خواص روغن گل رز برای پوست صورت چیست؟

خواص روغن گل رز برای پوست صورت
خواص روغن گل رز برای پوست صورت

روغن گل رز چیست؟

روغن گل رز (به انگلیسی : Rosehip Oil) در واقع روغن میوه گل رز است.

بر خلاف روغن گل سرخ که از گلبرگ های گل رز استخراج می شود، روغن گل رز از میوه ها و دانه های گیاه گل رز تهیه می شود.

روغن گل رز که از زمان های قدیم به دلیل فواید درمانی ارزشمندش مورد توجه قرار گرفته است، سرشار از ویتامین های مغذی و اسیدهای چرب ضروری برای پوست است. همچنین حاوی فنل هایی است که خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی دارند.

روغن گل رز اغلب به عنوان روغن حامل برای روغن‌ های ضروری استفاده می‌ شود که خیلی غلیظ هستند و نمی‌ توان آن ها را مستقیما روی پوست قرار داد.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی روغن گل رز برای سلامتی پوست صورت و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن گل رز برای سلامتی پوست

1. آبرسان طبیعی است

آبرسانی برای داشتن پوست نرم و لطیف ضروری است. هیدراتاسیون نامناسب می تواند در آب و هوای گرم یا با افزایش سن پوست مشکل ساز شود.

روغن گل رز حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب ضروری از جمله لینولئیک اسید و لینولنیک اسید است. اسیدهای چرب به محکم نگه داشتن دیواره های سلولی پوست کمک می کنند تا آب از دست ندهند.

اسیدهای چرب فراوان موجود در روغن گل رز آن را به گزینه ای عالی برای آبرسانی به پوست های خشک و خارش دار تبدیل می کند. پوست همچنین به راحتی چربی روغن گل رز را جذب می کند و به آنتی اکسیدان های آن اجازه می دهد تا به عمق لایه های پوست بروند.

2. مرطوب کننده طبیعی است

مرطوب کننده به حفظ رطوبت طبیعی پوست و هرگونه روغن اضافه شده به آن کمک می کند.

مطالعه‌ ای در سال 2015 با استفاده از پودر میوه گل رز نشان داد که میوه گل رز دارای چندین خاصیت ضد پیری از جمله توانایی مرطوب نگه داشتن پوست است. محققان دریافتند شرکت‌ کنندگانی که پودر میوه گل رز خوراکی مصرف کردند، بهبود قابل توجهی در رطوبت کلی پوست خود داشتند.

ممکن است با استفاده موضعی از روغن گل رز از این فواید بهره مند شوید. روغن گل رز یک روغن خشک یا کم چرب است. این باعث می شود که یک مرطوب کننده طبیعی عالی برای انواع پوست باشد.

3. به لایه برداری و روشن شدن پوست کمک می کند

لایه برداری طبیعی با روغن گل رز می تواند به کاهش تیرگی پوست کمک کند و پوستی درخشان و شاداب به شما بدهد.

ویتامین A یا رتینول موجود در روغن گل رز باعث تقویت سلول های پوست می شود.

4. باعث کلاژن سازی پوست می شود

کلاژن بلوک ساختمانی پوست است که برای کشسانی و استحکام پوست ضروری است. بدن شما به طور طبیعی با افزایش سن، کلاژن کمتری تولید می کند.

روغن گل رز سرشار از ویتامین A است که برای تولید کلاژن ضروری است. همچنین نشان داده شده است که میوه گل رز از ایجاد MMP-1 – آنزیمی که کلاژن را در بدن تجزیه می کند – جلوگیری می کند.

تحقیقات نیز از این مزایا پشتیبانی می کنند. در مطالعه‌ای در سال 2015 محققان دریافتند شرکت‌ کنندگانی که پودر میوه گل رز را به صورت خوراکی مصرف می‌ کردند، افزایش قابل توجهی در قابلیت ارتجاعی پوست داشتند.

5. به کاهش التهاب کمک می کند

میوه گل رز سرشار از پلی فنول و آنتوسیانین است که ممکن است به کاهش التهاب کمک کند. همچنین حاوی ویتامین E، آنتی اکسیدانی است که به دلیل اثرات ضد التهابی آن شناخته شده است.

با در نظر گرفتن این موضوع، روغن گل رز ممکن است به کاهش علائم بیماری های زیر کمک کند :

6. به محافظت در برابر آسیب های نور خورشید کمک می کند

آسیب تجمعی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول عمر نقش مهمی در پیری زودرس دارد. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) می تواند در توانایی بدن برای تولید کلاژن اختلال ایجاد کند.

روغن گل رز حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A و E است. نشان داده شده است که این ویتامین ها به طور هم افزایی با آسیب های قابل مشاهده خورشید مبارزه می کنند. این ویتامین ها همچنین ممکن است به جلوگیری از پیری پوست کمک کنند.

با در نظر گرفتن این موضوع، روغن گل رز ممکن است برای کمک به کاهش اثرات منفی قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش استفاده شود. اما نباید به جای ضد آفتاب استفاده شود.

با پزشک یا متخصص پوست خود در مورد اینکه چگونه می توانید با خیال راحت از هر دو در روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید، صحبت کنید.

7. به کاهش هایپرپیگمانتاسیون کمک می کند

هایپرپیگمانتاسیون زمانی اتفاق می‌ افتد که ملانین اضافی لکه‌ های تیره روی پوست ایجاد کند. هایپرپیگمانتاسیون می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد از جمله :

  • قرارگیری در معرض نور خورشید
  • تغییرات هورمونی مانند بارداری یا یائسگی
  • برخی داروها از جمله قرص های ضد بارداری و داروهای شیمی درمانی

روغن گل رز سرشار از ویتامین A است. ویتامین A از چندین ترکیب تغذیه ای از جمله رتینوئیدها تشکیل شده است. رتینوئیدها به دلیل توانایی خود در کاهش هایپرپیگمانتاسیون و سایر علائم قابل مشاهده پیری شناخته شده اند.

روغن گل رز همچنین حاوی لیکوپن و بتاکاروتن است. گفته می‌شود که این مواد دارای خاصیت روشن‌ کنندگی پوست هستند و به همین دلیل جزء اصلی در بسیاری از محصولات روشن‌ کننده پوست می‌ باشند.

مطالعات حیوانی نشان می‌ دهد که عصاره گل رز حاوی خواص کاهنده ملانین است اما نیاز به مطالعات بیشتر برای استفاده از آن بر روی انسان می باشد.

8. به بهبود جای زخم و کاهش چین و چروک کمک می کند

روغن گل رز سرشار از اسیدهای چرب ضروری و آنتی اکسیدان است که برای بازسازی بافت و سلول در پوست ضروری هستند.

این روغن برای مدت طولانی به عنوان درمانی برای بهبود زخم و همچنین کاهش زخم ها و چین و چروک های ریز مورد استفاده قرار گرفته است.

یک مطالعه در سال 2015 بر روی پودر میوه گل رز نشان داد که پس از 8 هفته درمان، خطوط ریز اطراف چشم که به نام خطوط پنجه کلاغی نیز شناخته می شوند، کاهش قابل توجهی پیدا کرده اند. شرکت کنندگان در این آزمایش پودر گل رز را به صورت خوراکی مصرف کردند.

در یک مطالعه جداگانه در سال 2015، شرکت کنندگانی که اسکارهای بعد از جراحی داشتند، محل اسکار خود را دو بار در روز با روغن گل رز به صورت موضعی درمان کردند.

پس از 12 هفته استفاده گروهی که از روغن گل رز استفاده کردند در مقایسه با گروهی که هیچ درمان موضعی دریافت نکردند، بهبود قابل توجهی را در رنگ اسکار و التهاب تجربه کردند.

9. به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند

روغن گل رز سرشار از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه مانند لینولئیک اسید است که برای جلوگیری از تجزیه غشای سلولی در پوست ضروری است. سلول های قوی و سالم به عنوان یک مانع برای جلوگیری از نفوذ باکتری ها به پوست عمل می کنند که می توانند منجر به عفونت شوند.

در مطالعات حیوانی و انسانی مشخص شد که پودر میوه گل رز برای تقویت استحکام و طول عمر سلول های پوست مفید است.

همچنین پودر میوه گل رز برای کاهش تولید MMP-1، آنزیمی که ساختارهای سلولی مانند کلاژن را تجزیه می‌کند، مفید است.

نحوه استفاده از روغن گل رز برای پوست

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از استفاده از روغن گل رز بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

روغن گل رز به راحتی جذب پوست می شود. روغن گل رز به طور کلی برای همه انواع پوست بی خطر است اما بهتر است قبل از اولین استفاده خود یک تست پچ انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که به آن حساسیت ندارید.

پس از انجام آزمایش پچ، می توانید روغن گل رز را تا دو بار در روز استفاده کنید. روغن را می توانید به تنهایی استفاده کنید یا چند قطره از آن را به روغن حامل دیگر یا مرطوب کننده مورد علاقه خود اضافه کنید.

روغن گل رز می تواند به سرعت فاسد شود. برای کمک به افزایش عمر مفید آن، روغن را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید. همچنین می توانید آن را در یخچال نگهداری کنید.

روغن گل رز ارگانیک که با پرس سرد تهیه شده برای استفاده بهتر است.

عوارض و خطرات روغن گل رز

روغن گل رز به طور کلی برای انواع پوست بی خطر است، اما واکنش آلرژیک غیر معمول نیست.

در صورت تجربه موارد زیر به پزشک مراجعه کنید :

  • قرمزی و خارش پوست
  • خارش و آبریزش چشم ها
  • خارش گلو
  • حالت تهوع
  • استفراغ

آنافیلاکسی در موارد شدید واکنش آلرژیک ایجاد می شود و با علائم زیر همراه است؛

  • مشکل در تنفس
  • خس خس سینه
  • دهان، گلو یا صورت متورم شده است
  • ضربان قلب سریع
  • دل درد

خلاصه

استفاده از روغن گل رز به عنوان یک داروی درمانی و محصول زیبایی سابقه طولانی دارد. این روغن سرشار از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب ضروری است که همگی به دلیل توانایی شان در تغذیه پوست ارزشمند هستند.

مطالعات علمی که فواید روغن گل رز را نشان می دهد، آن را به گزینه ای جذاب برای افرادی تبدیل می کند که به دنبال کاهش علائم قابل مشاهده پیری، از بین بردن جای زخم یا بهبود روال مراقبت از پوست خود هستند.

روغن گل رز نه تنها مقرون به صرفه است و استفاده از آن آسان است بلکه به طور کلی برای انواع پوست بی خطر است.

همچنین بخوانید : خواص روغن گل سرخ

منبع : healthline