کالری انواع چای ها چقدر است؟

کالری انواع چای ها
کالری انواع چای ها

چای یک نوشیدنی معمولی است که توسط دو سوم جمعیت جهان مصرف می شود.

چای از گیاه کاملیا سیننسیس که به نام گیاه چای نیز شناخته می شود، تهیه می شود. این گیاه هزاران سال است به دلیل طعم و خواص دارویی آن کشت می شود.

اگرچه چای تقریبا کالری ندارد اما گزینه‌ های متعدد آماده برای فروش مملو از قندها و چربی‌ های اضافه شده است.

در ادامه این مقاله به بررسی کالری موجود در انواع چای ها می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

چای ساده بدون کالری است

چای یک نوشیدنی حداقل فرآوری شده است که معمولا با ریختن آب داغ روی برگ‌ ها، جوانه‌ ها یا ساقه‌ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌ شود و در نتیجه یک دمنوش معطر ایجاد می‌ شود.

از آنجایی که این قسمت‌ های گیاه که برای تهیه چای استفاده می شوند فقط حاوی مقادیر کمی کربوهیدرات هستند، چای تقریبا یک نوشیدنی بدون کالری است.

به عنوان مثال یک فنجان 240 میلی لیتری چای سیاه تازه دم به سختی 2 کالری دارد که ناچیز تلقی می شود. همین امر در مورد بیشتر انواع چای صدق می کند.

به این ترتیب چای ساده یک جایگزین عالی برای نوشیدنی های شیرین شده با شکر است.

علاوه بر این آنتی اکسیدان های کافئین و پلی فنول موجود در چای فواید سلامتی متعددی از جمله کمک به کاهش وزن، بهبود سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن را ارائه می دهند.

کالری موجود در انواع چای

اگرچه چای به خودی خود تقریبا هیچ کالری ندارد، مواد افزودنی رایج مانند شیر و شکر ممکن است میزان کالری آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

1. چای سبز، سیاه، اولانگ و سفید

این چهار چای از گیاه کاملیا سیننسیس می آیند و عمده تفاوت آن ها در میزان تخمیر برگ هایشان است.

چای سبز تخمیر نشده است، در حالی که چای اولانگ و چای سیاه به ترتیب تا حدی و به طور کامل تخمیر می شوند. چای سفید به عنوان یکی از انواع چای سبز در نظر گرفته می شود که کمترین میزان تخمیر را دارد.

هنگامی که انواع چای ها فقط با آب گرم تهیه می شوند، تعداد کالری آن ها به 2-3 کالری در هر فنجان 240 میلی لیتری می رسد.

با این حال از آنجایی که شکر و عسل رایج‌ ترین راه‌ ها برای شیرین کردن این چای‌ ها هستند، ریختن تنها 1 قاشق چای‌ خوری (4 گرم) شکر در هر کدام از این چای ها 16 کالری به نوشیدنی‌ تان اضافه می‌ کند، در حالی که 1 قاشق غذاخوری (21 گرم) عسل 64 کالری اضافه می‌ کند.

2. دمنوش های گیاهی

دمنوش‌ های گیاهی، نوشیدنی هایی هستند که از دم کردن گیاهان، میوه‌ های خشک، برگ‌ ها، گل‌ ها یا جوانه‌ های گیاهانی غیر از کاملیا سیننسیس تهیه می‌ شوند.

برخی از دمنوش های گیاهی محبوب شامل بابونه، نعناع فلفلی، اسطوخودوس و رویبوس و چای هیبیسکوس هستند که به دلیل خواص درمانی خود مشهور هستند.

مانند چای های سنتی محتوای کالری این دمنوش ها ناچیز در نظر گرفته می شود. برخی مانند چای هیبیسکوس اصلا کالری ندارند.

با این حال اگر شیرین کننده یا لبنیات اضافه کنید، تعداد کالری افزایش می یابد.

3. شیر چای

شیر چای با نسبت 1 : 1 چای به شیر تهیه می شود. معمولا با شکر یا عسل شیرین می شود و برخی از دستور العمل ها شامل ادویه هایی مانند نمک، دارچین و هل نیز می شوند.

برای تهیه شیر چای بیشتر از چای سیاه استفاده می شود اما می توانید از هر نوع چای برای تهیه این نوشیدنی استفاده کنید.

اگر 120 میلی‌ لیتر شیر کامل برای یک نوشیدنی 240 میلی‌ لیتری استفاده کنید، تنها از شیر 75 کالری دریافت می‌کنید. با این حال شما می توانید تنها با استفاده از شیر بدون چربی کالری را به 42 کالری کاهش دهید.

به یاد داشته باشید که انتخاب شیرین کننده خود را در نظر بگیرید زیرا برخی از جایگزین های شکر را می توان برای شیرین کردن بدون افزودن کالری اضافی استفاده کرد.

4. چای لاته

چای لاته نوعی شیر چای است که با نسبت 1 : 3 چای به شیر تهیه می شود. بنابراین محتوای شیر بالاتر، کالری بیشتری را به همراه دارد.

چای لاته در چای‌ فروشی‌ ها و کافی شاپ های زنجیره‌ ای بسیار محبوب شده است. این افزودنی ها محتوای کالری نوشیدنی شما را بیشتر افزایش می دهند.

به عنوان مثال 355 میلی‌ لیتر چای لاته استارباکس، چای ارل گری را با شیر کم‌ چرب و شربت وانیل ترکیب می‌ کند و در مجموع 140 کالری دارد.

5. بابل تی

امروزه خواص بابل تی برای سلامتی بدن توسط تحقیقات علمی به خوبی اثبات شده اند. بابل تی یک نوشیدنی تایوانی با توپ های کوچک و جویدنی تاپیوکا است که معمولا از چای سیاه، شیر تغلیظ شده شیرین، شربت یا عسل و دانه های تاپیوکا تهیه می شود.

شیر تغلیظ شده شیرین، شیر پرچرب گاو است که تا حدی جوشیده شده و با شکر شیرین شده و در نتیجه یک محصول لبنی غلیظ و پرکالری ایجاد می کند. فقط 30 میلی لیتر بابل تی حاوی 122 کالری است.

همانطور که بابل تی محبوبیت پیدا کرده است برخی از مغازه ها به آن ژله، پودینگ تخم مرغ و آبمیوه هم اضافه کرده اند.

محتوای کالری آن بسیار متفاوت است زیرا می توانید مواد را به دلخواه خود اضافه کنید. با این حال تخمین زده می شود که 480 میلی لیتر بابل تی 200 تا 450 کالری دارد.

6. آیس تی

آیس تی، نسخه ی سرد و شیرین چای سیاه هستند که معمولا با لیموترش، هلو یا نعنا طعم دار می شوند. تفاوت اصلی آن ها میزان قند افزوده آن هاست.

در حالی که هر دو نوشیدنی های اصلی آمریکایی هستند، آیس تی شیرین در ایالت های جنوبی رایج تر است در حالی که آیس تی بدون شیرینی معمولا در شمال سرو می شود.

همانطور که از نام آن پیداست آیس تی شیرین با شکر شیرین می شود – و محتوای کالری آن به مقدار شکر اضافه شده بستگی دارد. در مقابل آیس تی شیرین نشده بدون آن مصرف می شود و بنابراین حاوی کالری نیست.

به یاد داشته باشید که هر قاشق چای خوری (4 گرم) شکر 16 کالری به چای شما اضافه می کند.

با این وجود برخی از برندهای معروف بین آیس تی شیرین شده و شیرین نشده تفاوتی قائل نمی شوند و ممکن است آیس تی خود را به صورت شیرین بفروشند. در این موارد تعداد کل کالری به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

بنابراین خواندن برچسب برای بررسی قند اضافه مهم است.

7. چای تایلندی

چای تایلندی نسخه دیگری از شیر چای است که در جنوب شرقی آسیا محبوبیت زیادی دارد.

این چای به صورت سرد یا گرم سرو می شود و از ترکیب چای سیاه، شکر و شیر تغلیظ شده شیرین شده لبنی یا شیر نارگیل تهیه می شود.

این مواد به 240 میلی لیتر چای تایلندی 160 کالری می دهد.

8. چای تی

چای ماسالا یا چای تی یک نوشیدنی شیری خوش طعم است که از چای سیاه، خامه غلیظ، شکر و ترکیبی از ادویه ها – معمولا هل، زنجبیل، دارچین، فلفل و میخک تهیه می شود.

خامه های غلیظ به ویژه دارای چربی بالایی هستند. در هر 30 میلی لیتر چای تی 100 کالری وجود دارد.

چای تی را ممکن است گرم یا سرد نیز سرو کنید. برخلاف شیر چای معمولی که ابتدا در آب دم می‌ شود، چای تی مستقیما در شیر دم می‌ شود.

همانطور که دستور العمل های چای متفاوت است، محتوای کالری نوشیدنی نیز متفاوت است. برای مثال چای تی 480 میلی لیتری استارباکس که با شیر کم چرب تهیه شده است، 240 کالری دارد.

چگونه کالری چای را کاهش دهیم؟

راه های مختلفی برای کاهش محتوای کالری چای مورد علاقه شما وجود دارد. اینجا نکاتی وجود دارد :

  • از مواد قندی خودداری کنید : این شیرین کننده ها عبارتند از شکر، عسل، شربت و شیر تغلیظ شده شیرین. اگر هنوز هوس شیرینی دارید جایگزین شکر یا جایگزین بدون شکر را امتحان کنید
  • شیر کم چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید : به سادگی با تغییر شیر کامل یا خامه غلیظ به شیر کم چرب یا بدون چربی، کالری کمتری مصرف خواهید کرد
  • جایگزین های شیر را امتحان کنید : شیرهای غیر لبنی شیرین نشده مانند شیر بادام یا سویا کالری کمتری نسبت به شیر کامل یا شیر نارگیل دارند
  • مصرف چای های بطری شده را کاهش دهید : چای های شیرین، بطری شده و آماده نوشیدن به دلیل محتوای قند زیاد، کالری زیادی ایجاد می کنند. سعی کنید بیشتر چای های تازه دم استفاده کنید یا نسخه های شیرین نشده چای های آماده را بدون هیچ گونه مواد اضافی انتخاب کنید

از آنجایی که چای به راحتی در خانه درست می شود، می توانید کنترل زیادی روی مواد افزودنی که استفاده می کنید اعمال کنید.

خلاصه

چای های ساده مانند چای سبز، سیاه، اولانگ و سفید و همچنین دمنوش های گیاهی تقریبا بدون کالری هستند.

با این حال سایر انواع محبوب چای ممکن است شامل شیر، شکر، شربت و سایر مواد پر کالری باشد. در واقع تنها 480 میلی لیتر بابل تی می تواند تا 450 کالری داشته باشد.

با این حال می‌توانید محتوای کالری چای خود را با جایگزینی برخی از مواد تشکیل دهنده آن یا نوشیدن آن به سادگی کاهش دهید.

همچنین بخوانید : مضرات نوشیدن چای داغ

منبع : healthline