گوجه فرنگی برای نقرس خوب است یا ضرر دارد؟

گوجه فرنگی برای نقرس خوب است یا ضرر دارد؟
گوجه فرنگی برای نقرس خوب است یا ضرر دارد؟

بیش از 9 میلیون آمریکایی به نقرس مبتلا هستند، یک شکل دردناک از آرتریت که باعث می شود مفاصل شما ملتهب و متورم شوند. نقرس به دلیل سطوح بالای اوریک اسید در بدن ایجاد می شود.

برخی از غذاها می توانند سطح اوریک اسید خون را افزایش دهند و باعث تشدید علایم نقرس شوند. تحقیقات نشان می دهد که گوجه فرنگی یکی از مواد غذایی است که می تواند اوریک اسید را برای برخی افراد افزایش دهد.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که گوجه فرنگی برای نقرس مفید است یا مضر؟ با سومیتا همراه باشید؛

آیا گوجه فرنگی می تواند باعث نقرس شود؟

برخی گزارش‌ ها وجود دارد که ارتباط بین گوجه‌ فرنگی و تشدید علائم نقرس را نشان می‌ دهد. تحقیقات نشان می‌ دهد افرادی که گوجه‌ فرنگی بیشتری مصرف می‌ کنند سطح اوریک اسید بالاتری دارند که یکی از دلایل شناخته شده تشدید علائم نقرس است.

با این حال این مورد برای همه مبتلایان به نقرس صادق نیست. ژنتیک و سلامت کلی شما می تواند تفاوت بزرگتری در نحوه تحریک غذاهایی مانند گوجه فرنگی ایجاد کند.

این بدان معناست که گوجه‌ فرنگی می‌ تواند در یک فرد باعث تشدید نقرس شود اما در فرد دیگر هیچ واکنشی ایجاد نمی‌ کند. علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که بیشتر اوریک اسید سرم (500-600 میلی گرم در روز) از منابع داخل بدن شما می آید در حالی که بخش کوچکتر (100-200 میلی گرم در روز) از خوردن غذاهای حاوی پورین به دست می آید.

به همین دلیل است که حذف غذاهایی که باعث تولید اوریک اسید می شوند ممکن است به کنترل علائم بیماری در برخی افراد کمک کند اما افراد دیگر صرف نظر از اینکه چه غذاهایی می خورند تفاوتی احساس نمی کنند. ردیابی دقیق غذایی که می خورید و توجه به تشدید علائم نقرس که به دنبال آن رخ می دهد می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا گوجه فرنگی یا هر غذای دیگری برای شما محرک هست یا خیر.

نقرس چیست؟

نقرس نوعی آرتریت است و زمانی ایجاد می شود که ماده ای شیمیایی به نام پورین به اوریک اسید تجزیه شود. پورین به طور طبیعی در بدن شما و در برخی غذاها یافت می شود.

سطوح بالای اوریک اسید می تواند باعث شود که خون شما در اطراف مفاصل کریستال ایجاد کند. کریستال ها منجر به التهاب و درد مفاصل می شوند. اجتناب از غذاهایی که دارای پورین بالایی هستند می تواند میزان تولید اسید اوریک بدن شما را کاهش دهد. برای برخی افراد این برای جلوگیری از عودهای دردناک نقرس کافی است.

اگر گوجه فرنگی باعث تشدید نقرس شما شود، جایگزین هایی برای آن پیدا کنید

گوجه فرنگی برای برخی افراد محرک نقرس است. اگر گوجه فرنگی باعث بروز نقرس در شما می شود بهتر است آن را با سایر مواد سالم جایگزین کنید. این ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • فلفل دلمه ای
  • اسکواش
  • بادمجان
  • چغندر

می توانید آزمایش کنید تا بهترین جایگزین را پیدا کنید. ممکن است متوجه شوید که بهترین جایگزین برای گوجه فرنگی به ظرف غذا بستگی دارد.

وقتی یاد می گیرید از چه جایگزین هایی بیشتر لذت می برید می توانید دستور العمل ها و جایگزین هایی را ایجاد کنید. برنامه‌های آشپزی و دستور پخت آنلاین می‌ توانند منبع خوبی برای یافتن جایگزین‌ های خلاقانه باشند.

خلاصه

گوجه فرنگی با سطح بالاتر اوریک اسید در خون شما مرتبط است. این بدان معناست که آن ها می توانند برای برخی افراد محرک نقرس باشند. با این حال گوجه فرنگی برای همه محرک نقرس نیست. در واقع گوجه فرنگی ممکن است به کاهش التهاب و علائم نقرس برای برخی افراد کمک کند.

بهترین راه برای دانستن اینکه آیا گوجه فرنگی برای شما محرک است یا خیر این است که یک دفترچه غذایی داشته باشید.

همچنین بخوانید : خواص و مضرات گوجه گیلاسی

منبع : healthline