چگونه پسوریازیس می تواند بر سیستم گوارشی تاثیر بگذارد؟

تاثیر پسوریازیس بر روی دستگاه گوارش
تاثیر پسوریازیس بر روی دستگاه گوارش

پسوریازیس می تواند بر سیستم گوارشی تاثیر بگذارد و منجر به مشکلات دیگری از جمله بیماری کرون و سلیاک شود. پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی التهابی است و می تواند بیشتر از پوست شما تاثیر بگذارد.

در ادامه این مقاله به بررسی رابطه بین پسوریازیس و بیماری‌ های التهابی روده مانند بیماری کرون و بیماری سلیاک می‌ پردازیم. با سومیتا همراه باشد؛

آیا پسوریازیس می تواند باعث مشکلات معده شود؟

مشکلات گوارشی مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون در افرادی که پسوریازیس نیز دارند شایع است. با این حال پسوریازیس مستقیما این شرایط را ایجاد نمی کند.

همان ژن هایی که در ایجاد پسوریازیس نقش دارند در ایجاد سایر بیماری های التهابی از جمله بیماری کرون نیز نقش دارند.

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری مزمن و التهابی است که در دسته بیماری های خود ایمنی قرار می گیرد.

انواع مختلفی از پسوریازیس وجود دارد اما هر کدام با درجاتی از التهاب و ضایعات در سطح بدن همراه هستند. این ضایعات می توانند از قرمز تا ارغوانی متفاوت باشند و بسته به نوع خاص با پوسته پوسته شدن یا پوسچول ظاهر شوند.

بسیاری از اشکال پسوریازیس همچنین باعث درد مفاصل می شوند که به عنوان آرتریت پسوریاتیک نیز شناخته می شود. خارش، التهاب و سایر شرایط خودایمنی یا التهابی در افراد مبتلا به پسوریازیس شایع است.

این بیماری تاثیر روانی نیز دارد زیرا بسیاری از افراد مبتلا به پسوریازیس درجاتی از افسردگی و تصور ضعیف از خود را تجربه می‌ کنند.

هنوز چیزهای زیادی باید در مورد ارتباط بین این بیماری ها آموخت اما اعتقاد بر این است که هم پسوریازیس و هم این شرایط التهابی دستگاه گوارش از التهاب ناشی از سیتوکین – به ویژه مسیرهای اینترلوکین 23 و Th17 – ناشی می شوند.

یک مطالعه در سال 2015 تخمین زد که پسوریازیس در افراد مبتلا به بیماری کرون شناخته شده 8 برابر بیشتر از جمعیت عادی است. همان مطالعه اشاره کرد که حدود 10 درصد از افراد مبتلا به بیماری کرون یکی از بستگان نزدیکشان مبتلا به پسوریازیس است.

یک مطالعه جدیدتر در سال 2018 به طور خاص شیوع بیماری های التهابی روده (IBD) را در افراد مبتلا به پسوریازیس بررسی کرد. شیوع بیماری های روده در افراد مبتلا به پسوریازیس عبارت بود از :

  • بیماری کرون : 0.4 درصد
  • کولیت اولسراتیو : 0.5 درصد
  • بیماری سلیاک : 2 درصد

همان مطالعه سال 2018 گزارش داد که حدود 9.5 درصد از افراد مبتلا به بیماری کرون پسوریازیس داشتند. همچنین حدود 6.6 درصد از افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو پسوریازیس داشتند.

تاثیرات پسوریازیس بر سیستم گوارش

مشخص نیست که کدام شرایط می تواند اول باشد. در برخی افراد محققان پیشنهاد می کنند که پسوریازیس و بیماری های التهابی گوارشی ممکن است مستقل از یکدیگر ایجاد شوند. در افراد دیگر پسوریازیس ممکن است علامت قرمزی برای التهاب زمینه ای گوارشی باشد.

هنگامی که التهاب در بدن وجود داشته باشد می تواند اثرات زیادی داشته باشد.

در پسوریازیس، التهاب از طریق پلاک‌ ها و ضایعات پوستی خود را نشان می‌ دهد. درد شکم در بیماری های التهابی روده همچنین می تواند ناشی از التهاب پوشش داخلی دستگاه گوارش شما باشد.

جدای از درد در ناحیه شکم علائم گوارشی زیر در افراد مبتلا به پسوریازیس به میزان بیشتری گزارش شده است :

  • احساس نفخ یا پر بودن
  • اسهال
  • مخاط در مدفوع
  • خون در مدفوع
  • کاهش وزن ناخواسته

آیا پسوریازیس باعث سندرم روده تحریک پذیر می شود؟

در حالی که تعدادی از مطالعات نشان داده‌ اند که ارتباطی بین پسوریازیس و بیماری های التهابی روده وجود دارد دقیقا مشخص نیست که چگونه پسوریازیس ممکن است باعث بیماری های التهابی روده شود.

به طور کلی افراد مبتلا به پسوریازیس به احتمال زیاد به سایر بیماری‌ های التهابی مبتلا هستند.

به دست آوردن یک عدد دقیق در مورد اینکه افراد مبتلا به پسوریازیس چند وقت یک بار به بیماری های التهابی روده مبتلا می شوند دشوار است. با این حال ارتباط قوی‌ تری بین پسوریازیس و بیماری کرون نسبت به سایر بیماری‌ های التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو وجود دارد.

از سوی دیگر سندرم روده تحریک پذیر (IBS) معمولا با بیماری التهابی مرتبط نیست. در عوض سندرم روده تحریک پذیر معمولا از مواردی مانند :

  • عدم تحمل برخی غذاها
  • عفونت های باکتریایی
  • استرس

همچنین به نظر می رسد ارتباطی بین بیماری های التهابی روده و موارد خفیف پسوریازیس وجود دارد. یک مطالعه در سال 2019 گزارش داد که 87 درصد از افراد مبتلا به بیماری های التهابی روده پسوریازیس خفیف داشتند و 13 درصد از افراد مبتلا به بیماری های التهابی روده پسوریازیس متوسط ​​تا شدید داشتند.

درمان پسوریازیس ممکن است در این تفاوت نقش داشته باشد زیرا پسوریازیس شدیدتر به احتمال زیاد با داروهای سیستمیک کنترل می شود تا یک مورد خفیف. داروهای سیستمیک مورد استفاده در پسوریازیس همچنین می توانند به درمان سایر شرایط التهابی مانند بیماری کرون و سایر اشکال بیماری های التهابی روده کمک کنند.

با این حال این درمان یک نکته وجود دارد.

داروهای بیولوژیک بیشتر برای درمان پسوریازیس – و همچنین برای سایر شرایط التهابی با واسطه ژنتیکی استفاده می شود.

با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بیماری های التهابی روده واقعا می تواند به عنوان یک عارضه جانبی غیرمعمول این داروها ایجاد شود.

به عنوان یک موضوع متناقض از آن یاد می شود زیرا این داروها می توانند همان شرایطی را که به نظر می رسد ایجاد می کنند درمان کنند به نظر می رسد که داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری التهابی روده مانند اینفلیکسیماب، آدالیمومب و اتانرسپت ممکن است منجر به ایجاد پسوریازیس پس از شروع درمان شوند.

علاوه بر این در حالی که برخی گزارش‌ ها تلاش کرده‌ اند درمان پسوریازیس تیلدراکیزوماب را به توسعه بیماری های التهابی روده مرتبط کنند محققان دریافتند که اثبات این ارتباط مشکل است.

درمان مشکلات معده ناشی از پسوریازیس

نحوه درمان مشکلات گوارشی که در کنار پسوریازیس یا در نتیجه پسوریازیس رخ می دهد بستگی زیادی به این دارد که این وضعیت چیست.

بیماری های التهابی مانند پسوریازیس و بیماری های التهابی روده اغلب در افرادی با ویژگی های ژنتیکی مشابه رخ می دهد. به این ترتیب اختلالات گوارشی التهابی ممکن است از برخی از درمان های مشابه پسوریازیس بهره مند شوند.

درمان پسوریازیس می تواند بر اساس نوع و شدت آن متفاوت باشد اما می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • ورزش
  • استراتژی های آرامش
  • تغییر رژیم غذایی
  • کرم های موضعی از جمله آنالوگ های ویتامین D و استروئیدها
  • استروئیدهای سیستمیک
  • اپرمیلاست
  • داروهای شیمی درمانی
  • بیولوژیک

پیچیده تر کردن درمان این واقعیت است که تعدادی دیگر از بیماری ها اغلب در افراد مبتلا به پسوریازیس یافت می شود مانند :

  • چاقی
  • سندرم متابولیک
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی
  • بیماری سلیاک

اگر این شرایط بعد از پسوریازیس یا در کنار آن ظاهر شوند ممکن است نیاز باشد که به طور مستقل با داروها یا تغییرات سبک زندگی درمان شوید که ممکن است بر پسوریازیس شما تاثیر بگذارد یا نداشته باشد.

برای مدیریت پسوریازیس چه کاری باید انجام دهید؟

پسوریازیس به خودی خود معمولا با یک یا چند مورد از موارد زیر کنترل می شود :

  • تغییر سبک زندگی
  • مراقبت دقیق از پوست
  • داروهای موضعی
  • داروهای سیستمیک
  • نور درمانی

اگر به غیر از پسوریازیس مشکلات سلامتی دیگری را نیز تجربه می کنید این موارد به درمان خاص خود نیاز دارند. برای انتخاب گزینه‌ هایی که ممکن است بر اساس سابقه پزشکی کامل، علائم جدید یا عوارض جانبی که ممکن است پس از تشخیص اولیه پسوریازیس ایجاد کنید با تیم مراقبت‌ های بهداشتی خود مشورت کنید.

خلاصه

پسوریازیس یک بیماری التهابی است. در جایی که التهاب در یک ناحیه از بدن وجود دارد معمولا در نواحی دیگر نیز التهاب وجود دارد.

پسوریازیس و اختلالات التهابی روده اغلب با هم مرتبط هستند اگرچه ارتباط بین این شرایط خارج از منشا ژنتیکی و التهابی مشترک آن ها به خوبی شناخته نشده است.

درمان ممکن است به علائم بستگی داشته باشد اما می‌ تواند شامل تغییر سبک زندگی، مراقبت دقیق از پوست یا داروهای موضعی و سیستمیک باشد.

اگر پسوریازیس دارید و مشکلات گوارشی دارید یا اگر قبلا مبتلا به بیماری های التهابی روده هستید و ضایعات پوستی دارید با پزشک مشورت کنید.

همچنین بخوانید : رابطه بیماری پسوریازیس و چاقی

منبع : healthline