جدول ارزش غذایی آب هویج (کالری، ویتامین ها و مواد معدنی)

جدول ارزش غذایی آب هویج
جدول ارزش غذایی آب هویج

خواص آب هویج به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد توسط تحقیقات متعدد علمی ثابت شده هستند. گفته می شود که آب هویج به درمان سرطان معده، سرطان خون و سرطان سینه کمک می کند.

در این مقاله به بررسی ارزش غذایی، کالری، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آب هویج می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

ارزش غذایی آب هویج

یک لیوان (236 میلی لیتر) آب هویج پاستوریزه شده
مقدار
کالری94
کربوهیدرات22 گرم
پروتئین2.2 گرم
فیبر1.9 گرم
قند9 گرم
چربی0.4 گرم
پتاسیم689 میلی گرم
ویتامین C20.1 میلی گرم
ویتامین K36.6 میکروگرم
ویتامین A2.290 میکروگرم
ویتامین B10.217 میلی گرم
ویتامین B60.512 میلی گرم

فواید و مزایای آب هویج برای سلامتی بدن

1. برای درمان سرطان معده مفید است

آنتی اکسیدان های موجود در هویج ممکن است به پیشگیری از سرطان معده کمک کنند. هویج حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است نقش احتمالی آن را در پیشگیری از سرطان توضیح دهد.

در یک بررسی از مطالعات منبع مورد اعتماد محققان تاثیر خوردن هویج را بر خطر ابتلا به سرطان معده در افراد آزمایش کردند.

آن ها خوردن هویج را با کاهش 26 درصدی خطر ابتلا به سرطان معده مرتبط دانستند. با این حال مشخص نکردند که یک فرد برای کاهش خطر ابتلا به سرطان معده باید چه مقدار هویج بخورد.

انجام مطالعات کنترل شده بیشتر به دانشمندان کمک می کند تا این ارتباط را تایید کنند.

2. برای درمان سرطان خون مفید است

تحقیقات بیشتری برای تایید این موضوع مورد نیاز است اما آب هویج ممکن است نقشی در درمان سرطان خون داشته باشد.

در یک مطالعه محققان به تاثیر عصاره آب هویج بر سلول های سرطان خون پرداختند. عصاره آب هویج باعث می شود سلول های سرطان خون خود تخریب شوند و چرخه سلولی آن ها متوقف شود.

اگرچه بعید است که به یک درمان مستقل برای لوسمی تبدیل شود اما هویج ممکن است انتخاب غذایی خوبی برای افراد مبتلا به این بیماری باشد.

3. برای درمان سرطان پستان مفید است

مطالعه‌ ای در سال 2012 در زنانی که از سرطان سینه جان سالم به در بردند به بررسی تاثیر آب هویج بر سطوح کاروتنوئیدها، نشانگرهای استرس اکسیداتیو و نشانگرهای التهاب در خون پرداخت.

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌ افتد که تعداد رادیکال‌ های آزاد عامل بیماری از آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در بدن بیشتر باشد و خطر ابتلا به برخی سرطان‌ ها و سایر شرایط سلامتی را افزایش دهد.

محققان گزارش کردند که سطوح بالاتر کاروتنوئیدها در خون با خطر کمتر بازگشت سرطان سینه مرتبط است.

در طول مطالعه شرکت کنندگان روزانه 230 میلی لیتر آب هویج به مدت 3 هفته مصرف کردند. در پایان مطالعه زنان دارای سطوح بالاتری از کاروتنوئیدها در خون و سطوح پایین‌ تری از نشانگر مرتبط با استرس اکسیداتیو بودند.

4. به درمان بیماری انسداد مزمن ریوی کمک می کند

آب هویج سرشار از ویتامین C است. در سال 2016 محققان ارتباط بین مصرف ویتامین C رژیم غذایی و بیماری انسداد مزمن ریه را در بزرگسالان کره ای بالای 40 سال کشف کردند.

آن ها دریافتند که افراد مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریه به طور قابل توجهی کمتر از افراد بدون این بیماری از مواد مغذی متعددی که آب هویج فراهم می کند، استفاده می کنند. این مواد مغذی شامل کاروتن، پتاسیم، ویتامین A و ویتامین C بود.

با این حال افراد مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریه نیز به طور کلی غذای کمتری نسبت به افراد بدون این بیماری بخوردند.

برای افرادی که در این مطالعه به شدت سیگار می‌ کشیدند خطر ابتلا به بیماری انسداد مزمن ریه در افرادی که ویتامین C بیشتری مصرف می‌کردند کمتر از افرادی بود که ویتامین C کمتری مصرف می‌ کردند.

عوارض و مضرات آب هویج

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بهتر است از مصرف آب هویج تازه اجتناب کنند چون ممکن است ناقل بیماری های منتقله از طریق غذا باشد.

چه افرادی نباید آب هویج بخورند :

  • افرادی که تحت درمان سرطان هستند
  • زنان باردار
  • کودکان
  • بزرگسالان مسن

آبمیوه ها و آب سبزیجات تازه ممکن است فرآیند پاستوریزاسیون را طی نکرده باشند. در نتیجه ممکن است خطر بیشتری برای حمل میکروب داشته باشند.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است واکنش شدیدتری به اثرات عوامل عفونی داشته باشند.

مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ بیان می کند افرادی که با توصیه پزشک از رژیم غذایی کم میکروب پیروی می کنند باید از مصرف آبمیوه ها و آب سبزیجات غیر پاستوریزه خودداری کنند مگر اینکه خانگی باشند.

طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) زنان باردار باید آبمیوه های پاستوریزه شده یا آبمیوه هایی را انتخاب کنند که ماندگاری طولانی دارند. در دوران بارداری زنان باید از مصرف آبمیوه تازه خودداری کنند.

هویج حاوی نوعی کاروتنوئید به نام بتاکاروتن است که بدن می تواند آن را به ویتامین A تبدیل کند.

مصرف مقادیر زیاد کاروتنوئیدها از غذاها هیچ ارتباطی با اثرات مضر ندارد. با این حال اگر فردی مقادیر زیادی بتاکاروتن را در مدت زمان طولانی مصرف کند، پوست می تواند زرد یا نارنجی شود. این اثر کاروتنوز نامیده می شود.

روش های استفاده از آب هویج در رژیم غذایی

محتوای ویتامین ها و مواد معدنی یک فنجان آب هویج تقریبا معادل پنج فنجان هویج خرد شده است.

اگرچه آب میوه ها و آب سبزیجات تازه مواد مغذی زیادی را فراهم می کنند، اما به اندازه میوه ها و سبزیجات تازه فیبر ندارند. همچنین در هر فنجان قند بیشتری نسبت به میوه ها و سبزیجات کامل دارند.

به عنوان مثال یک فنجان آب هویج حاوی 2 گرم فیبر و 9 گرم قند است در حالی که یک فنجان هویج خام مکعبی شده 3.5 گرم فیبر و 6 گرم قند دارد.

شما می توانید هویج را با سایر میوه ها و سبزیجات ترکیب کنند تا آبمیوه های خوش طعمی درست کنند. سعی کنید ترکیب آبمیوه های زیر را امتحان کنید :

  • آب هویج و سیب
  • آب هویج و پرتقال
  • آب هویج و کلم پیچ
  • آب هویج و دارچین و زنجبیل

خلاصه

آب هویج به دلیل سطوح غلیظ مواد مغذی ممکن است فواید زیادی برای سلامتی بدن داشته باشد.

با این حال آب هویج فیبر کمتر و قند بیشتری نسبت به هویج کامل دارد. فیبر می تواند به کنترل وزن و کاهش سطح کلسترول خون کمک کند.

بسته به روش تهیه آب هویج ممکن است برای همه به خصوص زنان باردار، کودکان خردسال، افراد مسن و افرادی که شرایط خاصی دارند مناسب نباشد.

با این حال اکثر مردم می توانند آب هویج را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و کامل مصرف کنند. با این حال مهم است به یاد داشته باشید که نوشیدن آبمیوه جایگزینی برای خوردن میوه ها و سبزیجات کامل نیست.

همچنین بخوانید : آیا هویج آلرژی زاست؟

منبع : medicalnewstoday