خواص روغن آرگان برای پوست چیست؟

خواص روغن آرگان برای پوست
خواص روغن آرگان برای پوست

روغن آرگان از هسته‌ های میوه هایی که روی درختان آرگان بومی مراکش رشد می‌کنند به دست می‌ آید.

این روغن اغلب به عنوان روغن خالص فروخته می شود که می تواند مستقیما به صورت موضعی (مستقیم روی پوست) استفاده شود.

روغن آرگان همچنین به شکل مکمل برای مصرف خوراکی عرضه می شود یا معمولا با تعدادی از محصولات آرایشی مانند شامپو، صابون و نرم کننده مخلوط می شود.

روغن آرگان به طور سنتی هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی برای بهبود سلامت پوست استفاده می شود چون ویتامین های مختلفی دارد که ترکیبی قدرتمند برای تقویت سلامت پوست تشکیل می دهند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی روغن آرگان برای سلامتی پوست صورت و بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن آرگان برای سلامت پوست

1. از پوست در برابر آسیب های نور خورشید محافظت می کند

زنان مراکشی مدت‌ هاست که از روغن آرگان برای محافظت از پوست خود در برابر آسیب‌ های نور خورشید استفاده می‌کنند این توسط یک منبع مورد اعتماد در سال 2013 مورد حمایت قرار گرفت.

این مطالعه نشان داد که فعالیت آنتی اکسیدانی موجود در روغن آرگان به محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد ناشی از نور خورشید کمک می کند و همچنین از آفتاب سوختگی و هیپرپیگمانتاسیون جلوگیری کرد.

در درازمدت حتی ممکن است به جلوگیری از پیشرفت ملانوم – نوعی سرطان پوست کمک کند.

برای این فواید می توانید مکمل های روغن آرگان را به صورت خوراکی مصرف کنید یا روغن را به صورت موضعی روی پوست خود بمالید.

2. پوست را مرطوب می کند

روغن آرگان شاید بیشتر به عنوان مرطوب کننده استفاده شود به همین دلیل است که اغلب در لوسیون ها، صابون ها و نرم کننده های مو یافت می شود.

می توان آن را به صورت موضعی یا خوراکی همراه با مکمل های روزانه برای اثر مرطوب کنندگی مصرف کرد. این تا حد زیادی به لطف ویتامین E فراوان آن است – یک آنتی اکسیدان محلول در چربی که می تواند به بهبود احتباس آب در پوست کمک کند.

3. تعدادی از بیماری های پوستی را درمان می کند

روغن آرگان خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارد که هر دو به کاهش علائم بیماری های التهابی پوست مانند پسوریازیس و روزاسه کمک می کنند.

برای نتیجه بهتر روغن آرگان خالص را مستقیما روی لکه های پوستی ناشی از پسوریازیس بمالید.

روزاسه را می توان با مصرف مکمل های خوراکی به بهترین نحو درمان کرد.

4. آکنه را درمان می کند

آکنه هورمونی اغلب نتیجه سبوم اضافی است که توسط هورمون ها ایجاد می شود. روغن آرگان دارای اثرات ضد سبوم است که می تواند به طور موثر مقدار سبوم روی پوست را تنظیم کند. این می تواند به درمان انواع مختلف آکنه کمک کند و پوستی صاف تر را برای شما به ارمغان آورد.

حداقل دو بار در روز روغن آرگان – یا کرم های صورت حاوی روغن آرگان – را مستقیما روی پوست خود بمالید. شما بعد از چهار هفته نتایج را می بینید.

5. عفونت های پوستی را درمان می کند

یکی از کاربردهای سنتی روغن آرگان برای درمان عفونت های پوستی است. روغن آرگان دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که به آن توانایی درمان و پیشگیری از عفونت های باکتریایی و قارچی پوست را می دهد.

روغن آرگان را حداقل دو بار در روز به صورت موضعی روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

6. زخم را درمان می کند

ترکیب قوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین E موجود در روغن آرگان می تواند برای کمک به بهبود سریع تر زخم ها و بریدگی ها استفاده شود.

می توانید به طور منظم از مکمل های روغن آرگان استفاده کنید تا این مزیت را در سراسر بدن خود تجربه کنید.

7. درماتیت آتوپیک را تسکین می دهد

درماتیت آتوپیک یک بیماری پوستی شایع با علائمی مانند خارش و قرمزی پوست است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از روغن آرگان به صورت موضعی در ناحیه آسیب دیده می تواند به درمان علائم کمک کند.

ویتامین E و خواص التهابی طبیعی موجود در روغن آرگان هر دو می توانند به این اثر تسکین دهنده منجر شوند.

یک مطالعه درمان بیماران مبتلا به درماتیت را با دارونما یا ویتامین E خوراکی انجام داد – این ویتامین به وفور در روغن آرگان وجود دارد. محققان دریافتند شرکت‌ کنندگانی که ویتامین E دریافت کرده‌ اند کاهش قابل توجهی در علائم مشاهده کردند.

8. اثرات ضد پیری دارد

روغن آرگان از دیرباز به عنوان یک درمان ضد پیری استفاده می شود. اگرچه این تنها توسط شواهد حکایتی تایید شده است یک مطالعه اخیر با شرکت کنندگان یائسه توانست این ادعا را تایید کند.

محققان دریافتند که ترکیبی از روغن آرگان خوراکی و آرایشی منجر به افزایش قابل توجهی در انعطاف پذیری پوست می شود. این یک درمان موثر ضد پیری ارائه کرد.

می توانید با استفاده مستقیم روغن آرگان روی پوست یا مصرف منظم مکمل های خوراکی یا هر دو از این فواید بهره مند شوید.

9. چربی پوست را کاهش می دهد

برخی از ما به طور طبیعی پوست چرب تری نسبت به دیگران داریم. روغن آرگان می‌ تواند به کاهش سبوم و چربی پوست کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که استفاده از کرم حاوی روغن آرگان دو بار در روز باعث کاهش فعالیت قابل توجه سبوم و چربی پوست در عرض تنها چهار هفته می شود.

10. از ترک های پوستی جلوگیری می کند

ترک های پوستی به ویژه در دوران بارداری شایع هستند اما هر کسی می تواند آن را تجربه کند. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که کرم های حاوی روغن آرگان خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشند. این به پیشگیری و درمان زود هنگام ترک های پوستی کمک می کند.

حداقل دو بار در روز روغن آرگان را مستقیما روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

عوارض و مضرات روغن آرگان

استفاده از روغن آرگان عموما برای اکثر مردم بی خطر است. با این حال برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی جزئی را در نتیجه استفاده از آن تجربه کنند.

در صورت استفاده موضعی روغن آرگان ممکن است پوست را تحریک کند. این می تواند باعث ایجاد بثورات یا آکنه شود.

این ممکن است یک واکنش رایج تر در افرادی باشد که به آجیل درختی حساسیت دارند. حتی با وجود اینکه روغن آرگان از یک میوه هسته‌ دار به دست می‌ آید ممکن است علائم افراد مبتلا به چنین آلرژی‌ هایی را تشدید کند.

برای جلوگیری از این امر باید روغن آرگان را روی یک قسمت کوچک از پوست که به راحتی پنهان می شود آزمایش کنید تا مطمئن شوید که پوست شما را تحریک نمی کند.

زمانی که روغن آرگان به صورت خوراکی مصرف شود ممکن است باعث ناراحتی گوارشی از جمله حالت تهوع، گاز یا اسهال شود. همچنین ممکن است باعث از دست دادن اشتها یا نفخ شود و برخی از افراد ممکن است واکنش های پوستی مانند راش یا آکنه را تجربه کنند.

در موارد بسیار نادر افراد ممکن است عوارض جانبی شدیدتری از مکمل خوراکی روغن آرگان را تجربه کنند. اینها شامل گیجی، مشکل در خواب، کسالت عمومی، هیجان بیش از حد، افسردگی و بی قراری است. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید فورا مصرف روغن آرگان را قطع کنید.

خلاصه

روغن آرگان چه به صورت موضعی و چه خوراکی مصرف شود برای اکثر افراد استفاده از آن بی خطر است. به لطف چندین خواص درمانی و ویتامین های موجود در آن فواید بسیار برای سلامتی پوست دارد.

با این حال اگر چندین هفته از روغن آرگان استفاده می‌کنید و هیچ تغییری در وضعیتی که می‌خواهید درمان کنید مشاهده نمی‌ کنید می‌ توانید یک قرار ملاقات با متخصص پوست خود بگیرید.

آن ها ممکن است گزینه های درمانی دیگری – از جمله داروهای تجویزی – را برای کمک به رفع هر شرایطی که تجربه می کنید توصیه کنند.

همچنین بخوانید : خواص روغن آرگان برای مو چیست؟

منبع : healthline