خواص شگفت انگیز شیر بادام برای نوزادان

خواص شیر بادام برای نوزادان
خواص شیر بادام برای نوزادان

برای بسیاری از خانواده ها، شیر گاو اولین نوشیدنی انتخابی برای کودکان نوپا است.

اما اگر در خانواده خود آلرژی به لبنیات دارید یا در مورد مسائل سلامتی مانند هورمون های موجود در شیر گاو نگران هستید ممکن است این سوال را داشته باشید که واقعا شیر گاو سالم است یا نه.

بسیاری از والدین شیر بادام را جایگزین شیر گاو می دانند.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص دارویی و درمانی شیر بادام برای نوزادان می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

نوزادان تا چه زمانی باید شیر بخورند؟

تا زمانی که فرزند شما هنوز نوزاد است، نباید تغییری در شیری که می خورد (شیر مادر یا شیر خشک) صورت بگیرد. تا وقتی کودک شما بزرگتر شود به تمام مواد مغذی موجود در شیر مادر یا شیر خشک نیاز دارد. شیر معمولی (از هر نوع) جایگزین مناسبی نیست.

در حالت ایده‌ آل باید منتظر بمانید تا کودکتان به سن یک سالگی برسد و سپس شیرهای دیگر را به رژیم غذایی او وارد کنید.

آیا کودکان نوپا هم به شیر نیاز دارند؟

مزایای اصلی تغذیه ای شیر گاو پروتئین، کلسیم، ویتامین A و ویتامین D است.

در مطالعه‌ ای در سال 2005 کودکان مدرسه‌ ای که هنگام ناهار شیر می‌ نوشیدند، تنها کسانی بودند که مقدار توصیه شده روزانه کلسیم را دریافت کردند.

کودکان نوپا می توانند مقدار توصیه شده روزانه کلسیم خود را از دو یا سه وعده شیر در روز دریافت کنند.

هنگامی که کودک شما از رژیم غذایی حاوی شیر مادر یا شیر خشک جدا می شود، ممکن است به جای انواع غذاهای جامد، مقدار زیادی از این کالری را با انواع شیرهای دیگری جایگزین کنید. هم شما و هم فرزندتان عادت دارید که شیر تمام وعده غذایی باشد اما بعد از یک سالگی، شیر باید فقط یک مکمل باشد نه وعده غذایی اصلی.

خوردن زیاد شیر می تواند به این معنی باشد که کودک شما چربی زیادی دریافت می کند و آهن کافی ندارد و همین می تواند او را در معرض خطر کم خونی قرار دهد. کودک نوپای شما نباید بیش از دو تا سه وعده شیر در روز داشته باشد.

در نهایت اگر کودک نوپای شما هنوز شیر مادر می خورد، شیر دیگری لازم نیست. شیر مادر می تواند پروتئین و کلسیم مورد نیاز کودک نوپا را به عنوان مکمل یک رژیم غذایی سالم تامین کند.

مقایسه شیر بادام با شیر گاو

اگرچه شیر بادام دارای ویتامین های A و D است، در مقایسه با شیر گاو یا شیر مادر، پروتئین و کلسیم نسبتا کمتری دارد.

رژیم غذایی ​​کودکان نوپا دارای منابع مختلفی از پروتئین است اما معمولا منابع زیادی از کلسیم را شامل نمی شود. به همین دلیل خوردن شیر گاو توصیه می شود.

همچنین برخی از مارک های شیر بادام قند بالایی دارند.

با این حال بیشتر شیر بادام های تجاری با کلسیم غنی شده اند تا آن را از نظر محتوای کلسیم با شیر گاو برابر کند. بنابراین اگر کودک نوپای شما حساسیت یا عدم تحمل لبنیات دارد، شیر بادام غنی شده می تواند جایگزین موثری باشد.

شیر بادام همچنین نسبت به شیر گاو کالری کمتری دارد، بنابراین می تواند منبع خوبی برای هیدراتاسیون کودکان نوپا باشد.

مقایسه شیر بادام با شیر مادر

نه شیر بادام و نه شیر گاو جایگزین مناسبی برای شیر مادر نیستند. شیر مادر حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی است که تمام نیازهای تغذیه ای کودک شما را در 6 ماه اول و اکثر نیازهای تغذیه ای سال اول را تامین می کند.

تا 6 ماهگی کودک شما باید فقط شیر مادر یا شیر خشک بخورد. پس از 6 ماهگی غذاهای جامد می توانند به تدریج جایگزین شیر مادر یا شیر خشک شوند اما کودک شما نباید تا اولین سال تولدش شیرهای دیگر را بخورد.

خلاصه

شیر بادام یک جایگزین سالم برای شیر گاو است اما منبع خوبی از کلسیم نیست مگر اینکه غنی شده باشد.

دریافت کلسیم کافی برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم است زیرا استخوان ها تا حدود 30 سالگی محتوای کلسیم تولید می کنند. کمبود کلسیم می تواند منجر به کاهش توده استخوانی، پوکی استخوان و شکستگی استخوان در آینده شود.

اگر شیر بادام را به عنوان جایگزینی برای فرزندتان انتخاب می کنید بهتر است از یک برند غنی شده با کلسیم استفاده کنید. از مارک هایی که با شکر یا سایر شیرین کننده ها شیرین می شوند خودداری کنید. علاوه بر این مطمئن شوید که رژیم غذایی کودک نوپای شما حاوی مقدار زیادی پروتئین است.

همچنین بخوانید : خواص شیر بادام چیست؟

منبع : healthline