7 خاصیت شگفت انگیز انیسون (بادیان رومی) برای سلامتی بدن

خواص انیسون
خواص انیسون

انیسون یا بادیان رومی (به انگلیسی : Anise Seed) گیاهی از خانواده هویج، کرفس و جعفری است.

گیاه انیسون می تواند تا 1 متر بلند شود و گل و میوه کوچک سفیدی به نام دانه انیسون تولید می کند. انیسون طعمی متمایز و شبیه شیرین بیان دارد و اغلب برای طعم دادن به دسرها و نوشیدنی ها استفاده می شود.

همچنین به دلیل خواص قدرتمندی که برای سلامتی بدن دارد می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای طیف گسترده ای از بیماری ها استفاده شود.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی انیسون یا بادیان رومی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای انیسون برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

اگرچه انیسون در مقادیر نسبتا کمی استفاده می شود اما مقدار خوبی از چندین ریز مغذی مهم را در هر وعده تامین می کند.

انیسون سرشار از آهن است که برای تولید سلول های خونی سالم در بدن شما حیاتی است. همچنین حاوی مقدار کمی منگنز است، یک ماده معدنی کلیدی که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و برای متابولیسم و ​​رشد ضروری است.

یک قاشق غذاخوری (7 گرم) انیسون تقریبا مواد مغذی زیر را فراهم می کند :

  • کالری : 23
  • پروتئین : 1 گرم
  • چربی : 1 گرم
  • کربوهیدرات : 3 گرم
  • فیبر : 1 گرم
  • آهن : 13 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منگنز : 7 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • کلسیم : 4 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منیزیم : 3 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • فسفر : 3 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 3 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • مس : 3 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

با این حال به خاطر داشته باشید که بیشتر دستور العمل ها احتمالا کمتر از یک قاشق غذاخوری نیاز دارند.

2. ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهد

افسردگی یک بیماری شایع و در عین حال ناتوان کننده است که تا 25 درصد از زنان و 12 درصد از مردان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

برخی تحقیقات نشان داده اند که انیسون ممکن است به درمان افسردگی کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که عصاره انیسون دارای خواص ضد افسردگی قوی در موش ها است و به اندازه یک داروی معمولی که برای درمان افسردگی استفاده می شود موثر است.

علاوه بر این در مطالعه دیگری روی 107 نفر مصرف 3 گرم پودر انیسون سه بار در روز در کاهش علائم افسردگی پس از زایمان موثر بود.

به طور مشابه در یک مطالعه چهار هفته ای بر روی 120 نفر مصرف یک کپسول با 200 میلی گرم روغن انیسون سه بار در روز به طور قابل توجهی علائم افسردگی خفیف تا متوسط ​​را در مقایسه با گروه کنترل کاهش داد.

3. می تواند اثر محافظتی در برابر زخم معده داشته باشد

زخم معده، زخم دردناکی است که در لایه داخلی معده ایجاد می شود و باعث علائمی مانند سوء هاضمه، حالت تهوع و احساس سوزش در قفسه سینه می شود.

اگرچه درمان سنتی معمولا شامل استفاده از داروها برای کاهش تولید اسید معده است، تحقیقات اولیه نشان می دهد که دانه انیسون می تواند به پیشگیری از زخم معده و کاهش علائم کمک کند.

به عنوان مثال یک مطالعه حیوانی اشاره کرد که انیسون باعث کاهش ترشح اسید معده شده به جلوگیری از تشکیل زخم معده و محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک می کند.

با این حال تحقیقات در مورد اثرات دانه انیسون بر زخم معده هنوز بسیار محدود است.

برای درک اینکه چگونه ممکن است بر تشکیل زخم و علائم در انسان تاثیر بگذارد به مطالعات بیشتری نیاز است.

4. از رشد قارچ ها و باکتری ها جلوگیری می کند

مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که دانه انیسون و ترکیبات آن دارای خواص ضد میکروبی قوی هستند که از عفونت جلوگیری می کند و رشد قارچ ها و باکتری ها را مسدود می کند.

یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که انیسون و اسانس آن به ویژه در برابر گونه‌ های خاصی از قارچ‌ ها از جمله مخمرها و درماتوفیت‌ ها، نوعی قارچ که می‌ تواند باعث بیماری پوستی شود، موثر است.

آنتول، ماده فعال انیسون، از رشد باکتری ها نیز جلوگیری می کند.

در یک مطالعه در لوله آزمایش، آنتول رشد یک سویه خاص از باکتری را که باعث وبا می شود مسدود کرد، عفونتی که با اسهال شدید و کم آبی مشخص می شود.

با این حال تحقیقات بیشتری برای بررسی اینکه چگونه دانه انیسون ممکن است بر رشد قارچ‌ ها و باکتری‌ ها در انسان تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.

5. می تواند به تسکین علائم یائسگی کمک کند

یائسگی کاهش طبیعی هورمون های تناسلی زنان در طول پیری است که منجر به علائمی مانند گرگرفتگی، خستگی و خشکی پوست می شود.

تصور می شود که انیسون اثرات استروژن را در بدن شما تقلید می کند و به طور بالقوه علائم یائسگی را کاهش می دهد.

در یک مطالعه چهار هفته ای 72 زن مبتلا به گرگرفتگی روزانه سه بار دارونما یا کپسول حاوی 330 میلی گرم دانه انیسون مصرف کردند. کسانی که انیسون مصرف می کردند تقریبا 75 درصد کاهش در شدت و دفعات گرگرفتگی را تجربه کردند.

برخی از ترکیبات موجود در انیسون ممکن است به جلوگیری از تحلیل استخوان، یکی از علائم بارز یائسگی که در نتیجه کاهش سطح استروژن در بدن شما رخ می دهد، کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که اسانس حاوی 81 درصد آنتول، ماده فعال انیسون، به جلوگیری از تحلیل استخوان و محافظت در برابر پوکی استخوان در موش‌ ها کمک می‌ کند.

علیرغم این نتایج امیدوارکننده، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه خود دانه رازیانه ممکن است بر علائم یائسگی در زنان تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.

6. ممکن است سطح قند خون را متعادل کند

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که آنتول، ماده فعال دانه انیسون ممکن است در کنار یک رژیم غذایی سالم سطح قند خون را کنترل کند.

در یک مطالعه 45 روزه روی موش‌ های دیابتی، آنتول با تغییر سطوح چندین آنزیم کلیدی به کاهش قند خون بالا کمک کرد. آنتول همچنین عملکرد سلول های لوزالمعده که انسولین تولید می کنند را افزایش داد.

مطالعه حیوانی دیگری نیز گزارش داد که آنتول سطح قند خون را در موش‌ های مبتلا به دیابت بهبود می‌ بخشد.

به خاطر داشته باشید که در این مطالعات از دوز غلیظ آنتول استفاده می شود – بسیار بیشتر از آنچه در یک وعده معمولی دانه انیسون یافت می شود.

مطالعات بیشتری برای ارزیابی اینکه چگونه دانه انیسون ممکن است بر سطح قند خون در انسان تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.

7. می تواند التهاب را کاهش دهد

در بسیاری از موارد، التهاب به عنوان یک پاسخ طبیعی توسط سیستم ایمنی بدن برای محافظت در برابر آسیب ها و عفونت در نظر گرفته می شود.

با این حال سطوح بالای التهاب طولانی مدت با شرایط مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت مرتبط است.

مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که دانه انیسون ممکن است التهاب را برای ارتقای سلامت بهتر و جلوگیری از بیماری کاهش دهد.

به عنوان مثال یک مطالعه روی موش ها نشان داد که روغن انیسون تورم و درد را کاهش می دهد.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که دانه انیسون سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند التهاب را کاهش دهد و از آسیب اکسیداتیو ناشی از بیماری جلوگیری کند.

عوارض و مضرات انیسون

اکثر مردم می توانند با خیال راحت انیسون را بدون عوارض جانبی مصرف کنند.

با این حال انیسون ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود به خصوص اگر به رازیانه، کرفس، جعفری یا شوید حساسیت دارید.

علاوه بر این خواص تقلید اثرات استروژن توسط انیسون می تواند علائم شرایط حساس به هورمون مانند سرطان سینه یا آندومتریوز را بدتر کند.

اگر سابقه این شرایط را دارید مصرف انیسون را در حد اعتدال نگه دارید و در صورت داشتن هر گونه نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.

مقدار مصرف انیسون در روز

اگرچه انیسون معمولا به صورت دانه های خشک خریداری می شود اما به صورت روغن، پودر و عصاره نیز موجود است.

دانه، روغن و عصاره انیسون همگی می توانند عطر و طعمی را به محصولات پخته شده و آب نبات ها ببخشند یا عطر صابون ها و کرم های پوستی را تقویت کنند.

بیشتر دستور العمل ها به چند قاشق چای خوری (4 تا 13 گرم یا 5 تا 15 میلی لیتر) دانه، روغن یا عصاره انیسون آسیاب شده نیاز دارند.

به خاطر داشته باشید که هر فرم حاوی غلظت های متفاوتی از انیسون است، بنابراین مهم است که بسته به نوع شکلی که استفاده می کنید، دستور غذا را تغییر دهید.

به عنوان مثال اگر یک دستور غذایی به 1 قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) عصاره انیسون نیاز دارد، می توانید 1/4 قاشق چای خوری (1 میلی لیتر) روغن انیسون یا 2 قاشق چای خوری (8 گرم) دانه انیسون آسیاب شده را جایگزین کنید.

برای استفاده دارویی دوزهای انیسون از 600 میلی گرم تا 9 گرم در روز در درمان بیماری هایی مانند افسردگی موثر بوده است.

دوزهای حداکثر 20 گرم در روز پودر دانه انیسون برای بزرگسالان سالم بی خطر در نظر گرفته می شود.

خلاصه

انیسون یا بادیان رومی گیاه دارویی قدرتمندی است که سرشار از بسیاری از مواد مغذی است و دارای طیف وسیعی از فواید سلامتی است.

خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد و ممکن است با زخم معده مبارزه کند، سطح قند خون را کنترل کند و علائم افسردگی و یائسگی را کاهش دهد.

انیسون همراه با رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می تواند جنبه های مختلفی سلامتی شما را بهبود بخشد.

منبع : healthline