آن باید ظرف 48 ساعت آینده به حالت عادی بازگردد. آب زیاد بنوشید تا غذاها و عطرها را از مجرای ادرار و عرق پاک کنید.

اگر بوها بعد از سه روز باقی ماند به پزشک مراجعه کنید. یک بیماری زمینه ای ممکن است پشت علائم شما باشد.

2. عرق کردن

عرق مملو از سلول های پوستی و باکتری است و تقریبا از تمام منافذ بدن شما خارج می شود.

اگرچه عرق به خنک شدن بدن شما کمک می کند اما ممکن است بوی بد بدهد. هنگامی که عرق با مایعات داخل و اطراف واژن شما مخلوط می شود ممکن است بوی طبیعی واژن شما تغییر کند. اگر زیاد عرق می کنید مانند ماه های گرم یا بعد از ورزش بو ممکن است قوی تر شود.

چه کاری می توان انجام داد؟

شما نمی توانید – و نمی خواهید – جلوی تعریق را بگیرید. این یک عملکرد حیاتی برای بدن شما است. با این حال اگر زیاد عرق می‌ کنید، می‌ توانید با تعویض مکرر لباس‌ های زیر و سایر لباس‌ هایتان از بوی ناخواسته جلوگیری کنید.

حتما از پارچه های تنفس پذیر و طبیعی مانند پنبه استفاده کنید. از پوشیدن لباس های ورزش شسته نشده خودداری کنید.

3. بهداشت ضعیف

واژن شما طوری طراحی شده است که با حفظ تعادل باکتری ها از خود مراقبت کند. این باکتری ها به جلوگیری از عفونت و تحریک کمک می کنند.

اگر روزانه لباس زیر خود را نشویید یا تعویض نکنید با مشکلات بو مواجه خواهید شد. بهداشت ضعیف لابیاها نیز ممکن است منجر به تحریک شود. باکتری ها ممکن است به صورت نامتعادل رشد کنند و منجر به عفونت واژن نیز شوند.

چه کاری می توان انجام داد؟

لابیا و ناحیه واژن خود را به طور منظم با آب و صابون ملایم بشویید. شستشو باکتری ها، پوست مرده و عرق خشک را از بین می برد.

شما همچنین باید :

  • بعد از اتمام باشگاه، لباس های باشگاه را عوض کنید
  • تا ساعت ها پس از بیرون آمدن از استخر از پوشیدن لباس های خیس استخر خودداری کنید
  • از پوشیدن مکرر لباس های تنگ خودداری کنید. لباس های تنگ اجازه گردش هوا در اطراف واژن را نمی دهند و این می تواند باکتری ها را افزایش دهد
  • لباس زیر نخی بپوشید نه لباس های ساخته شده از مواد مصنوعی مانند ساتن، ابریشم یا پلی استر. پنبه عرق و رطوبت را از واژن شما دور می کند که می تواند به جلوگیری از بوی بد کمک کند

4. تامپون فراموش شده

فراموش کردن تامپون برای چند ساعت غیرمعمول نیست اما اگر تامپون را برای چند روز بیشتر فراموش کردید، ممکن است نتیجه را حس کنید. یک تامپون قدیمی می تواند در عرض چند روز بوی پیاز پوسیده را به مشام برساند.

برخی افراد نیز پیشنهاد می کنند که بوی گوشت گندیده می دهد. در هر صورت یک تامپون قدیمی مطمئنا برای اکثر زنان بوی بدی می دهد.

چه کاری می توان انجام داد؟

اگر تامپون فقط چند ساعت یا یک بیشتر در واژن مانده باشد، می توانید خودتان آن را بردارید. اطراف دهانه واژن را با آب گرم و صابون ملایم بشویید. در آینده راهی برای یادآوری به خود ایجاد کنید که تامپون را بیرون بیاورید.

با این حال اگر مطمئن نیستید که تامپون چه مدت در واژن شما بوده است یا اگر بیش از دو روز بوده است ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید. تامپون ها ممکن است با برداشتن از هم جدا شوند. پزشک شما می تواند تامپون را بردارد و مطمئن شود که هیچ تکه ای از آن باقی نمانده است.

پزشک همچنین می تواند تعیین کند که آیا به درمان اضافی مانند آنتی بیوتیک برای عفونت نیاز دارید یا خیر.

5. واژینوز باکتریایی

به طور معمول، واژن عملکرد خوبی در ایجاد تعادل بین باکتری های سالم و نرمال با باکتری های بد انجام می دهد. با این حال گاهی اوقات عدم تعادل ممکن است رخ دهد و باکتری های بد ممکن است رشد کنند و تعادل pH را بر هم بزنند. هنگامی که این اتفاق می افتد به عنوان واژینوز باکتریایی (BV) شناخته می شود.

واژینوز باکتریایی بسیار رایج است. این بیماری در طول سال های باروری شایع است اما می تواند زنان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد.

همه زنان علائم را تجربه نمی کنند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند ممکن است شامل موارد زیر باشند :

  • ترشحات غلیظی که سفید یا خاکستری هستند
  • بوی قوی ماهی به خصوص بعد از رابطه جنسی
  • خارش

چه کاری می توان انجام داد؟

اگر علائم واژینوز باکتریایی را تجربه می کنید، به پزشک مراجعه کنید. شما نمی توانید به تنهایی واژینوز باکتریایی را درمان کنید و برای کمک به بازگرداندن تعادل باکتریایی در واژن به آنتی بیوتیک نیاز دارید.

به خاطر داشته باشید که آنتی بیوتیک ها ممکن است بوی واژن را به طور موقت بدتر کنند. هنگامی که دارو را تمام کردید عفونت باید از بین برود و بو ناپدید می شود. اگر آنتی بیوتیک مصرف می کنید، باکتری های سالم را با اضافه کردن ماست به رژیم غذایی خود افزایش دهید.

6. تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یا تریک عفونتی است که توسط یک حیوان تک سلولی به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود. این ارگانیسم‌ های میکروسکوپی در طول تماس جنسی منتقل می‌ شوند بنابراین تریکومونیازیس یک عفونت مقاربتی (STI) در نظر گرفته می‌ شود.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تخمین زده می شود که 3.7 میلیون آمریکایی تحت تاثیر تریک قرار دارند. زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به تریک هستند و زنان مسن بیشتر از زنان جوان در معرض خطر هستند.

فقط حدود 30 درصد از افراد مبتلا به این عفونت علائم مورد اعتماد را نشان می دهند. علاوه بر بوی قوی واژن، این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشند :

  • ناراحتی در هنگام ادرار کردن
  • ترشحات غیر معمول واژن
  • خارش
  • سوزش
  • درد و ناراحتی

چه کاری می توان انجام داد؟

اگر مشکوک به عفونت تریک هستید باید به پزشک مراجعه کنید. برای خلاص شدن از شر انگل ها به یک درمان با نسخه نیاز دارید. مهم است که تمام داروها را برای از بین بردن کامل عفونت مصرف کنید.

7. فیستول رکتوواژینال

فیستول رکتوواژینال یک شکاف غیر طبیعی بین رکتوم و واژن شما است. این زمانی اتفاق می افتد که قسمت پایینی روده بزرگ شما به واژن شما نشت می کند.

محتویات روده می توانند از طریق این فیستول نشت کنند و ممکن است باعث خروج گاز یا مدفوع از طریق واژن شود. این می تواند باعث ایجاد بوهای غیرعادی شود که ممکن است آن را با بوی واژن اشتباه بگیرید.

فیستول رکتوواژینال رایج نیست. آن ها اغلب نتیجه یک آسیب هستند مانند هنگام زایمان یا بیماری کرون و بیماری التهابی روده نیز از علل شایع هستند.

علائم فیستول رکتوواژینال بستگی به محل باز شدن و بزرگی آن دارد. به عنوان مثال ممکن است متوجه گاز، مدفوع یا چرک شوید که به جای رکتوم از واژن شما خارج می شود. اگر دهانه آن کوچک باشد ممکن است بوی غیرعادی را استشمام کنید.

همچنین ممکن است عفونت در اطراف دهانه ایجاد شود که ممکن است منجر به تب، سوزش، خارش و تحریک شود.

چه کاری می توان انجام داد؟

اگر مشکوک به فیستول رکتوواژینال هستید، یک قرار ملاقات با پزشک خود بگیرید. پزشک یک معاینه فیزیکی و لگنی برای تایید وجود باز شدن غیر طبیعی انجام می دهد.

جراحی رایج ترین درمان فیستول رکتوواژینال است. اکثر افراد مبتلا به فیستول رکتوواژینال به جراحی نیاز خواهند داشت. همچنین ممکن است پزشک آنتی‌ بیوتیک‌ ها را برای از بین بردن هرگونه عفونت یا یک داروی ضد التهابی برای کاهش حساسیت و تحریک تجویز کند.

نکات کلی برای رفع بوی بد واژن

هنوز هم می‌ توانید اقداماتی را برای کاهش بوی واژن انجام دهید :

1. لابیا و کشاله ران خود را به طور منظم با صابون و آب گرم بشویید. حتما صابون را از دهانه واژن کاملا بشویید تا تعادل pH طبیعی خود را بیشتر بر هم نزنید.

2. از پارچه های قابل تنفس به خصوص برای لباس زیر استفاده کنید. پنبه بهترین انتخاب است. از ابریشم، ساتن و پلی استر خودداری کنید.

3. به طور مرتب شلوارهای تنگ نپوشید. واژن شما به طور طبیعی همیشه رطوبت را آزاد می کند. اگر رطوبت به دلیل لباس ها نتواند از بین برود، تعادل باکتری ها ممکن است به هم بخورد. این می تواند منجر به بو و تحریک شود.

4. از مواد شستشوی معطر خودداری کنید. در حالی که ممکن است فکر کنید به رفع بو کمک می کنید، ممکن است آن را بدتر کنید. دوش واژینال نیز نباید استفاده شوند. آن ها می توانند باکتری های خوب را از بین ببرند و تعادل ممکن است به هم بخورد. این می تواند منجر به واژینیت و تحریک شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر تلاش‌ های شما برای از بین بردن بوی بد واژن موثر نبود ممکن است وقت آن رسیده باشد که به پزشک مراجعه کنید.

به همین ترتیب اگر متوجه ترشحات غیرعادی شدید یا شروع به تب کردید وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید. در حالی که اقداماتی وجود دارد که می توانید در خانه برای از بین بردن بوی واژن انجام دهید برخی از بوها ممکن است نتیجه یک مشکل جدی باشند که نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

مراقبت مناسب از واژن می تواند کمک زیادی به جلوگیری از مشکلات آینده کند اما اگر مشکل بزرگتر از توان شما به نظر می رسد با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین بخوانید : انواع بوی واژن نشانه چیست؟

منبع : healthline