آیا آمنوره می تواند باعث پوکی استخوان شود؟

آیا آمنوره می تواند باعث پوکی استخوان شود؟
آیا آمنوره می تواند باعث پوکی استخوان شود؟

آمنوره به عدم وجود موقت سیکل قاعدگی برای چند هفته تا چند ماه به دلیل یک علت پزشکی اشاره دارد. همچنین می تواند به دوره های قاعدگی اشاره کند که برای افرادی که باید در سن بلوغ باشند شروع نشده است.

بیشتر موارد آمنوره به دلیل بارداری است. با این حال آمنوره همچنین می تواند توسط چندین عامل زمینه ای دیگر از جمله کمبود استروژن ایجاد شود.

اگر این کمبود هورمون برطرف نشود می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد. کمبود استروژن یکی از علل شایع پوکی استخوان است زیرا استروژن برای حفظ سلامت استخوان ضروری است.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا آمنوره می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد یا نه؟ با سومیتا همراه باشید؛

ارتباط استروژن و بیماری پوکی استخوان

پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان‌ ها جرم و تراکم خود را از دست می‌ دهند و شما را در معرض خطر بیشتری برای شکستگی استخوان ها قرار می‌ دهد.

دو عامل اصلی خطر پوکی استخوان عبارتند از : سن (بالای 65 سال) و یائسه بودن، یعنی زمانی که سطح استروژن به طور طبیعی کاهش می یابد.

با این حال نوجوانان هم می توانند عدم تعادل هورمونی داشته باشند که بر تشکیل استخوان تاثیر می گذارد و خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد.

استروژن هورمونی است که چندین عملکرد ضروری را در بدن شما انجام می دهد از جمله تنظیم تشکیل استخوان. اگر سطح استروژن شما کمتر از حد متوسط در نظر گرفته شده باشد ممکن است استخوان‌ های شما به اندازه‌ ای که می‌ توانستند متراکم نشوند. این می تواند به ضعف، شکستگی و کندی بهبود کمک کند.

به عنوان مثال افراد مبتلا به آمنوره در معرض خطر بیشتری برای شکستگی مچ دست و لگن هستند. در مطالعه‌ ای در سال 2017 بر روی زنان جوانی که سطوح پایین استروژن را به مدت 6 ماه تجربه کردند تراکم توده استخوانی مشابه آنچه در زنان در سال اول یائسگی مشاهده می‌ شد کاهش یافت.

برای افراد جوان این کاهش استروژن ممکن است به دلیل عدم تعادل هورمونی در نوجوانی باشد. سال های نوجوانی زمان مهمی برای رشد استخوان است. علاوه بر ثابت نگه داشتن سطح استروژن، دریافت کلسیم و ویتامین D کافی و فعال ماندن در دوران جوانی به ساخت استخوان های سالم برای بقیه عمر کمک می کند.

انواع آمنوره

آمنوره اولیه

اکثر چرخه های قاعدگی بلافاصله پس از 12 سالگی شروع می شوند. آمنوره اولیه زمانی اتفاق می‌ افتد که فردی که در سن بلوغ منتظر قاعدگی است هنوز اولین قاعدگی خود را در سن 16 سالگی نگذرانده است.

گاهی اوقات این امر می‌ تواند در افرادی رخ دهد که تفاوت‌ هایی در ویژگی‌های جنسی یا رشد دارند (بیناجنس) یا افرادی که استروژن پایینی دارند.

بی نظمی های کروموزومی و هرگونه اختلال در غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس نیز می تواند شروع بلوغ را به تاخیر بیندازد. در برخی موارد بارداری می تواند علت باشد.

آمنوره ثانویه

آمنوره ثانویه به عدم قاعدگی در افرادی که قبلا عادت ماهانه داشتند اشاره دارد. کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) آمنوره را به عنوان عدم قاعدگی برای 3 ماه یا بیشتر تعریف می کند.

شایع ترین علل آمنوره ثانویه بارداری و شیردهی است که به طور طبیعی بر سطح هورمون شما تاثیر می گذارد.

سایر علل آمنوره ثانویه عبارتند از :

  • کاهش وزن
  • اختلالات اشتها
  • سندرم کوشینگ
  • تومورهای تخمدان و هیپوفیز
  • بیش از حد ورزش کردن
  • چاقی

همه این موارد می‌ تواند بر نحوه تعادل هورمون‌ های تولید مثلی بدن شما تاثیر بگذارد و برخی می‌ توانند باعث کمبود مواد مغذی شوند.

تا 30 درصد از تشخیص‌ های آمنوره در زنان به‌ عنوان آمنوره هیپوتالاموسی طبقه‌ بندی می‌ شود که معمولا با استرس، غذا خوردن محدود و ورزش مرتبط است.

یائسگی در مقابل آمنوره

آمنوره به فقدان پریود در افرادی که باید پریود شوند اشاره دارد. یائسگی به کاهش طبیعی و توقف نهایی قاعدگی اشاره دارد که در اواخر زندگی اتفاق می افتد.

به گفته موسسه ملی پیری این انتقال می تواند چندین سال طول بکشد و معمولا بین سنین 45 تا 55 سالگی رخ می دهد.

افراد مبتلا به آمنوره معمولا با درمان چرخه قاعدگی خود را از سر می گیرند در حالی که افراد یائسه دیگر پریود نخواهند شد.

اثرات طولانی مدت آمنوره بر بدن چیست؟

برای برخی از افراد چند قاعدگی از دست رفته تاثیر زیادی بر سلامت طولانی مدت آن ها نخواهد داشت. اما هر دلیلی که باعث توقف پریود شود باید توسط پزشک بررسی شود.

اثرات طولانی مدت استروژن پایین بر سلامتی در زنان پیش از یائسگی هنوز در حال بررسی است. اما محققان اغلب توافق دارند که برای نوجوانان و جوانان آمنوره می تواند خطراتی برای سلامتی در آینده ایجاد کند.

دوران کودکی و بلوغ دوره های حیاتی برای رشد بدن ما هستند. اگر عدم تعادل استروژن در دوران کودکی و نوجوانی درمان نشود می تواند در آینده تاثیر قابل توجهی بر سیستم قلبی، اسکلتی و تولید مثل داشته باشد.

آمنوره علاوه بر تداخل در رشد اولیه می‌تواند چالش‌ هایی را نیز برای افراد یائسه در اثر بارداری به دنبال داشته باشد.

برای فردی که آمنوره دارد تشخیص اینکه آیا در حال تخمک گذاری است یا حتی در حال حاضر امکان بارداری برای او وجود دارد ممکن است دشوار باشد. این به طور بالقوه می تواند استرس عاطفی بیشتری را در کنار شرایط پزشکی زمینه ای ایجاد کند.

درمان آمنوره

بهترین گزینه درمانی شما برای آمنوره به علت زمینه ای و همچنین عوامل سلامت فردی شما بستگی دارد. تعیین علت قاعدگی شما ممکن است شامل چندین آزمایش تشخیصی باشد از جمله آزمایش هایی برای بررسی بارداری و ارزیابی سطح هورمون شما.

اگر کمبود استروژن باعث آمنوره شما شده است رایج ترین درمان ها مکمل های غذایی و هورمون درمانی هستند. هورمون درمانی استروژن شامل مصرف یک نسخه مصنوعی از هورمون برای بازگرداندن سطح هورمون شما به محدوده سالم است.

اگر آمنوره هیپوتالاموسی دارید پزشک باید تعیین کند که چه چیزی سیگنال های هورمونی به مغز شما را سرکوب می کند. اگر یک محدودیت غذایی یا اختلال خوردن باعث آمنوره شما شود درمان به احتمال زیاد به گونه‌ ای طراحی می‌ شود که هرگونه کمبود را برطرف کرده و از شما حمایت کند.

اگر یک دلیل آناتومیکی وجود دارد که مانع از شروع پریود شما شده است یا اگر سطوح هورمونی بدن شما به دلایل دیگری نامتعادل است، درمان هورمونی با استروژن، داروهای ضد بارداری خوراکی یا ترکیبی از این دو درمان ممکن است بخشی از برنامه درمانی شما باشد.

مراجعه به پزشک به جای تصور اینکه مشکل به خودی خود حل می شود مطمئن ترین توصیه است. با ارزیابی نکردن آمنوره ممکن است خود را در معرض خطر عوارض حاد و طولانی مدت سلامتی مانند پوکی استخوان قرار دهید.

چشم انداز

سطوح پایین استروژن یکی از علل شایع آمنوره و پوکی استخوان است. آمنوره درمان نشده شما را در معرض افزایش خطر پوکی استخوان قرار می دهد.

آمنوره و متعاقب آن کاهش توده استخوانی می تواند بر نوجوانانی که در سن بلوغ هستند، زنان یائسه و سایرین تاثیر بگذارد.

صرف نظر از علت اصلی آمنوره درمان موثری وجود دارد.

استفاده از هورمون درمانی استروژن می تواند باعث بهبود سلامت استخوان ها شود و از عوارض بعدی جلوگیری کند. گاهی اوقات یکی دیگر از بیماری های زمینه ای که باعث کاهش استروژن می شود باید مورد توجه قرار گیرد.

به چرخه های قاعدگی خود توجه کافی داشته باشید و به هر گونه بی نظمی توجه کنید. اگر قاعدگی فرزندتان آنطور که انتظار می رود شروع نشده است باید با پزشک مشورت کنید تا کمبود استروژن را بررسی کند.

منبع : healthline