خواص شگفت انگیز دانه کاج (چلغوز) برای سلامتی بدن

خواص آجیل کاج
خواص آجیل کاج

آجیل یا دانه کاج (به انگلیسی : Pine Nuts) که به عنوان چلغوز هم شناخته می شود یک میان وعده مغذی است که می توان آن را به صورت خام یا بو داده مصرف کرد.

آن ها را می توان به سالاد اضافه کرد، روی هوموس پاشید و با پستو و سس های دیگر مخلوط کرد.

گونه، محیط و مناطق مختلف به تغییرات جزئی در شکل و ترکیب تغذیه ای دانه کاج منجر می شوند. مغزهای کاج آسیایی کوتاه هستند در حالی که انواع اروپایی بلند و نازک می باشند.

آجیل های کوچک، شیرین و به شکل قطره اشک به دلیل زمان و زحمتی که برای برداشت آن ها صرف می شود، دارای قیمت بالایی هستند. ممکن است 25 سال طول بکشد تا درختان کاج تولید آجیل کاج خوراکی را شروع کنند.

در ادامه این مقاله با فواید آجیل کاج برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آجیل کاج برای سلامتی بدن

1. باعث سلامت قلب می شود

سطح بالای کلسترول بد یا لیپوپروتئین های با چگالی پایین (LDL) ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهند.

پینولنیک اسید یک اسید چرب اشباع نشده است که منحصرا در روغن آجیل کاج وجود دارد.

پینولنیک اسید ممکن است به کاهش سطح کلسترول LDL در خون کمک کند. مطالعات بر روی موش ها نشان داده است که پینولنیک اسید باعث می شود کبد کلسترول LDL بیشتری را از خون گرفته و متابولیزه کند.

مکانیسم خاصی که از طریق آن این اتفاق می افتد هنوز مشخص نیست و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

2. ممکن است سطح قند خون را بهبود بخشد

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که مصرف عصاره آجیل کاج ممکن است به کاهش سطح گلوکز خون ناشتا کمک کند.

جایگزینی یک غذای غنی از کربوهیدرات با چربی های اشباع نشده (مانند آن هایی که در آجیل کاج یافت می شوند) ممکن است اثرات مفیدی بر سطح قند خون داشته باشد.

در یک مرور در سال 2014، محققان مطالعات متعددی را در مورد تاثیر مصرف آجیل درختی بر نشانگرهای دیابتی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجزیه و تحلیل کردند.

آن ها به این نتیجه رسیدند که به طور متوسط ​ خوردن 56 گرم آجیل درختی در مدت 8 هفته به بهبود سطح قند خون ناشتا و حساسیت به انسولین کمک می کند.

این مطالعات به بررسی انواع آجیل های درختی – نه فقط آجیل کاج – پرداختند اما آجیل کاج چربی های اشباع نشده و مقداری پروتئین و فیبر را ارائه می دهد بنابراین ممکن است اثرات مشابهی با دیگر آجیل درختی داشته باشد.

علاوه بر این 28 گرم آجیل کاج 109 درصد از ارزش روزانه منگنز را تامین می کند که با کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.

یک مطالعه با بیش از 10 هزار شرکت کننده نشان داد افرادی که مقدار منگنز زیاد (4.5 میلی گرم در روز) مصرف می کردند کمتر دچار دیابت نوع 2 می شدند.

علاوه بر این آجیل کاج پلی فنول ها یا ترکیبات فنلی را ارائه می دهد که دارای فعالیت های آنتی اکسیدانی و سایر مزایای ارتقا دهنده سلامتی هستند.

ترکیبات فنلی موجود در آجیل کاج ممکن است به کاهش گونه های فعال اکسیژن (ROS) موجود در بدن کمک کنند و بنابراین کنترل قند خون را بهبود می بخشند. با این حال این بر اساس مطالعات روی حیوانات است و مطالعات انسانی محدود است.

اعتقاد بر این است که منگنز هم مانند ترکیبات فنلی، ROS را کاهش می دهد – ROS به فعال شدن مسیرهای استرس در بدن منجر می شود که منجر به پیشرفت دیابت خواهد شد.

مطالعات بیشتری برای درک فرآیندی که از طریق آن ترکیبات منگنز و فنول برای به حداقل رساندن خطر دیابت کار می کنند مورد نیاز است.

3. ممکن است به حفظ وزن سالم کمک کند

آجیل کاج حاوی ترکیبی از پروتئین، فیبر و چربی های سالم است که همه آن ها به شما کمک می کنند احساس سیری طولانی تری داشته باشید.

اگرچه آجیل غذای پرکالری است اما در افزایش وزن دخیل نیست و به شما کمک می کند احساس رضایت بیشتری کنید.

انتخاب آجیل برای میان وعده به جای غذاهای فرآوری شده ممکن است به کاهش گرسنگی کمک کند.

اسیدهای چرب موجود در آجیل کاج نیز با مدیریت وزن مرتبط هستند.

4. سلامت مغز را افزایش می دهد

امگا 3 اسیدهای چرب ضروری هستند که باید از طریق رژیم غذایی خود مصرف کنید. سه نوع امگا 3 وجود دارد : آلفا لینولئیک اسید (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA).

EPA و DHA با کمک به کاهش سرعت شناختی و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و علائم افسردگی به حفظ سلامت مغز کمک می کنند.

متاسفانه افراد به اندازه کافی امگا 3 مصرف نمی کنند.

آجیل های کاج منبع امگا 3 هستند. طبق اعلام موسسه ملی بهداشت میزان توصیه شده روزانه امگا 3 برای زنان 1.1 گرم و برای مردان 1.6 گرم در روز است.

نوع امگا 3 موجود در آجیل کاج ALA است که ضروری تلقی می شود اما بدن شما باید آن را به اشکال مفیدتر EPA و DHA تبدیل کند. این فرایند در انسان چندان کارآمد نیست.

با پاشیدن یک مشت آجیل کاج بر روی ماکارونی یا افزودن آن ها به عنوان یک عنصر ترد بر روی نان تست آووکادو می توانید میزان مصرف امگا 3 خود را کمی افزایش دهید.

عوارض و مضرات آجیل کاج

آجیل کاج در کنار مزایای سلامتی فراوان برای برخی از افراد خطرات بالقوه ای دارد.

در حالی که این امر متداول نیست برخی از افراد ممکن است واکنش آنافیلاکتیک به آجیل کاج داشته باشند به این معنی که سیستم ایمنی بدن آن ها بلافاصله در واکنش به خوردن آجیل کاج واکنش بیش از حد آغاز می کند.

سندرم آلرژی دهانی کاج یک وضعیت موقتی که ممکن است در برخی افراد ایجاد شود و با طعم فلزی یا تلخی در دهان پس از خوردن آجیل کاج مشخص می شود.

اولین مورد گزارش شده از سندرم آلرژی دهانی کاج در سال 2001 بود. علائم در 48 ساعت پس از مصرف شروع می شود و می تواند تا 2 هفته طول بکشد.

علت اصلی این سندرم مشخص نیست.

در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرمعمول پس از مصرف آجیل کاج همیشه به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

خلاصه

آجیل کاج دانه هایی است که از مخروط های درخت کاج استخراج می شود.

از آجیل های شیرین کاج می توان در دستور العمل های شیرین و خوش طعم مانند پستو استفاده کرد.

آجیل کاج سرشار از پروتئین، فیبر، اسیدهای چرب اشباع نشده و سایر مواد مغذی مانند ویتامین E، ویتامین K، مس، آهن، منیزیم و منگنز است.

آجیل کاج با بسیاری از پیامدهای مثبت سلامتی مانند بهبود سلامت قلب، کنترل قند خون و کنترل وزن در ارتباط است. با این حال اگر واکنش منفی دارید از آجیل کاج استفاده نکنید.

همچنین بخوانید : خواص آجیل برزیلی

منبع : healthline