بوی ماهی واژن نشانه چیست؟

بوی ماهی واژن نشانه چیست؟
بوی ماهی واژن نشانه چیست؟

اگر متوجه بوی ماهی از واژن یا ترشحات واژن خود شدید ممکن است ناشی از تعریق، عفونت باکتریایی یا حتی ژنتیک شما باشد. شایع ترین علت آن واژینیت – عفونت یا التهاب واژن است.

بوی واژن شما در طول چرخه قاعدگی متفاوت است. اگر نگران بوی واژن خود هستید یا هر گونه ترشح غیر معمول، سوزش، خارش یا قرمزی را تجربه می کنید باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. او می تواند یک معاینه انجام دهد و تعیین کند که آیا به آنتی بیوتیک یا سایر داروهای تجویزی نیاز دارید یا خیر.

در ادامه این مقاله به بررسی علل اصلی بوی ماهی واژن و روش های درمان آن ها می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم همراه بوی ماهی واژن

1. ترشحات واژن

ترشحات شفاف یا کمی کدر واژن طبیعی و سالم است. اما اگر ترشحات خارش دار یا تحریک کننده را تجربه کردید ممکن است نشانه عفونت باشد. اگر ترشحات شما سفید مایل به خاکستری، زرد مایل به سبز یا سفید است و از نظر قوام شبیه پنیر کوتاژ است به پزشک مراجعه کنید.

2. ادرار با بوی ماهی

ادرار با بوی ماهی شما می تواند ناشی از عفونت دستگاه ادراری (UTI) باشد. باکتری های ناشی از عفونت می توانند ادرار را آلوده کرده و بوی ماهی مشخصی ایجاد کنند. علائم دیگر ممکن است شامل ادرار کدر، احساس سوزش هنگام ادرار کردن یا سایر دردهای خفیف هنگام ادرار کردن باشد.

برخی غذاها و شرایط خاص نیز می توانند بوی ادرار شما را تغییر دهند. اگر نگران هستید به پزشک مراجعه کنید.

3. بوی ماهی بعد از رابطه جنسی

بوی ماهی که بعد از رابطه جنسی متوجه می‌ شوید معمولا از علائم واژینیت است. رابطه جنسی می تواند عفونت را بدتر کند. اگر فکر می کنید که علائم واژینیت را تجربه می کنید به پزشک خود مراجعه کنید و تا زمانی که علائم شما بهبود پیدا نکرد از رابطه جنسی خودداری کنید.

4. خارش یا سوزش

علاوه بر بوی ماهی ممکن است متوجه خارش یا سوزش شوید. همچنین ممکن است در حین رابطه جنسی یا هنگام ادرار کردن، درد یا درد خفیفی را تجربه کنید. در صورت مشاهده هر یک از این علائم به پزشک خود اطلاع دهید.

علل و دلایل بوی ماهی واژن

1. واژینیت

واژینیت التهاب یا عفونت واژن است. این بیماری بیشتر در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود اما می تواند در اثر عفونت قارچی یا عفونت مقاربتی (STI) به نام تریکومونیازیس نیز ایجاد شود. بوی ماهی یک علامت رایج است.

2. واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی عدم تعادل یا رشد بیش از حد باکتری در واژن است. داشتن مقاربت آلت تناسلی – واژن با یک شریک جدید معمولا علت آن است.

اگرچه زنانی که از نظر جنسی فعال نیستند نیز ممکن است به واژینوز باکتریایی مبتلا شوند. دوش واژینال یا سایر تغییرات هورمونی مانند بارداری و یائسگی می تواند منجر به واژینوز باکتریایی شود.

3. تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک بیماری مقاربتی است که توسط یک انگل از طریق تماس جنسی پخش می شود و می تواند باعث ایجاد بوی بد یا بوی ماهی شود.

4. عفونت دستگاه ادراری (UTI)

عفونت دستگاه ادراری ممکن است باعث بوی بد ادرار شود. همچنین ممکن است سوزش، خارش یا درد را تجربه کنید.

5. خون پریود یا تامپون های گم شده یا فراموش شده

چرخه قاعدگی شما ممکن است بوهای مختلفی ایجاد کند. بوی قوی تر یا ماهی ممکن است در اثر عفونت یا تامپون فراموش شده ایجاد شود. اگر نگران هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

6. تعریق

تعریق واژن به دلیل ورزش، گرما یا دلایل دیگر طبیعی است و گاهی اوقات ممکن است بوی بدی داشته باشد. اگر هنگام عرق کردن متوجه بوی بدی شدید به پزشک خود اطلاع دهید.

تشخیص علت بوی ماهی واژن

اگر علائم واژینیت را تجربه می کنید یا نگران بوی واژن خود هستید به پزشک خود مراجعه کنید. او احتمالا یک معاینه لگنی انجام می دهد که در آن داخل واژن شما را برای التهاب یا ترشحات غیر طبیعی بررسی می کند.

پزشک همچنین ممکن است نمونه ای از ترشحات را برای آزمایش آزمایشگاهی بگیرد. او همچنین می تواند آزمایش pH را انجام دهد. این آزمایش PH ترشحات واژن را آزمایش می کند.

افزایش pH ممکن است به معنای ابتلا به عفونت باکتریایی باشد. اما پزشک شما باید سایر علائم شما را ارزیابی کند به علاوه سابقه پزشکی و جنسی شما را برای تایید تشخیص بررسی کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید :

  • خارش
  • سوزش
  • درد در هنگام ادرار
  • قرمزی یا تحریک
  • درد بعد از رابطه جنسی
  • ترشحات غیر معمول که به رنگ خاکستری، سفید یا زرد-سبز است
  • ترشحاتی که بوی بدی دارند

درمان های پزشکی برای رفع بوی ماهی واژن

واژینوز باکتریایی

پزشک شما ممکن است معاینه لگن را انجام دهد و در صورت نیاز نمونه ها را به آزمایشگاه بفرستد. اگر تست عفونت باکتریایی شما مثبت باشد پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز می کند.

آنتی بیوتیکی که معمولا برای واژینیت تجویز می شود، قرص مترونیدازول یا کرم یا ژلی مانند کلیندامایسین (کلئوسین) است که روی واژن خود استفاده می کنید.

عفونت قارچی

برای درمان عفونت قارچی می توانید از کرم ضد قارچ بدون نسخه (OTC) استفاده کنید. گزینه ها شامل میکونازول یا تیوکونازول است. همچنین ممکن است پزشک برای شما یک داروی ضد قارچ تجویز کند.

اگرچه ممکن است خودتان بتوانید عفونت قارچی را با داروهای بدون نسخه درمان کنید اگر اولین باری است که این علائم را دارید، علائم شما بدتر می‌ شود یا این درمان‌ ها جواب نمی‌ دهند به پزشک مراجعه کنید.

عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری معمولا با آنتی بیوتیک ها و درمان های خانگی درمان می شود. دستورالعمل های پزشک خود را دقیقا برای مصرف آنتی بیوتیک ها دنبال کنید زیرا برای موثر بودن آن ها باید کل دوره درمان را کامل کنید.

آنتی بیوتیک ها تنها گزینه درمانی نیستند و پزشک ممکن است داروهای دیگری را تجویز کند.

همچنین باید هنگام بهبودی بدن تان مقدار زیادی آب بنوشید و تا زمان رفع عفونت از نوشیدن قهوه و نوشابه خودداری کنید. آن ها می توانند هنگام بهبودی مثانه شما را تحریک کنند.

تامپون های گیر کرده

پزشک شما به راحتی می تواند تامپون گیر کرده را خارج کند. از درخواست کمک خجالت نکشید. اگر تامپون حذف نشوند می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد.

کارهایی که می توانید در خانه انجام دهید

رعایت بهداشت

از استفاده از هر محصول یا هر چیزی که دارای رنگ یا رایحه قوی است خودداری کنید. در عوض زمانی که دوش می گیرید یا حمام می کنید فقط از یک صابون ملایم و آب برای تمیز کردن واژن خود استفاده کنید (از صابون های تند، قرار دادن هر چیزی در واژن یا استفاده از هر محصولی با رایحه خودداری کنید) وقتی کارتان تمام شد آن را به آرامی خشک کنید.

رژیم غذایی

برخی از غذاها ممکن است باعث ایجاد بوی ماهی یا بوهای دیگر در واژن شوند. این مواد غذایی شامل مارچوبه، کلم بروکلی، ادویه جات خاصی مانند سیر، پیاز و برخی از انواع ماهی هستند. اگر نگران هستید می توانید از این غذاها اجتناب کنید.

اما همه آن ها در حد اعتدال سالم در نظر گرفته می شوند بنابراین لازم نیست آن ها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید.

مکمل ها

یک پروبیوتیک ممکن است برای بازگرداندن تعادل باکتریایی در روده و واژن مفید باشد. اگر علاقه مند به امتحان پروبیوتیک هستید در داروخانه محلی خود به دنبال آن بگردید یا از پزشک خود بپرسید که کدام پروبیوتیک برای شما مفیدتر است.

روال خود را تغییر دهید

تعریق بیش از حد ممکن است دلیل بوی ماهی شما باشد. اگر نگران تعریق هستید با پزشک خود صحبت کنید. اطمینان حاصل کنید که پس از تمرین با آب و صابون ملایم، فرج خود را به خوبی تمیز می‌کنید و پس از آن خشک می‌کنید.

برای جلوگیری بوی ماهی واژن از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

برخی از محصولات یا فعالیت ها ممکن است عفونت را بدتر کنند، ترشح ایجاد کنند یا بوی ماهی ایجاد کنند. اجتناب از موارد زیر ممکن است به توقف یا جلوگیری از بو کمک کند :

  • اجتناب از دوش واژینال
  • عدم استفاده از صابون های خشن
  • مواد شیمیایی
  • لباس زیر تنگ
  • کاندوم های غیر لاتکس

خلاصه

بوی واژن شما می تواند در طول چرخه عادت ماهانه متفاوت باشد. گاهی اوقات عرق کردن یا عادت ماهانه شما می تواند باعث بوی ماهی شود، دلیلی برای هشدار نیست. از دوش گرفتن خودداری کنید و فرج خود را با آب و صابون بشویید و خشک کنید.

اگر علائم دیگری مانند خارش، قرمزی یا سوزش دارید یا بوی آن پس از چند روز از بین نمی رود به پزشک مراجعه کنید. در صورت نیاز می توانند دارو یا آنتی بیوتیک تجویز کنند.

همچنین بخوانید : بوی پیاز واژن نشانه چیست؟

منبع : healthline