خواص شگفت انگیز گوجی بری برای سلامتی بدن

خواص گوجی بری
خواص گوجی بری

گوجی بری میوه ی کوچک قرمز رنگی است که دارای آنتی اکسیدان و خواص دارویی قدرتمندی می باشد. آن ها بسیار خوشمزه و پر از عطر و طعم هستند.

این توت ها اغلب به صورت پودر یا میوه خشک فروخته می شوند. به علاوه آن ها به بسیاری از مکمل ها و مخلوط های آبمیوه اضافه می شوند.

در ادامه این مقاله به برسی همه ی فواید گوجی برای سلامتی بدن و همچنین ارزش غذایی، طرز استفاده و عوارض و مضرات آن ها می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

گوجی بری چیست؟

گوجی بری (نام علمی : Lycium barbarum) که به نام ولف بری هم شناخته می شود، میوه ای بومی آسیاست.

آن ها برای طعم شیرین و کمی ترش و همچنین رنگ قرمزی که دارند شناخته شده اند و از هزاران سال پیش در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته اند. در حقیقت گفته می شود که آن ها علائم پیری را کند می کنند، سلامت چشم را حفظ کرده و سلامت کبد، کلیه ها و ریه ها را تقویت می کنند.

به لطف محبوبیت روزافزون، گوجی بری اغلب در مکمل ها و مخلوط های فوق العاده غذایی در کنار سایر میوه ها، گیاهان دارویی و عصاره ها استفاده می شود.

علاوه بر این، این توت ها اغلب به صورت خشک یا پودر شده یافت و به انواع دستور العمل ها اضافه می شوند.

فواید و مزایای گوجی بری برای سلامتی بدن

1. منبع غنی مواد مغذی هستند

آن ها منبع خوبی از مواد مغذی از جمله ویتامین ها و مواد معدنی هستند. فقط 5 قاشق غذاخوری (28 گرم) گوجی بری خشک شده شامل مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 98
  • پروتئین : 4 گرم
  • چربی : 0.1 گرم
  • کربوهیدرات : 21.6 گرم
  • فیبر : 3.6 گرم
  • شکر : 21.8 گرم
  • آهن : 11٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین  A: حدود 501٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین C : حدود 15٪ مقدار مورد نیاز روزانه

همانطور که مشاهده می کنید، حتی مقدار کمی از این میوه مملو از فیبر، آهن و ویتامین های A و C است.

آهن یک ماده معدنی ضروری است که در انتقال اکسیژن و تولید سلول های قرمز خون سالم نقش دارد. در همین حال هر دو ویتامین A و C نقش اصلی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارند و به عنوان آنتی اکسیدان در بدن شما عمل می کنند.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به خنثی سازی مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد کمک کرده و از آسیب سلولی جلوگیری می کنند.

در حقیقت یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که تیمار سلول ها با عصاره گوجی بری به طور قابل توجهی سطح آنتی اکسیدان را افزایش و چندین نشانگر استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها باعث کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی و دیابت می شود.

2. ممکن است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود

از مدت ها قبل در طب سنتی از گوجی بری برای درمان بیماری ها و عفونت ها و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده شده است.

طبق یک مطالعه 30 روزه بر روی 60 فرد مسن، نوشیدن 4 اونس (120 میلی لیتر) آب گوجی بری در روز باعث افزایش سطح سلول های ایمنی بدن و بهبود احساس عمومی می شود.

در یک مطالعه 3 ماهه روی 150 فرد مسن، مکمل های گوجی بری عملکرد سیستم ایمنی بدن را در پاسخ به واکسن آنفلوانزا بهبود بخشیدند.

تحقیقات مربوط به حیوانات از این یافته های سلامت ایمنی پشتیبانی می کند.

با این وجود هنوز، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

3. ممکن است باعث سلامت چشم شود

تحقیقات امیدوار کننده نشان می دهد که گوجی بری ممکن است سلامت چشم را تقویت کند و خطر ابتلا به اختلالاتی مانند تخریب ماکولا یک بیماری پیشرونده چشم که می تواند منجر به کاهش بینایی شود، را کاهش دهد.

یک مطالعه 90 روزه بر روی 150 فرد مسن نشان داد که مصرف مکمل های گوجی بری باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان خون، جلوگیری از هیپو پیگمانتاسیون ماکولا (ناحیه مرکزی شبکیه) و نرم شدن رسوبات پروتئین چرب در زیر شبکیه می شود.

به همین ترتیب یک مطالعه بر روی 114 فرد مبتلا به تخریب زودرس ماکولا نشان داد که مصرف روزانه مکمل های گوجی بری چگالی رنگدانه ماکولا را بهبود می بخشند و همین ممکن است از پیشرفت دژنراسیون ماکولا جلوگیری کند.

گوجی بری همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی مانند زاگزانتین است که به محافظت از لنز و شبکیه ی چشم ها در برابر آسیب کمک می کند.

عوارض و مضرات گوجی بری

بیشتر بزرگسالان سالم می توانند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل از گوجی بری به میزان متوسط ​​لذت ببرند.

با این حال، این نوع توت ها ممکن است در موارد نادر به ویژه در افرادی که به میوه های دیگر حساسیت دارند، واکنش آلرژیک ایجاد کنند.

علاوه بر این گوجی بری ممکن است با داروهای خاصی از جمله رقیق کننده های خون و داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت یا فشار خون بالا تداخل ایجاد کنند.

علاوه بر این اگر باردار هستید در مصرف گوجی بری احتیاط کنید زیرا آن ها حاوی بتائین هستند، ترکیبی که ممکن است به سلامت جنین آسیب برساند. برای تعیین اینکه آیا گوجی توت در دوران بارداری ایمن است یا خیر، تحقیقات بیشتری لازم است.

اگر دارو مصرف می کنید یا بیماری زمینه ای دارید، ممکن است بخواهید قبل از افزودن گوجی بری به رژیم خود با پزشک صحبت کنید.

طرز استفاده از گوجی بری

گوجی بری بیشتر به شکل خشک شده در دسترس است.

آن ها را می توان به راحتی با سایر میوه های خشک موجود در غلات صبحانه، ماست و گرانولا جایگزین کرد. شما همچنین می توانید گوجی بری را به کلوچه ها، مافین ها، براونی و نان اضافه کنید.

برای نرم شدن و آبرسانی به آن ها، سعی کنید چند دقیقه گوجی بری خشک را خیس کنید. گوجی بری ها طعم خوبی به سالسا، اسموتی ها، سوپ ها و سیب زمینی سرخ کرده می دهند.

پودر و آب گوجی بری می توانند در بسیاری از نوشیدنی ها، شیک ها و اسموتی ها استفاده شوند.

خلاصه

گوجی بری به دلیل رنگ خاص و عطر و طعم بی نظیر و ترشی که دارد شناخته شده است.

این توت ها علاوه بر ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی که دارند ممکن است باعث تقویت عملکرد ایمنی بدن و سلامت چشم شوند.

آن ها به چندین شکل در دسترس هستند و می توانند به دستورالعمل های متعددی اضافه شوند.

اگر باردار هستید، دارو مصرف می کنید یا بیماری زمینه ای دارید، قبل از خوردن گوجی بری با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین بخوانید : خواص انواع توت ها برای سلامتی

منبع : healthline