طرز تهیه ماسک های خانگی آلوئه ورا برای موها

طرز تهیه ماسک های خانگی آلوئه ورا برای موها
طرز تهیه ماسک های خانگی آلوئه ورا برای موها

آلوئه ورا نوعی گیاه گوشتی است که در آب و هوای گرم در سراسر جهان رشد می کند. برگ های گوشتی این گیاه حاوی ژلی است که کاربردهای زیادی در درمان های طبیعی دارد.

این بیشتر به دلیل کمک به تسکین پوست آفتاب سوخته و سایر زخم های سطحی شناخته شده است اما تحقیقات در حال ظهور در حال شروع به کشف سایر مزایای سلامتی نیز هستند.

آلوئه ورا به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی و ویتامین های مغذی خود به عنوان درمانی برای خشکی مو و پوست محبوبیت پیدا کرده است.

تحقیقات نشان داده است که ممکن است به تسکین شوره سر کمک کند و همچنین ترکیبات گیاهی ممکن است به تقویت موها کمک کنند.

در ادامه این مقاله با فواید درمانی ماسک موهای آلوئه ورا و همچنین آموزش تهیه انواع ماسک موهای خانگی آلوئه ورا برای انواع موها می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فوایدو مزایای استفاده از آلوئه ورا در ماسک مو

تحقیقات بسیار کمی به طور خاص به فواید آلوئه ورا برای مو پرداخته است. اما تحقیقات نشان می دهد که آلوئه ورا می تواند به طرق مختلف برای موها مفید باشد زیرا :

  • خواص ضد التهابی دارد که ممکن است به کاهش تحریک پوست سر کمک کند
  • اثر مرطوب کنندگی دارد
  • محتوای آنزیم و اسید چرب آن ممکن است به کاهش التهاب کمک کند
  • ویتامین C، E، B12، اسید فولیک و محتوای کولین آن ممکن است به تغذیه و تقویت مو کمک کند

آیا آلوئه ورا برای نوع خاصی از مو مناسب است؟

هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد آلوئه ورا برای یک نوع خاص مو مناسب است. با این حال متخصصان مراقبت از مو ممکن است آلوئه ورا را در موارد زیر توصیه کنند :

  • موهای چرب
  • موهای شکننده، خشک یا آسیب دیده
  • مو فرفری
  • موهای طبیعی

استفاده از ژل آلوئه ورا بهترین راه برای فهمیدن این است که آیا برای شما مفید است یا خیر. ممکن است بعد از استفاده از ژل روی موهای خود لایه ای مشاهده کنید بنابراین حتما پس از استفاده از آن به عنوان نرم کننده یا ماسک مو آن را کاملا بشویید.

طرز تهیه انواع ماسک موی آلوئه ورا

ماسک مو یک درمان است که می تواند از چندین جهت برای موهای شما مفید باشد.

از آنجایی که ماسک‌ های مو معمولا حاوی روغن‌ ها و عوامل حالت‌ دهنده بیشتری نسبت به حالت‌ دهنده‌ های معمولی هستند و شما آن‌ ها را برای مدت طولانی‌ تری بر روی موهای خود می‌گذارید ممکن است ترمیم شدیدتری نسبت به روتین معمول مراقبت از مو داشته باشند.

می‌توانید انواع مختلفی از ماسک‌ های مو را از داروخانه خریداری کنید اما همچنین می‌ توانید خودتان آن ها را درست کنید.

می توانید ژل آلوئه ورا را با روغن نارگیل ترکیب کنید تا یک ماسک موی ساده و در عین حال موثر درست کنید. روغن نارگیل ممکن است به موهای شما کمک کند تا نرم‌ تر شوند و استحکام و درخشندگی را افزایش دهد. همچنین ممکن است به کاهش موخوره کمک کند.

1. ماسک موی آلوئه ورا و روغن نارگیل

  • 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با هم ترکیب کنید تا خمیری یکدست ایجاد شود
  • ماسک را با انگشتان خود روی موهای خود بمالید. تقسیم موهای بلند به چند بخش می تواند به آسان تر شدن استفاده کمک کند
  • ماسک را از وسط موها به سمت انتهای موها بمالید. هنگامی که ماسک را به انتهای موهای خود زدید، می توانید به عقب برگردید و به آرامی آن را روی پوست سر خود بمالید. با این حال اگر به طور خاص از ماسک برای کمک به درمان شوره سر استفاده می کنید ممکن است بخواهید از پوست سر شروع کنید
  • هنگامی که استفاده از ماسک را تمام کردید موهای خود را با یک شانه دندانه پهن شانه کنید. این به پخش یکنواخت ماسک روی موهای شما کمک می کند
  • موهای خود را با کلاه یا پوشش پلاستیکی بپوشانید. سپس یک حوله دور سر خود بپیچید. این به محافظت از در برابر چکه کردن کمک می کند اما همچنین به جلوگیری از خشک شدن موهای شما هم کمک می کند. گرم کردن حوله ممکن است به ماسک کمک کند تا اثر مرطوب کنندگی بیشتری داشته باشد
  • بگذارید ماسک به مدت 30 دقیقه روی پوست بماند. برای نرم کنندگی بیشتر می توانید آن را تا یک ساعت روی پوست بگذارید
  • ماسک را از روی موهای خود بشویید. احتمالا می‌ خواهید موهای خود را بشویید تا مطمئن شوید که ماسک کاملا بیرون می‌ آید زیرا ژل آلوئه ورا می‌تواند پسماند های لایه‌ ای روی موهای شما باقی بگذارد
  • می‌توانید هفته‌ای یکبار نرم‌ کننده معمولی خود را با این ماسک جایگزین کنید تا به سلامت موهای تان کمک کند

توجه: برای موهای بلند یا پرپشت می توانید این دستور را به راحتی دو برابر کنید.

2. ماسک آلوئه ورا و سرکه سیب

این دستور العمل می تواند به ویژه برای پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر موثر باشد زیرا برخی افراد ادعا می کنند که سرکه سیب ممکن است به عنوان یک درمان طبیعی برای شوره سر عمل کند.

برای تهیه این ماسک موارد زیر را با هم مخلوط کنید :

  • 4 قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا
  • 2 قاشق چای خوری سرکه سیب
  • 1 قاشق چای خوری عسل در صورت تمایل (عسل می تواند رطوبت را در موهای شما قفل کند و همچنین اثر صاف کنندگی دارد)

روش مصرف

  • ماسک را روی پوست سر خود بمالید
  • بعد از 20 دقیقه ماسک را بشویید
  • از این ماسک در هر زمان دیگری که می خواهید استفاده کنید

3. ماسک آلوئه ورا و ماست

طبق یک مطالعه در سال 2017 پروبیوتیک های موجود در ماست ممکن است به درمان شوره سر کمک کنند.

ماست یونانی پرچرب، ساده و بدون شیرینی را انتخاب کنید. برای تهیه این ماسک موارد زیر را با هم مخلوط کنید :

  • 2 قاشق غذا خوری ماست
  • 2 قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا
  • 2 قاشق چای خوری عسل در صورت تمایل

روش مصرف

برای استفاده از این ماسک، دستورالعمل های بالا را دنبال کنید اما ماسک را بیش از 20 تا 30 دقیقه بر روی موها نگذارید. برای بهترین نتیجه یک بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

عوارض و مضرات آلوئه ورا برای موها

استفاده از ژل آلوئه ورا روی سر به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود اگرچه برخی از افراد ممکن است به این گیاه آلرژی داشته باشند. اگر به سیر یا پیاز حساسیت داشته باشید احتمال اینکه به آلوئه ورا حساسیت داشته باشید، بیشتر است.

اگر قبلا از ژل آلوئه ورا برای پوست یا موهای خود استفاده نکرده اید قبل از استفاده از آن یک آزمایش پچ انجام دهید. برای انجام این کار به سادگی ژل را روی ناحیه کوچکی از پوست آرنج یا مچ دست بمالید.

اگر در عرض چند ساعت متوجه قرمزی، خارش یا تورم نشدید ممکن است استفاده از آلوئه ورا در ماسک مو بی خطر باشد.

اگر از کرم‌ های استروئیدی مانند هیدروکورتیزون استفاده می‌کنید قبل از استفاده از آلوئه ورا در همان ناحیه با یک پزشک مشورت کنید. ژل آلوئه ورا می تواند باعث شود پوست شما بیشتر این کرم ها را جذب کند.

راه های دیگر استفاده از آلوئه ورا برای  موها

علاوه بر مطالعه ای در سال 1999 که به اثربخشی آلوئه ورا برای تسکین شوره سر اشاره می کند تحقیقات زیادی در مورد سایر فواید آلوئه ورا برای مو وجود ندارد. با این حال شواهد حکایتی نشان می دهد که ژل آلوئه ورا اغلب برای موارد زیر استفاده می شود :

  • تقویت و حالت دادن طبیعی به موها
  • تقویت رشد مو
  • صاف کردن طبیعی موها
  • رطوبت ریانی طبیعی موها
  • کاهش موخوره
  • باز کردن طبیعی گره های مو

آلوئه ورا را از کجا پیدا کنیم؟

پیدا کردن آلوئه ورا نسبتا آسان است. اگر در آب و هوای آفتابی و خشک زندگی می کنید ممکن است آن را در حیاط خود داشته باشید یا ممکن است فردی را بشناسید که این کار را انجام می دهد. همچنین می توانید برگ های آلوئه ورا را از قبل در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی طبیعی خریداری کنید.

بهترین راه برای بدست آوردن ژل آلوئه ورا خالص این است که خودتان آن را از برگ های تازه استخراج کنید. برای استخراج ژل از برگ ها تنها چیزی که نیاز دارید یک چاقو و یک کاسه است.

پس از برداشتن ژل تازه از داخل برگ ها می توانید ژل را در ظرف در بسته تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید. یا می توانید آن را فریز کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

اگر نمی توانید برگ های آلوئه ورا را پیدا کنید یا نمی خواهید خودتان ژل را استخراج کنید می توانید ژل آلوئه ورا را از داروخانه خریداری کنید.

هنگام خرید ژل آلوئه ورا به خاطر داشته باشید که به احتمال زیاد دارای مواد افزودنی مانند اسطوخودوس یا گیاهان دیگر، عوامل غلیظ کننده یا حتی داروهاست. برخی از این ها ممکن است برای موهای شما مفید نباشند بنابراین سعی کنید ژلی با کمترین ترکیبات اضافه شده پیدا کنید.

خلاصه

شاید بیشتر با آلوئه ورا به دلیل خواص تسکین دهنده آفتاب سوختگی آشنا باشید اما این گیاه کاربردهای دیگری نیز دارد. می توانید آن را روی پوست خود بمالید و حتی برای موهای خود استفاده کنید.

اگرچه شواهد محدودی در مورد فواید آلوئه ورا برای موها وجود دارد اما امروزه آلوئه ورا به یک عنصر محبوب در ماسک‌ ها و نرم‌کننده‌ ها برای کمک به تقویت، مرطوب کردن، صاف کردن و ترمیم کردن موها تبدیل شده است.

اگر علاقه مند به تهیه ماسک خانگی برای تغذیه موهای خود هستید ممکن است بخواهید آلوئه ورا را به عنوان یک ماده استفاده کنید. اگر قبلا از ژل آلوئه ورا استفاده نکرده‌ اید ابتدا یک آزمایش پچ انجام دهید تا مطمئن شوید که به این گیاه حساسیت ندارید.

همچنین بخوانید : خواص آلوئه ورا براب موی سر

منبع : healthline