خواص شگفت انگیز پرتقال ماندارین برای سلامتی بدن

خواص پرتقال ماندارین
خواص پرتقال ماندارین

پرتقال ماندارین چیست؟

پرتقال ماندارین (به انگلیسی : Mandarin Orange) متعلق به تیره مرکبات است. اعتقاد بر این است که آن ها از چین قدیم سرچشمه گرفته اند.

پوست آن ها نارنجی تیره و چرمی است و از قسمت های شیرین و آبدار داخل آن محافظت می کند.

ماندارین روی درختان مرکبات کوچک تا متوسط ​​رشد می کند. با رسیدن رنگ آن ها از سبز تیره به نارنجی قابل تشخیص تبدیل می شود و به عرض 4-8 سانتی متر می رسند.

ممکن است شما نام آن ها را به عنوان پرتقال ماندارین شنیده باشید اما این توصیف دقیقی نیست. ماندارین با وجود ظاهر بیرونی نارنجی گونه ای متفاوت از پرتقال است.

برخلاف پرتقال، ماندارین گرد نیست. بلکه آن ها مستطیلی هستند و شبیه یک جسم کروی با بالا و پایین صاف دیده می شوند. همچنین پوست کندن آن ها راحت تر است.

در ادامه این مقاله با فواید پرتقال ماندارین برای سلامتی بدن و همچنین انواع و نحوه نگهداری آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

انواع پرتقال ماندارین

چندین نوع محبوب پرتقال ماندارین از جمله ماندارین ساتسوما وجود دارد. این نوع معمولا در ژاپن رشد می کند اگرچه در منطقه ساحل خلیج فارس و سایر مناطق جنوب ایالات متحده نیز به راحتی رشد می کند.

ماندارین معمولی که به نام های بلانکو یا پونکان نیز معروف است یکی دیگر از انواع محبوب است. این گیاه در مناطق معتدل گرم تا مناطق گرمسیری از جمله بخش هایی از چین، برزیل، اسپانیا و فیلیپین به طور گسترده رشد می کند.

همچنین ممکن است نام نارنگی یا نارنگی مرکبات را شنیده باشید که دارای پوست نارنجی مایل به قرمز است. تصور می شود که منشا آن ها در طنجه، مراکش است جایی که نام خود را از آن گرفته است.

علاوه بر این هیبریدهای زیادی از ماندارین و سایر اعضای جنس مرکبات یا بین آن ها وجود دارد.

کلمنتین کوچکترین عضو گروه با پوستی به رنگ نارنجی تیره، براق و بدون هسته است. کلمنتین ها هم پرتقال در نظر گرفته می شوند، آن ها از نظر فنی ترکیبی از ماندارین و پرتقال شیرین هستند.

اگرچه در مورد تعداد دقیق از پرتقال های هیبریدی وجود ندارد اما اعتقاد بر این است که بین 162 تا 200 عدد در سراسر جهان رشد می کند.

فواید و مزایای پرتقال ماندارین برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

ماندارین ها دارای مشخصات تغذیه ای چشمگیری هستند.

یک پرتقال ماندارین متوسط ​​(88 گرم) حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 47
  • کربوهیدرات : 12 گرم
  • پروتئین : 0.7 گرم
  • چربی : 0.3 گرم
  • فیبر : 2 گرم
  • ویتامین C : حدود 26 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منیزیم : 2.5 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 3 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • مس : 4 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • آهن : نزدیک به 1 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

این میوه کوچک قوی بیش از یک چهارم مقدار مورد نیاز روزانه را برای ویتامین C تامین می کند که برای سلامت پوست، بهبود زخم ها و عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن مهم است.

ماندارین همچنین مواد معدنی مهمی را نیز تامین می کند. در حالی که آن ها منبع غنی مس نیستند اما بیشتر از سایر میوه ها به آن می بالند. مس برای سلامتی ضروری است زیرا به تولید گلبول های قرمز و جذب آهن کمک می کند. بنابراین به انتقال اکسیژن به بافت های شما کمک می کند.

همراه با ویتامین ها و مواد معدنی یک ماندارین متوسط ​​(88 گرم) 8 درصد مقدار مورد نیاز روزانه فیبر را تامین می کند. فیبر باکتری های مفید روده شما را تغذیه می کند که به هضم غذا کمک می کند و حتی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی کمک کند.

2. سرشار از آنتی اکسیدان است

نارنگی سرشار از ترکیبات گیاهی تقویت کننده سلامتی مانند فلاونوئیدهاست.

فلاونوئیدها به راحتی در غذاها یافت می شوند. آن ها نوعی آنتی اکسیدان هستند که به بدن شما در برابر عدم تعادل رادیکال های آزاد کمک می کنند.

اکسیداسیون می تواند باعث افزایش سن و شروع بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی شود.

راه دیگر اینکه فلاونوئید ممکن است با سرکوب ژن هایی که از رشد سرطان حمایت می کنند و غیر فعال کردن ترکیبات محرک سرطان، از ابتلا به سرطان جلوگیری کند.

با این حال تحقیقات بیشتری در مورد انسان لازم است تا مشخص شود که چقدر مرکبات باید بخورید تا به این اثرات برسید.

3. باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

با توجه به محتوای بالای ویتامین C، نارنگی ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که عملکرد سلول های ایمنی شما را در برابر آسیب اکسیداتیو تقویت می کند. همچنین باعث مرگ میکروب های مضر می شود.

علاوه بر این یکپارچگی پوست و بافت را بهبود می بخشد. در حقیقت مکمل دوزهای بالای ویتامین C ممکن است زمان بهبود زخم را در شرایط خاص کوتاه کند.

4. سلامت روده را بهبود می بخشد

فیبر برای هضم غذا مفید است و به دو صورت محلول و نامحلول یافت می شود.

مرکبات از جمله پرتقال ماندارین به ویژه سرشار از فیبر محلول هستند. فیبر محلول یک ژل در دستگاه گوارش شما ایجاد می کند. این کار آب را به روده شما می کشاند تا مدفوع را نرم کند و به طور بالقوه حرکات روده را تسکین می دهد.

ماندارین ها مقداری فیبر نامحلول نیز دارند. در حقیقت آن ها بیشتر از بسیاری از میوه های دیگر دارای این نوع فیبر هستند. فیبر نامحلول بدون شکسته شدن از روده عبور می کند.

هر دو نوع فیبر با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط هستند و حتی ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کنند.

5. ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد

یک مطالعه گسترده جمعیتی رژیم غذایی غنی از مرکبات مانند پرتقال ماندارین را با کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط دانست. سنگ کلیه مواد معدنی متبلور هستند که بدن شما از طریق ادرار دفع می کند، عبور آن ها می تواند بسیار دردناک باشد.

سطوح پایین سیترات در ادرار می تواند باعث ایجاد انواع خاصی از سنگ کلیه شود. خوشبختانه مصرف منظم مرکبات می تواند سطح سیترات شما را افزایش دهد  که تصور می شود خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد.

با این وجود این رابطه قبل از نتیجه گیری قطعی نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

نحوه نگهداری از پرتقال ماندارین

می توانید پرتقال ها را در دمای اتاق تا یک هفته نگهداری کنید.

پس از پوست کندن، آن ها باید در یخچال نگهداری شوند. ماندارین های کامل ذخیره شده در یخچال تا 6 هفته نگهداری می شوند.

با توجه به اینکه پرتقال های ماندارین دارای پوست نازک و 85٪ آب است، نگهداری آن ها در فریزر و دمای انجماد (0 درجه سانتی گراد) خوب نیست.

برای راحتی بیشتر می توانید آن ها را از قبل جدا کرده و به بخش هایی تقسیم کنید. همچنین باید در یک ظرف یا کیسه در بسته در یخچال نگهداری شوند.

خلاصه

پرتقال ماندارین گونه ای متفاوت از پرتقال است.

در سراسر جهان تا 200 واریته و هیبرید از ماندارین وجود دارد از جمله نارنگی و کلمنتین.

آن ها دارای بسیاری از مواد مغذی چشمگیر مانند ویتامین C و فیبر هستند که به ترتیب با بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سلامت روده ارتباط دارند.

آن ها را در دمای اتاق یا در یخچال نگهداری کنید. در هر صورت آن ها یک میان وعده مفید، خوشمزه و مغذی هستند.

همچنین بخوانید : خواص پرتقال خونی چیست؟

منبع : healthline