10 درمان خانگی سریع برای سرفه های خلط دار

درمان های خانگی سرفه های خلط دار
درمان های خانگی سرفه های خلط دار

سرفه خلط دار چیست؟

سرفه خلط دار (به انگلیسی : Wet Cough) هر سرفه ای است که خلط ایجاد کند. به آن سرفه مولد نیز می گویند زیرا می توانید خلط اضافی را احساس کنید که به سمت بالا و خارج از ریه های خود حرکت می کند. پس از سرفه های خلط دار، وجود خلط را در دهان خود احساس خواهید کرد.

سرفه یک مکانیسم دفاعی است که به محافظت از بدن شما در برابر عوامل محرک مانند گرد و غبار موجود در هوا کمک می کند. هنگامی که سیستم عصبی شما یک عامل تحریک کننده را در راه های هوایی تشخیص می دهد، به مغز هشدار می دهد. مغز شما پیامی را به ماهیچه های سینه و شکم می فرستد و به آن ها می گوید منقبض شده و هوا را بیرون برانند. متاسفانه رفلکس سرفه شما به راحتی توسط مخاط تحریک می شود.

سرفه خلط دار تقریبا همیشه نشانه عفونت ویروسی یا باکتریایی است به خصوص در کودکان. هنگامی که شما یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید، بدن شما بیش از حد معمول مخاط تولید می کند. در بینی ممکن است این مخاط را آب بینی بنامید. اما در سینه شما به آن بلغم می گویند.

وقتی بلغم در قفسه سینه شما جمع می شود، نفس کشیدن سخت می شود، ممکن است شب‌ ها بیشتر سرفه کنید زیرا وقتی دراز می‌ کشید خلط در پشت گلویتان جمع می‌ شود. اگرچه سرفه خلط دار می تواند خواب را مختل کند اما معمولا جای نگرانی ندارد.

مدت زمانی طول می کشد تا ویروس ها دوره خود را طی کنند بنابراین سرفه شما ممکن است چند هفته طول بکشد اما معمولا بدون درمان برطرف می شود.

در ادامه این مقاله با بهترین گیاهان دارویی و درمان های خانگی برای سرفه های خلط دار آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

درمان های طبیعی سرفه خلط دار در خانه

سرفه های خلط دار معمولا توسط یک ویروس ایجاد می شوند. پزشک کار زیادی نمی تواند انجام دهد اما توصیه هایی برای کاهش علائم دارد :

1. رطوبت ساز استفاده کنید

یک مرطوب کننده می تواند به شما کمک کند از تنفس در هوای خشک جلوگیری کنید. این به ویژه در شب زمانی که گلو به طور طبیعی خشک می شود مفید است. گلوی خشک بیشتر مستعد تحریک و التهاب است.

رطوبت خلط را در مجرای تنفسی رقیق تر کرده و باعث می شود راحت تر از ریه ها خارج شود.

2. دوش بخار بگیرید

یک دوش بخار می تواند به شما کمک کند راه های هوایی فوقانی خود را مرطوب کنید. همچنین ممکن است به رقیق شدن خلط در قفسه سینه شما کمک کند. سعی کنید حداقل پنج دقیقه در حمام بخار بمانید. در صورت نیاز می توانید این روش را تکرار کنید.

3. عسل بخورید

عسل طبیعی یکی از موثرترین راه‌ ها برای درمان سرفه خلط دار است. یک کارآزمایی بالینی کوچک نشان داد که خوردن 1.5 قاشق چای خوری عسل 30 دقیقه قبل از خواب می تواند به کاهش سرفه و تشویق به خواب سالم در کودکان کمک کند. این روش باید به همان اندازه برای بزرگسالان کار کند.

4. قطره های گیاهی ضد سرفه بخورید

می‌توانید قطره‌ های طبیعی سرفه که با عسل، لیموترش، اکالیپتوس، مریم گلی، آویشن یا نعناع تهیه شده اند را امتحان کنید.

5. ویتامین سی بخورید

دوز زیاد ویتامین C می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به شما کمک کند سریع تر با عفونت ویروسی مبارزه کنید. سعی کنید دو بار در روز یک پرتقال بخورید یا مقداری آب پرتقال تازه بنوشید تا زمانی که علائم شما بهبود یابد.

6. عصاره شمعدانی بخورید

تحقیقات نشان می دهد که عصاره شمعدانی ممکن است به درمان سرفه، سرماخوردگی و برونشیت کمک کند. سعی کنید اسانس شمعدانی را به یک دیفیوزر اضافه کنید اما توجه داشته باشید که ممکن است به روغن شمعدانی حساسیت داشته باشید.

7. هیدراتاسیون مناسب داشته باشید

هنگامی که در حال مبارزه با عفونت هستید، هیدراته ماندن بسیار مهم است. همچنین از خشک شدن گلو و تحریک یا ملتهب شدن گلو جلوگیری می کند. سعی کنید حداقل 10 لیوان آب در روز بنوشید.

8. نتی پات استفاده کنید

نتی پات روشی مناسب برای شستشوی بینی است که در آن آب نمک را در سوراخ های بینی خود می ریزید. تحقیقات نشان می دهد که شستشوی بینی علاوه بر رفع گرفتگی بینی می تواند علائم سرفه خلط دار را هم در کودکان و هم در بزرگسالان کاهش دهد. همچنین می تواند گلودرد را تسکین دهد.

9. دمنوش زنجبیل بخورید

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. چند فنجان دمنوش زنجبیل در روز ممکن است به تسکین التهاب گلو کمک کند و در عین حال شما را هیدراته نگه می دارد.

10. دمنوش آویشن و میخک بخورید

تحقیقات نشان می دهد که آویشن و میخک هر دو دارای خواص ضد میکروبی هستند. چه به صورت اسانس یا تنتور، ممکن است به بدن شما کمک کنند تا با عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مقابله کند. آویشن تازه و برگ میخک را به آب در حال جوش اضافه کنید. اجازه دهید 10 دقیقه بجوشد، سپس صاف کرده و سرو کنید.

درمان های خانگی سرفه های خلط دار برای کودکان و نوزادان

سرفه یکی از شایع ترین دلایل مراجعه به پزشک اطفال است. معمولا پزشک کاری نمی تواند انجام دهد زیرا این عفونت ها ویروسی هستند که باید دوره خود را طی کنند. اگر کودک شما زیر 2 ماه سن دارد، بهتر است در صورت مشاهده سرفه او را نزد پزشک ببرید.

در غیر این صورت می توانید علائم کودک خود را در خانه با بسیاری از درمان های طبیعی سرفه مورد بحث در این مقاله درمان کنید. برای درمان سرفه در نوزادان و کودکان روش های زیر را امتحان کنید :

1. حمام بخار

اجازه دهید دوش آب گرم برای چند دقیقه باز باشد و کودک شما بیش از 5 تا 10 دقیقه در هوای آن نفس بکشد.

2. عسل

عسل یک درمان ایمن و موثر برای کودکان بالای 1 سال است. عسل نباید به نوزادان زیر 1 سال داده شود زیرا می تواند باعث بوتولیسم شود.

3. شستشوی بینی

شستشوی بینی برای نوزادان و کودکان نوپا بی خطر است. برای نوزادان و نوزادان کوچک، استفاده از یک سرنگ برای ریختن آب نمک به داخل بینی و سرنگ دوم برای مکش مجاری بینی آسان تر است.

4. استفاده از رطوبت ساز

رطوبت ساز یک راه عالی برای مرطوب نگه داشتن اتاق فرزندتان است. بسیاری از والدین دستگاه های مرطوب کننده را در اتاق نوزادان خود استفاده می کنند.

5. هیدراتاسیون

هیدراتاسیون مناسب برای نوزادان بیمار و کودکان نوپا بسیار مهم است. اگر کودک شما شیرخوار است سعی کنید شیردهی‌ های خود را بیشتر از حد معمول برنامه‌ ریزی کنید. این به مرطوب نگه داشتن گلوی کودک شما کمک می کند.

کودکان نوپا باید به نوشیدن آب یا نوشیدنی مبتنی بر الکترولیت تشویق شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اکثر سرفه های خلط دار خود به خود از بین می روند اما ممکن است کمی طول بکشد. سرفه شما ممکن است چند هفته طول بکشد و ممکن است در برخی مواقع به سرفه خشک تبدیل شود. تا زمانی که به نظر می رسد در حال بهبود است احتمالا نیازی به مراجعه به پزشک ندارید.

اگر سرفه شما به تدریج بدتر شد یا بعد از سه هفته بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید. اگر نمی توانید نفس بکشید یا غذا بخورید یا اگر خون سرفه می کنید به پزشک مراجعه کنید.

اگر فرزند شما علائم زیر را دارد او را نزد پزشک ببرید :

  • زیر 3 ماه سن دارد
  • تب بالای 38.8 درجه سانتیگراد دارد
  • در تنفس مشکل دارد
  • رنگ پوست او آبی می شود
  • در بیدار شدن مشکل دارد
  • هنگامی که سرفه می کنند صدای “وووووووووووووووووووووووووووووووووووووو” تولید می کند
  • حملات سرفه شدید دارد

علل سرفه های خلط دار

بیشتر سرفه های خلط دار ناشی از عفونت های ویروسی است. گاهی اوقات این عفونت ها می توانند به چیزی جدی تر تبدیل شوند. سایر علل سرفه های خلط دار عبارتند از :

  • برونشیت مزمن
  • پنومونی
  • بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)
  • آسم
  • فیبروز کیستیک
  • محرک های محیطی
  • سیاه سرفه
  • خروسک

پزشک شما می تواند سرفه شما را بر اساس علائم و معاینه فیزیکی تشخیص دهد. گاهی اوقات پزشک شما ممکن است بخواهد آزمایش های بیشتری را انجام دهد. آزمایشاتی که ممکن است برای تشخیص سرفه استفاده شوند عبارتند از :

  • اشعه ایکس قفسه سینه
  • تست های عملکرد ریه
  • آزمایش خون
  • تجزیه و تحلیل خلط (نگاه میکروسکوپی به خلط)
  • پالس اکسیمتری (اندازه گیری اکسیژن در خون شما)

خلاصه

سرفه خلط دار معمولا علامت عفونت ویروسی است. عفونت ها معمولا خود به خود از بین می روند. برای درمان علائم سرفه می توانید از داروهای طبیعی استفاده کنید. بسیاری از این داروها برای نوزادان و کودکان نوپا نیز بی خطر هستند.

همچنین بخوانید : درمان های خانگی برای سرفه های خشک

منبع : healthline