علل آبریزش بینی چیست؟ و چگونه درمان می شود؟

علت ترشحات بینی
علت ترشحات بینی

مخاط فقط یک ماده لزج در بینی نیست و در واقع برای سلامتی بسیار مفید است. مخاط باکتری ها، سایر میکروب ها و آلودگی ها را به دام می اندازد و از ورود آن ها به ریه های شما جلوگیری می کند.

در برخی موارد مانند زمانی که سرماخوردگی یا آلرژی دارید مخاط ممکن است از بینی یا گلوی شما خارج شود. هنگامی که مخاط از بینی شما خارج می شود، به آن آبریزش بینی یا راینوریا می گویند.

اگرچه آزار دهنده است اما آبریزش بینی شایع است و معمولا خود به خود از بین می رود. اما در برخی موارد نشانه‌ ای از یک بیماری است که ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد.

در ادامه ی این مقاله با علل شایع آبریزش بینی در کودکان و بزرگسالان و همچنین روش های پیشگیری و درمان آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

علل آبریزش بینی

1. سرماخوردگی یا آنفولانزای معمولی

سرماخوردگی در اثر عفونت ویروسی در بینی و گلو ایجاد می شود. انواع مختلفی از ویروس ها می توانند باعث سرماخوردگی شوند. اگرچه ممکن است باعث شود شما احساس بدبختی کنید اما معمولا در دراز مدت بی ضرر است.

آنفولانزا توسط ویروسی ایجاد می شود که به بینی، گلو و ریه های شما حمله می کند. سویه های ویروس آنفولانزا به طور مداوم در حال تغییر هستند. آنفولانزا می تواند برای افرادی که در معرض خطر بالای عوارض هستند خطرناک باشد. این شامل کودکان خردسال، بزرگسالان مسن تر و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف می شود.

آبریزش بینی یک علامت بسیار شایع برای سرماخوردگی و آنفولانزا است. هنگامی که شما به این بیماری ها مبتلا هستید، بدن شما مخاط اضافی تولید می کند تا ویروس را قبل از اینکه بتواند به ریه ها و سایر قسمت های بدن شما برسد، به دام بیاندازد. مقداری از این مخاط از طریق بینی از بدن شما خارج می شود.

2. آلرژی

اگر مواد خاصی را که به آن ها حساسیت دارید استنشاق کنید، بخورید یا لمس کنید ممکن است آبریزش بینی را تجربه کنید.

موادی که باعث واکنش آلرژیک می شوند آلرژن نامیده می شوند. آلرژن های رایج عبارتند از گرد و غبار، موهای حیوانات خانگی و چمن. بدن شما به آلرژن‌ ها به روشی مشابه واکنش نشان می‌ دهد که گویی باکتری‌ های مضر هستند و باعث می‌ شوند آب بینی شما جاری شود.

3. سینوزیت

سینوزیت زمانی اتفاق می‌ افتد که سینوس‌ ها یا مجاری بینی با درد، تورم و قرمزی ملتهب می‌ شوند. این می تواند مجرای بینی شما را باریک کند و باعث مشکلات تنفسی و تجمع مخاط شود.

اگر سینوزیت دارید مخاط ممکن است از بینی شما خارج شود. در برخی موارد ممکن است احساس کنید که مخاط در گلوی شما تخلیه می شود.

مخاط مرتبط با سینوزیت معمولا غلیظ است و می تواند یک رنگ زرد یا سبز داشته باشد.

4. سایر علل بالقوه

سایر علل بالقوه آبریزش بینی یا ترشحات بینی عبارتند از :

  • آبله مرغان
  • بارداری
  • انحراف سپتوم
  • سردرد خوشه ای
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • دود تنباکو
  • خشکی هوا

درمان های آبریزش بینی

برنامه درمانی توصیه شده شما به علت اصلی آبریزش بینی بستگی دارد. در بسیاری از موارد، می توانید با استفاده از درمان های خانگی ساده اقداماتی را برای تسکین علائم خود انجام دهید. در برخی موارد پزشک ممکن است داروها یا درمان های دیگری را توصیه کند.

اگر سرماخوردگی یا آنفولانزا باعث آبریزش بینی می شود، گزینه های درمانی شما ممکن است محدود باشد. در بیشتر موارد بدن شما به خودی خود بهبود می یابد. باید حتما استراحت کافی داشته باشید و مایعات زیادی بنوشید. داروهای بدون نسخه ممکن است به تسکین برخی از علائم شما کمک کنند.

اگر علائم آنفولانزا شدید باشد پزشک ممکن است برای شما یک داروی ضد ویروسی تجویز کند که زمان لازم برای بهبودی شما را کاهش دهد.

درمان های خانگی

مخاط غلیظ و چسبنده می تواند باعث مشکلات تنفسی شود. همچنین می تواند شما را در معرض خطر بیشتری از عوارض مانند عفونت گوش قرار دهد. اقداماتی را برای رقیق کردن مخاط خود انجام دهید که ممکن است به تسکین علائم شما و کاهش خطر عوارض بیماری کمک کند.

برای رقیق کردن مخاط بینی موارد زیر را انجام دهید :

  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید
  • از اسپری بینی نمکی استفاده کنید
  • یک دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید تا رطوبت را به هوا اضافه کنید
  • بخور بدهید

بیش از سه روز متوالی از اسپری بینی ضد احتقان استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک تان آن را برای شما تجویز کرده باشد.

آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها داروهایی هستند که می توانند به پیشگیری و درمان علائم واکنش های آلرژیک کمک کنند. برخی از آنتی هیستامین ها می توانند شما را بسیار خواب آلود کنند. همیشه برچسب را برای توصیه های مربوط به کار با ماشین آلات سنگین یا انجام کارهای دیگر در حین مصرف آنتی هیستامین ها بررسی کنید.

آنتی هیستامین ها همچنین می توانند با برخی از داروها واکنش نشان دهند. حتما قبل از مصرف آنتی هیستامین ها با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر قبلا از شل کننده های عضلانی، قرص های خواب آور یا آرام بخش استفاده می کنید.

پیشگیری از آبریزش بینی

شما نمی توانید از همه موارد آبریزش بینی جلوگیری کنید. اما می توانید برای کاهش خطر ابتلا به برخی از شرایطی که باعث آبریزش بینی می شوند، اقداماتی انجام دهید.

برای کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا کارهای زیر را انجام دهید :

  • دست های خود را مرتب بشویید تا از میکروب های بیماری زا دور بمانید
  • هنگام فین کردن از دستمال کاغذی استفاده کنید و بلافاصله دستمال های استفاده شده را دور بیندازید
  • بعد از فین کردن دست های خود را بشویید
  • هر سال واکسن آنفولانزا بزنید

اگر آلرژی دارید، اقداماتی را انجام دهید تا از آلرژن ها دوری بمانید. این می تواند به جلوگیری از علائم یک واکنش آلرژیک از جمله آبریزش بینی کمک کند.

اگر علت علائم آلرژی خود را نمی دانید، یک دفتر روزانه از فعالیت ها و علائم خود داشته باشید. این ممکن است به شما و پزشک تان کمک کند تا آلرژن های تان را شناسایی کنید. پزشک یا متخصص آلرژی شما نیز ممکن است آزمایش آلرژی را توصیه کند.

اجتناب از دود سیگار و سایر مواد محرک نیز می تواند به جلوگیری از تحریک و التهاب مجاری بینی کمک کند.

همچنین بخوانید : خواص اسپری بینی کلداماریس

منبع : healthline