خواص شگفت انگیز پوست پرتقال برای سلامتی بدن

خواص پوست پرتقال
خواص پوست پرتقال

آنچه متداول می باشد، این است که اکثر ما قبل از خوردن پرتقال، پوست آن را کنده و دور می ریزیم. اما برخی محققان معتقدند که پوست پرتقال حاوی مواد مغذی مهمی است که می توان آن را خورد و نباید دور ریخته شود.

در این مقاله به بررسی همه ی فواید پوست پرتقال برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و نحوه استفاده از آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای پوست پرتقال برای سلامتی بدن

پرتقال از دسته مرکبات آب دار و شیرینی است که به دلیل داشتن ویتامین C زیاد و عطر و طعمی لذیذ، در سراسر دنیا بسیار محبوب است. اما شاید خوردن پوست پرتقال محبوبیت کمتری داشته باشد.

با این حال تحقیقات نشان می دهد پوست پرتقال سرشار از چندین ماده مغذی از جمله فیبر، ویتامین C و ترکیبات گیاهی مانند پلی فنول است.

در حقیقت، فقط 1 قاشق غذاخوری (6 گرم) پوست پرتقال 14٪ از مقدار نیاز روزانه به ویتامین C بدن را تامین می کند که تقریبا 3 برابر بیشتر از خود پرتقال است.

همچنین پوست پرتقال 4 برابر فیبر بیشتری از خود پرتقال دارد. فیبر ترکیبی در برخی مواد غذایی است که حرکات روده را منظم کرده و از مواردی مانند نفخ و یبوست جلوگیری می کند.

مطالعات نشان می دهد رژیم های غذایی حاوی ویتامین C و فیبر به نفع قلب و گوارش هستند و می توانند از بدن در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت کنند.

از طرفی پوست پرتقال حاوی مقادیر خوبی از پروویتامین A، فولات، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین B6 و کلسیم است که همگی از مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند.

به علاوه، غنی از ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول است که می تواند به جلوگیری و مدیریت بسیاری از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2، چاقی و بیماری آلزایمر کمک کند.

نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که مقدار و تاثیر پلی فنول های موجود در پوست پرتقال بسیار بیشتر از خود پرتقال است.

به طور خاص، پوست پرتقال منبع خوبی از پلی فنول هایی به نام هسپریدین و پلی متوکسی فلاون (PMF) است که ادعا می شود هر دو دارای اثرات ضد سرطانی هستند. اما همچنان تحقیق در مورد آن ها در این زمینه ادامه دارد.

نکته قابل توجه دیگر این است که تقریبا 90٪ روغن های اساسی موجود در پوست پرتقال از ماده ای به نام لیمونن تشکیل شده است. لیمونن یک ماده شیمیایی طبیعی است که از نظر خواص ضد التهابی و ضد سرطانی، همچنان در آزمایشگاه های تحقیقاتی در حال بررسی است.

عوارض و مضرات پوست پرتقال

1. دارای سموم دفع آفات است

سموم دفع آفات اغلب در مرکباتی مانند پرتقال برای محافظت در برابر کپک و حشرات استفاده می شوند. اگرچه مطالعات نشان داده که میوه داخلی پرتقال دارای میزان آفت کش بسیار کم یا غیرقابل شناسایی است اما پوست آن حاوی مقادیر قابل توجهی از این سموم می باشد.

مطالعات، مصرف آفت کش ها را با افزایش خطر بیماری هایی مانند سرطان و اختلال عملکرد هورمون مرتبط می دانند. این اثرات بیشتر در اثر قرار گرفتن در معرض آفت کش ها مشاهده می شوند تا خوردن مقدار کمی که در پوست میوه ها یافت می شود.

با این حال، هنوز هم توصیه می شود پرتقال ها را زیر آب داغ بشویید تا میزان سموم دفع آفات را کاهش دهید.

FDA اجازه می دهد تا برای بهبود رنگ برخی از پرتقال ها روی برخی از پرتقال ها اسپری رنگی سیتروس قرمز 2 استفاده شود که مقدار آن بسیار ناچیز است. تحقیقات انسانی در مورد اثرات سلامتی مصرف این رنگ ناچیز است.

2. ممکن است هضم آن سخت باشد

پوست پرتقال به دلیل بافت سخت و محتوای فیبر زیاد، هضم سختی دارد. خوردن آن، به ویژه در اندازه های بزرگ در یک زمان، می تواند باعث ناراحتی معده، مانند گرفتگی یا نفخ شود و تاثیر مثبت فیبر را کاهش می دهد.

3. طعم و بافت ناخوشایند دارد

با اینکه پوست پرتقال عطر بسیار خوبی دارد، دارای بافتی خشک و مزه ای تلخ است که جویدن و خوردن مستقیم آن را دشوار می کند.

اگرچه می توانید پوست پرتقال را گاز بزنید و بخورید، اما چندان طعم دلچسبی ندارد.

علیرغم فواید تغذیه ای، ترکیبی از یک طعم تلخ و یک بافت سخت ممکن است پوست پرتقال را جذاب نکند.

خلاصه

اگرچه پوست پرتقال اغلب دور ریخته می شود، اما غنی از مواد مغذی مهمی مانند فیبر، ویتامین C و پلی فنول است. با این حال طعم تلخی دارد و هضم آن کمی دشوار است.

به همین دلیل بهتر است بعد از شست و شوی کامل زیر آب داغ، آن ها را خشک و خلالی کرده و به اسموتی ها و یا سالادهای خود اضافه نمایید.

با این وجود با توجه به اینکه ترکیبات موجود در پوست پرتقال را می توانید با مصرف طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات دیگر به دست آورید، اگر دوست نداشتید، مصرف پوست پرتقال ضروری نیست و می توانید با مواد دیگر، ترکیبات مغذی موجود در آن را دریافت کنید.

همچنین بخوانید : ارزش غذایی پرتقال

منبع : healthline