جدول ارزش غذایی هلوی تازه و خشک (کالری، ویتامین ها و مواد معدنی)

جدول ارزش غذایی هلو
جدول ارزش غذایی هلو

هلو مانند شلیل میوه ای هسته دار با گوشتی آبدار و شیرین است. تفاوت اصلی این دو در پوست آن هاست، هلو دارای پوستی نازک و پوشیده از کرک است در حالی که شلیل صاف و بدون کرک می باشد.

گوشت آن از سفید تا نارنجی کم رنگ است و می توان آن ها را در دستور العمل های غذایی استفاده کرد.

خواص هلو به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در آن است که فواید سلامتی را ارائه می دهند.

در این مقاله به بررسی ارزش غذایی، کالری، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در هلوی تازه و خشک می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

ارزش غذایی هلوی تازه

یک عدد هلوی کوچک (130 گرم)
مقدار
کالری51
کربوهیدرات12.4 گرم
فیبر1.9 گرم
پروتئین1.3 گرم
چربی0.3 گرم
قند10.9 گرم
سدیم0
ویتامین A20.8 میلی گرم

کالری موجود در یک عدد هلوی بزرگ (175 گرم) : 68

ارزش غذایی هلوی خشک

یک فنجان هلوی خشک (160 گرم)
مقدار
کالری382
کربوهیدرات98 گرم
فیبر13 گرم
پروتئین5.8 گرم
چربی1.2 گرم
قند67 گرم
سدیم11 میلی گرم
ویتامین A20.8 میلی گرم

 

کربوهیدرات ها

یک هلوی کوچک دارای 12.4 گرم کربوهیدرات، 1.9 گرم فیبر و 10.9 گرم قند طبیعی است.

هلو میوه‌ ای با گلیسمی پایین است به این معنی که تاثیر کمی بر قند خون دارد. شاخص گلیسمی هلو 28 و بار گلیسمی آن 4 است که آن ها را در محدوده پایین برای شاخص گلیسمی و بار گلیسمی قرار می دهد.

چربی

هلو یک غذای کم چرب با کمتر از نیم گرم چربی در هر میوه کوچک است. مقدار کم چربی موجود در هلو چربی تک غیراشباع و چند غیراشباع است که برای سلامت قلب می باشند.

پروتئین

هلو منبع غنی پروتئین نیست. یک هلوی کوچک کمی بیش از 1 گرم پروتئین دارد.

ویتامین ها و مواد معدنی

هلو حاوی چندین ریزمغذی مهم از جمله ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K و ویتامین های B کمپلکس مانند تیامین، نیاسین و ریبوفلاوین است.

این میوه همچنین 247 میلی گرم پتاسیم را فراهم می کند که 7 درصد از نیاز روزانه شما برای این ماده ی مغذی است.

کالری

یک هلو کوچک (130 گرم) 51 کالری دارد که 86 درصد آن از کربوهیدرات ها، 9 درصد از پروتئین و 5 درصد از چربی تامین می شود.

فواید و مزایای هلو برای سلامتی بدن

1. ممکن است به مبارزه با التهاب کمک کند

هلو سرشار از آنتی اکسیدان ها به خصوص ویتامین C است. آنتی اکسیدان ها به دنبال رادیکال های آزاد هستند که در نتیجه اکسیداسیون در بدن هستند و می توانند منجر به بیماری قلبی، سکته، سرطان و سایر بیماری های التهابی مزمن شوند.

ویتامین C شاید یکی از شناخته شده ترین آنتی اکسیدان ها باشد. ویتامین C علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی خود به تقویت ایمنی و ترمیم سلولی از جمله بهبود زخم و اثرات ضد پیری کمک می کند.

2. خطر ابتلا به برخی بیماری ها را کاهش می دهد

هلو همچنین منبع خوبی از فیبر است. فیبر برای سلامت عمومی مهم است زیرا به حذف کلسترول از بدن کمک می کند، سلامت روده را ارتقا می دهد، سیری را افزایش می دهد و می تواند به تثبیت قند خون کمک کند.

یک رژیم غذایی غنی از فیبر می تواند به پیشگیری از برخی سرطان ها و کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و چاقی کمک کند.

3. به تولید ویتامین A کمک می کند

هلو حاوی کاروتنوئیدها به ویژه کاروتنوئیدهای آلفا کاروتن و بتا کاروتن است. بدن می تواند اینها را به ویتامین A که برای بینایی طبیعی و سلامت سیستم ایمنی ضروری است سنتز کند.

4. به مبارزه با بیماری های مرتبط با چاقی کمک می کند

برخی تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات زیست فعال موجود در هلو ممکن است دیابت مرتبط با چاقی و بیماری های قلبی عروقی را مهار کند.

محققان بر این باورند که آنتوسیانین ها، کلروژنیک اسید، مشتقات کورستین و کاتچین های این میوه ها (همه آنتی اکسیدان ها) به طور هم افزایی برای کاهش LDL، چاقی و التهاب مربوط به سندرم متابولیک عمل می کنند.

عوارض و مضرات هلو

برخی از بزرگسالان و کودکان ممکن است به هلو و سایر میوه های هسته دار حساسیت داشته باشند. این ممکن است مخصوصا برای افرادی که به گرده غان حساسیت دارند صادق باشد زیرا پروتئین موجود در گرده غان مشابه پروتئین موجود در هلو است.

به جای یک آلرژی غذایی این به عنوان سندرم آلرژی دهانی (OAS) شناخته می شود.

علائم شایع آلرژی به هلو شامل خارش دهان یا گلو یا تورم لب‌ها، دهان، زبان یا گلو می‌ شود. اگر به آلرژی به هلو مشکوک هستید برای تشخیص و راهنمایی در مورد مدیریت آلرژی با پزشک خود صحبت کنید.

قند طبیعی موجود در هلو بیشتر فروکتوز است که با چاقی و بیماری های متابولیک مرتبط است. اما مقدار فروکتوز موجود در میوه ها به طور طبیعی مضر نیست.

با این حال فروکتوز موجود در هلو، آن ها را به میوه ای با فودمپ بالا تبدیل می کند. اگر برای کاهش علائم گوارشی ناشی از سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا بیماری کرون از رژیم غذایی کم فودمپ استفاده می کنید باید از مصرف هلو اجتناب کنید.

انواع هلو

هلوهای فری استون حاوی هسته هایی هستند که به راحتی از گوشت جدا می شوند در حالی که جدا شدن هسته های هلوهای کلینگ استون از گوشت به سختی انجام می شود.

هلوی کلینگ استون برای پخت و پز بهتر است و بیشتر برای کنسرو استفاده می شود.

همچنین می توانید هلوهای کنسرو شده، منجمد و خشک شده را پیدا کنید. کنسرو هلو را می توان در شربت یا آبمیوه نگهداری کرد که به شیرینی میوه (و همچنین قند و کالری آن) می افزاید. برخی از تولید کنندگان می توانند هلو را در آب مصرف کنند که کالری یا کربوهیدرات اضافی به میوه اضافه نمی کند.

هلوهای منجمد معمولا از نظر تغذیه معادل هلوهای تازه هستند.

همچنین می توانید هلو را از به صورت خشک کرده نگهداری کنید. هلو خشک یک میان وعده شیرین است اما میوه های خشک نسبت به هلوی تازه قند، کالری و کربوهیدرات بیشتری دارند. نصف فنجان هلو خشک و شیرین نشده حاوی 191 کالری، 49 گرم کربوهیدرات و 33 گرم شکر است.

بهترین زمان مصرف هلو

هلوی تازه یک خوراکی عالی در تابستان است. فصل اوج آن ها در اواخر بهار تا پایان تابستان است.

هنگام خرید هلو، میوه هایی را انتخاب کنید که بوی شیرینی دارند. آن ها باید رنگی کرمی، زرد یا زرد مایل به نارنجی و پوست بدون چروک داشته باشند.

هلوها همچنین باید اندکی در برابر فشار نرم شوند. اگر پوست سبز است میوه خیلی زود چیده شده است و احتمالا نمی رسد – از این موارد صرف نظر کنید. علاوه بر این از هلوهایی که دارای کبودی یا لکه های نرم هستند خودداری کنید.

روش های نگهداری از هلو

اگر هلو را تا حدی سفت می‌ خرید، می‌ توانید آن‌ ها را دو تا سه روز در دمای اتاق بگذارید تا نرم شود. برای افزایش رسیدن، آن را در یک کیسه کاغذی با یک سیب قرار دهید. وقتی رسید در یخچال بگذارید.

هلو پس از سرد شدن در یخچال دیگر نمی رسد. ظرف دو سه روز هلوی شسته شده را بخورید و تا زمانی که آماده استفاده نیستید آن ها را نشویید.

روش های استفاده از هلو در رژیم غذایی

  • هلو را همانطور که هست مصرف کنید یا می‌ توانید آن را به اسموتی، ماست، پنیر کوتاژ، غلات گرم یا سرد اضافه کنید
  • آن ها همچنین در سالسا و سایر چاتنی های خوش طعم و خوشمزه استفاده می شوند
  • از آن ها برای افزودن طعم، شیرینی و رنگ به سالاد استفاده کنید
  • هلو را همچنین می توان سرخ کرده، کبابی، خورشتی یا برای تهیه مربا و کنسرو استفاده کرد

منبع : verywellfit