خواص و مضرات مکمل های کپسایسین برای سلامتی بدن

خواص و مضرات مکمل کپسایسین
خواص و مضرات مکمل کپسایسین

اکثر مردم کپسایسین (به انگلیسی : Capsaicin) را به عنوان ماده ای که باعث احساس سوزش هنگام خوردن فلفل های تند می شود، می شناسند.

کپسایسین به عنوان یک مکمل نیز در دسترس است و با چندین فواید سلامتی از جمله لاغری و کاهش وزن همراه است. با این حال به دلیل چندین عارضه جانبی بالقوه باید هنگام مصرف آن اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی مکمل های کپسایسین برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

کپسایسین چیست؟

کپسایسین ترکیبی است که در فلفل چیلی یافت می شود و به آن طعم تند می دهد. بیشترین غلظت کپسایسین فلفل های تند در دانه ها وجود دارد و آن ها را به میزان قابل توجهی تندتر از گوشت می کند.

هنگام مصرف، غذاهای حاوی این ماده گیرنده های درد را در زبان شما تحریک می کنند و باعث ایجاد حس گرمایی می شوند که اکثر مردم آن را تجربه می کنند.

برخی از افراد نسبت به سایرین نسبت به کپسایسین حساس‌ تر هستند که معمولا به دفعات مصرف غذاهای تند مربوط می‌شود. زبان شما به مرور زمان با این حس سازگار می شود.

گرمای فلفل را می توان با مقیاس حرارتی اسکویل (SHUs) اندازه گیری کرد که از 0 تا 15 میلیون متغیر است. به عنوان مثال فلفل هالوپینو حاوی حدود 2500 تا 8000 مقیاس حرارتی اسکویل است در حالی که فلفل هابانرو 100000تا 350000 مقیاس حرارتی اسکویل دارد.

مکمل‌ های کپسایسین معمولا از فلفل قرمز به دست می‌ آیند. این مکمل ها حدود 40000 تا 100000 مقیاس حرارتی اسکویل دارند اگرچه به دلیل کپسوله بودن آن‌ ها، گرمای مشابه زمانی که فلفل تند می‌ خورید را تجربه نمی‌ کنید.

فواید و مزایای کپسایسین برای سلامتی بدن

1. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

محبوب ترین مزیت کپسایسین پتانسیل آن برای حمایت از کاهش وزن یا کاهش چربی بدن است.

وزن شما به شدت به متابولیسم بدن شما بستگی دارد که فرآیند تجزیه آنچه می خورید و می نوشید به انرژی برای بدن شما برای استفاده در عملکردهای روزمره خود است.

مکمل‌ های کپسایسین ممکن است متابولیسم شما را افزایش داده و به شما امکان می‌ دهند راحت‌ تر وزن کم کنید و چربی بسوزانید.

کپسایسین با افزایش مصرف اکسیژن و دمای بدن عمل می کند که منجر به افزایش جزئی در کالری سوزی می شود.

مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم این ترکیب ممکن است باعث کمبود کالری شود و به چربی سوزی کمک کند. کمبود کالری که عموما برای کاهش وزن لازم است به این معنی است که شما کالری بیشتری نسبت به کالری مصرفی خود می سوزانید.

علاوه بر این یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 80 نفر با شاخص توده بدنی (BMI) کمی افزایش یافته مصرف روزانه 6 میلی گرم کپسایسین را با کاهش چربی شکم مرتبط کرد.

همچنین به نظر می رسد کپسایسین دارای اثر سرکوب کننده اشتها است که ممکن است به شما کمک کند کالری دریافتی خود را در طول روز کاهش دهید.

به خاطر داشته باشید که نتایج کپسایسین برای کاهش وزن بسیار ناچیز است مگر اینکه با رژیم غذایی مناسب و رژیم ورزشی همراه باشد.

2. ممکن است به کاهش التهاب کمک کند

مکمل های کپسایسین ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشند.

غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند مانند فلفل تند ممکن است با رادیکال های آزاد در بدن شما مبارزه کنند. رادیکال‌ های آزاد باعث التهاب مزمن می‌ شوند که ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌ هایی مانند سرطان، اختلالات خودایمنی و بیماری‌ های قلبی را افزایش دهد.

بنابراین مکمل‌ های کپسایسین ممکن است خطر ابتلا به این بیماری‌ ها را کاهش دهند.

فلفل تازه دارای آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به فرم مکمل ها می باشد.

نتایج بر اساس داده های مطالعه ملی سلامت و تغذیه (NHANES) مصرف فلفل تند را با کاهش خطر مرگ زودهنگام مرتبط دانست. این ممکن است تا حدی به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن ها باشد.

علاوه بر این رژیم‌ های غذایی سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ های کاهش‌ دهنده التهاب با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ ها به‌ ویژه بیماری‌ های قلبی، سکته مغزی و سرطان‌ های خاص مرتبط بوده است.

3. ممکن است درد را تسکین دهد

گاهی اوقات از کپسایسین برای کنترل درد استفاده می شود. این دارو با تحریک گیرنده های درد عمل می کند که به نوبه خود حساسیت شما به درد را کاهش می دهند.

کپسایسین معمولا در کرم‌ های ضد درد موضعی از جمله Menthacin و Zostrix و Capzacin-Z استفاده می‌ شود.

این محصولات برای اختلالات مفصلی مانند آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت و همچنین نوروپاتی دیابتی – نوعی آسیب عصبی در افراد مبتلا به دیابت که می‌ تواند باعث ایجاد درد شود استفاده می‌ شوند.

توجه داشته باشید که وقتی کپسایسین روی پوست شما استفاده می‌ شود ممکن است اثرات سوزشی مشابه با خوردن آن ایجاد کند. بنابراین ممکن است بخواهید با مقادیر کم شروع کنید و به هر گونه واکنش نامطلوب توجه کنید.

عوارض و مضرات مکمل های کپسایسین

ممکن است باعث احساس سوزش شود

یکی از رایج‌ ترین عوارض جانبی مکمل‌ های کپسایسین، اثر سوزش در سراسر دستگاه گوارش شما است.

برای کسانی که دچار رفلاکس اسید یا سوزش سر دل هستند، غذاها یا مکمل های حاوی کپسایسین ممکن است علائم شما را بدتر کنند.

با گذشت زمان دستگاه گوارش شما نسبت به اثرات کپسایسین حساسیت زدایی می کند و احساس ناراحتی را که ممکن است تجربه کنید کاهش می دهد.

بهترین راه برای جلوگیری از این عارضه جانبی مصرف مکمل درست قبل از غذا است زیرا غذا به عنوان یک بافر برای جلوگیری از احساس سوزش عمل می کند.

ممکن است باعث افزایش دمای بدن شود

مکمل های کپسایسین ممکن است دمای بدن شما را افزایش دهند.

با توجه به تاثیر این ترکیب بر گیرنده‌ های بدن که گرما را تنظیم می‌ کنند، مصرف بیش از حد کپسایسین ممکن است احساس گرما به شما بدهد.

در حالی که این اثر معمولا خطرناک نیست – و هیچ شواهد علمی نشان نمی دهد که می تواند باعث ایجاد تب شود – ممکن است برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به این احساس باشند.

علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که مکمل های کپسایسین ممکن است فشار خون شما را افزایش دهند. بنابراین اگر از داروهای فشار خون استفاده می کنید مهم است که قبل از مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

برای جلوگیری از این عوارض با دوز کم شروع کنید و به آرامی آن را افزایش دهید تا به مقدار دلخواه خود برسید.

مقدار مصرف روزانه مکمل های کپسایسین

منابع غذایی کپسایسین ممکن است مقدار مناسب این ترکیب را برای به دست آوردن تمام مزایای بالقوه آن تامین نکنند. بنابراین افراد مکمل‌ها را مصرف می‌ کنند زیرا غلظت بیشتری کپسایسین دارند.

در حالی که دوزها متفاوت هستند، بسیاری از مطالعات از 2 تا 6 میلی گرم کپسایسین در روز استفاده می کنند.

اکثر مکمل‌ های موجود در بازار حاوی فلفل کاین به‌ عنوان ماده اصلی فعال هستند زیرا کپسایسین بالایی دارد. کپسول ها معمولا هر کدام حدود 500 میلی گرم فلفل کاین ارائه می کنند.

از آنجایی که فلفل کاین حاوی تقریبا 2.5 میلی گرم کپسایسین در هر گرم است برای به دست آوردن 2 تا 6 میلی گرم کپسایسین باید دو تا پنج کپسول 500 میلی گرمی مصرف کنید.

از آنجایی که سازمان غذا و دارو (FDA) مکمل ها را تنظیم نمی کند، دوزها معمولا استاندارد نیستند. بنابراین بهتر است با دوز کم شروع کنید تا از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری کنید.

علاوه بر این خرید مکمل‌ های کپسایسین از یک منبع معتبر بسیار مهم است.

خلاصه

کپسایسین، ترکیب موجود در فلفل های تند است که باعث احساس سوزش می شود و ممکن است در صورت مصرف به عنوان مکمل فواید زیادی داشته باشد.

مطالعات نشان می دهد که کپسایسین باعث کاهش وزن، کاهش التهاب و – زمانی که به صورت موضعی استفاده شود – باعث تسکین درد می شود.

شما باید با دوز کم شروع کنید و قبل از مصرف مکمل با پزشک خود صحبت کنید تا خطر عوارض جانبی خود را کاهش دهید.

همچنین بخوانید : خواص فلفل کاین

منبع : healthline