جدول ارزش غذایی بادمجان خام و پخته (کالری، ویتامین ها و مواد معدنی)

جدول ارزش غذایی بادمجان
جدول ارزش غذایی بادمجان

خواص بادمجان که یکی از سبزیجات بسیار محبوب و همه کاره در انواع غذاهای مختلف است توسط مطالعات متعدد علمی ثابت شده اند. اعتقاد بر این است که این سبزی از هند منشا گرفته است.

بادمجان ها عضوی از خانواده شب بویان هستند درست مانند گوجه‌فرنگی، فلفل و سیب‌زمینی. در حالی که این سبزیجات دارای مواد مغذی هستند برخی افراد از مصرف آن ها اجتناب می کنند زیرا ممکن است باعث التهاب شوند به ویژه در افرادی که انواع خاصی از بیماری های التهابی مانند آرتریت یا پسوریازیس دارند.

در این مقاله به بررسی ارزش غذایی، کالری، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بادمجان خام و پخته شده، کبابی و سرخ شده می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

ارزش غذایی بادمجان خام

یک فنجان بادمجان خام مکعبی (82 گرم)
مقدار
کالری20.5
کربوهیدرات4.8 گرم
فیبر2.4 گرم
پروتئین0.8 گرم
چربی0.1 گرم
قند2.9 گرم
پتاسیم188 میلی گرم
سدیم1.6 میلی گرم
منگنز0.2 میلی گرم

کربوهیدرات ها

یک فنجان بادمجان خام حاوی 4.8 گرم کربوهیدرات است که حدود نیمی از آن از فیبر (2.4 گرم) تامین می شود. همچنین تقریبا 3 گرم قند طبیعی در بادمجان وجود دارد.

بادمجان یک غذای کم گلیسمی است.

چربی ها

بادمجان تقریبا بدون چربی است.

پروتئین

در یک وعده بادمجان کمتر از 1 گرم پروتئین وجود دارد.

ویتامین ها و مواد معدنی

بادمجان منبع قابل توجهی از اکثر ویتامین ها و مواد معدنی نیست. با این حال این سبزی منگنز (10 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه) و مقادیر کمی پتاسیم، ویتامین K، ویتامین C، ویتامین B6، نیاسین، مس و منیزیم را تامین می کند.

ارزش غذایی بادمجان پخته شده

100 گرم بادمجان آب پز شده
مقدار
کالری35
کربوهیدرات9 گرم
فیبر2.5 گرم
پروتئین0.8 گرم
چربی0.2 گرم
قند3.2 گرم
پتاسیم123 میلی گرم
سدیم1 میلی گرم
منگنز2 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

ارزش غذایی بادمجان کبابی

100 گرم بادمجان کبابی شده
مقدار
کالری85
کربوهیدرات9.4 گرم
فیبر2.8 گرم
پروتئین1.6 گرم
چربی4.6 گرم
سدیم0

ارزش غذایی بادمجان سرخ شده

100 گرم بادمجان سرخ کرده
مقدار
کالری109
کربوهیدرات4.7 گرم
فیبر2.4 گرم
پروتئین2 گرم
چربی9.6 گرم
قند2.9 گرم
پتاسیم200 میلی گرم
سدیم47.3 میلی گرم

فواید و مزایای بادمجان برای سلامتی بدن

1. از سلامت استخوان پشتیبانی می کند

بادمجان منبع خوبی از منگنز است ماده معدنی مورد نیاز برای چندین عملکرد در بدن انسان از جمله فرآیندهایی که استخوان ها را سالم نگه می دارد.

منگنز با سایر مواد مغذی مانند کلسیم و ویتامین D برای کمک به حفظ سلامت استخوان ها تعامل دارد. محققان دقیقا نمی دانند که منگنز چقدر در آن نقش دارد اما مطالعات حیوانی نشان داده است که کمبود منگنز می تواند تشکیل استخوان را مختل کند و تراکم معدنی استخوان را کاهش دهد.

مکمل منگنز از سوی دیگر می تواند تراکم مواد معدنی استخوان و تشکیل استخوان را افزایش دهد.

2. آسیب سلولی را کاهش می دهد

بادمجان حاوی مقادیر نسبتا بالایی از انواع مختلف مواد مغذی گیاهی به ویژه ناسونین و اسید کلروژنیک است که ممکن است به محافظت از سلول ها در برابر آسیب و کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

همچنین پوست بادمجان حاوی آنتوسیانین است که به آن رنگ بنفش می دهد. آنتوسیانین ها به دلیل خواص آنتی اکسیدانی با استرس اکسیداتیو مبارزه می کنند.

تحقیقات نشان می‌ دهد که خوردن غذاهای حاوی آنتوسیانین ممکن است به دفع بیماری‌ هایی مانند بیماری‌ های قلبی عروقی و سرطان نیز کمک کند.

3. هضم غذا را بهبود می بخشد

فیبر موجود در بادمجان ممکن است به سلامت دستگاه گوارش شما کمک کند. فیبر بخش غیر قابل هضم کربوهیدرات هاست که با تنظیم خوردن غذا، هضم، جذب و متابولیسم به تنظیم روده ها کمک می کند.

بیشتر بزرگسالان باید روزانه 25 تا 38 گرم فیبر مصرف کنند. یک فنجان بادمجان خام حدود 10 درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می کند.

4. خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد

مطالعات نشان داده‌ اند افرادی که رژیم‌ های غذایی غنی از فیبر مصرف می‌ کنند در معرض کاهش نرخ ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی هستند. تحقیقات دیگر دریافت فیبر بیشتر را با کاهش خطر ابتلا به دیابت و انواع خاصی از سرطان مرتبط دانسته‌ اند.

به طور فزاینده ای رژیم های غذایی گیاهخواری با سلامتی بهتر و کاهش خطر بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری های قلبی عروقی یا چاقی مرتبط هستند.

بادمجان می تواند طعم و بافتی شبیه گوشت داشته باشد بنابراین بسیاری از مردم از آن به عنوان یک ماده غذایی جایگزین گوشت استفاده می کنند.

5. به کاهش وزن کمک می کند

رژیم های غذایی گیاهخواری و رژیم های غنی از فیبر با حفظ وزن سالم و کاهش خطر چاقی مرتبط هستند و مطالعات نشان داده است افرادی که از رژیم های غذایی با فیبر بالا استفاده می کنند وزن سالم تری دارند.

مطالعات اپیدمیولوژیک و بالینی نیز نشان داده اند که دریافت فیبر رژیمی با شرایط متابولیک مانند چاقی و دیابت نوع 2 رابطه معکوس دارد.

عوارض و مضرات بادمجان

به گفته آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا آلرژی به سبزیجات خانواده شب بو مانند بادمجان نادر است. اما اگر به یکی از آن ها آلرژی دارید ممکن است واکنش آلرژیک به بقیه هم داشته باشید.

اگر مشکوک به آلرژی به بادمجان هستید به پزشک مراجعه کنید.

افراد مبتلا به بیماری های التهابی مانند پسوریازیس، آرتریت روماتوئید، آلرژی، آسم یا بیماری های خودایمنی ممکن است رژیم غذایی ضد التهابی را امتحان کنند که در آن مصرف سبزیجاتی مانند بادمجان ممنوع است.

در مطالعه‌ ای که تاثیر رژیم ضد التهابی بر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را بررسی کرد محققان به این نتیجه رسیدند که این رژیم غذایی بیش از رژیم غذایی کنترلی بر نشانگرهای التهاب تاثیر نمی‌گذارد.

اما نویسندگان در مطالعه‌ ای نشان دادند که این رژیم می تواند علائم و التهاب را در بیماری های التهابی روده بهبود بخشد. با این حال آن محققان پیشنهاد کردند که تحقیقات بیشتری برای درک کامل مزیت مورد نیاز است.

انواع بادمجان ها

بادمجان ها اشکال و اندازه های مختلفی دارند. بیشتر بادمجان هایی که در خواربارفروشی می بینید بادمجان های کره ای هستند (که بادمجان های آمریکایی نیز نامیده می شوند). اینها معمولا ارزان‌ترین نوع بوده و یافتن آن ها آسان‌ می باشد.

بادمجان های ایتالیایی شبیه بادمجان های آمریکایی اما کوچکتر هستند.

بادمجان های ژاپنی همرنگ بادمجان های ایتالیایی و آمریکایی هستند اما کوچک تر از آن گونه ها می باشند.

بادمجان های چینی شبیه بادمجان های ژاپنی هستند اما معمولا رنگ روشن تری دارند.

بادمجان های هندی را به دلیل ظاهر ریز توپی شکل بچه بادمجان می نامند.

انواع دیگر بادمجان عبارتند از : بادمجان گرافیتی، بادمجان سبز کوچک، بادمجان سفید، بادمجان تایلندی و بادمجان افسانه ای.

بهترین زمان خرید بادمجان

بادمجان در تمام طول سال در اکثر خواربارفروشی ها موجود است. فصل اوج در اواخر تابستان تا اوایل پاییز است.

هنگام خرید بادمجان، بادمجانی را انتخاب کنید که سنگین باشد. بادمجان باید چاق، با پوست صاف و براق به نظر برسد.

از مصرف بادمجان با لک پرهیز کنید.

روش های نگهداری از بادمجان

بادمجان کامل را در یخچال نگهداری کنید. آن را در کیسه محصولات نگه دارید و به مدت 7 تا 10 روز در سطل سبزیجات قرار دهید. پس از برش بادمجان به سرعت شروع به خراب شدن می کند بنابراین تا زمانی که آماده پختن آن نیستید آن را تکه تکه نکنید.

می توانید بادمجان را به صورت پخته یا نپخته فریز کنید. اگر در کیسه فریزر دربسته پیچیده شود باید تا 12 ماه در فریزر خوب بماند.

روش های استفاده از بادمجان در رژیم غذایی

برخی افراد بادمجان را با پوست می خورند و برخی ترجیح می دهند قبل از استفاده در دستور العمل ها پوست آن را جدا کنند. این یک ترجیح شخصی است اما پوست می تواند سفت باشد به خصوص در بادمجان های بزرگ تر.

اگر نمی خواهید پوست را مصرف کنید قبل از برش دادن یا مکعب کردن از چاقوی صافی برای جدا کردن آن استفاده کنید.

بسیاری از مردم به بادمجان قبل از پختن نمک نیز می زنند. اگر به بادمجان ها قبل از پختن نمک نزنید ممکن است روغن را به خود جذب کنند.

این به این دلیل است که آن ها با سلول های حاوی آب پر شده اند. گرما هوا را از لایه ها خارج می کند و اگر بادمجان نمک نخورده باشد روغن به داخل آن نفوذ می کند و آن را چرب و روغنی می کند.

برخی نیز می گویند نمک زدن بادمجان مقداری تلخی را از بین می برد اما این یک ترجیح شخصی دیگر است. بادمجان های ژاپنی و چینی تلخی کمتری دارند و برای طعم دادن به نمک کمتری نیاز دارند.

بادمجان ها را می توان سرخ کرد، برشته کرد، پخت، کبابی کرد یا مکعبی کرد و به دستور العمل های خوش طعم اضافه کرد تا طعم و بافتی به دست آورد.

راه های بی شماری برای استفاده از این سبزی همه کاره وجود دارد. اگر بادمجان کم پخته شود گاهی تلخ می شود.

منبع : verywellfit