انواع بوی واژن نشانه چیست؟

انواع بوی واژن نشانه چیست؟
انواع بوی واژن نشانه چیست؟

حقیقت این است که واژن شما خانه میلیاردها باکتری است و ترکیب دقیق این باکتری به صورت روزانه – گاهی ساعتی – تغییر می کند.

تغییر در بوی واژن طبیعی است. این تغییرات بو احتمالا نتیجه چرخه قاعدگی، عادات بهداشتی یا فقط شما بودن شماست. به علاوه با توجه به اینکه کشاله ران حاوی مجموعه ای از غدد عرق است، تغییر بوی واژن می تواند کاملا طبیعی باشد.

در ادامه این مقاله با علل ایجاد انواع بوهای واژن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

علل انواع بوی واژن چیست؟

1. بوی تند یا ترش واژن

بسیار رایج است که واژن عطری تند یا ترش تولید کند. برخی آن را با بوی غذاهای تخمیر شده مقایسه می کنند. در واقع ماست و حتی مقداری آبجو حاوی همان نوع باکتری خوبی است که بر اکثر واژن های سالم غالب است : لاکتوباسیل ها.

دلایل بوی تند واژن

اسیدیته PH یک واژن سالم کمی اسیدی است و بین 3.8 تا 4.5 است. باکتری های لاکتوباسیل، واژن را اسیدی نگه می دارند. این کار واژن را در برابر رشد بیش از حد انواع بد باکتری ها محافظت می کند.

2. بوی آهن واژن

بسیاری از مردم بوی فلزی یا آهن واژن را حس می کنند. این معمولا جای نگرانی نیست و به ندرت نشان دهنده مشکل جدی است.

دلایل بوی آهن واژن

  • خون : خون حاوی آهن است که بوی فلزی دارد. شایع ترین علت بوی آهن واژن به دلیل خون قاعدگی است. در طول دوره قاعدگی خون و بافت از دیواره رحم می ریزد و از کانال واژن عبور می کند
  • رابطه ی جنسی : خونریزی خفیف بعد از رابطه جنسی می تواند شایع باشد. این معمولا به دلیل خشکی واژن یا رابطه جنسی شدید است که می تواند باعث بریدگی یا خراش های کوچک شود. برای جلوگیری از آسیب سعی کنید از روغن استفاده کنید

همچنین بوی آهن می تواند ناشی از علل کمتر شایع اما جدی خونریزی واژن باشد. رایحه فلزی واژن نباید پس از پایان قاعدگی مدت زیادی باقی بماند. اگر واژن شما با مایع منی تماس داشته باشد ممکن است سطح pH را تغییر داده و بوی فلزی ایجاد کند.

اگر خونریزی غیرمرتبط با قاعدگی خود را تجربه می کنید یا بوی فلز با خارش و ترشح ادامه می یابد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

3. بوی شیرین واژن

وقتی می گوییم شیرین، منظور شیرینی های تازه پخته شده نیست. منظور ما بوی قوی و خاکی است. اما نگران نباشید بوی شیرین واژن دلیلی برای نگرانی نیست.

دلایل بوی شیرین واژن

واژن شما یک اکوسیستم باکتریایی است که همیشه در حال تغییر است و گاهی اوقات این بدان معنی است که ممکن است کمی بوی شیرین داشته باشید.

4. بوی وایتکس واژن

بویی شبیه به سفید کننده (وایتکس) یا آمونیاک می تواند به دلیل چیزهای متفاوتی باشد. گاهی اوقات این بو دلیلی برای مراجعه به پزشک است.

دلایل بوی وایتکس واژن

ادرار : ادرار حاوی محصول جانبی آمونیاک به نام اوره است. تجمع ادرار در لباس زیر یا اطراف فرج می تواند بوی شبیه وایتکس ایجاد کند. به خاطر داشته باشید، ادرار با بوی شدید آمونیاک نشانه کم آبی بدن است

واژینوز باکتریایی : همچنین ممکن است بوی وایتکس واژن به دلیل واژینوز باکتریایی باشد.

واژینوز باکتریایی یک عفونت بسیار شایع است. علائم آن عبارتند از:

  • بوی بد یا بوی ماهی
  • ترشحات خاکستری، سفید یا سبز واژن
  • خارش و سوزش در طول ادرار

5. بوی علف سوخته واژن

بسیاری از مردم شباهتی بین بوی بدن و ماری جوانا پیدا می کنند. متاسفانه پاسخ علمی خوبی برای این موضوع وجود ندارد اما به لطف غدد عرق پایین تنه حداقل ما می دانیم که چرا واژن و بوی بدن می توانند بوی مشابه ماریجوانا داشته باشند.

دلایل بوی علف سوخته ی واژن

استرس عاطفی : بدن شما دارای دو نوع غدد عرق آپوکرین و اکرین است. غدد اکرین برای خنک کردن بدن شما عرق تولید می کنند و غدد آپوکرین به احساسات شما پاسخ می دهند. این غدد آپوکرین زیر بغل و کشاله ران شما را پر می کند.

وقتی استرس دارید یا مضطرب هستید غدد آپوکرین مایعی شیری رنگ تولید می کنند. این مایع به خودی خود بی بو است اما هنگامی که با باکتری های واژن روی فرج تماس برقرار می کند می تواند عطری تند ایجاد کند.

6. بوی ماهی مرده واژن

احتمالا بوی غیرطبیعی واژن را احساس کرده اید که به عنوان ماهی مرده توصیف می شود. تری متیل آمین ترکیب شیمیایی است که مسئول عطر متمایز ماهی های فاسد و هم برخی از بوی های غیر طبیعی واژن است.

دلایل بوی ماهی مرده واژن

  • واژینوز باکتریایی : زمانی که باکتری‌ های بی‌ هوازی در واژن رشد می‌ کنند به واژینوز باکتریایی مبتلا می‌ شوید و این موجودات بی هوازی بو می دهند
  • تریکومونیازیس : تریکومونیازیس شایع ترین عفونت مقاربتی قابل درمان است که به راحتی با یک دوره آنتی بیوتیک قابل درمان است. به خاطر بوی تند ماهی اش معروف است. عفونت تریکومونیازیس می‌تواند کاملا بدبو باشد. این بوی ماهی بیشتر از واژینوز باکتریایی است

در موارد نادر بوی ماهی واژن نشانه بیماری جدی تری است.

7. بوی پوسیدگی واژن

بوی پوسیدگی واژن قطعا عادی نیست. اگر بوی متعفن مانند یک ارگانیسم مرده است ممکن است این بوی واژن شما نباشد بلکه چیزی در واژن شما باشد.

دلایل بوی پوسیدگی واژن

تامپون فراموش شده : رها کردن ناخواسته تامپون روزها و حتی هفته ها در داخل واژن بسیار رایج تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی بوهای غیرعادی باید به راحتی قابل تشخیص باشند. بوی ماهی پوسیده، ارگانیسم های مرده، پوسیدگی – همه این ها بوهای بد و نگران کننده واژن هستند.

اگر علت جدی وجود داشته باشد اغلب علائم دیگری در کنار بو ظاهر می شوند.

اگر بو با موارد زیر همراه است به پزشک مراجعه کنید :

  • خارش یا سوزش
  • درد
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • ترشحات غلیظ پنیر دلمه
  • خونریزی واژینال بی ارتباط با پریود شما

خلاصه

تغییرات ظریف در بوی واژن شما طبیعی است. به یاد داشته باشید بوی واژن شما به PH آن بستگی دارد و چیزهای زیادی وجود دارد که بر PH شما تاثیر می گذارد.

برای مثال رابطه جنسی واژینال را در نظر بگیرید. مایع منی دارای pH نسبتا بالایی است بنابراین بسیار طبیعی است که بعد از رابطه جنسی واژینال متوجه بوی متفاوتی شوید.

نگران نباشید این تغییرات موقتی هستند.

یائسگی روی PH واژن تاثیر دارد. به دلیل کمبود استروژن زنان در دوران یائسگی با مخاط واژن کمتری مواجه می‌ شوند. مخاط واژن را می پوشاند و باکتری های لاکتوباسیل را تغذیه می کند. بنابراین بدون این سلول ها می توانید با pH بسیار بالاتری روبرو شوید.

هر چه بهتر بوهایی را که واژن شما تولید می کند درک کنید، آمادگی بیشتری برای بروز مشکل خواهید داشت. از این گذشته، واژن کارهای فوق العاده زیادی برای ما انجام می دهد.

همچنین بخوانید : راه های از بین بردن بوی بد واژن

منبع : healthline