10 خاصیت شگفت انگیز سوپ گوجه فرنگی برای سلامتی بدن

خواص سوپ گوجه فرنگی
خواص سوپ گوجه فرنگی

گوجه فرنگی مملو از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی است که طیف وسیعی از فواید سلامتی را ارائه می دهد.

تحقیقات حتی نشان می دهد که این مواد مغذی ممکن است انسان را در برابر بیماری های متعدد از جمله بیماری های قلبی و سرطان محافظت کنند.

بنابراین خوردن سوپ گوجه فرنگی (به انگلیسی : Tomato Soup) ممکن است یک روش خوشمزه برای استفاده حداکثری از فواید گوجه فرنگی برای سلامتی باشد.

در این مقاله به بررسی همه ی فواید سوپ گوجه فرنگی برای سلامتی بدن و همچنین ارزش غذایی، طرز تهیه و عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای سوپ گوجه فرنگی برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

کالری گوجه فرنگی نسبتا کم است اما حاوی مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید است.

مواد مغذی یک گوجه فرنگی خام بزرگ (182 گرم) به شرح زیر است :

  • کالری : 33
  • کربوهیدرات : 7 گرم
  • فیبر : 2 گرم
  • پروتئین : 1.6 گرم
  • چربی : 0.4 گرم
  • ویتامین C : حدود 28٪ نیاز غذایی روزانه
  • ویتامین K : حدود 12٪ نیاز غذایی روزانه
  • ویتامین A : حدود 8٪ نیاز غذایی روزانه
  • پتاسیم: 9٪ نیاز غذایی روزانه

گوجه فرنگی همچنین سرشار از کاروتنوئیدهاست که حدود 80٪ از نیاز غذایی روزانه لیکوپن را تامین می کند.

لیکوپن رنگدانه ای است که رنگ قرمز روشن را به گوجه فرنگی می بخشد. همچنین ممکن است با توجه به اثر پیشگیرانه بالقوه آن بر بیماری های مزمن مسئول بسیاری از مزایای سلامتی آن ها باشد.

جالب اینجاست که تحقیقات نشان می دهد بدن هنگام پخته شدن گوجه فرنگی لیکوپن را بهتر جذب می کند. گرما ممکن است میزان جذب آن را افزایش دهد.

از آنجا که سوپ گوجه فرنگی با گوجه فرنگی پخته شده تهیه می شود، منبع عالی این ترکیب است.

2. غنی از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به خنثی سازی اثرات مضر استرس اکسیداتیو کمک می کنند. این اتفاق زمانی می افتد که مولکول های آسیب رسان به سلول به نام رادیکال های آزاد در بدن جمع شوند.

سوپ گوجه فرنگی منبع عالی آنتی اکسیدان ها از جمله لیکوپن، فلاونوئیدها و ویتامین های C و E و بسیاری دیگر است. مصرف آنتی اکسیدان ها با کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های مرتبط با التهاب مانند چاقی و بیماری های قلبی در ارتباط است.

علاوه بر این تحقیقات نشان داده که عملکرد آنتی اکسیدانی ویتامین C و فلاونوئیدها ممکن است به محافظت در برابر دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بیماری های مغزی کمک کند.

ویتامین E به تقویت اثرات آنتی اکسیدانی ویتامین C کمک می کند.

3. ممکن است خاصیت مبارزه با سرطان داشته باشد

گوجه فرنگی به دلیل داشتن لیکوپن زیاد و به دلیل خواص مبارزه با سرطان به طور گسترده ای مورد مطالعه قرار گرفته است. این سوپ ممکن است به ویژه در برابر سرطان پروستات و پستان موثر باشد.

سرطان پروستات پنجمین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سطح جهانی و دومین سرطان تشخیص داده شده در بین مردان است.

مطالعات متعدد ارتباط مستقیمی بین مصرف زیاد لیکوپن به ویژه از گوجه فرنگی پخته شده و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات پیدا کرده اند.

تحقیقات نشان می دهد که لیکوپن ممکن است منجر به مرگ سلول های سرطانی شود. همچنین ممکن است رشد فرآیند تومور را در فرایندی به نام ضد رگ زایی کاهش دهد.

مصرف مقادیر بالاتر کاروتنوئیدها با کاهش 28 درصدی خطر ابتلا به سرطان پستان در ارتباط است. این کاروتنوئیدها شامل آلفا کاروتن، بتا کاروتن و لیکوپن هستند.

گرچه این نتایج امیدوار کننده است اما شواهد نشان می دهد که لیکوپن به اندازه کافی قوی نیست که افراد بتوانند به تنهایی از آن به عنوان داروی ضد سرطان استفاده کنند.

تحقیقات نشان می دهد که ظرفیت آنتی اکسیدانی لیکوپن همچنین ممکن است در شیمی درمانی و پرتودرمانی تداخل ایجاد کند.

4. باعث سلامت پوست و بینایی می شود

یک کاسه سوپ گوجه فرنگی ممکن است برای چشم و پوست شما نیز مفید باشد.

وقتی صحبت از سلامت پوست می شود، بتا کاروتن و لیکوپن ممکن است با جذب نور ماورا بنفش (UV) از شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنند.

به عنوان مثال محققان در یک مطالعه به 149 بزرگسال سالم مکمل حاوی 15 میلی گرم لیکوپن، 0.8 میلی گرم بتا کاروتن و چندین آنتی اکسیدان اضافی دادند.

این مطالعه نشان داد که این مکمل به طور قابل توجهی از پوست شرکت کنندگان در برابر آسیب UV محافظت می کند.

با این حال اگرچه تحقیقات نشان می دهد که سوپ گوجه فرنگی مزایای زیادی برای پوست شما دارد اما این بدان معنا نیست که شما باید مراقبت از پوست خود را تغییر دهید.

غذاهایی مانند گوجه فرنگی که غنی از کاروتنوئید و ویتامین A هستند ممکن است برای سلامت چشم نیز مفید باشند. خوردن گوجه فرنگی با کاهش خطر دژنراسیون ماکولای وابسته به سن یا از دست دادن بینایی مرتبط با افزایش سن همراه است.

به نظر می رسد اثر محافظتی آن ها از خواص آنتی اکسیدانی آن ها ناشی می شود که باعث کاهش استرس اکسیداتیو در ماکولا، قسمت اصلی چشم می شوند.

علاوه بر این بدن بتا کاروتن را به رتینول یک ترکیب ضروری برای بینایی تبدیل می کند.

5. سلامت استخوان را بهبود می بخشد

پوکی استخوان، یک بیماری مزمن است که با افزایش شکنندگی استخوان ها مشخص می شود. این یکی از مهم ترین عوارض پس از یائسگی محسوب می شود.

مطالعات نشان می دهد که لیکوپن با افزایش تراکم مواد معدنی استخوان خطر شکستگی را کاهش می دهد و نقش مهمی در تنظیم متابولیسم استخوان دارد.

تعادل بین سلول هایی به نام استئوبلاست و استئوکلاست از دیگر جنبه های متابولیسم استخوان است. استئوبلاست ها وظیفه ساخت استخوان را بر عهده دارند در حالی که استئوکلاست ها عامل تجزیه و تحلیل استخوان هستند.

مطالعات حیوانی نشان می دهد که لیکوپن با تحریک فعالیت استئوبلاست برای ساختن استخوان ها ضمن کاهش فعالیت تجزیه استئوکلاست ها، بر متابولیسم استخوان نیز تاثیر می گذارد.

6. ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

مصرف زیاد محصولات گوجه فرنگی ممکن است سطح کلسترول کل و کلسترول بد خون را کاهش دهد – دو فاکتور عمده خطر بیماری قلبی. این تاثیرات ممکن است به لطف لیکوپن گوجه فرنگی و محتوای ویتامین C باشد.

لیکوپن و ویتامین C هم از اکسیداسیون کلسترول بد خون یا LDL جلوگیری می کنند. اکسیداسیون کلسترول بد خون یک عامل خطر برای بیماری تصلب شرایین است.

لیکوپن همچنین جذب کلسترول را در روده کاهش می دهد و عملکرد کلسترول خوب خون یا HDL در بدن را بهبود می بخشد.

علاوه بر این کاروتنوئیدهای موجود در گوجه فرنگی ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند. فشار خون بالا یک عامل خطر برای بیماری های قلبی است.

7. ممکن است قدرت باروری مردان را افزایش دهد

استرس اکسیداتیو دلیل اصلی ناباروری مردان است. این می تواند منجر به آسیب اسپرم و در نتیجه کاهش زنده ماندن و تحرک اسپرم شود.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل های لیکوپن ممکن است یک درمان بالقوه برای باروری باشند. این به این دلیل است که خواص آنتی اکسیدانی لیکوپن ممکن است شانس تولید تعداد بیشتری اسپرم سالم را افزایش دهد.

یک مطالعه در 44 مرد مبتلا به ناباروری به این نتیجه رسید که مصرف محصولات گوجه فرنگی مانند آب گوجه فرنگی یا سوپ آن، سطح لیکوپن خون را به طور قابل توجهی افزایش می دهد و در نتیجه باعث بهبود تحرک اسپرم می شود.

علاوه بر این یک مطالعه حیوانی نشان داد که لیکوپن ممکن است آسیب ناشی از پرتودرمانی را کاهش دهد. این آسیب اغلب با کاهش تعداد اسپرم مشخص می شود.

8. ایمنی را تقویت می کند

برخی فرهنگ ها از سوپ گوجه فرنگی به عنوان داروی خانگی سرماخوردگی استفاده می کنند. در حقیقت ویتامین C و محتوای کاروتنوئید موجود در این سوپ ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که ویتامین C ممکن است به جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند و مدت و شدت علائم سرماخوردگی را کاهش دهد.

سایر مزایای سوپ گوجه فرنگی که مورد حمایت علم نیستند

9. تقویت رشد مو

پروتئین موجود در یک گوجه فرنگی بزرگ (182 گرم) در حدود 1.6 گرم است. بنابراین بعید است سوپ گوجه فرنگی پروتئین کافی برای تقویت رشد مو فراهم کند.

10. لاغری و کاهش وزن

برای از دست دادن چربی باید کمبود کالری ایجاد کنید. اگرچه سوپ گوجه فرنگی ممکن است به شما در کاهش کالری کمک کند اما به خودی خود چربی را از بین نمی برد.

ممکن است به این دلیل که خوردن هر نوع سوپ از جمله سوپ گوجه فرنگی با کاهش مصرف چربی به افزایش کیفیت رژیم کمک می کند، مصرف سوپ گوجه فرنگی هم باعث لاغری و کاهش وزن شود.

طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی

مواد لازم

  • گوجه فرنگی خرد شده – 3 فنجان (735 گرم)
  • پیاز خرد شده – 1/2 فنجان (80 گرم)
  • آب مرغ یا آب سبزیجات – 1 فنجان (250 میلی لیتر)
  • سیر ریز خرد شده – 4 حبه (12 گرم)
  • روغن زیتون فرا بکر – 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر)
  • پونه کوهی خشک – 1/2 قاشق چایخوری (2.5 گرم)
  • فلفل قرمز – به مقدار دلخواه
  • نمک و فلفل سیاه – به مقدار دلخواه
  • برگ ریحان تقریبا خرد شده – 1 فنجان (24 گرم)

روش پخت

1. یک قابلمه بزرگ را روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. روغن زیتون و پیاز را اضافه کرده و به مدت 5 دقیقه بپزید تا نرم شود. سیر را اضافه کنید و 2 دقیقه دیگر بپزید.

2. بقیه مواد را به جز برگ ریحان اضافه کنید. خوب هم بزنید و نمک و فلفل را برای مزه دار شدن به آن بیفزایید.

3. حرارت را کم ​​کنید و برگ های ریحان را اضافه کنید و چند عدد را برای تزیین کنار بگذارید. درب قابلمه را بگذارید و به مدت 20 دقیقه آن را بپزید.

4. سوپ را با استفاده از مخلوط کن یا گوشتکوب برقی به صورت پوره در آورید. سوپ گوجه فرنگی آماده است، در ظرفی بریزید، با برگ ریحان تزیین کنید و به صورت گرم یا سرد سرو کنید.

عوارض و مضرات سوپ گوجه فرنگی

رفلاکس معده را تشدید می کند

گرچه گوجه فرنگی به طور کلی برای خوردن بی خطر است اما ممکن است به عنوان غذایی محرک برای بیماری رفلاکس معده (GERD) باشد.

در حقیقت یک مطالعه بر روی 100 فرد مبتلا به رفلاکس معده نشان داد که گوجه فرنگی برای حدود نیمی از شرکت کنندگان تحریک کننده است.

رفلاکس معده یکی از بیماری های شایع در ایالات متحده است. علائم آن معمولا شامل سوزش معده، مشکل در بلع و درد قفسه سینه است.

درمان آن معمولا شامل شناسایی و از بین بردن غذاهای تحریک کننده است به این معنی که در صورت ابتلا به رفلاکس معده سوپ گوجه فرنگی انتخاب درستی نیست.

نمک زیاد دارد

سوپ های کنسرو شده – از جمله سوپ گوجه فرنگی – معمولا سرشار از نمک هستند که ممکن است منجر به فشار خون بالا در کودکان و بزرگسالان شود.

به عنوان مثال یک قوطی سوپ گوجه فرنگی 48٪ از نیاز روزانه برای نمک را تامین می کند.

ممکن است باعث افزایش وزن شود

سوپ گوجه فرنگی چه نوع کنسروی آن و چه نوع خانگی، ممکن حاوی خامه باشد که می تواند منجر به افزایش وزن ناخواسته شود. به این دلیل که خامه ممکن است میزان چربی و کالری سوپ شما را افزایش دهد.

سعی کنید سوپ گوجه فرنگی خود را با استفاده از مواد مرغوب تهیه کنید تا میزان نمک، چربی و کالری را کنترل کنید.

خلاصه

سوپ گوجه فرنگی ممکن است فواید زیادی برای سلامتی دارد که از آن جمله می توان به مبارزه با سرطان و بهبود باروری در مردان داشاره کرد. همچنین ممکن است برای سلامت قلب، پوست و استخوان مفید باشد.

این مزایا عمدتا به دلیل بسیاری از ترکیبات گیاهی موجود در گوجه فرنگی هستند. با این حال هیچ مدرکی برای تایید این ادعا وجود ندارد که سوپ گوجه فرنگی باعث رشد مو و از بین بردن چربی بدن می شود.

اگر به بیماری رفلاکس معده مبتلا باشید سوپ گوجه فرنگی انتخاب خوبی برای شما نیست.

شما می توانید سعی کنید یک نسخه خانگی از سوپ گوجه فرنگی مورد علاقه خود تهیه کنید تا محتوای نمک و چربی کمتر باشد در حالی که از همه مواد مغذی مفید این غذای خوشمزه استفاده می کنید.

همچنین بخوانید : خواص آب گوجه فرنگی

منبع : healthline