عوارض و مضرات مصرف زیاد کفیر چیست؟

عوارض و مضرات کفیر
عوارض و مضرات کفیر

خواص کفیر به دلیل ارزش غذایی و محتوای پروبیوتیک آن برای سلامتی بدن شناخته شده است.

با این حال نوشیدن بیش از حد نوشیدنی کفیر می تواند عوارض جانبی متعددی ایجاد کند. برخی از افراد ممکن است نیاز داشته باشند مصرف خود را محدود کنند یا حتی کفیر را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند.

در این مقاله با عوارض و مضرات کفیر برای سلامتی بدن و همچنین مقدار مصرف روزانه کفیر آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

کفیر چیست؟

کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که با تعدادی از مزایای سلامتی همراه بوده است.

به طور سنتی با افزودن دانه های کفیر که ترکیبی از باکتری های مفید و مخمر هستند به شیر گاو یا بز تهیه می شود. این فرآیند منجر به یک نوشیدنی تند با بافت خامه‌ ای و شبیه ماست می‌ شود.

با این حال می‌ توانید دانه‌ های کفیر را نیز به آب شکر اضافه کنید تا کفیر آب درست کنید، نوشیدنی ترش و تندی شبیه کامبوچا.

هم کفیر شیر و هم کفیر آب غنی از پروبیوتیک ها هستند، نوعی باکتری که در روده شما یافت می شود و می تواند از هضم سالم، عملکرد سیستم ایمنی، سلامت قلب و موارد دیگر حمایت کند.

علاوه بر این کفیر شیر حاوی چندین ماده مغذی کلیدی از جمله پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین B12 است.

عوارض و مضرات کفیر برای سلامتی بدن

1. ممکن است حاوی الکل باشد

غذاها و نوشیدنی های تخمیر شده مانند کفیر حاوی مقادیر کمی الکل هستند.

اگرچه محتوای الکل بسته به مارک خاص و نوع کفیر می تواند متفاوت باشد اکثر انواع حاوی 0.5-2 درصد الکل هستند.

به عنوان مرجع آبجو معمولی شامل حدود 5 درصد الکل است در حالی که آبجوهای سبک معمولا حاوی حدود 4.2 درصد الکل هستند.

در حالی که میزان الکل موجود در کفیر بسیار کم است و احتمالا برای اکثر افراد نگران کننده نیست، اگر به دلایل دیگر به الکل حساسیت ندارید یا از الکل اجتناب می کنید باید این نکته را در نظر داشته باشید.

همچنین اگر چندین وعده در روز نوشیدنی کفیر می نوشید، ممکن است قابل توجه باشد زیرا مقدار آن می تواند به سرعت افزایش یابد.

2. می تواند باعث مشکلات گوارشی شود

افزایش سریع مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک ممکن است برای برخی افراد مشکلات گوارشی ایجاد کند. برخی از رایج ترین مشکلاتی که در مصرف پروبیوتیک گزارش شده است عبارتند از گاز، یبوست و حالت تهوع.

در برخی موارد پروبیوتیک ها همچنین می توانند باعث سایر مشکلات گوارشی مانند اسهال، گرفتگی معده، استفراغ، تغییر در طعم و کاهش اشتها شوند.

با این حال به خاطر داشته باشید که این علائم با استفاده از مکمل‌ های پروبیوتیک که حاوی مقادیر متمرکزتری از پروبیوتیک‌ ها در مقایسه با نوشیدنی‌ های تخمیری مانند کفیر هستند، شایع‌ تر است.

علاوه بر این این علائم معمولا در طول زمان با مصرف مداوم کفیر و سایر غذاهای پروبیوتیک کاهش می‌ یابند.

3. حاوی کربوهیدرات است

در حالی که محتوای دقیق غذایی کفیر می تواند بسته به برند متفاوت باشد معمولا در هر وعده حاوی مقداری کربوهیدرات است.

به عنوان مثال 1 فنجان (243 میلی لیتر) کفیر شیر ساده و کم چرب حدود 12 گرم کربوهیدرات را تامین می کند. به طور مشابه 1 فنجان (240 میلی لیتر) کفیر آب حاوی حدود 13 گرم کربوهیدرات است.

در حالی که این ممکن است برای اکثر مردم مشکلی نداشته باشد، کسانی که رژیم های کم کربوهیدرات یا کتوژنیک دارند ممکن است نیاز به محدود کردن مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات از جمله کفیر داشته باشند.

علاوه بر این افراد مبتلا به دیابت ممکن است نیاز به نظارت دقیق بر مصرف کربوهیدرات خود داشته باشند تا سطح قند خون خود را مدیریت کنند.

مبتلایان به دیابت بهتر است مصرف کفیر خود را به 1 تا 2 فنجان (237 تا 473 میلی‌ لیتر) در روز محدود کنند تا سطح قند خون سالم را حفظ کنند و حتما کربوهیدرات‌های موجود در کفیر را در مصرف کربوهیدرات روزانه خود حساب کنند.

4. ممکن است برای افراد خاصی مناسب نباشد

اگر شرایطی دارید که بر سیستم ایمنی شما تاثیر می گذارد باید قبل از افزودن غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند کفیر به رژیم غذایی خود با یک متخصص صحبت کنید.

در حالی که تحقیقات به طور کلی نشان می دهد که این مواد احتمالا برای افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی بی خطر هستند، برخی گزارش های موردی استفاده از پروبیوتیک را با عوارض جانبی جدی مانند افزایش خطر عفونت مرتبط می دانند.

اگرچه نادر است اما پروبیوتیک ها با مسائلی مانند سپسیس که یک عارضه بالقوه تهدید کننده زندگی از یک عفونت است نیز مرتبط است

با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود که چگونه کفیر به طور خاص ممکن است بر افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی تاثیر بگذارد.

مقدار مصرف روزانه کفیر

کفیر می تواند یک مکمل سالم و خوشمزه برای یک رژیم غذایی کامل باشد.

برای بهترین نتیجه حدود 1 تا 3 فنجان (237 تا 710 میلی لیتر) در روز نوشیدنی کفیر مصرف کنید و آن را با انواع دیگر غذاها و نوشیدنی های تخمیر شده ترکیب کنید تا مصرف پروبیوتیک ها را افزایش دهید.

با این حال برخی از افراد ممکن است نیاز به محدود کردن مصرف خود بسته به میزان کربوهیدرات روزانه خود داشته باشند از جمله افراد مبتلا به دیابت، افرادی که از رژیم کم کربوهیدرات یا کتوژنیک پیروی می کنند و افرادی که از الکل اجتناب می کنند.

افراد مبتلا به بیماری هایی که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند باید قبل از افزودن کفیر یا سایر مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک به رژیم غذایی خود با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنند.

اگر پس از نوشیدن کفیر، عوارض جانبی نامطلوبی را تجربه کردید مصرف خود را کاهش دهید یا مصرف را قطع کنید.

خلاصه

افزودن کفیر به رژیم غذایی می تواند راهی آسان و خوشمزه برای افزایش مصرف پروبیوتیک ها باشد.

با این حال نوشیدن بیش از حد می تواند عوارض جانبی متعددی از جمله مشکلات گوارشی داشته باشد. همچنین حاوی کربوهیدرات و مقدار کمی الکل است بنابراین ممکن است برای همه مناسب نباشد.

بنابراین بهتر است از کفیر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و کامل در کنار انواع مواد تخمیر شده دیگر از جمله کامبوچا، کیمچی، کلم ترش و ماست در حد اعتدال لذت ببرید.

همچنین بخوانید : تفاوت کفیر و ماست چیست؟

منبع : healthline