جدول ارزش غذایی طالبی (کالری، ویتامین ها و مواد معدنی)

جدول ارزش غذایی طالبی
جدول ارزش غذایی طالبی

طالبی ملون بزرگ و بیضی شکل با پوست صاف و گوشتی به رنگ سبز روشن می باشد. این میوه یک غذای سالم و با حجم بالا، سیر کننده و آبرسان بوده و کالری، چربی و پروتئین کمی دارد.

خواص طالبی به دلیل مقادیر بالای فیبر و چندین ریزمغذی ضروری از جمله ویتامین C و پتاسیم می باشد که آن را به یک مکمل مغذی برای تقریبا هر الگوی غذایی تبدیل می کند.

در این مقاله به بررسی ارزش غذایی، کالری، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در طالبی می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

ارزش غذایی طالبی

یک فنجان طالبی خرد شده (177 گرم)
مقدار
کالری64
کربوهیدرات16 گرم
فیبر1.4 گرم
پروتئین1 گرم
چربی0.3 گرم
قند14 گرم
سدیم32 میلی گرم
پتاسیم404 میلی گرم
ویتامین C31.9 میلی گرم

کالری موجود در 100 گرم طالبی : 36

کربوهیدرات ها

یک فنجان طالبی حاوی 16 گرم کربوهیدرات است که اکثریت آن از قندهای طبیعی (14 گرم) به دست می آید. در 1 فنجان خربزه 1.4 گرم فیبر وجود دارد.

طالبی علیرغم نام شیرینش قند زیادی ندارد. شاخص گلیسمی طالبی 62 و بار گلیسمی آن 9 است که پایین در نظر گرفته می شود.

چربی ها

طالبی اساسا بدون چربی است و کمتر از 1/2 گرم در هر وعده چربی دارد.

پروتئین

طالبی پروتئین زیادی ندارد و در هر 1 فنجان فقط 1 گرم پروتئین دارد.

ویتامین ها و مواد معدنی

طالبی حاوی پتاسیم، ویتامین C، ویتامین B6، فولات، منیزیم و کولین است. ویتامین C فراوان ترین ماده مغذی است.

یک فنجان طالبی 35 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C (بر اساس رژیم غذایی 2000 کالری در روز) را تامین می کند.

کالری

یک فنجان طالبی (177 گرم) 64 کالری دارد که 92 درصد آن از کربوهیدرات ها تامین می شود. پروتئین 5 درصد و کالری چربی 3 درصد کالری باقیمانده را تشکیل می دهند.

فواید و مزایای طالبی برای سلامتی بدن

1. ممکن است به جلوگیری از نقص مادرزادی لوله عصبی کمک کند

طالبی یک انتخاب غذایی فوق العاده در دوران بارداری است زیرا مقدار زیادی فولات – یک ماده مغذی مهم در دوران بارداری را فراهم می کند. فولات یک ویتامین B کمپلکس است که خطر ابتلا به اسپینا بیفیدا و آنسفالی (نقص لوله عصبی) را کاهش می دهد.

2. به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند

1 فنجان (177 گرم) طالبی حاوی 159 گرم آب است. آب تقریبا 90 درصد وزن طالبی را تشکیل می دهد. علاوه بر مایعاتی که می نوشید آب موجود در میوه ها و سبزیجاتی که می خورید به وضعیت کلی هیدراتاسیون شما کمک می کند.

از آنجایی که طالبی در ماه‌ های گرم‌ تر سال به بازار عرضه می شود، یکی از بهترین غذاهای آبرسان تابستانی محسوب می شود.

3. سلامت قلب را ارتقا می دهد

محتوای کم سدیم و پتاسیم بالای میوه هایی مانند طالبی به جلوگیری از فشار خون بالا کمک می کند.

علاوه بر این، طالبی منبع فولات و سایر ویتامین های B است که به کاهش سطح هموسیستئین – یک نشانگر کلیدی التهاب کمک می کند. مصرف کافی فولات با کاهش خطر سکته مغزی همراه است

4. به مدیریت دیابت کمک می کند

این تصور غلط که میوه تازه طالبی برای افراد مبتلا به دیابت بسیار شیرین است ممکن است در مدیریت این بیماری بیشتر از اینکه مفید باشد، مضر باشد.

میوه های تازه مانند طالبی علیرغم محتوای قند طبیعی در واقع با بهبود کنترل قند خون همراه هستند. فیبر و آب موجود در طالبی از افزایش زیاد قند خون جلوگیری می کند.

یک مطالعه در سال 2017 در چین سوابق پزشکی 482591 بزرگسال را تجزیه و تحلیل کرد. محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه میوه با کاهش 12 درصدی خطر ابتلا به دیابت در مقایسه با افرادی که هرگز یا به ندرت میوه مصرف کرده اند مرتبط است.

در افرادی که دیابت داشتند مصرف میوه بیش از 3 روز در هفته با 13 تا 28 درصد کاهش خطر ابتلا به عوارض مرتبط با دیابت مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی، بیماری چشمی و بیماری عصبی مرتبط بود.

5. ترمیم پوست را بهبود می بخشد

ویتامین C موجود در طالبی از تولید کلاژن، پروتئین ساختاری اصلی مورد نیاز برای ترمیم بافت پوست پشتیبانی می کند. یک فنجان طالبی 32 میلی گرم ویتامین C فراهم می کند که 36 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه ی تعیین شده توسط سازمان غذا و دارو است.

از آنجایی که بدن ما نمی تواند ویتامین C تولید کند تامین منظم آن از طریق مصرف میوه ها و سبزیجات تازه بسیار مهم است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به سلامتی کمک می کند.

6. از بینایی محافظت می کند

اثرات افزایش سن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند منجر به آب مروارید و ماکولای مرتبط با افزایش سن شود. افزایش این آسیب پیشرونده به بافت های ظریف چشم به مرور زمان باعث از دست دادن بینایی می شود.

طالبی حاوی کاروتنوئیدهای لوتئین و زآگزانتین است که مدافعان قدرتمندی در برابر از دست دادن بینایی هستند. این آنتی اکسیدان ها از بینایی محافظت می کنند و اثرات آسیب های محیطی را کاهش می دهند.

عوارض و مضرات طالبی

حساسیت واقعی به طالبی غیر معمول است. با این حال علائم واکنش متقاطع ممکن است هنگام خوردن طالبی به دلیل پدیده ای به نام سندرم آلرژی دهانی (OAS) رخ دهد.

این زمانی است که بدن پروتئین های موجود در طالبی را با گرده های درخت یا علف خاصی که باعث آلرژی می شود اشتباه می گیرد.

در مقایسه با آلرژی واقعی علائم سندرم آلرژی دهانی نسبتا خفیف و کوتاه مدت هستند و ممکن است شامل موارد زیر باشند :

  • احساس خارش یا سوزش در دهان
  • لب های متورم یا بی حس شده
  • گلوی خراشیده
  • گرفتگی یا آبریزش بینی

علائم معمولا بلافاصله پس از خوردن طالبی ظاهر می شوند و ممکن است یک ساعت طول بکشد تا برطرف شوند. یک آنتی هیستامین خوراکی بدون نسخه ممکن است به تسکین علائم کمک کند.

در صورت تداوم یا بدتر شدن علائم با پزشک خود تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت فوری باشید.

انواع طالبی ها

طالبی با گرمک و هندوانه متفاوت است و در گونه ی خربزه تخم‌ قند طبقه بندی می شود. دارای پوست صاف (برخلاف پوست گرمک که توری است) بوده و گوشت کم رنگی دارد که ممکن است سفید، سبز یا نارنجی باشد.

بهترین زمان مصرف طالبی

طالبی در تمام طول سال موجود است اما بهار و تابستان بهترین زمان برای مصرف آن هاست. طالبی هایی را انتخاب کنید که نسبت به اندازه خود سنگین هستند و پوستی صاف و بدون آسیب دارند.

از خرید طالبی هایی که بیش از حد نرم هستند یا در انتهای ساقه مرطوب هستند خودداری کنید. یک طالبی رسیده باید بوی شیرین و تقریبا عسل مانندی بدهد.

روش های نگهداری از طالبی

پس از چیدن طالبی ها همچنان نرم می شوند اما شیرین تر نمی شوند. طالبی ها باید در دمای اتاق بالاتر از 7.2 درجه سانتیگراد به مدت 2 تا 4 هفته نگهداری شوند.

قسمت بیرونی طالبی را قبل از برش در زیر آب جاری بشویید. پس از برش خوردن آن را در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید و ظرف 4 روز مصرف کنید.

روش های استفاده از طالبی در رژیم غذایی

طالبی شیرین یک جایگزین سالم برای دسر هاست. از آنجایی که طالبی دارای درصد بالایی از آب است، پختن بافت آن را از بین می برد. طالبی بهتر است به صورت خام، مکعبی، برش داده شده یا توپک شده سرو شود.

می توان آن را در سالاد میوه ریخت، در اسموتی ها مخلوط کرد یا با ماست یونانی، پنیر کوتاژ یا ریکوتا ترکیب کرد.

همچنین می توانید آب طالبی درست کنید که منبع غلیظی از ویتامین ها و مواد معدنی است. با این حال آبمیوه گیری ها اغلب فیبر را حذف می کنند که یک نقطه ضعف است. اگر در خانه آب طالبی درست می کنید به جای آبمیوه گیری از مخلوط کن استفاده کنید تا بتوانید فیبر آن را حفظ کنید.

همچنین بخوانید : تفاوت ها و شباهت های طالبی و گرمک

منبع : verywellfit