خواص هویج بنفش برای سلامتی بدن چیست؟

خواص هویج بنفش
خواص هویج بنفش

هویج یکی از سبزیجات خوش طعم است که در رنگ های مختلف موجود می باشد. هویج بنفش فواید سلامتی منحصر به فردی را ارائه می دهد.

همه انواع هویج بسیار مغذی هستند اما هویج بنفش غنی از آنتی اکسیدان های قوی است که برای مبارزه با التهاب مفید می باشند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی هویج بنفش برای سلامتی بدن و همچنین روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

هویج بنفش چیست؟

اگرچه اکثر مردم هویج یک را سبزی نارنجی تصور می کنند اما هویج در اصل بنفش یا سفید بوده است.

در واقع اولین شواهد استفاده از هویج به عنوان یک محصول غذایی در فلات ایران در قرن دهم پس از میلاد بود – این هویج‌ های باستانی بنفش و سفید بودند.

هویج مدرن و نارنجی رنگ احتمالا از نژاد جدیدی از هویج زرد نشات گرفته است که در نتیجه یک جهش ژنتیکی ایجاد می شود.

هویج قرمز و بنفش گونه های شرقی در نظر گرفته می شوند در حالی که هویج های زرد، نارنجی یا سفید به عنوان هویج غربی شناخته می شوند.

هویج شرقی تا حد زیادی با انواع غربی نارنجی که در خواربار فروشی های امروزی رایج است جایگزین شده است.

فواید و مزایای هویج بنفش برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

همه هویج ها – مستقل از رنگ شان – سرشار از مواد مغذی مختلفی مانند فیبر، پتاسیم، ویتامین C، منگنز، ویتامین A و برخی ویتامین های گروه B هستند.

علاوه بر این آن ها کالری کمی دارند، 1 فنجان (128 گرم) هویج خام فقط 52 کالری دارد.

چیزی که هویج بنفش را از نظر تغذیه ای منحصر به فرد می کند محتوای آنتی اکسیدان آنتوسیانین است.

آنتوسیانین ها به خانواده آنتی اکسیدان های پلی فنول تعلق دارند و در میوه ها و سبزیجات بنفش مانند شاه توت، انگور سیاه، سیب زمینی بنفش، کلم بنفش و هویج بنفش یافت می شوند.

آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین ها به محافظت از بدن شما در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کنند، که به عدم تعادل بین مولکول های فعال به نام رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن شما اشاره دارد.

استرس اکسیداتیو با شرایط سلامتی مانند سرطان، زوال ذهنی، بیماری قلبی و پیری مرتبط است.

2. حاوی آنتی اکسیدان های قوی است

آنتوسیانین ها آنتی اکسیدان های پلی فنلی هستند که فواید سلامتی چشمگیری دارند.

رژیم های غذایی سرشار از غذاهای غنی از آنتوسیانین – مانند هویج بنفش – ممکن است در برابر برخی بیماری ها به ویژه آن هایی که مربوط به التهاب هستند، اثر محافظتی داشته باشند.

آنتوسیانین ها با کاهش ترکیبات بالقوه مضر مانند سیتوکین های پیش التهابی به عنوان عوامل ضد التهابی عمل می کنند. کاهش این ترکیبات ممکن است خطر ابتلا به برخی شرایط مانند بیماری قلبی را کاهش دهد.

به عنوان مثال مروری بر 24 مطالعه نشان داد افرادی که رژیم‌ های غذایی غنی از آنتوسیانین دارند به طور قابل توجهی جریان خون و عملکرد رگ‌ های خونی بهتری را نسبت به افرادی که این رژیم را ندارند بهبود بخشیده‌ اند.

جریان خون ضعیف و عملکرد ناکافی رگ های خونی از علل شایع بیماری قلبی هستند – به همین دلیل است که بهبود این عوامل خطر ابتلا به برخی بیماری های قلبی را کاهش دهد.

مطالعه بزرگ دیگری که بر روی بیش از 34000 زن انجام شد خوردن 0.2 میلی گرم آنتوسیانین در روز را با کاهش قابل توجه خطر بیماری قلبی مرتبط دانست.

همچنین نشان داده شده است که آنتوسیانین ها در برابر زوال ذهنی اثر محافظتی دارند.

بررسی هفت مطالعه نشان داد که برخی از نتایج ذهنی – از جمله یادگیری کلامی و حافظه – در کودکان، بزرگسالان و افراد مسن پس از خوردن غذاهای غنی از آنتوسیانین بهبود یافته است.

علاوه بر این مطالعات جمعیتی نشان می دهد که افزایش مصرف غذاهای غنی از آنتوسیانین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

به غیر از آنتوسیانین ها، هویج بنفش حاوی آنتی اکسیدان های پلی فنل دیگری مانند کلروژنیک اسید و کافئیک اسید است. در واقع هویج بنفش به طور متوسط ​​9 برابر بیشتر از هویج با رنگ های دیگر آنتی اکسیدان های پلی فنول را فراهم می کند

نشان داده شده است که پلی فنول ها باعث ارتقای سلامتی و کاهش خطر بیماری قلبی، زوال ذهنی و انواع خاصی از سرطان می شوند.

3. ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد

مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های قوی موجود در هویج بنفش دارای خواص مبارزه با سرطان هستند.

یک مطالعه 12 هفته‌ ای که در آن موش‌ ها در معرض یک ترکیب محرک سرطان قرار گرفتند نشان داد موش‌ هایی که از رژیم غذایی حاوی عصاره هویج بنفش تغذیه می‌ شدند نسبت به موش‌ هایی که رژیم غذایی معمولی داشتند رشد سرطانی کمتری داشتند.

به طور مشابه مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که آنتوسیانین ها ممکن است رشد و گسترش سلول های سرطانی سینه، کبد، پوست، خون و روده بزرگ را مهار کنند.

مطالعه ای روی 923 فرد مبتلا به سرطان کولورکتال و 1846 فرد بدون سرطان اشاره کردند که زنان با مصرف زیاد سبزیجات و میوه های بنفش در مقایسه با زنانی که محصولات بنفش کمتری مصرف می کردند خطر کمتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ داشتند.

مطالعات دیگر نتایج مشابهی را در مردان و زنان نشان می دهد.

علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی سرشار از انواع هویج ممکن است از سرطان سینه محافظت کند. مروری بر ده مطالعه بر روی 141187 زن مصرف زیاد انواع هویج را با کاهش 21 درصدی خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط کرد.

علاوه بر این رژیم های غذایی سرشار از سبزیجات – از جمله هویج – با کاهش کلی خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.

4. ممکن است باعث لاغری و کاهش وزن شود

مطالعات جمعیتی نشان می‌ دهد افرادی که از رژیم‌ های غذایی غنی از سبزیجات استفاده می‌ کنند نسبت به افرادی که سبزیجات کمتری مصرف می‌ کنند وزن کمتری دارند.

این به این دلیل است که سبزیجاتی مانند هویج کم کالری و در عین حال بسیار مغذی هستند و همین آن ها را به غذایی مناسب برای کاهش وزن تبدیل می کند.

جایگزینی میان وعده‌ ها و وعده‌ های غذایی پر کالری و فرآوری‌ شده با وعده‌ های غذایی و میان‌ وعده‌ های حاوی سبزیجات می‌ تواند به کاهش کالری دریافتی کلی کمک کند و منجر به کاهش وزن سالم شود.

هویج بنفش منبع خوبی از فیبر محلول است که با افزایش هورمون‌ هایی که احساس سیری ایجاد می‌ کنند مانند پپتید YY به کاهش اشتها کمک می‌ کند.

مطالعه ای روی 100 زن نشان داد آن هایی که 200 گرم هویج کامل را در وعده ناهار خوردند در مقایسه با زنانی که هویج کامل نخوردند به طور قابل توجهی احساس سیری بیشتری داشتند و در بقیه روز به میزان قابل توجهی کمتر غذا خوردند.

علاوه بر این یک مطالعه بزرگ روی بیش از 124000 نفر افزایش مصرف غذاهای غنی از آنتوسیانین مانند هویج بنفش را با کاهش وزن بیشتر در مردان و زنان مرتبط کرد.

5. ممکن است به درمان سندرم متابولیک کمک کند

سندرم متابولیک وضعیتی است که با مجموعه ای از علائم از جمله چربی اضافی شکم و کلسترول بالا، فشار خون بالا و سطح قند خون بالا مشخص می شود.

سندرم متابولیک خطر بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و مرگ و میر ناشی از همه علل را افزایش می دهد.

آنتوسیانین موجود در هویج بنفش ممکن است به کاهش کلسترول و کاهش قند خون بالا کمک کند – دو علامت سندرم متابولیک.

مطالعات حیوانی نشان می دهد که هویج بنفش ممکن است سایر علائم مرتبط با سندرم متابولیک را نیز بهبود بخشد.

یک مطالعه روی موش‌ های مبتلا به سندرم متابولیک نشان داد که رژیم غذایی سرشار از آب هویج بنفش تمام علائم مرتبط با بیماری‌ های متابولیک از جمله کبد چرب، قند خون بالا، فشار خون بالا و سفتی عضلات قلب را بهبود بخشیده یا معکوس می‌ کند.

مطالعه 8 هفته‌ ای دیگر اشاره کرد که موش‌ های مبتلا به سندرم متابولیک در رژیم غذایی پرچرب همراه با هویج بنفش نسبت به موش‌ های گروه کنترل بهبود بیشتری را در فشار خون و مقاومت به انسولین تجربه کردند.

اگرچه این نتایج امیدوارکننده است اما مطالعات انسانی بیشتری در مورد اثرات هویج بنفش بر سندرم متابولیک مورد نیاز است.

6. کولیت و بیماری های التهابی روده را بهبود می بخشد

بیماری التهابی روده (IBD) به عنوان التهاب مزمن در تمام یا بخشی از دستگاه گوارش تعریف می شود.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که هویج بنفش ممکن است برای برخی بیماری های التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو مفید باشد.

یک مطالعه نشان داد که موش‌ های مبتلا به کولیت که با پودر هویج بنفش تغذیه شده‌ اند سطح پروتئین‌ های پیش‌ التهابی مانند فاکتور نکروز توموری آلفا و اینترلوکین 6 در خون را در مقایسه با سایر درمان‌ ها کاهش داده‌ اند.

یک مطالعه لوله آزمایشی که اثرات عصاره هویج بنفش را بر کاهش التهاب سلول‌ های روده بررسی می‌ کرد نتایج مشابهی داشت.

محققان در این مطالعات به این نتیجه رسیدند که خواص ضد التهابی هویج بنفش احتمالا به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی آنتوسیانین قوی آن است.

روش های استفاده از هویج بنفش در رژیم غذایی

هویج بنفش نه تنها مغذی است بلکه یک سبزی همه کاره و خوش طعم است که می توان از آن در انواع غذاها استفاده کرد.

آن ها از نظر طعم مشابه سایر انواع هویج هستند و می توانند به روش های مشابه استفاده شوند.

در اینجا چند راه برای افزودن هویج بنفش به رژیم غذایی آورده شده است :

  • آن را خرد یا رنده کنید و به سالاد اضافه کنید
  • با روغن زیتون، نمک و فلفل تفت دهید
  • بپزید و به هوموس خانگی اضافه کنید
  • رنده کنید و به غذاها اضافه کنید
  • برش بزنید و با دیپ خوشمزه سرو کنید
  • آن را آبمیوه ها و اسموتی ها اضافه کنید
  • با آن ها چیپس درست کنید و به عنوان یک جایگزین سالم برای چیپس سیب زمینی بخورید
  • نگینی خرد کنید و به سیب زمینی سرخ کرده و دیگر غذاها اضافه کنید
  • خرد کنید و با سس پستو سرو کنید
  • رنده کنید و با روغن زیتون و سبزی های تازه مخلوط کنید و خوب بپزید
  • به سوپ، خورش و آبگوشت اضافه کنید
  • بخارپز کنید و با مخلوط ادویه های خوش ترکیب کرده و میل کنید

خلاصه

هویج بنفش حاوی مجموعه ای چشمگیر از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی قدرتمندی است که ممکن است از بسیاری جهات برای سلامتی شما مفید باشد.

اگرچه همه انواع هویج مغذی و سالم هستند، هویج بنفش حاوی آنتی اکسیدان های قوی به نام آنتوسیانین است که اثرات چشمگیری بر سلامت شما دارند.

خوردن هویج بنفش ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد، به لاغری و کاهش وزن کمک کند و التهاب و خطر ابتلا به سرطان های خاص را کاهش دهد.

این سبزیجات با رنگ روشن نه تنها فواید سلامتی قدرتمندی دارند بلکه می توانند به بسیاری از غذاهای مورد علاقه شما رنگ و طعم بیافزایند.

همچنین بخوانید : جدول ارزش غذایی هویج

منبع : healthline