خواص شگفت انگیز دمنوش رازیانه برای سلامتی بدن

خواص دمنوش رازیانه
خواص دمنوش رازیانه

رازیانه گیاهی دارویی با ساقه های توخالی و گل های زرد می باشد. این گیاه که در اصل بومی مدیترانه است در سراسر جهان رشد می کند و قرن هاست که به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

دانه های رازیانه را می توان خشک کرد و از آن ها برای تهیه دمنوش استفاده کرد. طعم چای کمی شبیه شیرین بیان است، با رایحه ای آرامش بخش و طعم کمی تلخ.

مدت‌ ها تصور می‌ شد که رازیانه بینایی شما را تقویت می‌ کند، هورمون‌ ها را تنظیم می‌ کند، هضم را بهبود می‌ بخشد و به تقویت حافظه کمک می‌ کند.

در ادامه این مقاله با فواید دمنوش رازیانه برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و طرز تهیه آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای دمنوش رازیانه برای سلامتی بدن

1. می تواند به مبارزه با عفونت ها کمک کند

مطالعات نشان داده که دمنوش رازیانه یک عامل ضد میکروبی و ضد ویروسی است. اگر احساس می کنید سرماخوردگی در راه است نوشیدن مقداری دمنوش رازیانه می تواند به بدن شما کمک کند تا در برابر عوامل بیماری زا که به سیستم ایمنی بدن شما حمله می کنند مقاوم تر شود.

2. می تواند به شما کمک کند تا راحت تر بخوابید

یک لیوان دمنوش رازیانه راهی عالی برای استراحت و خواب راحت تر پس از یک روز طولانی است. از آنجایی که رازیانه می تواند ماهیچه های شما را شل کند – از جمله ماهیچه های گوارشی – ممکن است بعد از نوشیدن آن احساس آمادگی بیشتری برای خواب کنید.

درمان‌ های باستانی استفاده از رازیانه برای درمان بی‌خوابی را ضروری می‌ دانستند.

3. می تواند به تولید شیر مادر کمک کند

رازیانه برای قرن ها به عنوان یک ماده برای افزایش کیفیت و کمیت شیر ​​مادر در مادران شیرده استفاده می شود.

برخی استدلال می کنند که فایده رازیانه در این مورد به طور قطعی ثابت نشده است. اما شواهد تایید می کند که رازیانه می تواند این مزیت را فراهم کند.

4. می تواند به بهبود هضم غذا کمک کند

اگر ناراحتی معده، نفخ یا اسهال دارید ممکن است بخواهید آن ها را به دمنوش رازیانه درمان کنید.

آب گرم دمنوش ممکن است هضم شما را آرام کند و رازیانه خود ماده ی مفیدی است که به درمان مشکلات گوارشی کمک می کند.

5. مقدار آنتی اکسیدان ها را در بدن شما افزایش می دهد

دمنوش رازیانه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که بدن شما برای مبارزه با مواد مضر محیطی که به طور مرتب در معرض آن هستید به آن نیاز دارد.

هنگامی که دمنوش رازیانه می نوشید، آنتی اکسیدان ها به مولکول های خون شما متصل می شوند که با آسیب اکسیداتیو مبارزه می کنند. این کار بار روی کلیه و کبد شما را کاهش می دهد، به تولید سلول های جدید کمک می کند و حتی علائم پیری را کاهش می دهد.

6. به رفع بوی بد دهان کمک می کند

دمنوش رازیانه یکی از راه های اصلی برای از بین بردن بوی بد دهان است. این ممکن است به دلیل خواص ضد باکتریایی آن باشد که پاتوژن هایی را که باعث بوی بد دهان شما می شوند، پاک می کند.

در هر صورت نوشیدن یک فنجان دمنوش رازیانه قبل از خواب یا زمانی که از خواب بیدار می شوید، به رفع بوی بد دهان کمک می کند.

7. می تواند یبوست را برطرف کند

دمنوش رازیانه ماهیچه‌ های گوارشی شما را شل می‌ کند که اگر با حرکات منظم روده مشکل دارید ممکن است همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

نوشیدن مقداری دمنوش رازیانه به پاکسازی بدن از طریق دستگاه گوارش شما کمک می کند.

طرز تهیه دمنوش رازیانه

اگر دانه های رازیانه تازه را تهیه کنید، می توانید دمنوش رازیانه خود را درست کنید.

دانه‌ ها را با قرار دادن آن‌ ها در آفتاب به مدت دو یا سه روز خشک کنید یا می‌ توانید با مایکروویو کردن دانه‌ ها به مدت 30 ثانیه این فرآیند را تسریع کنید. سپس به سادگی دانه ها را له کنید و در یک کیسه ی چای کیسه ای خالی بریزید سپس به مدت 5 تا 10 دقیقه در آب داغ قرار دهید.

شما همچنین می توانید دمنوش دانه رازیانه را که آماده دم کردن است خریداری کنید. به یاد داشته باشید که هر چه مدت زمان بیشتری چای را دم کنید طعم آن قوی تر می شود.

هیچ محدودیت روزانه توصیه شده ای برای نوشیدن دمنوش رازیانه وجود ندارد. از آنجایی که دمنوش رازیانه بر هضم غذا تاثیر می گذارد هر بار با یک فنجان شروع کنید و ببینید که بدن شما چگونه به نوشیدن آن واکنش نشان می دهد.

عوارض و مضرات دمنوش رازیانه

در مورد اینکه آیا رازیانه باید برای تسکین قولنج نوزاد استفاده شود یا خیر اختلاف نظر وجود دارد. استراگول که در رازیانه یافت می شود ممکن است برای نوزادان یا هر فردی که در مقادیر زیاد در معرض آن قرار می گیرد، بی خطر نباشد.

اگر باردار هستید باید از نوشیدن دمنوش رازیانه خودداری کنید. استروژنی که در روغن دانه رازیانه فعال می شود می تواند بدن باردار شما را که در حال حاضر افزایش انواع هورمون ها را تجربه می کند، درگیر کند.

از آنجایی که رازیانه از خانواده هویج است اگر به هویج یا سایر گیاهان آن خانواده – از جمله کرفس حساسیت دارید از نوشیدن دمنوش رازیانه خودداری کنید. اگر رقیق‌ کننده‌ های خون مصرف می‌ کنید یا اختلال خونریزی دارید در نوشیدن دمنوش رازیانه باید احتیاط کنید.

خلاصه

بررسی خواص این دمنوش باستانی در دست مطالعه است و ما در حال یادگیری بیشتر در مورد راه هایی هستیم که رازیانه می تواند بدن ما را درمان و التیام بخشد.

برای اکثر مردم دمنوش رازیانه دارای پتانسیل این است که یک درمان ایمن و موثر برای همه چیز از مشکلات گوارشی گرفته تا بی خوابی باشد.

دمنوش رازیانه را به آرامی وارد برنامه روزانه خود کنید و مطمئن شوید که به عوارض جانبی آن توجه داشته باشید.

همچنین بخوانید : خواص رازیانه در بارداری چیست؟

منبع : healthline